Η ψευδής «έξοδος» και το νέο καθεστώς σκληρής κηδεμονίας και μέτρων

559
έξοδος

Η έξοδος της Ελλάδας από τα μνημόνια είναι η πλέον ψευδής και πλαστή, σε σχέση με τις 4 άλλες χώρες (Ιρλανδία, Πορτογαλία, Κύπρος, Ισπανία), που είχαν μνημόνια και τις αντίστοιχες «εξόδους» από τα προγράμματα διάσωσης, πολύ νωρίτερα από την Ελλάδα.

Η Ελλάδα παραμένει σε ένα διαρκές, ατελέσφορο, αναποτελεσματικό, εγκληματικό και καταστροφικό μνημόνιο και αυτό γίνεται κατανοητό από τους «όρους» της μεταμνημονιακής εποπτείας που είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει για να δανείζεται με «λογικά» επιτόκια από τις αγορές, που ούτε καν αυτό δεν φαίνεται για την ώρα.

Δανεισμός από τις αγορές για την χώρα σημαίνει πως η κυβέρνηση δεν πρέπει να παρεκκλίνει των μεταμνημονιακών δεσμεύσεων και να υλοποιεί με συνέπεια τις  τουλάχιστον 250 «μεταρρυθμίσεις» που προβλέπει το ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης για την περίοδο 2018 – 2022.

Η μείωση των «κόκκινων» δανείων, η αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων, η πλήρης κατάργηση του ΕΚΑΣ, η επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων (ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, Μαρίνα του Αλίμου, Εγνατία, ΔΕΠΑ Εμπορίου, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ), ο μηδενισμός των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους και η ολοκλήρωση του κτηματολογίου είναι ορισμένες μόνο από τις «μεταρρυθμίσεις» που  θα εποπτεύονται στενά από το «κουαρτέτο» και μέσω των εκθέσεων αξιολόγησης που θα συντάσσουν θα γίνεται και η εκταμίευση των χρημάτων από τα ANFA’s (κέρδη ελληνικών ομολόγων που έβγαλαν η ΕΚΤ και οι υπόλοιπες τράπεζες του ευρωσυστήματος) με ρυθμό 600 εκατ. ευρώ το εξάμηνο ως το 2022.

Το νέο καθεστώς θα τεθεί σε ισχύ από τις 28 Αυγούστου, ενώ η επιτήρηση θα ανανεώνεται ανά εξάμηνο.

Η πρώτη μεταμνημονιακή επίσκεψη στην Αθήνα αναμένεται αρχές Οκτωβρίου ενόψει της κατάρτισης του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2019 από την ελληνική πλευρά, για έλεγχο, προφανώς του προσχεδίου του προϋπολογισμού την ώρα που η κυβέρνηση «πανηγυρίζει» πως έβγαλε την χώρα από τα μνημόνια.

Η Γερμανία στο Eurogroup στις 12 Ιουλίου έσβησε παράλληλα τα όνειρα για ένταξη των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης (QE) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) ενώ οριστικά αποκλείστηκε το waiver.

Στο σημείο αυτό, είναι περιττό να αναφερθεί κανείς σε συχνές δηλώσεις – υπενθυμίσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων, όπως ο κ. Μοσκοβισί για παράδειγμα, όπου τονίζουν με ιδιαίτερη έμφαση πως το τέλος του τρέχοντος προγράμματος δεν είναι έξοδος από τις «μεταρρυθμίσεις», δηλαδή όλους τους εφαρμοστικούς νόμους, τη σκληρή εποπτεία και την τήρηση όλων των δεσμεύσεων και υποχρεώσεων της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στους δανειστές.

Αναλυτικότερα, η περιβόητη «έξοδος», που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένα διαρκές μνημόνιο:

  1. Το πρόγραμμα αυξημένης εποπτείας  (Enhanced Surveillance Programme) στο οποίο θα υπαχθεί η χώρα μας είναι πολύ πιο αυστηρό σε σχέση με το πρόγραμμα παρακολούθησης (Post Programme Monitoring) στο οποίο υπήχθησαν οι άλλες τέσσερις χώρες της ευρωζώνης (Ιρλανδία, Πορτογαλία, Κύπρος, Ισπανία) μετά την υποτιθέμενη «έξοδο» τους από τον μηχανισμό διάσωσης.
  2. Με εξαίρεση την Ισπανία που εξόφλησε πρόωρα το 75% των δανείων που έλαβε από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό, η Πορτογαλία θα εποπτεύεται από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) ως το 2026, η Κύπρος ως το 2029 και η Ιρλανδία ως το 2031. Η Ελλάδα έχει ακόμη πολύ δρόμο έως το 2060… Ως γνωστό μέχρι να εξοφληθεί το 75% των δανείων η αυξημένη εποπτεία δεν θα αλλάξει.
  3. Η ενισχυμένη εποπτεία δεν είναι καθαρή έξοδος καθώς προβλέπονται αυστηροί τριμηνιαίοι έλεγχοι. Οι αποστολές θα έρχονται τέσσερις φορές τον χρόνο στην Αθήνα όταν  τις άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες επισκέπτονται μόνο δύο. Επίσης, η Γερμανία θέλει να «κουμπώσει» αυτή η επιτήρηση με την επιτήρηση από το Ταμείο, δηλαδή να συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι του Ταμείου στις τριμηνιαίες αξιολογήσεις.
  4. Οι πιστωτές θα έχουν τη δυνατότητα να ζητούν και νέα μέτρα αν η Αθήνα αποκλίνει από τον στόχο για τη διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% έως το 2022. Δηλαδή θα εισηγούνται διορθωτικά μέτρα σε περίπτωση που διαπιστώνουν παρεκκλίσεις.
  5. Η διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων 2,2% του ΑΕΠ έως και το 2060 δεσμεύει τη χώρα σε μια σφικτή περιοριστική πολιτική και οδηγεί σε ένα πλαίσιο λιτότητας για δεκαετίες.
  6. Η επιστροφή των κερδών των κεντρικών τραπεζών και της ΕΚΤ από τις αγοραπωλησίες ελληνικών ομολόγων συνδέεται με δεσμεύσεις του «προγράμματος μεταμνημονιακής παρακολούθησης».

*Με πληροφορίες από bankingnews.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας