Τρίτη αξιολόγηση: μέτρα – stress tests για τις τράπεζες – όχι ρύθμιση για το χρέος

1396
σύνοδος

Το γεγονός ότι ο Μάριο Ντράγκι ανακοινώνει μία μέρα μετά τις γερμανικές εκλογές ότι τα stress tests για τις ελληνικές τράπεζες επισπεύδονται και αν διαπιστωθεί ανάγκη ανακεφαλαίωσης, αυτή θα πραγματοποιηθεί πριν από τη λήξη του ελληνικού προγράμματος συνιστά εντυπωσιακή νίκη του ΔΝΤ

Οι νε­ο­φι­λε­λεύ­θε­ροι πέ­φτουν συχνά θύ­μα­τα του δικού τους δόγ­μα­τος για το «πα­γκό­σμιο χωριό»: η «πε­τα­λού­δα» που πέ­τα­ξε την Κυ­ρια­κή στο Βε­ρο­λί­νο προ­κα­λεί ήδη «θύ­ελ­λα» στο Πα­ρί­σι αλλά και στην Αθήνα. Δεν πρό­κει­ται βέ­βαια για κάτι τόσο όμορ­φο αλλά και τόσο ασή­μα­ντο για τις εξε­λί­ξεις όσο μια πε­τα­λού­δα, αλλά για πραγ­μα­τι­κό πο­λι­τι­κό σει­σμό στην υπο­τί­θε­ται αλώ­βη­τη από την αστά­θεια της κρί­σης και πο­λι­τι­κά «αναλ­λοί­ω­τη» Γερ­μα­νία. Και όταν ο πιο ισχυ­ρός κα­πι­τα­λι­σμός της Ευ­ρώ­πης προ­σβάλ­λε­ται από τον ιό μιας επι­κίν­δυ­νης «επα­να­πο­λι­τι­κο­ποί­η­σης», για τον ελ­λη­νι­κό κα­πι­τα­λι­σμό συσ­σω­ρεύ­ο­νται ξανά τα σύν­νε­φα μιας «κα­ται­γί­δας».
Ενώ λοι­πόν ο διευ­θυ­ντής της Κοι­νο­βου­λευ­τι­κής Ομά­δας του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ θρη­νεί με δη­λώ­σεις του για το εκλο­γι­κό απο­τέ­λε­σμα στη Γερ­μα­νία και ο υψη­λός «φίλος και προ­στά­της» του κ. Τσί­πρα, ο κ. Εμα­νου­έλ Μα­κρόν, δη­λώ­νει ότι με τους Φι­λε­λεύ­θε­ρους στη γερ­μα­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση «είμαι πο­λι­τι­κά νε­κρός», ο επι­κε­φα­λής του Eurogroup κ. Γε­ρούν Ντάι­σελ­μπλουμ κα­τα­φτά­νει στην Αθήνα με το λο­γα­ρια­σμό της 3ης αξιο­λό­γη­σης και ο επι­κε­φα­λής της Ευ­ρω­παϊ­κής Κε­ντρι­κής Τρά­πε­ζας κ. Μάριο Ντρά­γκι δη­λώ­νει ότι τα νέα stress tests στις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες θα επι­σπευ­στούν και θα διε­ξα­χθούν ίσως και το Φε­βρουά­ριο του 2018 ώστε το Μάιο-Ιού­νιο, πριν από τη λήξη του τρέ­χο­ντος ελ­λη­νι­κού προ­γράμ­μα­τος, να μπο­ρεί να υπάρ­ξει δια­δι­κα­σία ανα­κε­φα­λαί­ω­σης. Η ορ­χή­στρα της 3ης αξιο­λό­γη­σης άρ­χι­σε να παί­ζει στη δια­πα­σών…

Νίκη του ΔΝΤ και σκλη­ρό­τε­ρος συμ­βι­βα­σμός

Ας αρ­χί­σου­με από τη με­γά­λη ει­κό­να. Υπο­τί­θε­ται ότι υπήρ­χε μια συμ­φω­νία με­τα­ξύ Μέρ­κελ και Λα­γκάρντ ήδη από τον πε­ρα­σμέ­νο Φε­βρουά­ριο, όχι μόνο για τον τρόπο που θα ολο­κλη­ρω­νό­ταν η 2η αξιο­λό­γη­ση του ελ­λη­νι­κού προ­γράμ­μα­τος, αλλά και για το τι έμελ­λε να γίνει με την 3η αξιο­λό­γη­ση μέχρι και τις διευ­θε­τή­σεις για τη συ­νέ­χεια της μνη­μο­νια­κής επι­τή­ρη­σης, ύστε­ρα από τη λήξη του τρέ­χο­ντος προ­γράμ­μα­τος τον Αύ­γου­στο του 2018. Αυτή η συμ­φω­νία προ­έ­βλε­πε –με­τα­ξύ άλλων– και τη συ­ναι­νε­τι­κή απο­χώ­ρη­ση του ΔΝΤ από το ελ­λη­νι­κό πρό­γραμ­μα και την πα­ρα­μο­νή του στο ρόλο του «τε­χνι­κού συμ­βού­λου». Βάσει αυτού του σε­να­ρί­ου, το αγε­φύ­ρω­το των δια­φω­νιών με­τα­ξύ ΔΝΤ και ευ­ρω­παϊ­κής τρόι­κας θα δια­πι­στω­νό­ταν ήδη από τις συ­ζη­τή­σεις για την τρίτη αξιο­λό­γη­ση, ωστό­σο θα υπήρ­χε έτοι­μη η ευ­ρω­παϊ­κή εναλ­λα­κτι­κή: απο­πλη­ρω­μή των δα­νεί­ων του ΔΝΤ από τα αδιά­θε­τα υπό­λοι­πα του τρέ­χο­ντος προ­γράμ­μα­τος και με­τα­σχη­μα­τι­σμός του Ευ­ρω­παϊ­κού Μη­χα­νι­σμού Στα­θε­ρό­τη­τας (ESM) σε Ευ­ρω­παϊ­κό Νο­μι­σμα­τι­κό Τα­μείο, ώστε να ανα­λά­βει την από τον Αύ­γου­στο του 2017 και έπει­τα μνη­μο­νια­κή επι­τή­ρη­ση –έστω και χωρίς την τυ­πι­κή ύπαρ­ξη μνη­μο­νί­ου όπως το ξέ­ρα­με ως τώρα–, έξο­δος της Ελ­λά­δας στις αγο­ρές με «εγ­γύ­η­ση» μια προ­λη­πτι­κή πι­στω­τι­κή γραμ­μή –ένα από­θε­μα ρευ­στό­τη­τας για την πε­ρί­πτω­ση που η έξο­δος στις αγο­ρές «στρα­βώ­σει» για οποια­δή­πο­τε, εσω­τε­ρι­κή ή διε­θνή, αιτία.
Ακόμη και φεύ­γο­ντας, ακόμη και δια­φω­νώ­ντας, το ΔΝΤ ήταν απα­ραί­τη­το σε αυτήν τη φόρ­μου­λα, γιατί είναι ο πιο αξιό­πι­στος εγ­γυ­η­τής απέ­να­ντι στις αγο­ρές –και χωρίς την έξοδο στις αγο­ρές, όλο αυτό το σχέ­διο δεν υπάρ­χει. Αυτό εξα­σφα­λί­ζει η φόρ­μου­λα «το ΔΝΤ φεύ­γει… μέ­νο­ντας» στο ρόλο «τε­χνι­κού συμ­βού­λου», δη­λα­δή φεύ­γει με συ­ναι­νε­τι­κό «δια­ζύ­γιο». Για τον ίδιο λόγο, το ΔΝΤ δεν θα φύγει οποια­δή­πο­τε στιγ­μή ούτε με οποιον­δή­πο­τε τρόπο –οι απαι­τή­σεις του πρέ­πει να αντι­με­τω­πι­στούν με τον προ­σή­κο­ντα σε­βα­σμό…
Αυτός ο «όλα σε ένα, όλα νοι­κο­κυ­ρε­μέ­να» σχε­δια­σμός θα τεθεί τώρα υπό επα­νε­ξέ­τα­ση και τρο­πο­ποί­η­ση, ύστε­ρα από τα εκλο­γι­κά απο­τε­λέ­σμα­τα στη Γερ­μα­νία. Θα πα­ρα­μεί­νει ο ίδιος στα βα­σι­κά του συ­στα­τι­κά, αλλά θα επι­δει­νω­θεί για την Ελ­λά­δα σε ου­σια­στι­κές «λε­πτο­μέ­ρειες».
Το γε­γο­νός ότι ο Μάριο Ντρά­γκι ανα­κοι­νώ­νει μία μέρα μετά τις γερ­μα­νι­κές εκλο­γές ότι τα stress tests για τις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες επι­σπεύ­δο­νται και αν δια­πι­στω­θεί ανά­γκη ανα­κε­φα­λαί­ω­σης, αυτή θα πραγ­μα­το­ποι­η­θεί πριν από τη λήξη του ελ­λη­νι­κού προ­γράμ­μα­τος συ­νι­στά εντυ­πω­σια­κή νίκη του ΔΝΤ, αφού υιο­θε­τεί­ται μία από τις βα­σι­κές του απαι­τή­σεις. Γε­νι­κό­τε­ρα, ο συ­σχε­τι­σμός αλ­λά­ζει υπέρ του ΔΝΤ –το FDP στη γερ­μα­νι­κή κυ­βέρ­νη­ση θα είναι ένας «δια­κρι­τι­κός» σύμ­μα­χος του ΔΝΤ σε όλες τις σκλη­ρές απαι­τή­σεις του, πλην της απαί­τη­σης για ελά­φρυν­ση του χρέ­ους. Η κα­τά­στα­ση θα στρι­μώ­ξει την ίδια τη Μέρ­κελ, ακόμη πε­ρισ­σό­τε­ρο τον «φίλο» και υψηλό «προ­στά­τη» Μα­κρόν, και εκατό φορές πε­ρισ­σό­τε­ρο την τε­λευ­ταία «τρύπα του ζουρ­νά», τον Αλέξη Τσί­πρα και την κυ­βέρ­νη­ση ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ-ΑΝΕΛ. Οι «ανα­γκαί­οι» συμ­βι­βα­σμοί στους οποί­ους θα υπο­χρε­ω­θούν ενό­ψει τρί­της αξιο­λό­γη­σης και διευ­θε­τή­σε­ων για τη συ­νέ­χι­ση της μνη­μο­νια­κής επι­τή­ρη­σης μετά τον Αύ­γου­στο του 2018 θα είναι ακόμη σκλη­ρό­τε­ροι…

Νέα stress tests για τις τρά­πε­ζες…

Όσον αφορά τις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες, από κα­θα­ρά τε­χνο­κρα­τι­κή άποψη, το ΔΝΤ έχει δίκιο: χρειά­ζο­νται νέα και μά­λι­στα γεν­ναία κε­φα­λαια­κή ενί­σχυ­ση. Αυτό είναι κοινό μυ­στι­κό στους κόλ­πους και των δα­νει­στών, μόνο που δεν ταυ­τί­ζο­νται στις λοι­πές σκο­πι­μό­τη­τες.
Πράγ­μα­τι, όταν επι­σή­μως τα μη εξυ­πη­ρε­τού­με­να-«κόκ­κι­να» δά­νεια (ανα­φέ­ρο­νται στον οι­κο­νο­μι­κό Τύπο ως NPLs) υπερ­βαί­νουν τα 100 δισ. ευρώ και όταν όλες ανε­ξαι­ρέ­τως οι δια­δι­κα­σί­ες δια­χεί­ρι­σής τους (πώ­λη­ση σε εξευ­τε­λι­στι­κές τιμές σε funds, εξω­δι­κα­στι­κός συμ­βι­βα­σμός κ.λπ.) θα έχουν απο­τέ­λε­σμα ένα γεν­ναίο «κού­ρε­μα» των απαι­τή­σε­ων των τρα­πε­ζών, τότε από όλη αυτή τη δια­δι­κα­σία προ­κύ­πτει μια με­γά­λη κε­φα­λαια­κή «τρύπα»: όλα τα άρθρα στον οι­κο­νο­μι­κό Τύπο εκτι­μούν ότι το πο­σο­στό ανά­κτη­σης των «κόκ­κι­νων» δα­νεί­ων σε κάθε πε­ρί­πτω­ση θα είναι κάτω από 50%! Πρέ­πει επι­πλέ­ον να υπο­λο­γί­σου­με ότι ένα μέρος των κε­φα­λαια­κών δια­θε­σί­μων των τρα­πε­ζών δεν θα υπήρ­χε χωρίς τη «διευ­κό­λυν­ση» του ανα­βαλ­λό­με­νου φόρου, ένα θέμα που επί­σης θέτει με έμ­φα­ση το ΔΝΤ.
Ποιοι δεν θέ­λουν μια νέα ανα­κε­φα­λαί­ω­ση και γιατί;
Πρώτα απ’ όλα οι ιδιώ­τες-μέ­το­χοι των τρα­πε­ζών, ιδιαί­τε­ρα αυτοί που στην προη­γού­με­νη ανα­κε­φα­λαί­ω­ση, το Δε­κέμ­βριο του 2015, απέ­κτη­σαν με­γά­λα με­το­χι­κά πο­σο­στά αγο­ρά­ζο­ντας μπιρ παρά. Σε μια νέα ανα­κε­φα­λαί­ω­ση, πρέ­πει να βά­λουν το χέρι στην τσέπη, αλ­λιώς το με­το­χι­κό τους πο­σο­στό θα μειω­θεί δρα­μα­τι­κά.
Στη συ­νέ­χεια, η ΕΚΤ. Με βάση τας γρα­φάς του θε­σμι­κού πλαι­σί­ου της «τρα­πε­ζι­κής ενο­ποί­η­σης», αν προ­κύ­πτουν νέες κε­φα­λαια­κές ανά­γκες για τις τρά­πε­ζες, αυτές από 1/1/2017 θα πρέ­πει να κα­λύ­πτο­νται με τη δια­δι­κα­σία του bail-in: πλη­ρώ­νουν πρώτα οι ιδιώ­τες μέ­το­χοι, ύστε­ρα οι ομο­λο­γιού­χοι και τέλος οι κα­τα­θέ­τες. Στην πε­ρί­πτω­ση πρό­σφα­της διά­σω­σης ιτα­λι­κών τρα­πε­ζών δεν επε­δεί­χθη σε­βα­σμός προς τας γρα­φάς –ανα­κε­φα­λαιώ­θη­καν με δη­μό­σιο χρήμα ενώ ΕΚΤ και Γερ­μα­νία έκα­ναν πως δεν είδαν. Η απο­κά­λυ­ψη σε αυτήν τη φάση μιας με­γά­λης κε­φα­λαια­κής «τρύ­πας» στις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες θα οδη­γή­σει είτε σε μια ανοι­χτή τρα­πε­ζι­κή κρίση είτε σε έναν δεύ­τε­ρο εξευ­τε­λι­σμό των ρυθ­μί­σε­ων για την ευ­ρω­παϊ­κή τρα­πε­ζι­κή «ενο­ποί­η­ση» μέσω ανα­κε­φα­λαί­ω­σης των ελ­λη­νι­κών τρα­πε­ζών με δη­μό­σιο χρήμα –που επι­πλέ­ον θα οδη­γού­σε και σε με­το­χι­κή επα­να­κρα­τι­κο­ποί­η­ση και δρα­μα­τι­κή με­το­χι­κή υπο­βάθ­μι­ση τους ιδιώ­τες με­τό­χους.
Στην ΕΚΤ δεν ήθε­λαν μια τέ­τοια «πε­ρι­πέ­τεια», ιδιαί­τε­ρα τώρα που υπο­τί­θε­ται θα ξε­δι­πλω­νό­ταν σε όλο του το με­γα­λείο το θρυ­λού­με­νο σχέ­διο Μέρ­κελ – Μα­κρόν για τη «νέα Ευ­ρώ­πη». Τώρα όμως, η ΕΚΤ δεί­χνει πρό­θυ­μη να υπο­στη­ρί­ξει την απαί­τη­ση του ΔΝΤ για stress tests το Μάιο-Ιού­νιο. Ο κό­μπος έφτα­σε στο χτένι, και η ώρα των απο­φά­σε­ων δεν μπο­ρεί πλέον να ανα­βάλ­λε­ται…
Τέλος, η Γερ­μα­νία. Στο μόνο πράγ­μα, τα τε­λευ­ταία χρό­νια, που ο Σόι­μπλε δεν έθεσε κα­νέ­να πρό­σκομ­μα αλλά αντί­θε­τα το «ευ­λό­γη­σε» και με τα δυο του χέρια, ήταν η ανα­κε­φα­λαί­ω­ση-σκάν­δα­λο του 2015, που χά­ρι­σε τις τρά­πε­ζες στα funds ένα­ντι εξευ­τε­λι­στι­κού συ­νο­λι­κού τι­μή­μα­τος 5 δισ. ευρώ και με τε­ρά­στιες ζη­μί­ες για το Δη­μό­σιο. Η λο­γι­κή του για τις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες ήταν να μέ­νουν στην «εντα­τι­κή» –και στα χέρια των ιδιω­τών– με διαρ­κή «μπα­λώ­μα­τα» που ποτέ δεν λύ­νουν το πρό­βλη­μα. Διότι με­ρι­κά προ­βλή­μα­τα είναι για να αξιο­ποιού­νται πα­ντοιο­τρό­πως και όχι για να λύ­νο­νται…
Πέρα από αυτό, η Γερ­μα­νία έχει και μια άλλη σκο­πι­μό­τη­τα: θέλει να χρη­μα­το­δο­τή­σει την απο­πλη­ρω­μή των δα­νεί­ων του ΔΝΤ προς την Ελ­λά­δα (ώστε να ανα­λά­βει πλή­ρως ο «νέος» ESM) με τα αδιά­θε­τα υπό­λοι­πα του τρέ­χο­ντος προ­γράμ­μα­τος. Μικρή λε­πτο­μέ­ρεια: αυτά πα­ρα­μέ­νουν αδιά­θε­τα διότι προ­ο­ρί­ζο­νταν για την ανα­κε­φα­λαί­ω­ση των τρα­πε­ζών, η οποία ήταν «φτηνή» και γι’ αυτό εντε­λώς ανε­παρ­κής για τους λό­γους που προ­α­να­φέ­ρα­με.
Αν πά­ντως, τα αδιά­θε­τα υπό­λοι­πα πάνε για την απο­πλη­ρω­μή του ΔΝΤ, τότε θα χρεια­στεί νέα χρη­μα­το­δό­τη­ση για την προ­λη­πτι­κή πι­στω­τι­κή γραμ­μή –αλ­λιώς πάμε σε bail-in και τρα­πε­ζι­κή-πο­λι­τι­κή κρίση. Το σί­γου­ρο είναι πως έγκρι­ση για νέα χρη­μα­το­δό­τη­ση προς τους «τε­μπέ­λη­δες Έλ­λη­νες» δεν περ­νά­ει από τη γερ­μα­νι­κή Βουλή «με καμία κυ­βέρ­νη­ση» ύστε­ρα από τα πρό­σφα­τα εκλο­γι­κά απο­τε­λέ­σμα­τα…
Τε­λι­κά, όλοι οι δρό­μοι οδη­γούν σε ένα με­γά­λο, ενιαίο «πα­κέ­το», στο πλαί­σιο του οποί­ου το ζή­τη­μα των τρα­πε­ζών θα τεθεί στο τρα­πέ­ζι της δια­πραγ­μά­τευ­σης (με­τα­ξύ των δα­νει­στών, εν­νο­ού­με…) μαζί με όλα τα υπό­λοι­πα ζη­τή­μα­τα της συ­νέ­χι­σης της μνη­μο­νια­κής επι­τή­ρη­σης μετά τον Αύ­γου­στο του 2018.

