Με «αιχμή» την ανταγωνιστική τιμή σε μία ιδιαίτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία και το όνομα Καλλιμάνης η οικογένεια Ονούν θέλει να πατήσει γερά στην ελληνική αγορά κόβοντας μερίδια απ’ την οικογένεια Τζίκα της Κονσερβοποιίας Βορείου Αιγαίου και τους Ιταλούς της Bolton
Η φετινή έκθεση Food Expo που ανοίγει σήμερα τις πύλες της φαίνεται πως θα είναι και αυτή που θα δώσει το σύνθημα για την έναρξη μιας μεγάλης μάχης που περίμενε τους τελευταίους μήνες η αγορά! Αυτή στην κατηγορία των κονσερβοποιημένων ψαριών.
Η αρχή θα γίνει μάλιστα με ένα προϊόν αρκετά δημοφιλές και αναπτυσσόμενο, του τόνου. Κι αυτό καθώς οι Τούρκοι της Dardanel παρουσιάζουν από σήμερα στο περίπτερο της «Καλλιμάνης», την οποία έχουν εξαγοράσει, τα πρώτα προϊόντα κονσέρβας με το σήμα της ελληνικής εταιρείας. Κάτι που αναμένεται να προκαλέσει αναταράξεις στους δύο μεγάλους της αγοράς, την Κονσερβοποιία Βορείου Ελλάδος (ΚΟΝΒΑ) της οικογένειας Τζίκα, γνωστής για το brand Trata (δεξ. στη κεντρ. φωτ. η διευθύνουσα σύμβουλος κα Γιάννα Τζίκα), αλλά και την ελληνική θυγατρική του ιταλικού Ομίλου Bolton που έχει το brand Rio Mare (στο κέντρο της φωτ. ο Country Manager Ελλάδος κ. Γιώργος Τσακαλάκης).
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που έσπευσε να εκδώσει παραμονή της έκθεσης η Καλλιμάνης τα πρώτα προϊόντα εκτός κατάψυξης της εταιρείας θα είναι τρεις κωδικοί τόνου (σε ελαιόλαδο, σε νερό, καπνιστός σε φυτικό λάδι), δύο τονοσαλάτες (καλαμπόκι, mexicana) καθώς και τόνος σε συσκευασία pouches (φακελάκια).
«Η διεύρυνση του προϊοντικού χαρτοφυλακίου της μάρκας Καλλιμάνης, αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην επάνοδο του brand στην αγορά, αλλά και στο καθημερινό τραπέζι του ελληνικού νοικοκυριού, ως η αυτονόητη επιλογή στην ευρύτερη κατηγορία των ψαριών και θαλασσινών», ανέφερε μεταξύ άλλων η ανακοίνωση της εταιρείας απ’ το Αίγιο, στη διοίκηση της οποίας παραμένει η κα Κωνσταντίνα Καλλιμάνη (αριστ. στη κεντρ. φωτ.), θυγατέρα των ιδρυτών.
Αυτή η διεύρυνση φυσικά γίνεται μέσω των προϊόντων που παράγονται στο Τσανάκαλε, στα εργοστάσια του Ομίλου Dardanel Önentaş, που ίδρυσε και γιγάντωσε ο Νιγιαζί Ονούν και «τρέχει» σήμερα ο γιος του, Μεχμέτ.
Κάτι βέβαια που δίνει τον «αέρα» και το χώρο εκείνο ώστε τα νέα προϊόντα της Καλλιμάνης από οικονομικής άποψης να μπορούν να βγουν ανταγωνιστικά στην αγορά ξεκινώντας μία επιθετική διείσδυση. Κάτι εξάλλου που φανερώνει και το γεγονός ότι η διάθεση των νέων προϊόντων γίνεται με έκπτωση 30% στην αρχική τιμή.
Η τελευταία δε κινείται πέριξ της αντίστοιχης που έχει και η Κονσερβοποιία Βορείου Αιγαίου για ίδια προϊόντα με το brand Trata, κάτι που δείχνει ξεκάθαρα ότι ο κύριος στόχος των Τούρκων της Dardanel είναι να ανταγωνιστούν ευθέως με τον πλέον αναπτυσσόμενο «παίκτη» της αγοράς μιας και τα τελευταία χρόνια η δεύτερη γενιά της οικογένειας Τζίκα έχει επιλέξει την ανάπτυξη πολλών νέων κωδικών γύρω απ’ τον τόνο έχοντας ήδη την πρωτιά σε σαρδέλα και γαύρο. Το γεγονός δε ότι το κάνει με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές έναντι του leader της αγοράς, του brand Rio Mare της Bolton, έχει καταφέρει να της δώσει ένα σημαντικό μερίδιο, στο οποίο αν προστεθεί και η παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που κάνει για τη Lidl Ελλάς, αυτομάτως θα μιλούσαμε για νέο “Βασιλιά” στην ελληνική αγορά κονσερβοποιημένου τόνου.
Έναν τίτλο όμως που θέλουν διακαώς και οι Τούρκοι μέσω της Καλλιμάνης με παράγοντες της αγοράς να θεωρούν ότι είναι θέμα χρόνου η Dardanel να αναπτύσσεται πλήρως εμπορικά στη χώρα μας διεκδικώντας ακόμα και συμβόλαια για παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μέσω ανταγωνιστικού τιμολογίου.
Κάτι που σημαίνει πως η πίεση θα αυξηθεί περαιτέρω παρά το γεγονός ότι η κα Γιάννα Τζίκα έλεγε στο bs όταν η Dardanel εξαγόραζε την Καλλιμάνης πως ίσως αποδειχθεί «μία ακόμα ευκαιρία να ανοίξει περισσότερο η αγορά μας» φροντίζοντας ωστόσο να επισημάνει την υποστηρικτικότητα του Έλληνα καταναλωτή ως προς την ελληνική παραγωγή των προϊόντων».
Κάτι βέβαια που στη συγκεκριμένη αγορά σίγουρα δεν αποτελεί κανόνα μιας και η ιταλική Bolton εξακολουθεί και έχει το No1 brand στον τόνο, Rio Mare, και μάλιστα με πιστό κοινό αφού κατά μ.ο. οι τιμές του είναι 20% – 30% ακριβότερες έναντι της Tratas (και πλέον της Καλλιμάνης). Το ίδιο δείχνει επίσης και το γεγονός ότι στην ελληνική αγορά στέκεται καλά και η ιαπωνική μπράντα Geihsa την οποία εισάγει και διανέμει ο Όμιλος Κώστα Παπαέλληνα – Ελλάς ΑΒΕΕ.
Και όλα αυτά τη στιγμή που ο κονσερβοποιημένος τόνος ακολουθεί συνολικά αναπτυξιακή τροχιά σε όλο τον κόσμο, και κυρίως στην Ευρώπη που αποτελεί και το μεγαλύτερο καταναλωτή. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Emergen Research το 2021 η παγκόσμια αγορά κονσερβοποιημένου τόνου ήταν 9,1 δισ δολ., με την Ευρώπη να κατέχει το 34% (λίγο πάνω απ’ τα 3 δισ. δολ.). Η δε πρόβλεψη της έρευνας είναι πως η παγκόσμια αγορά θα κινηθεί πάνω απ’ τα 14 δισ δολ. ως το 2030 καθώς ο κονσερβοποιημένος τόνος θεωρείται μία σχετικά φθηνή εναλλακτική καλή πηγή πρωτεΐνης.