Αν και πολλοί Ρουμάνοι είναι δυσαρεστημένοι με την αύξηση των τιμών, ορισμένοι έχουν υπερασπιστεί τα σούπερ μάρκετ, τα οποία ο Georgescu κατηγορεί ότι δεν πωλούν ρουμανικά προϊόντα, σημειώνει η Euractiv.
Στήριξη των Ρουμάνων παραγωγών
Από τις 10 έως τις 16 Φεβρουαρίου, ο Georgescu κάλεσε σε αυτό που περιέγραψε ως “μια ευγενή πρωτοβουλία για τη στήριξη των Ρουμάνων παραγωγών”, προτρέποντας τους υποστηρικτές του να σταματήσουν να ψωνίζουν από σούπερ μάρκετ και υπεραγορές που ανήκουν σε ξένους επενδυτές και να αγοράζουν από τοπικές αγορές και καταστήματα ρουμανικής ιδιοκτησίας.
Σε βίντεο που αναρτήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Georgescu επέκρινε τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ επειδή φέρονται να δηλώνουν μηδενικά κέρδη το 2023 και επειδή εισήγαγαν λωρίδες αυτόματου ταμείου για να καταργήσουν τις θέσεις εργασίας των ταμιών.
“Οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες δηλώνουν μηδενικά κέρδη επειδή εξάγουν τα κέρδη τους”, ισχυρίστηκε ο Georgescu, παρά τα δημόσια στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών που δείχνουν ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ δήλωσαν κέρδη που ξεπέρασαν τα 2 δισεκατομμύρια λέι (402 εκατομμύρια ευρώ) το 2023.
Το εξτρεμιστικό κοινοβουλευτικό κόμμα Partidul Oamenilor Tineri (POT, “Κόμμα των Νέων”) ανακοίνωσε το Σάββατο ότι συμμετέχει στην πρωτοβουλία.
“Είναι απαράδεκτο η Ρουμανία να αντιμετωπίζεται ως μια απλή αγορά, όπου οι τιμές των σούπερ μάρκετ είναι υψηλότερες από ό,τι στη Δυτική Ευρώπη”, έγραψε στο Facebook η επικεφαλής του POT, Anamaria Gavrilă, προσθέτοντας ότι η ποιότητα των προϊόντων των σούπερ μάρκετ είναι “κατώτερη.”
Πρότεινε να μετατραπεί η πρωτοβουλία αυτή σε “εθνική συνήθεια”, επαναλαμβάνοντας το μποϊκοτάζ κάθε δεύτερη εβδομάδα κάθε μήνα.
Ωστόσο, η Gavrilă δημοσίευσε επίσης μια φωτογραφία των λαχανικών που καταναλώνει, τα οποία δεν μπορούν να καλλιεργηθούν στη Ρουμανία αυτή την εποχή λόγω του κρύου καιρού.
Ακόμη και ορισμένοι υποστηρικτές της POT επεσήμαναν ότι τα προϊόντα στη φωτογραφία της δεν ήταν ρουμανικά.
Αντι-μποϊκοτάζ
Ενώ οι τιμές των σούπερ μάρκετ αποτελούν ανησυχία για πολλούς Ρουμάνους, ένα αντι-μποϊκοτάζ έχει εμφανιστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με εκκλήσεις προς τους ανθρώπους να πάνε για ψώνια τη Δευτέρα για να υποστηρίξουν τα σούπερ μάρκετ.
Μια γαλλική αλυσίδα σούπερ μάρκετ ανακοίνωσε εκπτώσεις σε μια ρουμανική μάρκα στην αρχή της εβδομάδας.
“Το μποϊκοτάζ των σούπερ μάρκετ δείχνει μια κακή κατανόηση της οικονομικής πραγματικότητας”, εξήγησε ο οικονομολόγος Cristian Păun στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υποστηρίζοντας ότι η πρωτοβουλία είναι μια “πολύ κακή ιδέα” τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους τοπικούς παραγωγούς.
Ο υπουργός Γεωργίας Florin Barbu διαφωνεί επίσης με το κάλεσμα για μποϊκοτάζ των σούπερ μάρκετ.
Μιλώντας στο B1 Tv, δήλωσε ότι το 70% των προϊόντων των σούπερ μάρκετ είναι ρουμανικής προέλευσης και ότι ένα εβδομαδιαίο μποϊκοτάζ θα μπορούσε να οδηγήσει σε “οικονομικές δυσκολίες, ακόμη και σε πτώχευση” για πολλούς τοπικούς μεταποιητές.
Παράλληλα, κατά την τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Γεωργίας, ο υπουργός Barbu και οι ομόλογοί του από τη Σλοβακία, τη Βουλγαρία, την Κροατία, τη Λιθουανία και την Ουγγαρία ζήτησαν αυστηρότερους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για τις αλυσίδες λιανικής πώλησης.
“Υπάρχουν αδικαιολόγητες αποκλίσεις στις εμπορικές προσαυξήσεις εντός της ίδιας κατηγορίας προϊόντων και σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων”, δήλωσε ο Barbu στο Συμβούλιο.
Προέτρεψε επίσης το Συμβούλιο Ανταγωνισμού να αναλύσει τις προσαυξήσεις που εφαρμόζονται σε 12 κατηγορίες τροφίμων για να προσδιορίσει πόσο οι λιανοπωλητές αυξάνουν τις τιμές των ρουμανικών προϊόντων σε σύγκριση με τα εισαγόμενα ισοδύναμα.