-
Τα «ενδεχόμενα» μέτρα για το χρέος θα συνοδεύονται με την πιστή εφαρμογή πολιτικών λιτότητας και νεοφιλελεύθερων μεταρρυθμίσεων του Συμπληρωματικού Μνημονίου.
-
Απάντηση Επιτρόπου Οικονομικών στον ευρωβουλευτή της ΛΑ.Ε.
Την πιστή εφαρμογή των πολιτικών λιτότητας και των νεοφιλελεύθερων αντιεργατικών μεταρρυθμίσεων και μάλιστα με την «ισχυρή δέσμευση των ελληνικών αρχών», θεωρεί ως εργαλείο για την αντιμετώπιση του προβλήματος της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, ο Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, Πιέρ Μοσκοβισί, χαρακτηρίζοντας ως ένα «ενδεχόμενο» τα πρόσθετα μέτρα του Eurogroup για την αναδιάρθρωση του χρέους, που η ελληνική κυβέρνηση έχει κάνει προεκλογική της σημαία. Αυτό προκύπτει από απάντηση που έδωσε σε γραπτή ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, Νίκου Χουντή.
Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Χουντής σε ερώτησή του ζητούσε από την Κομισιόν να σχολιάσει έρευνες οικονομολόγων που χαρακτηρίζουν το μακροοικονομικό σενάριο που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση Τσίπρα για την παραγωγή πρωτογενών πλεονασμάτων ύψους 3.5% μέχρι το 2022 και 2% μέχρι το 2050, ως οικονομικά και κοινωνικά μη βιώσιμό.
Στην απάντησή του ο Επίτροπος Μοσκοβισί, αφού υπερασπίζεται την απόφαση δανειστών και κυβέρνησης για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα, βασιζόμενος στην διεθνή εμπειρία, που ωστόσο δεν αφορά χώρες που έχουν απολέσει το 25% του ΑΕΠ τους, υπογραμμίζει ότι «ο υψηλός δείκτης δημόσιου χρέους προς το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν και οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες που προκύπτουν από την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους καταδεικνύουν την ύπαρξη σοβαρών ανησυχιών σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους».
Στη συνέχεια της απάντησής του ο Πιέρ Μοσκοβισί, τονίζει ότι «Τα προβλήματα αυτά θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, μεταξύ άλλων μέσω της απρόσκοπτης εφαρμογής του εκτεταμένου προγράμματος μεταρρύθμισης που περιέχεται στο συμπληρωματικό μνημόνιο συμφωνίας (ΣΜΣ), διαδικασία η οποία απαιτεί ισχυρή δέσμευση από πλευράς των ελληνικών αρχών», σημειώνοντας παράλληλα ότι «ενδέχεται» να απαιτούνται πρόσθετα μέτρα για το χρέος, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup.
Ακολουθούν η ερώτηση και απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-006342/2017
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
Θέμα: Μη βιώσιμα πρωτογενή πλεονάσματα για την Ελλάδα
Το Eurogroup του Ιουνίου 2017 αποφάσισε ότι η Ελλάδα δεσμεύεται για πρωτογενή πλεονάσματα στο 3,5% μέχρι το 2022 και στη συνέχεια όχι κάτω από 2% μέχρι το 2060.
Με βάση αυτή την απόφαση και τα βασικό μακροοικονομικό σενάριο που κάνει λόγο για ρυθμό μεγέθυνσης 2,5% το 2018 και 1,25% μακροπρόθεσμα, η τελευταία DSA της Κομισιόν κρίνει το ελληνικό χρέος μη βιώσιμο, αφού οι GFN ξεπερνούν το ανώτατο όριο βιωσιμότητας 20% του ΑΕΠ, χωρίς πρόσθετα μακροπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης.
Ωστόσο, η δυνατότητα επίτευξης των παραπάνω πρωτογενών πλεονασμάτων αμφισβητείται από πολλούς επιστήμονες, και συγκεκριμένα από το Ινστιτούτο Διεθνών Οικονομικών Peterson1.
