Τι προκάλεσε το χθεσινό χάος στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που ακύρωσε χιλιάδες πτήσεις

1021

Ακόμα δεν έχουν καταφέρει να εντοπίσουν την αιτία του τεχνικού προβλήματος, που προκάλεσε χάος στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές πάνω στην κορύφωση της τουριστικής κίνησης, οι αρμόδιες αρχές στη Μεγάλη Βρετανία και την Ιταλία.

Η τετράωρη διακοπή του συστήματος ρύθμισης της εναέριας κυκλοφορίας χθες προκάλεσε καθυστερήσεις και ακυρώσεις εκατοντάδων πτήσεων, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι μπορεί να χρειαστούν και… ημέρες (!) για την πλήρη ομαλοποίηση της κατάστασης.

Χιλιάδες επιβάτες πέρασαν μια μαρτυρική νύχτα, με τους τυχερούς να κοιμούνται και να τρώνε στα πατώματα των αεροδρομίων και τους άτυχους να μένουν για ώρες μέσα στα αεροσκάφη!

Πολλοί επιβάτες ήταν σε απόγνωση καθώς έπρεπε να επιστρέψουν στις εργασίες τους και στα παιδιά τους.

Αποτέλεσμα ήταν τα κοινωνικά δίκτυα να κατακλυστούν από τις εικόνες που ανέβασαν οι αγανακτισμένοι επιβάτες.

Από την Ελλάδα εκτιμάται ότι επηρεάστηκαν 85 πτήσεις που είχε προγραμματιστεί να διεκπεραιωθούν μέσω των αεροδρομίων του Ηνωμένου Βασιλείου.

Το πρόβλημα ξεκίνησε στην Βρετανία, ενώ λίγη ώρα αργότερα πρόβλημα εντοπίστηκε και στα αεροδρόμια της Ιταλίας, κάτι που έχει προκαλέσει ένα κομφούζιο με τις πτήσεις, καθώς υπάρχουν καθυστερήσεις και στην Ελλάδα, την Ισπανία, την Πορτογαλία, το Ισραήλ.

Η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας δήλωσε ότι αντιμετωπίζει «τεχνικά προβλήματα» και ότι «εφάρμοσε περιορισμούς στη ροή της κυκλοφορίας για τη διατήρηση της ασφάλειας».

Ως άμεση επίπτωση επηρεάστηκαν περισσότερες από 500 πτήσεις με αφετηρία ή προορισμό τη Μεγάλη Βρετανία και περισσότερες από 150 στον εναέριο χώρο της Ιταλίας.

Τελικά το απόγευμα η υπηρεσία ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας Nats ανακοίνωσε ότι εντοπίστηκε και αντιμετωπίστηκε το πρόβλημα και δεσμεύτηκε να το διερευνήσει «πολύ διεξοδικά», καθώς υπήρξαν πληροφορίες για επίθεση χάκερ.

«Συνεργαζόμαστε τώρα στενά με αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια για να διαχειριστούμε τις πτήσεις που επηρεάζονται όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Οι μηχανικοί μας θα παρακολουθούν προσεκτικά την απόδοση του συστήματος καθώς επιστρέφουμε στην κανονική λειτουργία», ανέφερε η Nats σε ανακοίνωσή της.

Αναλυτικά η ανακοίνωση τη βρετανικής υπηρεσίας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας

«Εντοπίσαμε και αποκαταστήσαμε το τεχνικό πρόβλημα που επηρέασε το σύστημα προγραμματισμού πτήσεων σήμερα το πρωί. Συνεργαζόμαστε τώρα στενά με τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια για να διαχειριστούμε τις πτήσεις που επηρεάστηκαν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Οι μηχανικοί μας θα παρακολουθούν προσεκτικά την απόδοση του συστήματος καθώς θα επιστρέφουμε στην κανονική λειτουργία.

Το πρόβλημα με τον προγραμματισμό πτήσεων επηρέασε την ικανότητα του συστήματος να επεξεργάζεται αυτόματα τα σχέδια πτήσεων, πράγμα που σημαίνει ότι τα σχέδια πτήσεων έπρεπε να επεξεργάζονται χειροκίνητα, κάτι που δεν μπορεί να γίνει με τον ίδιο όγκο, εξ ου και η απαίτηση για περιορισμούς στη ροή της κυκλοφορίας.

Προτεραιότητά μας είναι πάντα να διασφαλίζουμε ότι κάθε πτήση στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει ασφαλής και λυπούμαστε ειλικρινά για την αναστάτωση που προκαλεί αυτό. Παρακαλούμε επικοινωνήστε με την αεροπορική σας εταιρεία για πληροφορίες σχετικά με το πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει την πτήση σας».

Το τεχνικό πρόβλημα μπορεί να διορθώθηκε, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στη λειτουργία του, αλλά το πρόβλημα για τους επιβάτες παραμένει.

Οι χθεσινές καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων υπόσχονται αρνητικά αποτελέσματα για τις επόμενες μέρες, με τους επιβάτες να λένε στο BBC ότι ενδέχεται να μην μπορέσουν να επιστρέψουν σπίτι μέχρι αργότερα αυτή την εβδομάδα. Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους να φτάσουν στους προορισμούς τους, οδικώς ή σιδηροδρομικώς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο υπουργός Μεταφορών Μαρκ Χάρπερ δήλωσε χθες ότι οι πτήσεις εξακολουθούν να «δυστυχώς επηρεάζονται», θέτοντας αμφιβολίες για τα ταξιδιωτικά σχέδια για την υπόλοιπη εβδομάδα.

Ο ειδικός στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας Doug Maclean, ο οποίος έχει σχεδόν 40 χρόνια εμπειρίας, μίλησε στο BBC για το τι πήγε στραβά.

«Το σύστημα επεξεργασίας δεδομένων πτήσης είναι πραγματικά ζωτικής σημασίας για την εκτέλεση του όγκου της εναέριας κυκλοφορίας που διέρχεται από τον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ευρώπης.

Όταν ένα αεροπλάνο έρχεται από το Μιλάνο για το Λονδίνο, ας πούμε, όλα τα κέντρα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα λάβουν το σχέδιο πτήσης από το αεροπλάνο. Καθώς μεταφέρεται στον αέρα, θα ενημερώνεται καθ’ οδόν. Όταν χαλάσει, πρέπει να βάλεις τις λεπτομέρειες σε κάθε πτήση με το χέρι. Έχει γίνει πλέον ένα αρκετά σπάνιο γεγονός».

Καθυστερήσεις παρατηρούνται από όλες τις αεροπορικές που πετάνε και από τους ελληνικούς προορισμούς προς βρετανικά αεροδρόμια, είτε πρόκειται για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», είτε ακόμη και για περιφερειακά αεροδρόμια (British Airways, Ryanair, easyJet, Jet2.com, Aegean κ.α.).

Σημειωτέον ότι η σύνδεση Αθήνας – Λονδίνου είναι η πλέον δημοφιλής για το αεροδρόμιο της Αθήνας, ενώ ειδικά αυτή την περίοδο, λόγω της τουριστικής σεζόν, είναι ιδιαίτερα αυξημένη η κίνηση με το Ηνωμένο Βασίλειο και με απευθείας πτήσεις τσάρτερ από δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς προς αντίστοιχα βρετανικά αεροδρόμια, με τα αεροπλάνα επίσης να έχουν καθηλωθεί αναμένοντας το «πράσινο φώς» από Βρετανία.

Αντίστοιχο πρόβλημα στο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας παρουσιάστηκε και στην Ιταλία. Συνέπεια του προβλήματος ήταν ότι οι πτήσεις προς ιταλικά αεροδρόμια αλλά και από τη δυτική Ιταλία προς άλλες περιοχές της Ευρώπης να καθυστερούν σημαντικά. Ενδεικτικό των καθυστερήσεων είναι πως 150 πτήσεις από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια που περνάνε πάνω από τον ιταλικό εναέριο χώρο, καθυστέρησαν και αυτές.

Η Jet2 έδωσε μια αίσθηση της κλίμακας του προβλήματος – λέγοντας ότι η βλάβη έχει επηρεάσει «όλες τις αεροπορικές εταιρείες» και ότι «όλες οι πτήσεις που αναχωρούν και επιστρέφουν στο Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να παρουσιάσουν σημαντικές καθυστερήσεις».

Η British Airways και η Wizz Air δήλωσαν ότι «συνεργάζονται στενά» με την Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα και να ενημερώσουν τους επιβάτες.

Η Ryanair ζήτησε συγγνώμη από τους πληγέντες επιβάτες και ξεκαθάρισε ότι «η βλάβη του ATC (έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας)… είναι πέρα από τον έλεγχο της Ryanair».

Η Aer Lingus έκανε την ίδια επισήμανση και αναφέρει ότι το ζήτημα σήμαινε «σοβαρούς περιορισμούς σε όλες τις πτήσεις προς το Ηνωμένο Βασίλειο και τις πτήσεις πάνω από τον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου».

Η Tui εξέδωσε την εξής συμβουλή προς τους πελάτες της: «Παρακολουθήστε τους πίνακες αναχωρήσεων ή τα email σας για περαιτέρω ενημερώσεις».

Η Virgin Atlantic είχε παρόμοιο μήνυμα- οι επιβάτες της προτρέπονται να ελέγχουν εκ των προτέρων την κατάσταση της πτήσης τους στον ιστότοπο της αεροπορικής εταιρείας.

Ο σκωτσέζικος πάροχος Loganair σήμανε συναγερμό, αναφέροντας ότι υπήρξε «αποτυχία σε όλο το δίκτυο της των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου σήμερα το πρωί».

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας