Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in Greece»: «Εμβληματική» επένδυση από μια πτωχευμένη εταιρία;

930
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in Greece»

Σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την αξιοπιστία της επένδυσης που η ελληνική κυβέρνηση παρουσίασε ως «εμβληματική» και αφορά στη δημιουργία μονάδας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα από την εταιρία E Go Mobile, γεννά η διαπίστωση ότι πρόκειται για μια πτωχευμένη και πρόσφατα εξαγορασμένη εταιρία, η οποία στη νέα της εποχή δεν έχει άλλη δραστηριότητα. Παράλληλα, η ολλανδική φίρμα που την εξαγόρασε φαίνεται να δραστηριοποιείται σε πολλά αντικείμενα αλλά χωρίς να αποκαλύπτει κανέναν πελάτη της.

«Δεν οραματιζόμαστε την Ελλάδα απλά ως μία χώρα που είναι ανταγωνιστική σε επίπεδο υπηρεσιών. Θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στον κλάδο της μεταποίησης υψηλής τεχνολογίας, και θεωρώ κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση», είπε μεταξύ άλλων ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης μεταξύ της Enterprise Greece και της εταιρείας Next.e.GΟ στην οποία υπεγράφη μια «Επιστολή Πρόθεσης Συνεργασίας».

Κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα λοιπόν, και μάλιστα σύμφωνα με ένα μοντέλο κυκλικής οικονομίας, φιλικό προς το περιβάλλον, όπως προσπάθησε να εξηγήσει διαβάζοντας ένα σχεδόν ακατάληπτο κείμενο ο διευθύνων σύμβουλος της E Go Mobile Ούλριχ Χέρμαν. Ακούγεται αν μη τί άλλο μια καλή ιδέα που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια θετική εξέλιξη για την οικονομία της χώρας. Όμως τίθενται μια σειρά από ερωτήματα.

Στην Ελλάδα οι “νεοφιλελεύθεροι” χρηματοδοτούνται από το κράτος. Εμείς… από εσάς! Στήριξε την ανεξαρτησία του tvxs.gr, κάνοντας κλικ εδώ.

Από το πανεπιστήμιο του Άαχεν στον «λίγο απ’ όλα» Βαλκάνιο εκατομμυριούχο

Η E Go Mobile ιδρύθηκε το 2015 ως νεοφυής εταιρία (start up) από τον καθηγητή στο πανεπιστήμιο του Άαχεν Γκάνθερ Σουχ και δημιούργησε τη δική της μονάδα κατασκευής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, απασχολώντας περίπου 450 εργαζόμενους. Όμως τον περασμένο Ιούλιο δήλωσε χρεοκοπία. Στις 31 Αυγούστου ανακοίνωσε ότι εξαγοράζεται από την ND Industrial Investments B.V., μέρος του ND Group B.V.

Πρόκειται για ένα διεθνές επενδυτικό σχήμα με έδρα την Ολλανδία που έχει ιδρύσει και στο οποίο προεδρεύει ο Ναζίφ Ντεστανί, γόνος μιας από τις πιο ισχυρές επιχειρηματικές οικογένειες στη Βόρεια Μακεδονία και το Κόσοβο, με δραστηριότητες σε δεκάδες χώρες ανά τον κόσμο και διαφορετικούς μεταξύ τους τομείς.

Ενδεικτική του επιχειρηματικού μοντέλου της ND Industrial Investments μάλλον είναι η διάρθρωση της υποσελίδας του ιστότοπού της που φέρει την ονομασία «Portfolio». Ως τομείς δραστηριότητας αναφέρονται οι εξής έξι: Ενέργεια, Logistics, Υπηρεσίες, Τεχνολογία, Μεσιτικές υπηρεσίες (Real Estate) και Νοτιοδυτική Ευρώπη. Δηλαδή πέντε οικονομικοί κλάδοι, έστω «χαλαρά» ορισμένοι, και μία γεωγραφική περιοχή στην οποία ανήκει η πατρίδα της οικογένειας του προέδρου αλλά και η χώρα στην οποία σκοπεύει να εγκαταστήσει τη μονάδα παραγωγής του νέου της «παιδιού», η Ελλάδα. Στη συγκεκριμένη υποσελίδα όπου συνήθως οι εταιρίες παρουσιάζουν με καμάρι τα έργα και τους πελάτες τους, η ND Industrial Investments αρκείται απλώς σε γενικόλογες διατυπώσεις.

Μια τηλεδιάσκεψη γεμάτη «οράματα» και φιλοφρονήσεις

Παρακολουθώντας κάποιος την τηλεδιάσκεψη διάρκειας 34 λεπτών, παίρνει σχετικά λίγες πληροφορίες σχετικά με την επένδυση αυτή καθαυτή αλλά ακούει πολλές φιλοφρονήσεις από τον ένα συμμετέχοντα στους υπόλοιπους, μεγάλα λόγια περί οραμάτων και σχεδίων αλλά και… χριστουγεννιάτικες ευχές. Σε ένα βαθμό ουσιαστικές ήταν οι τοποθετήσεις του υφυπουργού Εξωτερικών αρμόδιου για την Οικονομική Διπλωματία Κώστα Φραγκογιάννη, ο οποίος εκτέλεσε και χρέη οικοδεσπότη της τηλεδιάσκεψης, του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκου Παπαθανάση και του διευθύνοντος συμβούλου της Next.e.GO Ούλριχ Χέρμαν.

Τί μάθαμε; Εντός 3-6 μηνών θα υπογραφεί η σύμβαση υλοποίησης του έργου και εντός δύο ετών θα ξεκινήσει η παραγωγή εν Ελλάδι κατασκευασμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στη μονάδα θα δημιουργηθούν 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας και επιπλέον 5.000 έμμεσες θέσεις στο ευρύτερο οικοσύστημα τροφοδοσίας και παροχής υπηρεσιών το οποίο θα υποστηρίζει τη βιομηχανική μονάδα (cluster). Στη φάση της εκκίνησης η επένδυση εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 100 εκατομμύρια ευρώ, με την ελληνική κυβέρνηση να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο παροχής ποσού έως και 20 εκατομμυρίων καθώς και φορολογικών και άλλων κινήτρων που σχετίζονται με τη χωρική επέκταση της επένδυσης.

Τί δε μάθαμε; Από την τηλεδιάσκεψη δεν προέκυψε γιατί η E Go Mobile πτώχευσε στη Γερμανία και τί αλλάζει τώρα για να μακροημερεύσει στην Ελλάδα. Η παροχή ρευστότητας από την ND Industrial Investments αρκεί; Επίσης δε μάθαμε σε ποιό στάδιο της επένδυσης και υπό ποιες προϋποθέσεις το ελληνικό Δημόσιο θα παρέχει κεφάλαια σε μια επένδυση το αποτέλεσμα της οποίας μόνο εγγυημένο δεν μοιάζει.

Εξάλλου ο διευθύνων σύμβουλος της E Go Mobile Ούλριχ Χέρμαν, σε αυτό το δυσνόητο κείμενο που διάβασε, ουσιαστικά επιβεβαίωσε ότι το εγχείρημα στην Ελλάδα είναι για την εταιρία το πρώτο και προς το παρόν το μοναδικό: «Είμαι πολύ χαρούμενος για την ευκαιρία που έχω να είμαι ο διευθύνων σύμβουλος αυτής της σπουδαίας εταιρίας και να ξεκινήσω στην Ελλάδα, ως μία από τις ισχυρές τοποθεσίες που θα δραστηριοποιηθούμε στο μέλλον», είπε.

Στροφή στην ηλεκτροκίνηση μέσω του δικηγόρου του Μονάχου;

Γιατί λοιπόν αυτό το «πείραμα» επανεκκίνησης της ιδέας που γεννήθηκε στο Άαχεν θέλει να μετακομίσει στην Ελλάδα; Η αλήθεια είναι, όπως σημείωσε και ο πρωθυπουργός, ότι τα ελληνικά νησιά μοιάζουν καλός τόπος δοκιμής αμφιλεγόμενης αξιοπιστίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ακόμα κι αν χαλάνε, δεν πειράζει. Ο κόσμος θα είναι σε διακοπές και δε θα δώσει πολλή σημασία. Η κυβέρνηση όμως θα έχει επικοινωνήσει μια «εμβληματική επένδυση» και θα έχει απορροφήσει ευρωπαϊκούς πόρους, μέρος των οποίων ίσως έχει δώσει για την κατασκευή του εργοστασίου της E Go Mobile. Υπενθυμίζεται ότι στο σχέδιο της Ελλάδας για την αξιοποίηση των χρημάτων που θα έρθουν από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, σημαντικό ποσό αφορά στην ηλεκτροκίνηση.

Μια τέτοια ερμηνεία της αμφιλεγόμενης αυτής συνεργασίας ίσως υποστηρίζεται και από την παρουσία, με την ιδιότητα του νομικού συμβούλου της εταιρίας, του γνωστού για το διαμεσολαβητικό του ρόλο στις ελληνογερμανικές επαφές, δικηγόρου με έδρα το Μόναχο Σταύρου Κωνσταντινίδη. Όπως διαβάζουμε σε άρθρο-αφιέρωμα της «Καθημερινής» από τον Νοέμβριο του 2017, ο κ. Κωνσταντινίδης «κινείται με μεγάλη άνεση στα υψηλά “πατώματα” της πολιτικής και των επιχειρήσεων. Τόσο ψηλά, ώστε να συντρώγει με τους προέδρους της BMW, της Siemens και άλλων επιχειρηματικών κολοσσών» ενώ λίγο παρακάτω διαβάζουμε ότι «ήταν αυτός που οργάνωσε το 2012 το ταξίδι του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο Μόναχο και τη συνάντησή του με τον Βαυαρό πρωθυπουργό Ζέερχοφ, η οποία εν πολλοίς άλλαξε το κλίμα στις ελληνοβαυαρικές σχέσεις».

Ένας δύσκολος τομέας για νεοφυείς επιχειρήσεις

Από τα παραπάνω γίνεται σαφές πως τα αποτελέσματα της επένδυσης της E Go Mobile στην Ελλάδα μόνο εγγυημένα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Η παρουσίαση της συμφωνίας ως «εμβληματικής» και εκφράσεις που ακούστηκαν κατά την τηλεδιάσκεψη ότι «τα Χριστούγεννα φέτος ήρθαν νωρίτερα» δύσκολα υποστηρίζονται από τα δεδομένα.

Όπως εξηγεί άνθρωπος με καλή γνώση του αντικειμένου, «όταν οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν καταφέρει να υπερβούν μεγάλα εμπόδια που έχουν προκύψει στον κλάδο, οι πιθανότητες μιας νεοφυούς επιχείρησης να το κάνει δεν είναι πολλές. Αν τελικά γίνει το εργοστάσιο και συνεχιστεί η χρηματοδότηση, είναι πιθανό να υπάρξουν οφέλη για τη χώρα κυρίως σε επίπεδο έρευνας και ανάπτυξης. Πολύ δύσκολα όμως θα δούμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in Greece» να πωλούνται στο εμπόριο».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας