Παροχές 910 εκατ. ευρώ αλλά με υπεραισιόδοξη πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,5% (όταν η Επιτροπή την υπολογίζει το πολύ στο 2,2%) περιλαμβάνει ο Προϋπολογισμός που κατατέθηκε στη Βουλή.
Στο συνοδευτικό κείμενο του ΥΠΟΙΚ προαναγγέλλεται μέρισμα για το 2018. Ωστόσο, στην “καταιγίδα” εκθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ελλάδα που προηγήθηκαν, οι δανειστές εκφράζουν ενστάσεις και αναφέρουν πως αν δοθεί μέρισμα θα πρέπει να γίνει μετά από ενδελεχή έλεγχο των περιθωρίων αλλά και με προτεραιότητα στην πληρωμή οφειλών προς ιδιώτες.
Μάλιστα στον προϋπολογισμό το ΥΠΟΙΚ παραδέχεται ότι δεν θα ξεχρεώσει – ως όφειλε – φέτος του ιδιώτες. Επισημαίνεται ότι “μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος στο τέλος του 2018, εκτιμάται ότι οι φορείς θα μειώσουν περαιτέρω τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους. Με τη συνέχιση της προσπάθειας των φορέων για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και από ίδιους πόρους, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη εποπτεία και παρακολούθηση από πλευράς του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, αναμένεται η ομαλοποίηση της αποπληρωμής των υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης προς τρίτους, ενισχύοντας τη ρευστότητα της οικονομίας”.
Οι κίνδυνοι
Ο Προϋπολογισμός παραδέχεται ότι υπάρχουν και παράγοντες κινδύνου για την ελληνική οικονομία οι οποίοι “μετατοπίζονται σταδιακά από το εσωτερικό στο εξωτερικό περιβάλλον”. Όπως αναφέρεται, η επαλήθευση των τρεχουσών προβλέψεων για το 2019 εξαρτάται βαθμιαία περισσότερο από την επικράτηση ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, εν μέσω μίας δυνητικής κλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων και του εμπορικού προστατευτισμού, των γεωπολιτικών εντάσεων που τροφοδοτούν την προσφυγική κρίση, αλλά και των διαταραχών στην πολιτική σταθερότητα ισχυρών οικονομιών της Ευρωζώνης που δυνητικά αυξάνουν την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές.
Ο Κρατικός Προϋπολογισμός στηρίζεται σε μακροοικονομικό σενάριο βάσει του οποίου ο ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης, σε σταθερές τιμές, προβλέπεται να είναι 2,1% και 2,5% για τα έτη 2018 και 2019 αντιστοίχως.
Για το έτος 2018, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 3,98% του ΑΕΠ έναντι στόχου 3,5%.
Στον προϋπολογισμό καταγράφεται μείωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 250 εκατ. ευρώ το 2019. Το ΠΔΕ διαμορφώνεται στα 6,75 δισ. ευρώ το 2019 (αντί για 7 δισ. ευρώ στο Προσχέδιο και 7,3 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο).
Επίσης κόπηκαν στο μισό (στα 51 εκατ. ευρώ) οι επιδοτήσεις εισφορών των νέων εργαζομένων.
Επιπλέον, σύμφωνα με την Κομισιόν εντάσσεται στις τακτικές δαπάνες και η παρέμβαση του μεταφορικού ισοδυνάμου.
Το πρωτογενές αποτέλεσμα υπολογίζεται σε 3,60% του ΑΕΠ το 2019.
Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού αναμένεται να ανέλθουν σε 53.806 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 190 εκατ. σε σχέση με το 2018 και κατά 392 εκατ. σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ.
Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2019, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 56.956 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 573 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του ΜΠΔΣ 2019-2022.