Με καθυστέρηση δεκαετιών και ενταγμένο πλήρως στις ανάγκες κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων της «πράσινης Ενέργειας» ξεκινά το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.
Χθες, υπογράφτηκαν, στο Ηράκλειο, οι συμβάσεις ανάμεσα στη θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection», που υλοποιεί το έργο, και τις ιδιωτικές εταιρείες – αναδόχους.
Πρόκειται για την ιταλική «Prysmian», η οποία αναλαμβάνει το πρώτο τμήμα του έργου, το οποίο αφορά τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δύο υποβρύχια καλώδια, όπως επίσης και το έργο για τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών, τη νορβηγική «Nexans», που αναλαμβάνει το τμήμα για το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο, την κοινοπραξία «Ελληνικά Καλώδια» με τη σουηδική «ΝΚΤ» για τα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους σταθμούς μετατροπής σε Κρήτη και Αττική, και την κοινοπραξία της γερμανικής «Siemens» με την «ΤΕΡΝΑ» για τη μελέτη, την προμήθεια και την εγκατάσταση δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης θα ανέλθει στο 1 δισ. ευρώ -τα καλωδιακά τμήματα 615 εκατ. ευρώ και οι σταθμοί μετατροπής 370 εκατ. ευρώ- και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκάθαρα ομολογεί ότι το έργο θα επιτρέψει την αξιοποίηση του μεγάλου δυναμικού ΑΠΕ της Κρήτης.
Παρά τα όσα ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι με το έργο αυτό θα μειωθεί και το κόστος των ΥΚΩ που υπολογίζεται για την Κρήτη, περί τα 400 εκατ. ευρώ, αλλά και το κόστος των ρύπων -αφού θα παύσει η λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων που διαθέτει σήμερα το νησί- που καταβάλλουν οι καταναλωτές, η αλήθεια είναι ότι πραγματικά ωφελημένοι θα βγουν τελικά οι όμιλοι που αναλαμβάνουν την υλοποίηση του έργου και εκείνοι που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ και ετοιμάζονται να υλοποιήσουν τεράστιες εγκαταστάσεις στο νησί. Δεν πρέπει να υπάρχει καμιά αμφιβολία πως η εξοικονόμηση που πράγματι θα υπάρξει θα ωφελήσει τους ιδιωτικούς ομίλους και σε καμία περίπτωση τα λαϊκά νοικοκυριά.