…και το «στα­ντα­ρά­κι» των νέων μέ­τρων

Στο πλαί­σιο αυτό, η τρίτη αξιο­λό­γη­ση είτε θα διο­λι­σθή­σει για να γίνει μέρος αυτού του συ­νο­λι­κού «πα­κέ­του», είτε θα είναι μια καλή ει­σα­γω­γή σε αυτό. Στο τε­λευ­ταίο υπουρ­γι­κό συμ­βού­λιο, ο Αλέ­ξης Τσί­πρας ζή­τη­σε από τους υπουρ­γούς του να υλο­ποι­ή­σουν το 90% των προ­α­παι­τού­με­νων της τρί­της αξιο­λό­γη­σης μέχρι το Νο­έμ­βριο –«να τα υλο­ποι­ή­σου­με μόνοι μας και εμπρο­θέ­σμως για να μη δώ­σου­με “πα­τή­μα­τα”»… Τώρα, υπο­θέ­του­με ότι το «πά­τη­μα» που τον απα­σχο­λεί είναι της… μπουλ­ντό­ζας που μαρ­σά­ρει από την επο­μέ­νη των γερ­μα­νι­κών εκλο­γών…
Αν επρό­κει­το για τα «πα­θή­μα­τα» του Αλέξη Τσί­πρα και της μνη­μο­νια­κής κυ­βέρ­νη­σής του, έχου­με δη­λώ­σει ξανά ότι δεν μας πε­ρισ­σεύ­ουν δά­κρυα. Το ζή­τη­μα είναι ότι στις συν­θή­κες της ανοι­χτής σο­σιαλ­φι­λε­λεύ­θε­ρης με­τα­τό­πι­σης του ΣΥ­ΡΙ­ΖΑ, η κυ­βέρ­νη­ση έχει γίνει απο­φα­σι­στι­κό γρα­νά­ζι της μνη­μο­νια­κής μη­χα­νής. Η οποία ξέρει να λύνει όλα τα προ­βλή­μα­τα του «προ­γράμ­μα­τος προ­σαρ­μο­γής» με (διαρ­κώς) νέα μέτρα.
Ήδη άρ­χι­σε να σχη­μα­τί­ζε­ται «τρύπα» στα δη­μό­σια έσοδα, όπου εφαρ­μό­ζο­νται όλο και πιο τρο­μο­κρα­τι­κές μέ­θο­δοι εί­σπρα­ξης (κα­τα­σχέ­σεις, πλει­στη­ρια­σμοί κ.λπ.) για όλο και λι­γό­τε­ρα έσοδα. Ο φε­τι­νός στό­χος για πρω­το­γε­νές πλε­ό­να­σμα 1,75% του ΑΕΠ πι­θα­νό­τα­τα θα επι­τευ­χθεί, ίσως μά­λι­στα να υπάρ­ξει και μια μικρή υπέρ­βα­ση που θα δώσει τη δυ­να­τό­τη­τα στην κυ­βέρ­νη­ση να σκη­νο­θε­τή­σει ξανά μια «φιέ­στα» για το «μοί­ρα­σμα του υπερ­πλε­ο­νά­σμα­τος στο λαό». Το 2018, όμως, το πλε­ό­να­σμα οφεί­λει να είναι 3,5%, δι­πλά­σιο του φε­τι­νού, και ο στό­χος αυτός δεν επι­τυγ­χά­νε­ται χωρίς νέα μέτρα! Εκτός λοι­πόν από τα προ­α­ναγ­γελ­θέ­ντα (πλή­ρης διά­λυ­ση ερ­γα­σια­κών σχέ­σε­ων και συν­δι­κα­λι­στι­κών δι­καιω­μά­των, κα­τάρ­γη­ση επι­δο­μά­των κ.λπ.), θα έχου­με και εφαρ­μο­γή μειω­μέ­νου αφο­ρο­λο­γή­του και μεί­ω­ση συ­ντά­ξε­ων από το 2018 –χωρίς να απο­κλεί­ο­νται και εκ­πλή­ξεις που δεν έχουν ακόμη δει το φως της δη­μο­σιό­τη­τας.
*Ανα­δη­μο­σί­ευ­ση από “Ερ­γα­τι­κή Αρι­στε­ρά” φ.392 (27/9/17)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας