Εφοπλιστικό show με επίκεντρο τον προκλητικό πλούτο, την προβολή της επιχειρηματικής δράσης τους και την προσπάθεια να διευρύνουν τα προνόμια και την κερδοφορία τους
Η διεθνής έκθεση των Ποσειδωνίων θεσμοθετήθηκε πριν 50 χρόνια εν μέσω της φασιστικής χούντας η οποία τον στήριξε φανατικά και με πολυπρόσωπη συμμετοχή δήλωσε την πλήρη υποστήριξή της στον θεσμό ο οποίος αποσκοπούσε να προβάλει και να αναδείξει «τα επιτεύγματα του εφοπλιστικού κεφαλαίου» το οποίο με το κοσμοπολίτικο χαρακτήρα αποζητούσε την δημοσιότητα τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας μας.
Παράλληλα ο θεσμός αυτός εδραιώθηκε προκειμένου το τυχοδιωκτικό τμήμα της ποντοπόρου ναυτιλίας να αναδείξει μέσα στην κοινωνία και τα λαϊκά στρώματα την τάχα σπουδαιότητα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε συνθήκες διεθνούς ανταγωνισμού, την ικανότητα και το επιχειρηματικό δαιμόνιο των ελλήνων εφοπλιστών, την οξυδέρκεια και την εξωστρέφειά τους. Να αναπαράγει την θεωρία περί δήθεν συνεισφοράς του ελληνικού εφοπλισμού στην χώρα και στην εθνική οικονομία και προφανώς μέσα από αυτή την διεθνή έκθεση να ενισχυθεί ο ρόλος των εφοπλιστών στην διεθνή ναυτιλία, στη ναυλαγορά, στις ναυτασφαλιστικές εταιρείες, να αξιοποιήσουν και να καρπωθούν τα αποτελέσματα που παράγει αυτή η διεθνής σύναξη του εφοπλιστικού κεφαλαίου και των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων, σχημάτων, μονάδων και ομίλων.
Κατά συνέπεια πέρα από τις μπουρδολογίες και τα επικοινωνιακά φληναφήματα ο χαρακτήρας και το περιεχόμενο αυτής της έκθεσης ήταν και παραμένει η προβολή της εφοπλιστικής επιχειρηματικότητας, η επιδίωξή τους να ανέβουν ακόμη περισσότερο στην παγκόσμια ναυτιλιακή πυραμίδα, να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία τους.
Πιστό σύμμαχο στις επιχειρηματικές του επιδιώξεις είχε και έχει το εφοπλιστικό κεφάλαιο το υποταγμένο πολιτικό σύστημα, τα αστικά – μικροαστικά και σοσιαλδημοκρατικά κόμματα και σχήματα τα οποία στηρίζουν με κάθε τρόπο αυτό το άθλιο και σάπιο θεσμικό σύστημα που διαχρονικά κατοχυρώθηκε και το οποίο παρείχε και εξασφάλισε μια πρωτόγνωρη επιχειρηματική ασυδοσία στους έλληνες εφοπλιστές.
Στην ίδια κατεύθυνση είχε και έχει πιστό σύμμαχο το συνδικαλιστικό κατεστημένο της ΠΝΟ στο οποίο το εφοπλιστικό κεφάλαιο είχε και έχει την κηδεμονία και τον απόλυτο έλεγχο ώστε να μην θιγεί το καθεστώς της εργασιακής γαλέρας, η μαύρη χαμηλόμισθη ανασφάλιστη εργασία, η άγρια εκμετάλλευση των Ναυτεργατών των τρίτων χωρών, το σύστημα των εγκριτικών πράξεων και των μειωμένων συνθέσεων, αλλά και να εισέρχονται στα ταμεία της ΠΝΟ εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση από τις συμφωνίες με τα πειρατικά σημαιών ευκαιρίας πλοία των ελλήνων εφοπλιστών.
Επιβεβαίωση αυτών των ισχυρισμών μας αποτελεί η αντιμετώπιση και η προβολή των Ποσειδωνίων από το σύνολο του συστημικού μπλοκ των ΜΜΕ. Το σύνολο του αστικού τύπου, των ηλεκτρονικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης αφιέρωσε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο πολυτελή πολυσέλιδα ένθετα εκατοντάδων σελίδων για να προβάλει το εφοπλιστικό κεφάλαιο, ακόμη και η Εφημερίδα των Συντακτών επιστρατεύτηκε για πρώτη φορά σε αυτή την αποστολή…..
Δεσπόζουσα θέση στα εκατοντάδες αυτά δημοσιεύματα και αφιερώματα ήταν ο ρόλος των ελλήνων εφοπλιστών στην παγκόσμια ναυτιλία, η πρωτιά σε χωρητικότητα και αριθμό πλοίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο πρωταγωνιστικός ρόλος των ελλήνων εφοπλιστών που κατέχουν τις πρώτες θέσεις στην διεθνή ναυτιλία και βεβαίως συνοδεύονταν από ένα απίστευτο και πρωτοφανές λιβάνισμα της επιχειρηματικότητας και της ικανότητάς τους στην επικράτηση έναντι των ανταγωνιστών τους.
Μαζί με τα παραπάνω στις σελίδες του αστικού τύπου, μέσα στα οποία περιλαμβάνονται τα έντυπα και οι εφημερίδες των ίδιων των εφοπλιστών, όπου εκεί παρελαύνουν οι εφοπλιστές που έχουν επίσημο και θεσμικό ρόλο, οι πολιτικοί εκπρόσωποι των κομμάτων, Ο Υπουργός Ε.Ν αλλά και πολλοί ακόμη εκπρόσωποί τους που έχουν αρμοδιότητες στον ευρύτερο τομέα της ναυτιλίας. Φυσικά σε ορισμένες περιπτώσεις δεν λείπουν και αυτοί που αποτελούν τον μαϊντανό στην γλάστρα του εφοπλισμού και συμπληρώνουν το πάζλ στην τριμερή ταξική συνεργασία και με τον λόγο τους δίνουν τα διαπιστευτήρια στο εφοπλιστικό λόμπυ σαν πιστοί του σύμμαχοι.΄
Ξεχωρίζουμε και σημειώνουμε ορισμένους από τους βαρύγδουπους τίτλους που αγιοποιούν το τυχοδιωκτικό τμήμα του εφοπλισμού στην ποντοπόρο ναυτιλία.
«Ναυτιλία: Αιώνια και παγκόσμια δύναμη του ελληνισμού»,
«Ας μην υποβιβάζουμε ότι είναι άξιον εθνικής τιμής» (εδώ επιστρατεύεται ο Κουντουριώτης….), η αναφορά έχει σημασία, νόημα και απεύθυνση….
«Η Ναυτιλία αποτελεί στρατηγικό αναπτυξιακό τομέα της χώρας»,
«Τα επιτεύγματα της Ναυτιλίας συμβάλουν στην ευημερία των εθνών» (Αυτός είναι ο πολυπράγμων πρόεδρος της Ε.Ε.Ε ),
«Παγκόσμια η ηγεμονία των ελλήνων εφοπλιστών»,
«Οι 50 ισχυρότεροι έλληνες εφοπλιστές που πρωταγωνιστούν διεθνώς». Για αυτούς θα γράψουμε προσεχώς αναλυτικά….
«Πόλος έλξης για 1900 εταιρίες»
Οι παραπάνω τίτλοι αφορούν τις εφημερίδες: «Το Βήμα» που αφιέρωσε 114 σελίδες, η «Ναυτεμπορική» με 154 σελίδες και ουραγό την «Εφημερίδα των Συντακτών» με 20 σελίδες, η τελευταία ανέλαβε την προβολή των κυβερνητικών στελεχών και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΕΝ….
Στην κατεύθυνση αυτή ο αστικός τύπος που στην πλειοψηφία του ελέγχεται ασφυκτικά από το εφοπλιστικό κεφάλαιο, έχει εφαρμόσει το σύστημα της μαύρης λίστας αποσιωπώντας πλήρως τις θέσεις του ταξικού αγωνιστικού κινήματος και κυρίως της ΠΕΝΕΝ που είναι η μοναδική συνδικαλιστική δύναμη στον Ναυτεργατικό χώρο που αντιπαλεύει την πολιτική της ανταγωνιστικότητας και της εφοπλιστικής ασυδοσίας και έχει τεθεί εκτός των τειχών……. του συστήματος, ενώ θέση έχουν μόνο οι γνωστοί κλακαδόροι και χειροκροτητές της εφοπλιστικής πολιτικής….
Στην φετινή 50η έκθεση των Ποσειδωνίων και στα εγκαίνιά της παρέστη για άλλη μια φορά ο Τσίπρας ο οποίος με την σειρά του και αυτός συνόδευσε την ομιλία του με εκτεταμένες αναφορές για την μεγάλη συμβολή της Ναυτιλίας στην χώρα, επανέλαβε ως παπαγάλος των εφοπλιστών τα επιτεύγματα του εφοπλισμού δηλώνοντας περιχαρής ότι αυτή αποτελεί σήμερα το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου και το 50% του ευρωπαϊκού σε όρους χωρητικότητας ενώ υπογράμμισε ότι η επιχειρηματική τους δραστηριότητα «αποτελεί βαρύνων μέγεθος στο ΑΕΠ της χώρας» και ισχυρίστηκε ότι μόνο το 2017 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ξεπέρασε τα 9 δις ευρώ, σχεδόν 20% παραπάνω από το 2016.
Στην συνέχεια παραδέχθηκε ότι στην περίοδο της 8ετούς ελληνικής κρίσης το κομμάτι της ποντοπόρου ναυτιλίας δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα και σε αυτό σημείωσε ήταν αρωγός η ελληνική πολιτεία…. Επίσης ανέφερε το σχέδιο των εφοπλιστών και της κινεζικής COSCO ώστε να αναδειχθεί ο Πειραιάς στην κύρια πύλη της Ευρώπης για το διαμετακομιστικό εμπόριο ενώ υποσχέθηκε στο εφοπλιστικό λόμπυ ότι η κυβέρνησή του θα εργασθεί στην κατεύθυνση να εξελιχθεί ο Πειραιάς σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό ναυτιλιακό κέντρο που θα μειώνει την απόσταση από Λονδίνο και Σιγκαπούρη.
Ταυτόχρονα ομολόγησε ότι με την ασκούμενη ναυτιλιακή πολιτική αναβαθμίζονται οι υποδομές που χρειάζεται η ελληνική ναυτιλία και προωθούνται δράσεις που διευκολύνουν τους εφοπλιστές τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας…..
Στο κλείσιμό του επιχείρησε ανεπιτυχώς να κάνει αναφορά και στον Ναυτεργατικό κόσμο και ως σύγχρονος πολιτικάντης και ακολουθώντας τα χνάρια όλων των αστών πολιτικών με ξεδιάντροπο και υποκριτικό τρόπο αναφέρθηκε στα «ηρωϊκά πληρώματα που τα καταφέρνουν υπό συνθήκες πολλές φορές αδιανόητες για τα συνηθισμένα ανθρώπινα μέτρα».
Επισημάνσεις για την ομιλία του Πρωθυπουργού
Ο Πρωθυπουργός ενώ αναγνώρισε ότι η ποντοπόρος ναυτιλία δεν θίχτηκε καθόλου από την κρίση, συγκάλυψε πλήρως το καθεστώς της εφοπλιστικής φορολογικής ασυλίας, η αξία του στόλου τους ξεπερνάει τα 100 δις δολάρια ενώ τα κέρδη τους την τελευταία 10ετία έχουν ξεπεράσει το αστρονομικό ποσό των 60 δις ενώ από την άλλη για αυτά τα ιλιγγιώδη κέρδη δεν έχουν πληρώσει ούτε μισό ευρώ στο ελληνικό δημόσιο!!!
Η φορολογία στα πλοία (η μοναδική) επί της χωρητικότητας των πλοίων σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 27/75 και σύμφωνα με τα στοιχεία του εθνικού λογιστηρίου ανέρχεται στο εκπληκτικό ποσόν των 15 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο όταν η αντίστοιχη των Ναυτεργατών ξεπερνάει σε ετήσια βάση τα 57 εκατομμύρια ευρώ!!!!!
Επίσης ο Πρωθυπουργός στην κατεύθυνση εξαπάτησης και επικοινωνιακής ψευτιάς «παρέλειψε» να αναφέρει ότι από τα 4400 ποντοπόρα πλοία ελληνικών εφοπλιστικών συμφερόντων μόνο τα 760 φέρουν την ελληνική σημαία, τα υπόλοιπα έχουν βρει καταφύγιο στις σημαίες ευκαιρίας και σε αυτά επικρατεί η εργασιακή ζούγκλα της μαύρης ανασφάλιστης και χαμηλόμισθης εργασίας ενώ στα υπό ελληνική σημαία κατά μέσο όρο απασχολούνται 4 έλληνες Ναυτεργάτες επί 23 έως 25 ατόμων.
Στην ίδια γραμμή πλεύσης ο Πρωθυπουργός «πρώτη φορά αριστερά» δεν ανέφερε ούτε λέξη, έστω και προσχηματικά, για το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας και της αποβολής των ελλήνων Ναυτεργατών από την ελληνική Ναυτιλία, το οποίο είναι το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα στις τάξεις της Ναυτεργασίας…..
Επίσης ο Πρωθυπουργός «παρέλειψε» να σημειώσει ότι ολόκληρος ο μηχανισμός του ΥΕΝ εντός και εκτός της χώρας είναι μόνιμα «επιστρατευμένος» να υπηρετεί τα συμφέροντα των εφοπλιστών σε κάθε χώρα ξεχωριστά όσο και στα διεθνή φόρα στα οποία ταυτίζονται οι θέσεις της κυβέρνησης με αυτά των ελλήνων εφοπλιστών.
Επίσης «παρέλειψε» να σημειώσει ο κ. Τσίπρας ότι το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισρέει στην χώρα, ένα μεγάλο τμήμα είναι οι μισθοί και οι δαπάνες κοινωνικής ασφάλισης των Ναυτεργατών….
Φυσικά ο κατάλογος είναι ατέλειωτος των όσων παρέλειψε ο κ. Τσίπρας, αρκούμαστε να υπογραμμίσουμε το κυριότερο, ότι το σύνολο των προεκλογικών και προγραμματικών επαγγελιών με βάση τα οποία ψηφίστηκε η κυβέρνησή του τόσο τον Γενάρη του 2015 όσο και τον Σεπτέμβρη του ίδιου χρόνου σύμφωνα με το πρόσφατο κείμενο της κυβέρνησης και του κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ πετιέται οριστικά στο καλάθι των αχρήστων και υιοθετούνται και τυπικά οι «σύγχρονες και ρεαλιστικές θέσεις» του παρασιτικού εφοπλισμού όπως ακριβώς ορίζει η δική τους ατζέντα, τα δικά τους συμφέροντα, δηλαδή της ανταγωνιστικότητας και της παραπέρα αύξησης της κερδοφορίας τους.
Αναφορικά με το όψιμο και κάλπικο ενδιαφέρον του Πρωθυπουργού για τα «ηρωϊκά πληρώματα» θεωρούμε ότι δεν είναι μόνο προσχηματική, υποκριτική και κουτοπόνηρη η αναφορά του αυτή, αλλά και βαθύτατα προκλητική αφού η κυβέρνησή του επί 3,5 χρόνια σε αυτά τα ηρωϊκά πληρώματα από πλευράς απασχόλησης αλλά και εργασιακών συνθηκών είναι σταθερά απέναντί τους με την ασκούμενη αντιλαϊκή πολιτική η οποία είχε και έχει ως πρόσημο την εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων.
Τα προβλήματα και οι εξελίξεις από την πολιτική της κυβέρνησης στην ανεργία, την κοινωνική ασφάλιση και τα εργασιακά δικαιώματα σε όλες τις κατηγορίες πλοίων επιβεβαιώνουν πλήρως τις θέσεις μας και διαψεύδουν τις αθλιότητες και τα ψεύδη του κ. Τσίπρα.
Η κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ έχουν προ πολλού κάνει τις πολιτικές τους επιλογές, έχουν ταχθεί με το μεγάλο κεφάλαιο και τα συμφέροντά του. Όποιο επικοινωνιακό τέχνασμα για να εμφανιστούν ως ουδέτεροι ή ότι πατάνε σε δύο βάρκες ή ακόμη περισσότερο ότι συμμερίζονται ή ότι συμπονούν για τα προβλήματα των εργαζομένων στην σκληρή και ταξική διαμάχη που εξελίσσεται στην χώρα μας, θα πέσει στο κενό.
Η αδυσώπητη κοινωνική – οικονομική πραγματικότητα για την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα δείχνει ότι οι αστικές πολιτικές, ανεξάρτητα πώς ονομάζεται το κόμμα που τις υπηρετεί, ωφελούν τα συμφέροντα της οικονομικής ολιγαρχίας και του μεγάλου κεφαλαίου του ευρωενωσιακού κατεστημένου και αποδεικνύονται καταστροφικές για τους εργαζόμενους, τον λαό και την χώρα μας.
*Ο Αντώνης Νταλακογεώργος είναι Πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