Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από το χαρτόσημο στα ενοίκια οι εισπράξεις για τα κρατικά ταμεία ξεπερνούν τα 145 εκατ. ευρώ γεγονός που εξηγεί το λόγο για τον οποίο δεν καταργείται παρά λίγες μόνο περιπτώσεις.
Με νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΕΘΟ), το οποίο πρόκειται να παρουσιαστεί αύριο και στη συνέχεια θα τεθεί σε διαβούλευση, προωθούνται ριζικές αλλαγές με στόχο την απλοποίηση της διαδικασίας των συναλλαγών, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας σε σειρά δικαιοπραξιών, τη διευκόλυνση των επενδύσεων και των ιδιωτικών συναλλαγών, και κυρίως την εξοικονόμηση πόρων για το Δημόσιο. Με τη μεταρρύθμιση της ψηφιοποίησης του χαρτοσήμου, θα αποτελέσουν παρελθόν και όλες οι τριτοκοσμικές εικόνες των τελευταίων ετών στα γκισέ της Εφορίας.
Το χαρτόσημο αφορά περισσότερες από 500 συναλλαγές και συμβάσεις και επιβάλλεται σε κάθε συμφωνία που καταγράφεται σε χαρτί, με συντελεστές 2% και 3%, επί των οποίων υπολογίζεται και εισφορά υπέρ ΟΓΑ με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται σε 2,4% και σε 3,6%. Μετά από 188 χρόνια ιστορίας του ελληνικού κράτους και με δεδομένο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των συναλλαγών δεν είναι πλέον έγχαρτες, αλλά ψηφιακές (ηλεκτρονικές), κρίνεται σκόπιμο να αντικατασταθεί το χαρτόσημο από το «ψηφιακό τέλος συναλλαγών». Ακόμη, το γεγονός ότι το χαρτόσημο, τυπικά επιβάλλεται μόνο στις έγγραφες συμφωνίες – συναλλαγές και όχι στις ψηφιακές συναλλαγές, προκαλεί σειρά διενέξεων φορολογουμένων και ΑΑΔΕ.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία «τα τέλη χαρτοσήμου επιβάλλονται στα συντασσόμενα έγγραφα τα οποία καταρτίζονται στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή και υφίστανται υποχρεώσεις εκτελεστέες στην Ελλάδα (πχ εγγραφή υποθήκης, μεταφορά χρημάτων από δάνειο στην Ελλάδα, εξόφληση δανείου από την Ελλάδα κλπ)». Για πρώτη φορά το χαρτόσημο επιβλήθηκε από τον βασιλιά Όθωνα το 1836 με τον νόμο «Περί χαρτοσήμου», ενώ αργότερα και μέχρι πρόσφατα, άλλαξαν οι συντελεστές του και οι συναλλαγές επί των οποίων επιβάλλεται.
Υπάρχει όμως ασάφεια, καθώς σε πολλές περιπτώσεις, που φτάνουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και στα δικαστήρια, κατόπιν ελέγχων, η εφορία κοινοποιεί πρόστιμα σε περιπτώσεις συναλλαγών που εντοπίζει ότι οι εμπλεκόμενοι δεν πλήρωσαν τέλος χαρτοσήμου, παρότι η νομοθεσία δεν είναι ξεκάθαρη.
Με την αντικατάστασή του από το «ψηφιακό τέλος συναλλαγών», θα γίνει και κωδικοποίηση όλων των συναλλαγών στις οποίες θα εφαρμόζεται και ποιες είναι εκείνες που θα εξαιρεθούν.
Οι αλλαγές που θα επιφέρει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μεταξύ των άλλων θα προβλέπουν:
-Την αντικατάσταση του τέλους χαρτοσήμου από το «ψηφιακό τέλος συναλλαγών».
-Την εφαρμογή του «ψηφιακού τέλους συναλλαγών», σε όλες τις συναλλαγές, ανεξάρτητα αν είναι έγγραφες ή είναι ηλεκτρονικές/ψηφιακές συμφωνίες.
-Την επιβολή του «ψηφιακού τέλους συναλλαγών» και σε συναλλαγές μεταξύ φορολογουμένων που έχουν φορολογική κατοικία στην Ελλάδα, αλλά υπογράφουν στο εξωτερικό τη συμφωνία ή το συμβόλαιο. Σήμερα η συγκεκριμένη συμφωνία εξαιρείται από το τέλος χαρτοσήμου.
-Η συναλλαγή στην Ελλάδα, μεταξύ φορολογικών κατοίκων αλλοδαπής θα απαλλάσσεται από το «ψηφιακό τέλος συναλλαγών». Σήμερα η ίδια συναλλαγή επιβαρύνεται με τέλος χαρτοσήμου.
-Θα εξαιρεθούν από το «ψηφιακό τέλος συναλλαγών», τα «χρησιδάνεια», μεταξύ επιχειρήσεων που αφορούν βασικά στην ενοικίαση εξοπλισμού π.χ. ψυγεία κ.λπ.
-Το «ψηφιακό τέλος συναλλαγών» θα επιβαρύνει τα μισθώματα επαγγελματικής στέγης, επί των οποίων σήμερα επιβάλλεται το τέλος χαρτοσήμου.
-Θα εξακολουθήσουν να εξαιρούνται τα ενοίκια κατοικιών από το «ψηφιακό τέλος συναλλαγών», όπως άλλωστε απαλλάσσονται και από το τέλος χαρτοσήμου.