Προϋπολογισμός: Το εν δυνάμει πελώριο κρυφό χρέος των εγγυήσεων του Δημοσίου

703

Η κυβέρνηση συνεχίζει και κλιμακώνει την απαράδεκτη τακτική να προσφέρει εγγυήσεις του Δημοσίου , ακόμα και στον δανεισμό ”ημετέρων” ιδιωτικών επιχειρήσεων ο οποίος στην ουσία αντιπροσωπεύει ”δανεικά κι αγύριστα”

Του Τάσου Δασόπουλου 

Με ένα σύνολο εγγυημένων από το Δημόσιο δανείων ύψους 32,2 δισ ευρώ θα ξεκινήσει το 2024, σε ένα περιβάλλον υψηλών επιτοκίων και χαμηλής ρευστότητας που δεν ευνοεί ιδιαίτερα τη συνέπεια των φορέων που έχουν πάρει τα δάνεια.

Το ελληνικό Δημόσιο, έχει δώσει εγγυήσεις σε επιχειρήσεις και φορείς εντός και εκτός της γενικής Κυβέρνησης, στις τράπεζες έναντι των ομολόγων που εξέδωσαν, μέσω του προγράμματος “Ηρακλής”, και ένα πλήθος εγγυήσεων για δάνεια σε επιχειρήσεις και ιδιώτες, είτε για την αποκατάσταση φυσικών καταστροφών και, πιο πρόσφατα, για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας του κορονοϊού.

Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία του Υπουργείο Οικονομικών, το Δημόσιο λίγο πριν το τέλος του 2023 έχει εγγυηθεί:

– Δάνεια ύψους 2,66 δισ. ευρώ σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

– Δάνεια ύψους 7,56 δισ. σε φορείς εκτός γενικής Κυβέρνησης και δημόσιες επιχειρήσεις.

– Δάνεια 1,48 δισ. που δόθηκαν μέσω της ΕΤΕπ σε επιχειρήσεις.

Επίσης, έχει δώσει εγγυήσεις 17,9 δισ. ευρώ στα ομόλογα υψηλής εξασφάλισης, έναντι των δανείων ύψους 52 δισ. ευρώ που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα “Ηρακλής”.

– Δάνεια 695 εκατ. ευρώ που δόθηκαν σε επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση των συνεπειών του Covid -19.

– Δάνεια ύψους 1,88 δισ. ευρώ που δόθηκαν μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.

Οι καταπτώσεις εγγυήσεων

Από το τεράστιο ποσό των εγγυήσεων των δανείων, ο χρόνος θα κλείσει με καταπτώσεις εγγυήσεων συνολικού ύψους 150 εκατ ευρώ. Από τα δάνεια που έπαψαν να εξυπηρετούνται, τα 125 εκατ. ευρώ αφορούν εγγυήσεις που δόθηκαν σε ιδιώτες και επιχειρήσεις και περίπου 25 εκατ. ευρώ σε δάνειο της ΕΑΣ. Μέχρι στιγμής, τα υπόλοιπα δάνεια για τα οποία δόθηκαν εγγυήσεις του Δημοσίου, εξυπηρετούνται κανονικά. Ωστόσο, τα εγγυημένα δάνεια που δίνονται σε επιχειρήσεις κρατικές ή ιδιωτικές αναμένεται ότι θα δοκιμαστούν το 2024. Η χρονιά θα ξεκινήσει με πολύ υψηλά επιτόκια από την ΕΚΤ. Ακόμη και αν δεν έχουμε 11η αύξηση επιτοκίων μέσα στον επόμενο χρόνο, η οποία θα αυξήσει το βασικό παρεμβατικό επιτόκιο πάνω από το 4%, η εξυπηρέτηση των δανείων και παράλληλα η συνέχιση βραχυπρόθεσμου δανεισμού για την εξασφάλιση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, θα είναι σημαντικά πιο δύσκολη από ό,τι το 2023. Τούτο δε, αν υιοθετήσει κανείς τις θέσεις των “σκληρών” του ΔΣ της ΕΚΤ, ότι τα επιτόκια του ευρώ δεν θα μειωθούν πριν το 2025. Αυτό σημαίνει ότι ο νέος δανεισμός που θα απαιτήσει και νέες εγγυήσεις από το Δημόσιο θα είναι “ακριβότερος’.

Οι εγγυήσεις του “Ηρακλης”

Μια δεύτερη πηγή ανησυχίας αποτελούν οι εγγυήσεις ύψους 17,9 δισ. ευρώ που δόθηκαν για τα δάνεια του προγράμματος “Ηρακλής”. Η Ελλάδα απέφυγε την επίμονη απαίτηση της Eurostat το 2021 και το 2022 να εγγραφεί εκ των προτέρων το σύνολο αυτών των εγγυήσεων στο χρέος, με μια συμβιβαστική λύση να γίνει ένας νέος κανονισμός, ο οποίος θα καλύπτει τις εγγυήσεις αυτές αλλά από εδώ και πέρα. Ωστόσο , δεν έχει σε καμία περίπτωση εξασφαλίσει ότι η εκκαθάριση των τιτλοποιημένων δανείων θα ακολουθήσει το χρονοδιάγραμμα και κυρίως έχει και το αναμενόμενο οικονομικό αποτέλεσμα για τις τράπεζες, ώστε να μην έχουμε καταπτώσεις αυτών των εγγυήσεων.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας