«Καλοί μου άνθρωποι (…) Ειλικρινά δεν πιστεύω ότι έκανα πάρα πολύ σπουδαία πράγματα στην καριέρα μου. Για ένα πράγμα, όμως, σας διαβεβαιώ: ότι στη γαλέρα της ζωής μου τράβηξα άγριο κουπί». Τα λόγια είναι του Θανάση Βέγγου (29 Μαϊου 1927 – 3 Μαϊου 2011).
Στο βίντεο που ακολουθεί (και μπορείτε να δείτε αυτά του τα λόγια) αντιλαμβάνεται κανείς πως ο Θανάσης Βέγγος μιλά αληθινά. Δεν «πετάει κουβέντες«, για να δείξει πως είναι σεμνός, Ο Θανάσης Βέγγος ήταν σεμνός. Σεμνός και σπουδαίος.
Ήξερε τι έλεγε ο Θανάσης Βέγγος, όταν μας διαβεβαίωνε πως στην γαλέρα της ζωής του τράβηξε άγριο κουπί. Γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο, στις 29 Μαΐου 1927. Ο πατέρας του εργαζόταν στην Εταιρεία Ηλεκτρισμού και στην Κατοχή οργανώθηκε στο ΕΑΜ. Μετά από τον πόλεμο εκδιώχθηκε από τη δουλειά του. Γιατί; Εξαιτίας των πολιτικών του φρονημάτων. Ο Θανάσης Βέγγος αναγκάστηκε να κάνει πολλές δουλειές, από επεξεργασία δερμάτων μέχρι διανομή πάγου.
Ο Θανάσης Βέγγος, ως παιδί ΕΑΜίτη, εστάλη να υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία, ουσιαστικά ως εξόριστος, στην Μακρόνησο. Στην Μακρόνησο γνώρισε τον Νίκο Κούνδουρο, επίσης εξόριστο, ο οποίος ,στη συνέχεια, του έδωσε τον πρώτο του κινηματογραφικό ρόλο στη «Μαγική Πόλη».
Τι να ξεχωρίσει και τι να αφήσει κανείς από τις δεκάδες ταινίες του Θανάση Βέγγου, ταινίες που χάριζε και χαρίζει γέλιο, άλλοτε γέλιο δυνατό, άλλοτε πιο ήπιο και καμιά φορά ένα γέλιο λίγο πικρό, γεμάτο αλήθειες. Απλά, ας δούμε Βέγγο…
Είναι δεκάδες οι σκηνές, στις οποίες πρωταγωνίστησε ο Θανάσης Βέγγος, που παραμένουν αξέχαστες. Αυτή η σκηνή , στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Το βλέμμα του Οδυσσέα», έχει το δικό της βάρος…
Ο Θανάσης Βέγγος δεν σπούδασε υποκριτική. Το 1959 πήρε άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ηθοποιού, όχι από Σχολή, αλλά ως εξαιρετικό ταλέντο, με εξετάσεις σε ειδική επιτροπή. Την ίδια χρονιά έκανε και το θεατρικό του ντεμπούτο, στην επιθεώρηση «Ομόνοια πλατς πλουτς», δίπλα στους Νίκο Ρίζο και Γιάννη Γκιωνάκη.
Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε σε μερικές από τις πιο ιστορικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, όπως Ο δράκος, Διακοπές στην Αίγινα, Μανταλένα, Ο Ηλίας του 16ου, Ποτέ την Κυριακή. Ο πρώτος του μεγάλος ρόλος είναι μαζί με τον Νίκο Σταυρίδη στην ταινία Οι δοσατζήδες του 1960.
Τα χρόνια που ακολούθησαν συνεργάστηκε, κυρίως, με τον σκηνοθέτη Πάνο Γλυκοφρύδη και ανέπτυξε τον τύπο του νευρικού, αεικίνητου ανθρώπου, που τον καθιέρωσε. Έγινε ιδιαίτερα αγαπητός στο ελληνικό κοινό, με ταινίες όπως Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ, Μην είδατε τον Παναή, Ζήτω η τρέλα, Πολυτεχνίτης και ερημοσπίτης.
Το 1964 ίδρυσε τη δική του εταιρία παραγωγής ΘΒ – Ταινίες Γέλιου. Έως το 1969, συνεργαζόμενος με τον Πάνο Γλυκοφρύδη και τον Ερρίκο Θαλασσινό, αλλά και σκηνοθετώντας ο ίδιος κάποιες φορές, γύρισε τις καλύτερες κατά γενική ομολογία ταινίες του, όπως τις Φανερός πράκτωρ 000, Τρελός, παλαβός και Βέγγος, Ποιος Θανάσης;, οι οποίες πρόσφεραν άφθονο γέλιο με τον σουρεαλισμό τους και τις τρελές ατάκες του πρωταγωνιστή τους. Ωστόσο, παρά την εμπορική και καλλιτεχνική τους επιτυχία, οι ταινίες αυτές οδηγούν την εταιρία του Βέγγου σε κλείσιμο και τον ίδιο σε οικονομική καταστροφή.
Το 1971 η στενή σχέση του με τον σκηνοθέτη Ντίνο Κατσουρίδη τον οδηγεί σε θρίαμβο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με την ταινία Τι έκανες στον πόλεμο, Θανάση;. Κοινό και κριτική τον αποθεώνουν και αποσπά το βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου. Έναν χρόνο μετά, ο ρόλος του στην ταινία Θανάση, πάρε το όπλο σου! του χαρίζει ένα ακόμη βραβείο Α’ ανδρικού ρόλου.
Τη δεκαετία του ’80 αποσύρεται από το σινεμά και κάνει λίγες βιντεοταινίες. Θα επιστρέψει στον κινηματογράφο το 1991, με την ταινία Ήσυχες μέρες του Αυγούστου του Παντελή Βούλγαρη. Η ερμηνεία του έχει πια διαφοροποιηθεί, είναι χαμηλών τόνων, αλλά μεγάλης εκφραστικότητας. Το 1995 συμμετείχε στην ταινία Το βλέμμα του Οδυσσέα, του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ενώ κορυφαία στιγμή υπήρξε ο ρόλος του στο Όλα είναι δρόμος του 1998. Την περίοδο αυτή εμφανίστηκε επίσης στην Επίδαυρο, το 1997 στο ρόλο του Δικαιόπολι στους Αχαρνής και το 2001 στην Ειρήνη του Αριστοφάνη με μεγάλη επιτυχία.
Ο Θανάσης Βέγγος ήταν παντρεμένος με την Ασημίνα Βέγγου, με την οποία απέκτησε δυο γιους κι έζησε μαζί της μέχρι το τέλος της ζωής του.
ΠΗΓΗ ΗΜΕΡΟΔΡΟΜΟΣ