Σε 32 μήνες η πρώτη, πλήρως εξοπλισμένες, κόστος 1,6 δις ευρώ με FOS και όπλα-H χώρα μας αποκτά τα δικαιώματα κατασκευής τουλάχιστον 3 σκαφών στην Ελλάδα
Έρχονται και οι Κορβέτες Gowind και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό θα γίνει μια τρομερή δύναμη σε Αιγαίο/Α.Μεσόγειο.
Συγκεκριμένα γράφαμε πως «βόμβα» ρίχνει η Ελληνίδα ανταποκρίτρια από το Παρίσι Μαρία Δεναξά για την συνέχεια της συμφωνίας Ελλάδος-Γαλλίας, αφού αναφέρει ότι στο επόμενο στάδιο, και εφόσον συμφωνηθούν οι απαραίτητες λεπτομέρειες, η χώρα μας θα προβεί στην αγορά και των γαλλικών Κορβετών.
Σήμερα έγινε γνωστό ότι οι Ελληνικές Gowind έρχονται, σε 32 μήνες η πρώτη, πλήρως εξοπλισμένες, κόστος 1,6 δις ευρώ με FOS και όπλα, και με άδεια κατασκευής στην Ελλάδα.
Η αγορά των 4 ελαφριών φρεγατών Gowind 2900 θα είναι όπως φαίνεται το ελληνικό Colpo Grosso για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Το ΠΝ δεν ήθελε απλά 4 φρεγάτες, αλλά ένα Νέο Πολεμικό Ναυτικό. Αυτό το πρόσφεραν στην αρχή οι ΗΠΑ, κυρίως όμως μέσω υποσχέσεων για καταδρομικά ή αντιτορπιλικά, μετά πολύ πιο έξυπνα οι Ολλανδοί, με τις 11515ΗΝ και ενδιαμέσως 10514 αλλά και μεταχειρισμένες φρεγάτες κλάσης Μ.
Οι Γάλλοι όμως αποφάσισαν πως με αυτά τα πράγματα “δεν παίζουν”, και έριξαν την τελευταία στιγμή στο “παιχνίδι” τις Gowind. Η γαλλική επέλαση ξεκίνησε όταν στο ΠΝ είδαν πως ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής των ΜΕΚΟ έπρεπε να είχε ξεκινήσει το 2015. Θα “πετούσαμε” ένα πολύτιμο δις ευρώ, για πλοία που έχουν ήδη 30 έτη στην πλάτη τους. Μα με τόσα μπορούμε να πάρουμε σχεδόν 3 κορβέτες!
Ο συνδυασμός έγινε έξυπνα. Οι Belh@rra μειώθηκαν κατά μία, οι κορβέτες έγιναν πλήρεις σε οπλισμό “ελαφρές φρεγάτες”, και το όλο πακέτο “έκλεισε” στα 4,6 δις ευρώ, 2,9 δις ευρώ οι 3 Belh@rra και 1,6 δις οι 4 Gowind. Στο συνολικό πακέτο περιλαμβάνονται τα όπλα (με συντελεστή μεγαλύτερο του 1), για αρκετά χρόνια, εκπαίδευση, υποδομές κοκ.
Δηλαδή, το ΠΝ με 4,6 δις, αποκτά νέαμορφή. Αυτό που συνέφερε την χώρα τελικά το προσέφεραν οι Γάλλοι. Επτά πλοία, με ASTER 30, Exocet Block 3c, VL-MICA NG, RAM, STRALES δεν αποκτάς με 4,6 δις, και όλα μέσα να συμπεριλαμβάνονται στην τιμή. Οι Γάλλοι ήθελαν απελπισμένα αυτό το συμβόλαιο, κι εμείς θέλαμε τα πλοία τους. Απλά έπρεπε να τα βρούμε στα λεφτά, και τα βρήκαμε.
Οι Γάλλοι δεν σταματούν εκεί. Προσφέρουν ένα απίστευτο χρονοδιάγραμμα για την κατασκευή της πρώτης Gowind, από τη στιγμή που υπογραφεί το συμβόλαιο και μπει η προκαταβολή. Έτσι, η πρώτη ελληνική Gowind θα παραδοθεί σε 32 μήνες, έτοιμη για δοκιμές από το ΠΝ.
Και οι 4 πρώτες Gowind, θα παραδοθούν μέσα σε 50 μήνες συνολικά, με διαστήματα λίγων μηνών η μία από την άλλη. Δηλαδή το 2026 το ΠΝ θα έχει παραλάβει και τα 7 πλοία του, 3 FDI HN και 4 Gowind 2900 HN. Φυσικά και θα πρέπει πολλά να γίνουν, αλλά θα γίνουν προκειμένου τα πλοία να είναι άμεσα επιχειρησιακά.
Την ίδια στιγμή, το ΠΝ θα αποσύρει επιτέλους τις υπέργηρες Kortenaer, και θα μπορεί να βάζει στην θέση τους τις FDI και τις Gowind. Κάποιες από τις Kortenaer θα μείνουν σε υπηρεσία για αρκετά χρόνια ακόμη, πιθανόν οι τελευταίες που θα αποχωρήσουν θα είναι η ΕΛΛΗ και η ΛΗΜΝΟΣ. Ταυτόχρονα θα αποσυρθεί και μια τουλάχιστον από τις ΜΕΚΟ200ΗΝ, καθώς, θα εκσυγχρονιστούν μόνο οι δύο από τις 4.
Καθώς οι Γάλλοι στις διαπραγματεύσεις έγιναν ιδιαίτερα ελαστικοί, το ΠΝ κατάφερε να αποσπάσει το σημαντικότερο όλων των ανταλλαγμάτων. Έτσι, η χώρα μας αποκτά τα δικαιώματα κατασκευής τουλάχιστον 3 σκαφών στην Ελλάδα (δηλαδή τα 7, 8 και 9 της κλάσης). Ελπίζετε έτσι πως με αυτό τον τρόπο, θα έχουν τα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης και εκσυγχρονισμού τους, και να ξεκινήσουν τις διαδικασίες κατασκευής των νέων φρεγατών.
Η συμφωνία, που όλοι αναμένουν να υπογραφεί δεν είναι μόνο μια, είναι πολλές, πιθανότατα δεκάδες (NAVAL GROUP, MBDA, THALES, υποκατασκευαστές, διασφάλιση ποιότητας, Γαλλικό ΠΝ κοκ), και η δουλειά σε ΓΕΝ, ΔΕΞ και ΓΔΑΕΕ θα είναι «χορταστική» προκειμένου να προετοιμαστούν. Την ίδια στιγμή, πρέπει να γίνουν δεκάδες ή εκατοντάδες πληρωμές προκαταβολών, δεσμεύσεις κονδυλίων, δημιουργία επιτροπών κοκ. Συνεπώς, μην περιμένει κανείς πως αυτά μπορούν να γίνουν “μαγικά” ή από τη μία μέρα στην άλλη.
Οι ελληνικής κατασκευής Gowind, όπως βέβαια και η 4η FDI HN θα μπουν στο προγραμματισμό σε νέο πρόγραμμα, αν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος.