Στις τεκτονικές αλλαγές με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπος ο ξενοδοχειακός κλάδος όχι μόνο εξαιτίας της κρίσης, αλλά και της έλευσης του διαδικτύου αναφέρθηκε, κατά τη διάρκεια πάνελ ομιλητών στην έκθεση Arexpo για την αγορά ακινήτων ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Hotel Brain Πάνος Παλαιολόγος.
Στην αγορά ξενοδοχείων, όπως είπε, κεφαλαιώδους σημασίας ρόλο παίζει ο operator και κατ’ επέκταση το ύψος των παραγόμενων ταμειακών ροών. Γι’ αυτό, όπως υποστήριξε, τα ξενοδοχεία και ιδίως όσα αποτελούν οικογενειακές επιχειρήσεις θα αλλάξουν χέρια, ανήκοντας (σημ.: όσα αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας) στα distressed assets.
“Τα χρόνια της κρίσης, οι επενδυτές επιδίωκαν, πραγματικά, να αγοράσουν πολύ φθηνά, ώστε όταν αλλάξει η καμπύλη της κρίσης να πουλήσουν πολύ ακριβότερα. Ευτυχώς αυτό δεν συνέβη” σημείωσε. Και πρόσθεσε ότι σήμερα υπάρχει στην Ελλάδα μεγάλος αριθμός θεσμικών επενδυτών, που θέτει στο επίκεντρο την υλοποίηση μακροπρόθεσμων επενδύσεων, με βασικά χαρακτηριστικά την αλλαγή concept ενός ξενοδοχείου και την εμφάνιση λειτουργικών κερδών.
Επενδύσεις €4 δισ. την τελευταία διετία
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Algean Property, τα τελευταία δύο χρόνια τοποθετήθηκαν συνολικά 3,8 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη νέων ή την ανακαίνιση υφιστάμενων ξενοδοχείων στην Ελλάδα, με το 41,3% του συνολικού κόστους να αντιπροσωπεύει επενδύσεις σε μονάδες τεσσάρων ή πέντε αστέρων.
Από το 2013 έως το 2018, ο αριθμός των τεσσάρων και πέντε αστέρων ξενοδοχείων αυξήθηκε σημαντικά (+42,9%), σε αντίθεση με αυτά ενός, δύο ή τριών αστέρων που μειώθηκαν (-9,3%).
Στη χώρα μας λειτουργούν συνολικά 209 αλυσίδες ξενοδοχείων, με την Ελλάδα να κατατάσσεται 4η στη Ευρώπη, με τις τρεις πρώτες θέσεις να καταλαμβάνουν η Ισπανία, η Ιταλία και η Γερμανία. Ο συνολικός ακόμη αριθμός ξενοδοχειακών μονάδων που ανήκουν σε αλυσίδες άγγιξε, το 2018, τις 730, αντιπροσωπεύει το 7,4% της συνολικής δυναμικότητας της χώρας, ενώ έχει αυξηθεί κατά 5%, σε σχέση με το 2017.
*Με στοιχεία από dimitris.delevegos@capital.gr