Ερωτάται η Επιτροπή:
Με ποια επιστημονική μέθοδο εξετάστηκε η δυνατότητα της Ελλάδας να επιτύχει τα πρωτογενή πλεονάσματα που αποφασίστηκαν στο τελευταίο Eurogroup;
Θεωρεί ότι πλήττεται η αξιοπιστία της τελευταίας Ανάλυσης Βιωσιμότητας Χρέους που διενήργησε η Επιτροπή, και κατ’ επέκταση η αποτελεσματικότητα των μακροπρόθεσμων μέτρων ελάφρυνσης χρέους του Eurogroup;
EL
E-006342/2017
Απάντηση του κ. Moscovici
εξ ονόματος της Επιτροπής
(8.2.2018)
Η Επιτροπή αξιολογεί τη βιωσιμότητα του χρέους για την Ελλάδα στο πλαίσιο της εντολής της βάσει του ενωσιακού δικαίου2, σύμφωνα με τις σχετικές δηλώσεις της Ευρωομάδας3, και λαμβάνοντας υπόψη τα διεθνή πρότυπα.
Η Επιτροπή δεν σχολιάζει εκθέσεις εμπειρογνωμόνων. Σε όλα τα σενάρια για την ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους (DSA) στην έκθεση συμμόρφωσης που ακολούθησε τη δεύτερη αξιολόγηση4 γίνεται η παραδοχή για πρωτογενές ετήσιο πλεόνασμα ύψους 3,5 % κατά την τετραετή περίοδο μετά το πρόγραμμα και για πορεία χαμηλότερου πρωτογενούς πλεονάσματος στη συνέχεια. Η διεθνής εμπειρία από ανάλογες περιπτώσεις πρωτογενών πλεονασμάτων συνηγορεί υπέρ της δυνατότητας της Ελλάδας να επιτύχει τα εν λόγω ζητούμενα πλεονάσματα μακροπρόθεσμα.
Η έκθεση συμμόρφωσης αναφέρει επίσης ότι ο υψηλός δείκτης δημόσιου χρέους προς το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν και οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες που προκύπτουν από την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους καταδεικνύουν την ύπαρξη σοβαρών ανησυχιών σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους. Τα προβλήματα αυτά θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, μεταξύ άλλων μέσω της απρόσκοπτης εφαρμογής του εκτεταμένου προγράμματος μεταρρύθμισης που περιέχεται στο συμπληρωματικό μνημόνιο συμφωνίας (ΣΜΣ), διαδικασία η οποία απαιτεί ισχυρή δέσμευση από πλευράς των ελληνικών αρχών. Επίσης, ενδέχεται να απαιτείται η εφαρμογή πρόσθετων μέτρων για το χρέος, σύμφωνα με τους όρους και τις δεσμεύσεις που καθορίζονται στις δηλώσεις της Ευρωομάδας της 25ης Μαΐου 2016, της 15ης Ιουνίου 2017, και της 22ας Ιανουαρίου 2018.
1 Το Ινστιτούτο συγκρίνει την ελληνική οικονομία με τις επιδόσεις 17 αναπτυγμένων χωρών στον τομέα των πρωτογενών πλεονασμάτων, για την περίοδο 1980-2015, αποδεικνύοντας ότι για μια χώρα σαν την Ελλάδα, με πολύ υψηλό χρέος και υψηλό κόστος δανεισμού από τις αγορές, είναι υπερβολικά αισιόδοξη η πρόβλεψη για διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων άνω του 2% για 37 χρόνια!!!
2 Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 472/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 21ης Μαΐου 2013 , για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται με σοβαρές δυσκολίες αναφορικά με τη χρηματοοικονομική τους σταθερότητα, και ειδικότερα το άρθρο 6
3 http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/05/09/eg-statement-greece/
4 https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/compliance_report-to_ewg_2017_06_21.pdf