Μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του Πιερ Πάολο Παζολίνι

1675
αφιέρωμα

Μεγάλο κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Πιερ Πάολο Παζολίνι, με τίτλο “Pier Paolo Pasolini-Ο μεγάλος αιρετικός”, διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδας μαζί με την ιταλική πρεσβεία και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο στην Αθήνα, με την υποστήριξη του Ιstituto Luce Cinecittà  και της Cineteca di Bologna.

“Μου είπαν ότι έχω τρία είδωλα: τον Χριστό, τον Μαρξ και τον Φρόυντ. Αυτά είναι φόρμουλες. Το μόνο μου είδωλο είναι η πραγματικότητα…” έλεγε ο Πιερ Πάολο Παζολίνι. Αυτό και έκανε, στα αλήθεια. Το έργο του δημιουργού που σημάδεψε τον ιταλικό αλλά και τον παγκόσμιο κινηματογράφο, του διανοούμενου με την πραγματική έννοια της λέξης, συγγραφέα, ποιητή, σκηνοθέτη και σεναριογράφου Παζολίνι αποκαλύπτεται στο μεγάλο, αναδρομικό κινηματογραφικό αφιέρωμα.

“Θα δείξουμε το σύνολο του έργου του Παζολίνι σε αποκατεστημένες κόπιες, και με αυτόν τον τρόπο εκφράζουμε τον σεβασμό και την αγάπη μας για τον κορυφαίο Ιταλό δημιουργό”, σημείωσε η πρόεδρος του Δ.Σ. της Ταινιοθήκης της Ελλάδας Μαρία Κομνηνού, στη συνέντευξη τύπου του Ιδρύματος πριν λίγο καιρό.

Με την ίδια ευκαιρία η διευθύντρια του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών, Μόνικα Τσέκα, υπογράμμισε το πόσο επίκαιρος φαντάζει ακόμα και σήμερα ο Πιερ Πάολο Παζολίνι, και πόσα έχει να μας πει για την σημερινή Ευρώπη που παραδίδεται στη μισαλλοδοξία και το μίσος για το διαφορετικό.

“Ο Παζολίνι αποτελεί την ενοχλητική συνείδηση μιας κοινωνίας που τον έχει ακόμα ανάγκη” τόνισε για τον δημιουργό που βρέθηκε φρικτά δολοφονημένος το 1975, σε ηλικία 53 ετών, στο ζενίθ της καριέρας του. Το τέλος του αινιγματικό όπως και το έργο του, ο θάνατος του Παζολίνι είναι ακόμη και σήμερα ένα μυστήριο καθώς άλλοι υποστηρίζουν πως επρόκειτο για έγκλημα πάθους, κι άλλοι συνδέουν τη δολοφονία του με κύκλους της ιταλικής ακροδεξιάς που τον μισούσε.

Όμως το κοινό δεν θα παραδοθεί μόνο στο κινηματογραφικό σύμπαν του αιρετικού Παζολίνι. Ένας ζωντανός θρύλος της φωτογραφίας, ο σπουδαίος Ρομπέρτο Βίλλα δίνει ακόμη περισσότερες αφορμές για να καταδυθούμε στο σύμπαν του Μαρξιστή και αριστοκράτη Πιερ Πάολο Παζολίνι. Όλες αυτές οι παγωμένες στο χρόνο εικόνες, ή τουλάχιστον ένα κομμάτι από το σύνολο τους θα εκτεθούν στο Μουσείο Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδας.

Η έκθεση του Ρομπέρτο Βίλλα, με φωτογραφίες του καλλιτέχνη από τα γυρίσματα της ταινίας “Χίλιες και μία νύχτες” του 1974, πλαισιώνει ιδανικά την προβολή της φιλμογραφίας του πολυσχιδούς δημιουργού.

Το κοινό, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τη σχεδόν πλήρη φιλμογραφία του σκηνοθέτη (17 ταινίες) μέσα από νέες κόπιες των ταινιών του σε φιλμ 35mm, οι οποίες τυπώθηκαν από τη Luce Cinecittà και τη Cineteca di Bologna.

Οι ταινίες (15 μεγάλου μήκους, 2 μικρού μήκους καθώς και παραλειπόμενα από δύο ταινίες του) θα προβληθούν με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

Αναλυτικά, θα προβληθούν τα φιλμ:

Ακατόνε (Accattone, 1961), Μάμα Ρόμα (Mamma Roma, 1962), Η οργή του Παζολίνι (La Rabbia, 1963), Ερωτικές συναντήσεις (Comizi d’amore, 1964), Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο (Il Vangelo secondo Matteo, 1964), Όρνια και πουλάκια (Uccellacci e uccellini, 1966), Βασιλιάς Οιδίπους (Edipo re, 1967), Θεώρημα (Teorema, 1968), Χοιροστάσιο (Porcile, 1969), Μήδεια (Medea, 1969), Σημειώσεις για μια αφρικανική Ορέστεια (Appunti per un’ Orestiade Africana, 1970), Το Δεκαήμερο (Il Decameron, 1971), Οι θρύλοι του Καντέρμπουρι (I racconti di Canterbury , 1972), Χίλιες και μία νύχτες (Il Fiore delle Mille e una notte, 1974), Σαλό ή 120 μέρες στα Σόδομα (Salò o le 120 giornate di Sodoma, 1975) αλλά και οι δύο μικρού μήκους ταινίες Το τυρί (La Ricotta, 1962-63), επεισόδιο της σπονδυλωτής ταινίας Rogopag, σε σκηνοθεσία των Rossellini – Godard – Pasolini – Gregoretti και Τι πράγμα είναι τα σύννεφα; (Che cosa sono le nuvole?, 1967) επεισόδιο της σπονδυλωτής ταινίας Capriccio all’italiana σε σκηνοθεσία των Monicelli – Pasolini – Bolognini – Steno – Pino Zac- Rossi.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα παραλειπόμενα ταινιών του Παζολίνι, καθώς θα προβληθούν κάποια αποσπάσματα που έχουν παραληφθεί από την τελική κόπια των ταινιών του Όρνια και πουλάκια (Ο Τοτό στο τσίρκο -Totò al circo, 1965-66) και Χίλιες και μία Νύχτες (Ανέκδοτα -Inediti, 1973-74).

Αξίζει να σημειωθεί πως θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα “Η οργή του Παζολίνι” (La rabbia di Pasolini). Πρόκειται για τη νέα 80λεπτη βερσιόν της παλαιότερα γνωστής ως “Οργής” (La rabbia), ένα δίπτυχο φιλμικό σχόλιο της δεκαετίας του ‘60 από δύο, αντιδιαμετρικά αντίθετους, Ιταλούς διανοούμενους: τον αριστερό Παζολίνι και τον φιλομοναρχικό δημοσιογράφο και καρτουνίστα Giovanni Guareschi.

Το 2008, ο Τζουζέπε Μπερτολούτσι αποκατέστησε σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Μπολόνια το πρώτο μέρος του Παζολίνι, δημιουργώντας μιαν αυτόνομη μεγάλου μήκους ταινία.

Οι προβολές θα γίνουν στις 12-20 Σεπτεμβρίου στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας