Κυριακή, 22 Δεκ 2024

Σε τουρκικά χέρια η ιστορική εταιρεία ψαριών Καλλιμάνη

1772

Τα χρόνια της κρίσης ήταν αμείλικτα. Σ’ αυτή την περίοδο δεν καταστράφηκαν μόνο επιχειρήσεις, που με την αύξηση των πωλήσεων έκρυβαν την κακοδιαχείριση τους.

Οδηγήθηκαν σε βαθιά κρίση και επιχειρήσεις με χρηστή διοίκηση, που όμως βάσισαν την ανάπτυξη τους στο δανεισμό.

Dardanel Greece: Αργούν τα κέρδη για τους Τούρκους της Καλλιμάνης

Το ολέθριο δίδυμο αυτή την περίοδο ήταν η μείωση της κατανάλωσης και η παράλληλα η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας – δηλαδή προϊόντων χαμηλότερης τιμής. Η πίεση ήταν αφόρητη. Οι τράπεζες αδυνατούσαν να συζητήσουν και το «μοιραίο φυγείν αδύνατο»!

Η «Καλλιμάνης» θύμα της ελληνικής κρίσης

Η εταιρεία Καλλιμάνης, που την προηγούμενη δεκαετία ήταν η μεγαλύτερη εταιρεία επεξεργασίας και τυποποίησης κατεψυγμένων αλιευμάτων, ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία. Τα αρνητικά αποτελέσματα χρόνο με τον χρόνο υπονόμευσαν την οικονομική της υγεία.

Η εξαγορά της Καλλιμάνης από τον κ. Ονέν του δίνει μεγάλα περιθώρια, όχι τόσο στην ελληνική αγορά. Αλλά κυρίως στην ευρωπαϊκή.

Κι η διελκυστίνδα με τις τράπεζες κράτησε περίπου πέντε χρόνια. Στο τέλος βέβαια ο «λευκός ιππότης» εμφανίστηκε. Κι ήταν ο τούρκος επιχειρηματίας, Οσμάν Ονέν.

Τα τεράστιου μήκους τουρκικά παράλια έχουν αναδείξει την Τουρκία σε βασικό παράγοντα της ευρωπαϊκής αγοράς ψαριών – ιχθυοκαλλιέργειας πρωτίστως, αλλά όχι μόνο. Κι η πίεση που ασκείται στην ελληνική παραγωγή είναι ασφυκτική.

Στον έλεγχο του τούρκου επιχειρηματία Ονέν

Η εξαγορά της Καλλιμάνης από τον κ. Ονέν του δίνει μεγάλα περιθώρια, όχι τόσο στην ελληνική αγορά. Αλλά κυρίως στην ευρωπαϊκή. Είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες επιχειρηματικές εξαγορές των τελευταίων χρόνων, διότι αν μη τι άλλο στον πυρήνα της διαμορφώνει ένα πλαίσιο συνεργασίας, έστω και ετεροβαρούς, με ευρωπαϊκή προοπτική. Υπάρχει, εν δυνάμει, μία επιχειρηματική πρωτοτυπία! 

Η εταιρεία Καλλιμάνη, μία οικογενειακή επιχείρηση της ελληνικής επαρχίας, κατόρθωσε να ανέβει βήμα – βήμα τα σκαλιά της επιτυχίας – κι όπως πολλές άλλες – την κρίσιμη στιγμή «βρέθηκε ανοιχτή» σε υψηλό τραπεζικό δανεισμό και σε μία συρρικνούμενη αγορά.

Η παρουσία της Ντίνας Καλλιμάνης και η ιστορική συνέχεια

Το γεγονός ότι παραμένει – έστω και με χαμηλές πωλήσεις, προς το παρόν – εν λειτουργία, έχοντας εξυγιανθεί οικονομικά και χρόνο με τον χρόνο βελτιώνει τις επιδόσεις της, είναι εξαιρετικά σημαντικό. Διασώθηκαν θέσεις εργασίας.

Και η παρουσία ως στελέχους της κυρίας Ντίνας Καλλιμάνη, ήταν σίγουρα μία έξυπνη απόφαση της νέας ιδιοκτησίας, διότι επιχειρείται ο συμβολισμός της «ιστορικής συνέχειας», σε ένα κοινωνικό περιβάλλον που σίγουρα δεν λείπουν, κατά καιρούς, οι εθνικιστικές εντάσεις. 

Το επιχειρηματικό restart στην προκειμένη περίπτωση ξεκίνησε εκ του μηδενός! Η εταιρεία είχε χάσει την άλλοτε σημαντική παρουσία της στην αγορά, διέθετε ωστόσο ένα ισχυρό brand name που υποδήλωνε την παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας. Διέθετε ακόμη τις σύγχρονες παραγωγικές της εγκαταστάσεις. Κι ως εκ τούτου η επανεκκίνηση δεν ήταν … ακατόρθωτη!

Με ρίζες στη δεκαετία του 1950

Η επιχειρηματική δραστηριότητα της οικογένειας Καλλιμάνη έχει την αφετηρία της στη δεκαετία του 1950 – που αποτελεί την «μεταπολεμική μήτρα» της βιομηχανικής ανάπτυξης της χώρας.

Το 1956 τα αδέλφια Γιώργος και Θόδωρος Καλλιμάνης, αφού δούλεψαν ως εργάτες στην ποτοποιία Αναστασόπουλου, στα Καλάβρυτα, αποφάσισαν να «στήσουν» μια δική τους ποτοποιία στο Αίγιο. Πράγματι δημιούργησαν την ποτοποιία τους παράγοντας ούζο και λικέρ με την επωνυμία «Ηλιος».

Η γνωριμία με τον βουλευτή Νάση του Αγροτικού Κόμματος Ελλάδος

Την ίδια περίοδο γνωρίζονται με τον ηπειρώτη επιχειρηματία Κ. Νάση – βουλευτή του Αγροτικού Κόμματος Ελλάδος και συνεργαζομένου με το ΚΚΕ τη δεκαετία του 1980 – ο οποίος παρήγαγε και διακινούσε στην ελληνική αγορά ψυγεία με τη δική του επωνυμία «Ψυγεία Νάση». Έτσι παράλληλα με την ποτοποιία τα δύο αδέλφια ασχολήθηκαν και με την εμπορία ψυγείων και άλλων ηλεκτρικών ειδών.

Η πιο εμβληματική χρονιά της οικογένειας Καλλιμάνη ήταν το 1989. Στα τέλη αυτού του χρόνου δημιουργείται το εργοστάσιο επεξεργασίας και τυποποίησης αλιευμάτων

Συζητώντας με το Νάση, αποφασίζουν να ανοίξουν κι ένα κατάστημα λιανικής πώλησης με πάσης φύσεως κατεψυγμένα τρόφιμα. Αυτό συνέβη το 1967. Αλλά δεν περιορίστηκαν μόνο στο Αίγιο.

Προμηθεύονται κατεψυγμένα αλιεύματα από μεγαλοεισαγωγείς από την αγορά της Αθήνας και αρχίζουν να τα διακινούν στην Βόρεια Πελοπόννησο. Κι αργότερα, στη δεκαετία του 1970 κατεβαίνουν νοτιότερα, καλύπτοντας έτσι όλη την Πελοπόννησο και επεκτείνονται και στη Στερεά Ελλάδα.

Το εργοστάσιο επεξεργασίας στα τέλη της δεκαετίας του 1980

Ομως η πιο εμβληματική χρονιά της οικογένειας Καλλιμάνη ήταν το 1989. Στα τέλη αυτού του χρόνου δημιουργείται το εργοστάσιο επεξεργασίας και τυποποίησης αλιευμάτων – όμως λίγες εβδομάδες αργότερα ο Γεώργιος Καλλιμάνης αποβιώνει.

Η Βασιλική Καλλιμάνη ανάμεσα στα παιδιά της, Ντίνα και Παναγιώτη Καλλιμάνη

Τη θέση του, σε μια κρίσιμη στιγμή για την πορεία της επιχείρησης, αναλαμβάνει η σύζυγός του κυρία Βασιλική Καλλιμάνη και από τη δεκαετία του 1990 τα παιδιά του Κωνσταντίνα και Παναγιώτης συμμετέχουν πλέον ενεργά στη διοίκηση.

Το 1992 όλες οι δραστηριότητες της επιχείρησης ενσωματώνονται στη νεοδημιουργούμενη Καλλιμάνης ΑΕ. Ενώ το 1996 το δίκτυο πωλήσεων της εταιρείας καλύπτει όλη την ελληνική αγορά.

Τα επώνυμα προϊόντα και η είσοδος στα σούπερ μάρκετ

Η αγορά των κατεψυγμένων αλιευμάτων, ήταν μία δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά – και παραμένει φυσικά – αλλά «κατακερματισμένη» επιχειρηματικά. Διέθετε χαμηλό βαθμό συγκέντρωσης. Στόχος της Καλλιμάνης ΑΕ ήταν η διάθεση επώνυμων προϊόντων και η παρουσία της σε όλα τα κανάλια διανομής, αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εξειδικευμένα μικρά καταστήματα και καταστήματα εστίασης.

Oι πωλήσεις της Καλλιμάνης ΑΕ  το 2007 ανήλθαν στα 62 εκατ. ευρώ

Πριν από την κρίση οι συνολικές ετήσιες πωλήσεις της αγοράς των κατεψυγμένων αλιευμάτων ανέρχονταν στα 290 εκατ. ευρώ. Και μόλις το 28% προέρχονταν από τα σούπερ μάρκετ. Η εταιρεία ανοίγεται κι εκτός από το επώνυμο προϊόν, αρχίζει να δραστηριοποιείται και στην αγορά της ιδιωτικής ετικέτας.

Επίσης το 2001 εξαγόρασε αντίστοιχη επιχείρηση της Λευκάδας – με την οποία συνεργαζόταν κάνοντας φασόν για την ίδια – και δημιουργεί την εταιρεία Καλλιμάνης Ιονίου ΑΕ. 

Διαθέτοντας πλέον ιδιόκτητες εγκαταστάσεις συνολικής έκτασης 38.000 τ.μ., με χώρους παραγωγής 12.400 τ.μ. και ψυκτικούς θαλάμους 45.000 κ.μ. αρχίζει να σταδιοδρομεί επιτυχώς. Η παραγωγική δυναμικότητά της ανέρχεται σε 14.000 τόνους ετησίως, ενώ περισσότερα από 100 διαφορετικά είδη αλιευμάτων επεξεργάζονται, συσκευάζονται και καταψύχονται.

Κι η ανάπτυξη της είναι εντυπωσιακή. Το 1999 οι πωλήσεις της ήταν 14,1 εκατ. ευρώ, το 2002 ανήλθαν στα 29,8 εκατ. ευρώ, το 2005 στα 55,2 εκατ. ευρώ και το 2007 ανήλθαν στα 62 εκατ. ευρώ. Στο ίδιο διάστημα οι επενδύσεις της υπερέβησαν τα 14 εκατ. ευρώ.

Τα Μνημόνια και το καθοδικό σπιράλ

Όμως στα χρόνια της κρίσης, η εταιρεία βρέθηκε σε ένα καθοδικό σπιράλ, έχοντας παράλληλα ένα αντικειμενικό μειονέκτημα. Μεγάλη εποχικότητα στις πωλήσεις της. Στην περίοδο της Σαρακοστής πραγματοποιούσε το 45% των ετήσιων πωλήσεων της.

Και μόνο στην εβδομάδα της Καθαράς Δευτέρας ο τζίρος των κατεψυγμένων αλιευμάτων αντιστοιχεί στο 12% του συνολικού ετήσιου τζίρου του κλάδου.

Στη διάρκεια του 2012 έπεσαν στα 50 εκατ. ευρώ, από 57 εκατ. ευρώ που ήταν το 2011. Το περιβάλλον της εσωτερικής αγοράς έχει γίνει εξαιρετικά ασφυκτικό

Γενικότερα όμως η πωλήσεις των κατεψυγμένων αλιευμάτων από τα τέλη του 2012 βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση. Στη διάρκεια του 2012 έπεσαν στα 50 εκατ. ευρώ, από 57 εκατ. ευρώ που ήταν το 2011. Το περιβάλλον της εσωτερικής αγοράς έχει γίνει εξαιρετικά ασφυκτικό.

Ο στόχος των εξαγωγών και η διάψευση των προσδοκιών

Αναζητείται ζωογόνος αέρας από τις εξαγωγές. Το 2012 η αξία των εξαγωγών της Καλλιμάνης ΑΕ ανέρχεται στο 15% των πωλήσεων της εταιρείας και είναι περί τα 8 εκατ. ευρώ. Και βάζουν στόχο ως το 2015 οι εξαγωγές της εταιρείας να αντιστοιχούν στο 30% των ετήσιων πωλήσεών της. Θα αποδειχθεί μεγαλεπήβολος! 

Το 2013 και το 2014 οι πωλήσεις της εταιρείας είναι λίγο πάνω από τα 40 εκατ. ευρώ. Κι οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου έχουν πέσει στα 205 εκατ. ευρώ.

Οι εξαγωγές της Καλλιμάνης δεν υπερβαίνουν το 15%. Διατηρεί ωστόσο την πρώτη θέση στην αγορά του σούπερ μάρκετ, με 25% και στον κλάδο με 21%. Και στα επόμενα χρόνια οι πωλήσεις θα συνεχίσουν την πτωτική τους πορεία.

Οι τράπεζες και η σανίδα σωτηρίας της Dardanel

Τα 2016 έπεσαν περί τα 32 εκατ. ευρώ και το 2020 οι πωλήσεις της ήταν μικρότερες από 3 εκατ. ευρώ! Οι μέτοχοι της εταιρείας βρίσκονται σε απόγνωση. Μπαίνουν στη μέση οι τράπεζες κι αρχίζουν τα μπίζνες πλαν και οι – ατελείωτες – συζητήσεις.

Χρόνο με τον χρόνο η εταιρεία χάνει πωλήσεις και μερίδιο αγοράς. Η πώληση είναι η μοναδική της σωτηρία. Και στα τέλη του 2021 η εταιρεία πέρασε στην ιδιοκτησία της Dardanel Greece. Κι αρχίζει πλέον να ανακάμπτει. Αν κι έχει ακόμη πολύ δρόμο….

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας