Λετονία, Εσθονία και Λιθουανία κατηγόρησαν και επίσημα την Ρωσία για μπλακ άουτ στο σήμα GPS της Βαλτικής. Στην ίδια κίνηση θα προβούν τις επόμενες ημέρες Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία.
Οι χώρες αυτές έχουν ζητήσει να πραγματοποιηθεί ειδική σύσκεψη στο ΝΑΤΟ καθώς σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές της Βαλτικής “η κατάσταση φαίνεται είναι πολύ πιο σοβαρή”.
Η Ρωσία, άγνωστο ακόμη πως και με ποιο ή ποια συστήματα, έχει νεκρώσει ολόκληρη την Βαλτική δημιουργώντας πολλά προβλήματα σε πλοία, αεροπλάνα κτλ. Από την Πολωνία μέχρι την Σουηδία, τον Φινλανδικό Κόλπο δεν υπάρχει σήμα GPS.
Στρατιωτικές πηγές και αναλυτές του ΝΑΤΟ ανέφεραν ότι μάλλον η πηγή του ρωσικού ηλεκτρονικού πολέμου δεν είναι μία:
Μία φαίνεται να εδρεύει στο Καλίνινγκραντ, μία άλλη είναι υπεύθυνη για παρεμβολές στην Εσθονία και τη Φινλανδία και μία άλλη πηγή επηρεάζει Νορβηγία και Φινλανδία.
Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η παρεμβολή σήματος GPS δεν είναι σταθερή και δεν εμφανίζεται μόνο σε μια συγκεκριμένη χώρα ή περιοχή, πράγμα που σημαίνει ότι πρόκειται για μια ελεγχόμενη διαδικασία παρεμβολής με συγκεκριμένους στόχους.
Η ανησυχία έχει ενταθεί τις τελευταίες ημέρες καθώς η Ρωσία έχει δημιουργήσει μία άτυπη “No Fly Zone” στην Βαλτική. Και τα τρία κράτη της περιοχής ανησυχούν για “ρωσικές προετοιμασίες επίθεσης”.
Υπενθυμίζουμε ότι τα ρωσικά συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, σύμφωνα με παραδοχή των ΗΠΑ και της Ουκρανίας, έχουν αχρηστεύσει κρίσιμα οπλικά συστήματα που βασίζονται στο GPS.
GPS jamming over the Estonia and the Gulf of Finland as of yesterday. https://t.co/Un45o3tywv pic.twitter.com/cgoretOWp3
— Kyle Glen (@KyleJGlen) April 29, 2024
Δριμύ κατηγορώ από τα κράτη της Βαλτικής
Η Εσθονία κατηγόρησε τη Ρωσία ότι παραβιάζει τους κανόνες για τον διεθνή εναέριο χώρο παρεμβαλλόμενη στα σήματα του GPS. Ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας είπε πως θα εγείρει το θέμα στους εταίρους του στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
“Οι παρεμβολές στο GPS στον εσθονικό εναέριο χώρο από τη Ρωσική Ομοσπονδία έχουν επηρεάσει την πολιτική αεροπορία στην περιοχή μας. Η Ρωσία παραβιάζει διεθνείς κανόνες”, ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών της Εσθονίας, Μάργκους Τσάκνα,.
«Αντιλαμβανόμαστε αυτό που συμβαίνει με το GPS ως μέρος των εχθρικών ενεργειών της Ρωσίας και σίγουρα θα το συζητήσουμε με τους συμμάχους μας». Πρόκειται για «υβριδικές επιθέσεις» πρόσθεσε ο ίδιος.
Ούτε το Κρεμλίνο ούτε το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας ανταποκρίθηκαν αμέσως σε αιτήματα για σχόλια.
Ο Τσάκνα είπε πως η Εσθονία θα συζητήσει το θέμα με άλλες χώρες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ και πως το έχει ήδη συζητήσει με τους ομολόγους του της Λετονίας, της Λιθουανίας, της Φινλανδίας και της Σουηδίας.
“Αν κάποιος σβήσει τους προβολείς σας ενώ οδηγείτε τη νύχτα, το ταξίδι γίνεται επικίνδυνο. Η κατάσταση στην περιοχή της Βαλτικής κοντά στα σύνορα της Ρωσίας έχει πλέον γίνει πολύ επικίνδυνη για να την αγνοήσουμε”, δήλωσε ο Λιθουανός υπουργός Εξωτερικών Γκαμπριέλιους Λάντσμπεργκις.
Is Russia jamming the Baltic airspace?
GPS outages impact airlines, flight cancellations ensue@SaroyaHem tell you more
Watch more on https://t.co/AXC5qRuO3J #GPSJamming #RussiaNews pic.twitter.com/gFBhrd9D96
— WION (@WIONews) April 30, 2024
Latvian, Estonian, and some UK flights report GPS outages
Is Russia behind the GPS jamming? Why is the Baltic being targeted? @ShivanChanana and @SaroyaHem tell you more
Watch more on https://t.co/AXC5qRugeb #GPSJamming #RussiaNews pic.twitter.com/FL8VITbZfG
— WION (@WIONews) April 30, 2024
Η Finnair διέκοψε τις πτήσεις – Προβλήματα σε χιλιάδες πλοία και αεροσκάφη
Η Finnair ανακοίνωσε χθες, Δευτέρα, πως αναστέλλει τις πτήσεις της στο Τάρτου, στην ανατολική Εσθονία, για ένα μήνα λόγω των συνεχιζόμενων παρεμβολών στο GPS.
Οι πτήσεις θα ανασταλούν ώστε να επιτρέψουν στο αεροδρόμιο να υιοθετήσει μια μέθοδο εναλλακτικής προσέγγισης που δεν θα εξαρτάται από το GPS, ανέφερε η Finnair. Τα περισσότερα αεροδρόμια έχουν εγκατεστημένο έναν τέτοιο εξοπλισμό.
“Ζητούμε συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκαλεί αυτή η αναστολή στους πελάτες μας. Η ασφάλεια των πτήσεων θα είναι πάντα η πρώτη μας προτεραιότητα” δήλωσε ο εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας Finnair Jari Paajanen.
Η φινλανδική αεροπορική εταιρία ανέφερε πως δεν γνωρίζει από πού προήλθε η παρεμβολή. Η αεροπορική εταιρία έχει αναφέρει παρόμοια προβλήματα κοντά στον ρωσικό θύλακα Καλίνινγκραντ και στα ανατολικά σύνορα της Φινλανδίας με τη Ρωσία.
Η βρετανική εφημερίδα The Financial Times ανέφερε ότι λόγω των παρεμβολών, ήδη δύο αεροπλάνα της φινλανδικής αεροπορικής εταιρείας αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στο σημείο αναχώρησής τους από τη μέση της διαδρομής.
Σύμφωνα με τους Financial Times, οι πιλότοι ισχυρίζονται ότι χάνουν το σήμα γεωεντοπισμού τους στον αέρα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούν να φτάσουν με ασφάλεια στον προγραμματισμένο προορισμό τους.
Τον Μάρτιο του 2024, ένα αεροπλάνο της βρετανικής Πολεμικής Αεροπορίας που μετέφερε τον Βρετανό Υπουργό Άμυνας Γκραντ Σαπς και μια ομάδα δημοσιογράφων έχασε το σήμα GPS ενώ πετούσε κοντά στο Καλίνινγκραντ.
Τον Απρίλιο του 2024, η εφημερίδα The Sun αποκάλυψε ότι χιλιάδες βρετανικές πτήσεις δέχονταν καταστολή του GPS. Οι παρεμβάσεις στον εναέριο χώρο της Βαλτικής έγιναν σε περισσότερες από 1.780 πτήσεις της Ryanair, της Wizz Air, της British Airways και της EasyJet.
Στις 25 και 26 Απριλίου, δύο αεροπλάνα της Finnair που ταξίδευαν από το Ελσίνκι στην πόλη Tartu της Εσθονίας αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στο αεροδρόμιο αναχώρησής τους λόγω παρεμβολής GPS.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, δεκάδες χιλιάδες πολιτικές πτήσεις έχουν επηρεαστεί από την καταστολή του GPS τους τελευταίους μήνες. Η καταστολή, η οποία επηρεάζει όλους τους χρήστες GPS στην περιοχή, έχει επίσης παρέμβει στα σήματα των πλοίων στη Βαλτική Θάλασσα, οδηγώντας σε προειδοποιήσεις από το σουηδικό ναυτικό σχετικά με την ασφάλεια της ναυτιλίας.
Στις αρχές Φεβρουαρίου 2024, κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών ασκήσεων Talvelaager («Χειμερινό Στρατόπεδο») στην Εσθονία, οι διοικητές ανέφεραν αμέσως δυσλειτουργίες του GPS σε ολόκληρη τη χώρα τους και τις γειτονικές περιοχές.
Six years ago I warned of the GPS disruption that's now taking place in the Baltic Sea.
It was obvious that something like this was going to happen. https://t.co/kG8GJeWoLg
— Elisabeth Braw (@elisabethbraw) April 29, 2024
Ships in south Baltic Sea are seeing GPS interference. Stated by SE authorities, individual reports and is subtly seen in replays of ship traffic.
While the area has long been affected by GPS-jamming of aircrafts, these are the first confirmed surface effects. Reason unknown. pic.twitter.com/8lqpTff6Q8
— Markus Jonsson (@auonsson) April 28, 2024
The GPS-jammer affecting aircrafts around Estonia is located in Russia, about halfway to St Petersburg from Narva, Estonia.
This is shown by plotting the highest density of intersecting radio horizons of jammed aircrafts on a map.
Further, a drone-based method supports it.🧵 pic.twitter.com/RbUnZkkqJ1
— auonsson (@auonsson) April 29, 2024
How Russian GPS jamming is affecting a SAS A350 flight between Stockholm and Bangkok. I pinpointed the location, Airbus is over Turkey, therefore the Baltic/Poland jamming is now extended. Flight crew have to rely on Inertial and conventional NAVAID.https://t.co/t2tx1AQfhm pic.twitter.com/OIl8SMqMR1
— Christopher Potter (@chris_p_potter) April 27, 2024