Η τουριστική περίοδος ρίχνει αυλαία σε λίγες μέρες αφήνοντας την τοπική αγορά μουδιασμένη. Οι τουριστικές αφίξεις καταγράφουν ρεκόρ, δεν είχαν όμως αντίκρισμα στα ταμεία. Οι μικροί επιχειρηματίες-επιτηδευματίες, μέλη της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Δωδεκανήσου, εκφράζουν τον προβληματισμό τους για τις μειωμένες εισπράξεις, παρά την άνοδο των αφίξεων στη Ρόδο.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, κ. Νίκος Τσούλλος με αφορμή τα αποτελέσματα της φετινής τουριστικής σεζόν δήλωσε τα εξής: «Η φετινή τουριστική σεζόν σε επίπεδο τουριστικών αφίξεων έχει χαρακτηριστεί από την ηγεσία του Υπουργείου ως χρονιά ρεκόρ, πράγμα που προφανώς ισχύει, εάν μετράμε κεφάλια. Αρκεί όμως αυτό;
Μπορούμε να πανηγυρίζουμε απλά ως αριθμολάγνες για τις μαζικότερες αφίξεις; Μπορούμε να λησμονήσουμε την πορεία και εμπειρία που έχει η Ρόδος στον τουρισμό; Βλέποντας τα οικονομικά αποτελέσματα μπορούμε να παραβλέψουμε τις μικρές επιχειρήσεις που αδυνατούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους; Ασφαλώς και όχι!
Παρά λοιπόν την άνοδο των αφίξεων των ξένων επισκεπτών, δεν ενισχύθηκε η ρευστότητα στην αγορά, γεγονός που μπορεί να πιστοποιήσει κάθε επιχειρηματίας-επιτηδευματίας του νησιού.
Ο τουρισμός αποτελεί μονοκαλλιέργεια στη Ρόδο, όπως και σε όλα σχεδόν τα νησιά του νομού μας. Όλοι οι επαγγελματικοί κλάδοι βρίσκονται σε πλήρη εξάρτηση από τον τουριστικό κλάδο. Δυστυχώς όμως ο τουρισμός δεν είναι όπως άλλοτε ο αιμοδότης του συνόλου της τοπικής αγοράς, της μικρομεσαίας επιχείρησης. Ενισχύει μόνο επιχειρηματικούς ομίλους οι οποίοι με ίδια μέσα αναλαμβάνουν εξ’ ολοκλήρου την πρακτόρευση, τη μεταφορά, τη διαμονή και τη σίτιση.Ταυτόχρονα, η υπέρμετρη φορολόγηση, στερεί το οξυγόνο από την αγορά.
Σε όλα τα παραπάνω συγκλίνουν οι πρόεδροι και τα μέλη των επαγγελματικών συλλόγων και σωματείων που ανήκουν στην Ομοσπονδία μας και με τους οποίους συνομιλούμε καθημερινά. Μεταφέρουμετους προβληματισμούς και διαλόγους μας στη δημόσια σφαίρα προκειμένου να δώσουμε μία ευρεία εικόνα για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά. Είναι καιρός για προβληματισμό και δράση γιατί η αγορά της Ρόδου δεν θα αντέξει μια ακόμη σεζόν με μέτριες έως κακές οικονομικές επιδόσεις.
Οφείλουμε να δραστηριοποιηθούμε ως κοινωνία, να βελτιώσουμε τις απαιτούμενες υποδομές ώστε να είμαστε σε θέση να αξιώνουμε ποιοτικότερο τουρισμό, το οφείλουμε στις επόμενες γενιές που αναπόφευκτα θα ασχοληθούν με τον τουρισμό.
Πρέπει να περιοριστεί άμεσα το βραχιολακι ώστε να τονωθεί η ποιότητα του τουρισμού, διαφορετικά δεν θα έχει κανένα νόημα να βουλιάζει το νησί από κόσμο και οι οικονομικοί δείκτες να μένουν στάσιμοι. Όταν ο τουρισμός δεν προάγει την τοπική οικονομία, όταν δεν δένει αρμονικά με όλους τους άλλους κλάδους και καταλήγει να επιβαρύνει το περιβάλλον με την κατασπατάληση των φυσικών πόρων, προφανώς κάτι έχει πάει εντελώς στραβά…».
Ακολουθούν δηλώσεις των προέδρων των επαγγελματικών συλλόγων της Ρόδου σχετικά με τις οικονομικές επιδόσεις κάθε κλάδου κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν:
Γιάννης Κλούβας Α’ Αντιπρόεδρος Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Δωδεκανήσου/ Πρόεδρος Σωματείου Εστιατόρων Ρόδου, «Η Πρωτοπορία»
Ο κλάδος της εστίασης φυτοζωεί.
Η κρίση αυτή που κρατά εδώ και χρόνια και στο τέλος δεν θα μείνει κανένα εστιατόριο στη Ρόδο. Η υπερφορολόγηση, το μπαράζ ελέγχων στις επιχειρήσεις εστίασης με στόχο τη βεβαίωση φορολογικών παραβάσεων σε συνδυασμό με τη μειωμένη κίνηση, έχουν φέρει ένα ολόκληρο κλάδο στο χείλος του γκρεμού!
Η φετινή σεζόν δεν στάθηκε ικανή να ενισχύσει τη ρευστότητα της τοπικής αγοράς, τουλάχιστον όχι στα προσδοκώμενα επίπεδα και η επιβίωση τον χειμώνα θα είναι εξαιρετικά δύσκολη για την πλειονότητα των επιχειρήσεων.
Μόνο το all inclusive ευημερεί και εξαπλώνεται συνεχώς! Αυτό που θα πρέπει όμως να συνειδητοποιήσουμε, είναι ότι οι επιπτώσεις για τον προορισμό θα είναι μεγάλες, εάν εξαφανιστεί η εστίαση. Ο κλάδος μας είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη φιλοξενία. Εάν λοιπόν χαθεί το εστιατόριο, ποιος θα καλύψει το κενό που θα δημιουργηθεί, τα γυράδικα και το all inclusive;
Ο τουρισμός δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα. Πρωτίστως σημαίνει αυθεντική φιλοξενία και πολιτισμός. Πρέπει λοιπόν να προτάξουμε τη φιλοξενία και το χαμόγελο, αλλιώς θα είμαστε ένας προορισμός σαν όλους τους άλλους, χωρίς καμία διαφοροποίηση, χωρίς ιδιαίτερο στίγμα!
Θεοδόσης Καστανίδης – Πρόεδρος Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ταξί Ρόδου
Παρά τη μεγάλη αύξηση των αφίξεων, η τουριστική σεζόν δεν ήταν ικανοποιητική για τον κλάδο των ταξί. Τη στιγμή που το νησί δέχεται εκατομμύρια τουρίστες, η κίνηση στην αγορά είναι υποτονική, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, πιάτσες των ταξί δεν είχαν τον αναμενόμενο κόσμο. Μόνο τα ξενοδοχεία ήταν γεμάτα. Η μειωμένη κίνηση σε συνδυασμό με μία σειρά άλλων προβλημάτων που έχουν να κάνουν μεταξύ άλλων με τον αθέμιτο ανταγωνισμό, το παράνομο μεταφορικό έργο…, δημιουργούν ασφυκτικές καταστάσεις.
Όσο το σύστημα all inclusive εξαπλώνεται, τόσο θα μαραζώνει η αγορά. Ελπίζω οι υπέρμαχοι του τουριστικού αυτού μοντέλου να συνειδητοποιήσουν ότι δεν είναι δίκαιο για την αγορά να επωφελούνται μόνο ορισμένοι από τους επισκέπτες που δέχεται το νησί.
Μιχάλης Δημητριάδης , Πρόεδρος του συλλόγου Αργυροχρυσοχόων Ρόδου
Ο κλάδος της αργυροχρυσοχοΐας βρίσκεται σε ύφεση εδώ και χρόνια χωρίς να διαφαίνεται κανένα περιθώριο ανάκαμψης. Πώς άλλωστε να γίνει αυτό, αφού παραδοσιακά τουρίστες Γερμανοί και άλλοι Ευρωπαίοι που αγαπούν τη Ρόδο και τα νησιά έχουν μειωθεί στο ελάχιστο ή επιλέγουν στη συντριπτική τους πλειονότητα τα πακέτα all inclusive.Γενικώς, όλοι πλέον οι τουρίστες κυκλοφορούν με το βραχιολάκι και προσπερνούν τα εμπορικά καταστήματα. Τα βράδια το Μαντράκι μοιάζει με έρημη πόλη, δεν κυκλοφορεί ψυχή!
Βέβαια η Ρόδος μεταξύ των εκατομμυρίων επισκεπτών, δέχεται και τουρίστες οι οποίοι είναι οικονομικά εύρωστοι. Αυτούς όμως δεν τους βλέπουμε στην αγορά. Και πώς να τους δούμε όταν κατευθύνονται στα νέα και ομολογουμένως πολυτελή ξενοδοχεία στη Ν. Ρόδο και σπάνια αποφασίζουν να επισκεφθούν το κέντρο της πόλης. Λειτουργεί αποτρεπτικά η έλλειψη χώρων στάθμευσης. Όσο δεν λύνεται το συγκεκριμένο πρόβλημα, θα συνεχίσουν να αποφεύγουν το κέντρο οι λιγοστοί τουρίστες που κινούνται ελεύθερα στο νησί χωρίς να είναι κλεισμένοι στα all inclusive ξενοδοχεία και αυτό έχει βέβαια αρνητικές συνέπειες για την αγορά.
Στέργος Γιαννάς- Πρόεδρος Σωματείου Ενοικιαστών Αυτοκινήτων Ρόδου
Η φετινή σεζόν είχε πολλά σκαμπανεβάσματα. Υπήρχαν περίοδοι με μεγαλύτερη κίνηση και διαστήματα κατά τα οποία τα πράγματα ήταν υποτονικά. Στη συντριπτική τους πλειονότητα οι πελάτες δεν ήταν ποιοτικοί. Όλοι σχεδόν αναζητούσαν τις οικονομικότερες λύσεις. Μπορώ να πω ότι το παλέψαμε πολύ φέτος για να βρούμε τις ισορροπίες μας.
Ελπίζω η επόμενη σεζόν να είναι καλύτερη για να βρούμε τις ισορροπίες μας. Γενικότερα είναι αντίξοοτο επιχειρηματικό περιβάλλον μέσα στο οποίο καλούμαστε να επιβιώσουμε. Εκτός όλων των άλλων, υπάρχειυπερεπαγγελματισμός, υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός και πολύ συχνά ο επισκέπτης πέφτει θύμα παραπληροφόρησης.
Επίσης, δεν μπορώ να παραλείψω να αναφέρω το πρόβλημα της προσβασιμότητας του κέντρου της πόλης, το οποίο είναι πλέον απροσπέλαστο και συνεπώς αφιλόξενο για τον επισκέπτη, ο οποίος μένει μακριά από το Μαντράκι, την καρδιά του νησιού. Όσο συνεχίζεται η κατάσταση αυτή, τόσο θα κινείται σε υποτονικούς ρυθμούς η αγορά της πόλης μας.
Σωτήρης Δρακιού, Πρόεδρος Πανδωδεκανησιακού Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων
Υπήρχε πάρα πολλή δουλειά για το δικό μας κλάδο. Ο κόσμος ήταν πολύς, γεγονός που αποδεικνύεται από επίσημες πηγές. Παρ’ όλα αυτά, η ποιότητα των επισκεπτών ήταν εξαιρετικά χαμηλή. Το μεταφορικό έργο περιορίστηκε στα transfers από και προς το αεροδρόμιο, που συμπεριλαμβάνονται συνήθως στο τουριστικό πακέτο ενώ οι εκδρομές είχαν χαμηλή ζήτηση. Οι πληρότητες στις οργανωμένες εκδρομές ήταν χαμηλές, μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους για το δικό μας κλάδο.
Πρέπει η Ρόδος να προσανατολιστεί στην ποιότητα. Πρέπει να προσελκύσουμε ξανά τον καλό πελάτη τον οποίο είχαμε παλαιότερα και πλέονέχουμε χάσειπράγμα που συνετέλεσε στον περιορισμό της σεζόν. Παλαιότερα η διάρκεια της τουριστικής περιόδου ήταν μεγαλύτερη και οι επισκέπτες οικονομικά εύρωστοι. Πλέον συμβαίνει το παράδοξο να δεχόμαστε περισσότερο κόσμο και τα έσοδα παραμένουν στάσιμα.
Αυτό το παραδέχονται όλοι σχεδόν οι εμπλεκόμενοι στο τουριστικό πακέτο. Απαιτείται λοιπόν να δούμε τι έχει πάει λάθος και να προσπαθήσουμε να το διορθώσουμε.
Ο Τουρισμός είναι ο βασική παραγωγική δραστηριότητα και πρέπει να μεριμνήσουμε για την τόνωση του κλάδου, κυρίως για τις επόμενες γενιές που θα ασχοληθούν με τα τουριστικά επαγγέλματα.