Έστι Δίκης οφθαλμός

2126
Εκβιαζόμαστε

Μικρή παρένθεση. Έγραψε προχθές ο παλιός σύντροφος και φίλος Γιάννης Μηλιός στα «Νέα» (πράγμα που κατά τους τιμητές εκ του προχείρου που ενδημούν ή ενεδρεύουν σε καθιδρύματα όπως η «Εφημερίδα των Συντακτών» τον καθιστά άνθρωπο του κ. Μαρινάκη) ένα κείμενο για μια εξέγερση στην Ενετοκρατούμενη Κρήτη το 1363. Όταν Βενετσιάνοι Καθολικοί και Ορθόδοξοι Βυζαντινοί, ευγενείς και οι μεν και οι δε, συνασπίσθηκαν σε εξέγερση εναντίον της Βενετίας και προχώρησαν στην ανακήρυξη της βραχύβιας Δημοκρατίας του Αγίου Τίτου.

Εξ αυτού του παραδείγματος (υπάρχουν χίλια ακόμα τέτοια) ο φίλος Μηλιός βγάζει δύο συμπεράσματα, το ένα χρήσιμο για το άλλο: Πρώτον, ότι αυτό το περιστατικό μπορεί να σημαίνει ότι η Ενετική ταυτότητα των Καθολικών εξεγερμένων και η Βυζαντινή ταυτότητα των Ορθόδοξων εξεγερμένων θα μπορούσαν να έχουν συνθέσει (ή συνέθεσαν) μια νέα εθνική ταυτότητα, εκείνη των Κρητών. Δεύτερον, κάτι τέτοια είναι που αποδεικνύουν κατά τον Γιάννη Μηλιό, ότι η τρισχιλιετής συνέχεια του Ελληνισμού είναι μύθος.

Κατ’ αρχάς, δεν φαίνεται να περνάει απ’ το μυαλό του φίλου Μηλιού, ότι η εν λόγω εξέγερση θα μπορούσε να ήταν, όπως και ήταν, μια (ταξική) απόπειρα των Δυνατών της Κρήτης να απαλλαγούν από την αφαίμαξη της Μητρόπολης (εν προκειμένω της Βενετίας, που θα μπορούσε να είναι η Κωνσταντινούπολη – αν είχε ακόμα την ισχύ). Κατά τα υπόλοιπα «ταυτοτικά», το παράδειγμα του Γιάννη απλώς αιωρείται ακατανόητο.

Για να γίνει κατανοητό το αίολο του παραδείγματος, ας πάμε λίγα χρόνια μετά το 1363, όταν οι Οθωμανοί καταλαμβάνουν την τελευταία Βυζαντινή κτήση στην Ανατολία, τη Φιλαδέλφεια. Σε αυτήν την επιχείρηση οι Οθωμανοί εξανάγκασαν τον δυστυχή Ρωμαίο αυτοκράτορα της Κωνσταντινούπολης να συνδράμει τους Μουσουλμάνους με Βυζαντινά στρατεύματα.

Μήπως η από κοινού δράση των Μουσουλμάνων Οσμανλήδων και των Ορθόδοξων Βυζαντινών δημιούργησαν μια νέα εθνική ταυτότητα στα πέριξ της Φιλαδέλφειας;

Αν ναι, ακόμα την αναζητά ο Λίβινγκστον.

Αυτή η εμμονή με την ασυνέχεια του Ελληνισμού έχει επιτύχει τους στόχους της εις όσα αφορούν τον καθημαγμό των Ελλήνων. Για την ώρα. Διότι και η Ιστορία (ως επιστήμη) και η πολιτική εν γένει εκθέτουν τους «ανθρώπους του ενός βιβλίου». Λίγο αν είχε ασχοληθεί με τη Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή γραμματολογία ο φίλος Μηλιός δεν θα έδινε στις ταξικές διαστάσειςενός γεγονότος (κι άλλων χιλίων τέτοιων) τέτοια εθνοαποδομητική παράμετρο. Κι επιτέλους, όταν ο Θουκυδίδης της εποχής μας, ο Χοφσμπάουμ, ομιλεί για τον ορισμό των εθνών μετά τη Γαλλική Επανάσταση, ομιλεί για το είδος του ορισμού. Δεν εννοεί

ο δυστυχής ούτε και θα μπορούσε να εννοεί ότι πριν απ’ αυτόν τον ορισμό δεν υπήρχαν έθνη, ή ότι ο ορισμός των εθνών δεν ήταν απλώς διαφορετικός και ανάλογος προς τα κρατούντα της κάθε εποχής.

Αλλιώς, τι εννοεί ο Χοφσμπάουμ όταν λέει ότι «Με τη Μικρασιατική Καταστροφή οι Έλληνες ξεριζώθηκαν από τη Μικρά Ασία μετά 3.000 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας». Πώς λοιπόν η τρισχιλιετής συνέχεια του ελληνισμού είναι ιδεολόγημα;

***

Τώρα ο εθνοαποδομητισμός που χαρακτηρίζει κατά πλειοψηφίαν τον ΣΥΡΙΖΑ μετά τη διάσπασή του κλονίζει την κυβέρνηση. Ο Τσίπρας προχώρησε κατ’ εντολήν των Κυρίων του σε μια συμφωνία με τη FYROM που παραγνώριζε τον πολιτισμό των Ελλήνων, τη λαϊκή παράδοση και το αίσθημα κοινότητας του λαού.

Η διαπραγμάτευση Κοτζιά ήταν τόσο επιτυχής, ώστε να χρειάζεται ήδη επαναδιαπραγμάτευσηκατά τα σημεία της εθνικότητας (nationality) και της γλώσσας, καθώς ήδη «κυβερνητικοί κύκλοι» (στην απελπισία τους) ψελλίζουν, ψιθυρίζουν και υποτονθορύζουν.

Κατά τα υπόλοιπα ακόμα και αν οι εκ των υστέρων οδυρμοί Καμμένου είναι σικέ, ώστε ο καθείς εκ των δύο συνεταίρων να κρατήσει κατά το δυνατόν την πελατεία του, τα πράγματα έχουν ξεφύγει πλέον προς την κατεύθυνση της τυχαιότητας.

Ακόμα κι αν το δίδυμο Τσίπρα – Καμμένου (ριπλέισμεντ Σταύρος) κρατήσουν την πελατεία τους, έχουν χάσει τους «ετερόκλητους όχλους». Έστι Δίκης οφθαλμός…

*Πηγή: topontiki.gr

2 Σχόλια

  1. Φιλε Σταθη μας τα εχεις ζαλιζει με τις βυζαντινολογιες , τα μακεδονικα και το κατα ποσο ειμαστε απογονοι των αρχαιων και αν εχουμε εμπεδωσει την αρχαια και βυζαντινη γραμματολογια οπως ο καθηγητης Ζουραρης.
    Να σου θυμισω οτι στην Κουβα κατοικει ενας λαος που αποτελειται απο καθε καρυδιας καρυδι, ευρωπαιους , αφρικανους και οτι αλλο φρουτο βγαζει αυτη η γη.
    Αυτος ο λαος εχει απεναντι την μεγαλυτερη και ισχυροτερη αυτοκρατορια και της δειχνει περηφανα τα πα@@ρια του.
    Δεν παυω να συγκινουμε οταν σκεφτομαι αυτον τον λαο και παντα στεκω προσοχη απεναντι του οχι μονο γιαυτο αλλα και οτι αλλο εχει καταφερει και για το πιο ομορφο χαμογελο τους παρ’ ολες τις αντιξοοτητες .
    Λες οι Κουβανοι να αγχωνονται τινος απογονοι ειναι και αν κανεις τους παρει το ονομα ?
    Γνωμη μου ειναι οτι πρεπει να ασχολουμαστε με την ουσια των πραγματων και οχι με μπουρμπουληθρες.
    Σε αγαπω και παντα σε διαβαζω.

    • Οι Κουβανοί, πάντως, μελετούν ενδελεχώς ΟΛΕΣ τις ρίζες τους (ευρωπαϊκές, αφρικάνικες, αμερικάνικες κοκ) και τις τιμούν δεόντως… Κάτι που φαίνεται, άλλωστε, από τη μουσική και, γενικότερα, από την πολιτιστική τους δημιουργία όλα αυτά τα χρόνια… Συνεπώς, τους νοιάζει και τους παρανοιάζει το από πού κατάγονται… Αλλά τα μεγάλα τους «άγχη» είναι, ασφαλώς, άλλα…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας