Νέο Λύκειο: Οπίσω ολοταχώς

ρέκβιεμ

Για πολλοστή φορά μετά τη μεταπολίτευση ο χώρος της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «μεταρρυθμίζεται». Ο υπουργός παιδείας κ.  Γαβρόγλου  έδωσε στη δημοσιότητα το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και έκανε τα αποκαλυπτήρια της νέας τρίτης  Λυκείου. Τέθηκε δε για δημόσια διαβούλευση από τις 22 έως τις 27 Μαρτίου, δηλαδή τις μέρες που τα σχολεία παραμένουν κλειστά λόγω της εορτής της 25ης Μαρτίου!!!. Αυτό από μόνο του φανερώνει τις προθέσεις της ηγεσίας του υπουργείου και χαρακτηρίζει τον  τρόπο  με τον οποίο  αντιλαμβάνεται το διάλογο. Για μια ακόμη φορά  προτείνονται αλλαγές σχεδιασμένες από θεωρητικούς της εκπαίδευσης σε κλειστά γραφεία με προχειρότητα και τσαπατσουλιά,  χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις της Ομοσπονδίας των καθηγητών , χωρίς κανείς να ρωτήσει τους μάχιμους εκπαιδευτικού της τάξης. Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα πισωγύρισμα στην εποχή των δεσμών.

Οι προτάσεις του υπουργείου δεν έγιναν  με βάση τις πραγματικές ανάγκες της χώρας, δε λαμβάνουν υπόψη την ελληνική πραγματικότητα, την ιστορία και τον πολιτισμό αυτού του τόπου, αλλά αντιγράφουν ξένα εκπαιδευτικά συστήματα και  στήθηκαν στη λογική να μη γίνουν νέες προσλήψεις εκπαιδευτικών. Γι αυτό και παρατηρούμε μαθήματα γενικής παιδείας, όπως η Ιστορία, να μη βρίσκονται στο αναλυτικό πρόγραμμα. Αυτή η μείωση των  βασικών  γνωστικών  αντικειμένων  και συρρίκνωση της γενικής παιδείας θα κάνει τη γνώση  πιο αποσπασματική και κατακερματισμένη και τους μαθητές ακόμη πιο αμόρφωτους.

Επιπλέον μια σειρά από αλλαγές αλλοιώνουν ακόμη περισσότερο τον ενιαίο και μορφωτικό χαρακτήρα του Λυκείου, αφού η εγκύκλια παιδεία  θα ολοκληρώνεται  στη Β΄Λυκείου και αφού  μετατρέπεται η Γ΄Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η πρόβλεψη, επίσης, ότι οι μαθητές της Β΄Λυκείου μέχρι 30 Ιουνίου θα  συμπληρώνουν μια δήλωση Α΄με περιορισμένο αριθμό προτιμήσεων τμημάτων στα οποία επιθυμούν να εισαχθούν  είναι πέρα για πέρα απαράδεκτη, αφού μεταθέτει το βάρος για την προτίμηση τμημάτων σε μικρότερη τάξη  κατά τη διάρκεια της οποίας οι περισσότεροι μαθητές δεν έχουν ακόμη κατασταλάξει στις επιλογές τους.

Η αυτονόμηση της  Γ΄  Λυκείου,  η αλλαγή της σε φροντιστηριακή τάξη και μάλιστα σε  ένα κακής ποιότητας φροντιστήριο, όχι μόνο δε θα μειώσει την παραπαιδεία, όπως διατείνονται οι ιθύνοντες του υπουργείου, αλλά θα την αυξήσει. Ήδη οι κάθε λογής φροντιστηριάδες στην ιδιωτική και τη δημόσια εκπαίδευση( αλήθεια ποιος και πότε θα μιλήσει για το τεράστιο αυτό θέμα;) τρίβουν τα χέρια τους. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τόσο ο ανταγωνισμός  για την εισαγωγή σε μια «καλή» σχολή όσο και οι εξετάσεις σε επίπεδο δήμων ή νομών θα την εκτοξεύσει. Είναι  βαθιά νυχτωμένοι και παντελώς άσχετοι  με όσα χρόνια συμβαίνουν στο Λύκειο, όσοι ισχυρίζονται το αντίθετο. Ένας από τους βασικούς στόχους μιας  ουσιαστικής μεταρρύθμισης θα έπρεπε να είναι το χτύπημα της παραπαιδείας και των ιδιαίτερων μαθημάτων, τα οποία δε σταμάτησαν να ανθούν όλα αυτά χρόνια της κρίσης. Οι συγκεκριμένες αλλαγές, όμως, οδηγούν στη γιγάντωση της γεγονός που θα διευρύνει τις κοινωνικές και μορφωτικές ανισότητες που ήδη αναπαράγονται στο δημόσιο σχολείο.

Ο νέος περίπλοκος τρόπος δηλώσεων, αιτήσεων για συμμετοχή ή μη στις Πανελλαδικές κλπ  αναμένεται  να μεγαλώσει τη γραφειοκρατία στα σχολεία και το ερώτημα που τίθεται είναι ποιος θα διεκπεραιώσει όλη αυτή τη διαδικασία για την οποία απαιτούνται πάρα πολλές ώρες; Οι ανύπαρκτοι γραμματείς, οι Διευθυντές, οι οποίοι είναι ήδη αρκετά επιβαρυμένοι, ή για μια ακόμη φορά το βάρος θα μεταφερθεί στις πλάτες των εκπαιδευτικών, όπως συνήθως συμβαίνει όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια;

Εν κατακλείδι η  δημόσια εκπαίδευση είναι ο μεγάλος ασθενής της χώρας. Η ουσιαστική μόρφωση όλων ανεξαιρέτως των παιδιών που βρίσκονται στο σχολείο δεν προσφέρεται για πειραματισμούς από διάφορους  άσχετους με την πραγματικότητα των σχολικών αιθουσών, οι οποίοι ονειρεύονται να γίνουν νέοι Παπανδρέου και Παπανούτσοι.  Το εκπαιδευτικό κίνημα (μαθητές, γονείς καθηγητές) πρέπει να αντιδράσει συντονισμένα, να απαιτήσει  να διατηρηθεί ο ενιαίος μορφωτικός χαρακτήρας του Λυκείου και να διεκδικήσει την αναβάθμιση  και την αποσύνδεση του από τις πανελλαδικές εξετάσεις και τον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

* Ο Γιάννης Ανδρουλιδάκης είναι εκπαιδευτικός στο 5ο ΓΕΛ Καλαμάτας

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας