Μετά την Αθήνα το…χάος. Αυτή είναι η εικόνα για τις δημόσιες συγκοινωνίες στην χώρα μας, όπως αποτυπώνεται σε πρόσφατη έρευνα της Greenpeace για την κατάσταση και το κόστος των μέσων μαζικής μεταφοράς σε συνολικά 30 ευρωπαϊκά κράτη μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Να σημειωθεί ότι η έκθεση κατέταξε τις χώρες, λαμβάνοντας υπόψη 4 βασικά κριτήρια: την απλότητα των συστημάτων για την έκδοση εισιτηρίων, το πόσο οικονομικά είναι τα εισιτήρια μακράς διάρκειας, τις εκπτώσεις για τις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες καθώς και τον συντελεστή ΦΠΑ. Επιπλέον, εξέτασε μεμονωμένες πρωτεύουσες, μεταξύ των οποίων και η Αθήνα, τις οποίες βαθμολόγησε με βάση τις ίδιες κατηγορίες.
Στον πάτο της λίστας η Ελλάδα
Η Ελλάδα βρέθηκε στον πάτο της λίστας των χωρών με εύχρηστα εισιτήρια και εκπτώσεις, μαζί με την Κροατία και την Βουλγαρία καθώς συγκέντρωσε μόλις 2 βαθμούς σε μια κλίμακα, όπου η υψηλότερη βαθμολογία ήταν το 100. Αυτοί μάλιστα, οι 2 πόντοι δόθηκαν για το μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ του 13%.
Κατά τα άλλα, σε σχέση με το κόστος, επισημαίνεται ότι αν και ορισμένες ομάδες μπορούν να μετακινούνται δωρεάν ή με μειωμένες τιμές, (όπως για παράδειγμα άνεργοι, ηλικιωμένοι κ.α.), ωστόσο αυτή η δυνατότητα προβλέπεται μόνο σε επίπεδο πόλεων και κατά κύριο λόγο στις δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας και ακολούθως της Θεσσαλονίκης. ‘Όπως σημειώνει η μελέτη, οι πολιτικές ποικίλλουν ανάλογα με την πόλη και την περιοχή. Ειδική αναφορά γίνεται στα άτομα με αναπηρία, τα οποία μπορούν να λάβουν έκπτωση εώς και 50% σε όλα τα δρομολόγια εσωτερικού των υπεραστικών λεωφορείων και πούλμαν των ΚΤΕΛ ενώ υπογραμμίζεται ότι για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις.
Στον αντίποδα, στην κορυφή της λίστας βρέθηκαν το Λουξεμβούργο, η Μάλτα, η Αυστρία, η Γερμανία, η Κύπρος και η Ισπανία.
Η κατάταξη της Αθήνας
Σε ό,τι αφορά, τώρα, μεμονωμένα τις πρωτεύουσες που τέθηκαν στο επίκεντρο της μελέτης, η Αθήνα τα πήγε μακράν καλύτερα σε σχέση με το σύνολο της χώρας, καταλαμβάνοντας την 9η θέση συγκεντρώνοντας 88,54 βαθμούς στις 4 κατηγορίες. Οι πόλεις με τα φθηνότερα μηνιαία ή ετήσια εισιτήρια (μετά την αναπροσαρμογή του επιπέδου τμών) είναι η Πράγα με τιμή 0,6 ευρώ την ημέρα, η Μπρατισλάβα με 0,67 ευρώ, η Ρώμη με 0,68 ευρώ, η Μαδρίτη με 0,74 ευρώ, η Βιέννη με 0,85 ευρώ και στην έκτη θέση η Αθήνα. Αντίθετα, τα ακριβότερα εισιτήρια καταγράφονται στις αστικές συγκοινωνίες του Λονδίνου με τιμή 4,11 ευρώ την ημέρα, του Δουβλίνου με 3,16 ευρώ, του Παρισιού με 2,34 ευρώ, του Άμστερνταμ με 2,27 ευρώ και της Βουδαπέστης με 1,92 ευρώ.
Είναι ενδεικτικό ότι η τιμή εισιτηρίου ανά ημέρα στο Λονδίνο, το ακριβότερο μέρος στην έρευνα, είναι σχεδόν 7 φορές υψηλότερη σε σχέση με την Πράγα, το φθηνότερο μέρος. Σε απόλυτα νούμερα, το ετήσιο εισιτήριο στο Λονδίνο κοστίζει σχεδόν 14 φορές περισσότερο σε σύγκριση με το αντίστοιχο στην Πράγα (2.174 ευρώ έναντι 157 ευρώ).
Για τις δημόσιες συγκοινωνίες στην Αθήνα και το κόστος τους, η έκθεση σημειώνει ότι το ετήσιο εισιτήριο κοστίζει 300 ευρώ ενώ αποτελώντας μια σπάνια περίπτωση στην Ευρώπη, οι άνεργοι μπορούν να μετακινούνται δωρεάν. Επίσης, τα άτομα με ειδικές ανάγκες έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν δωρεάν ενώ φοιτητές, ηλικιωμένοι και πολύτεκνοι έχουν πρόσβαση σε μειωμένες τιμές.
Το ετήσιο και μηνιαίο κόστος των εισιτηρίων στην Ευρώπη
Ενδεικτικά, μπορούμε να παραθέσουμε ότι το ετήσιο εισιτήριο στην Βιέννη κοστίζει 365 ευρώ, στις Βρυξέλλες 499 ευρώ, στην Σόφια 187 ευρώ, στο Ζάγκρεμπ 462 ευρώ, στην Λευκωσία 400 ευρώ, στο Παρίσι 925 ευρώ, στην Ρώμη 250 ευρώ, στο Άμστερνταμ 1.000 ευρώ, στο Όσλο 746 ευρώ και στην Στοκχόλμη 897 ευρώ.
Παράλληλα, το μηνιαίο εισιτήριο στην Κοπεγχάγη κοστίζει 61 ευρώ, στο Ελσίνκι 59 ευρώ, στο Βερολίνο 49 ευρώ, στο Δουβλίνο 32 ευρώ, στην Ρίγα και την Λισαβώνα 30 ευρώ.
Υπάρχουν βέβαια και οι ελάχιστες εξαιρέσεις, όπως το Λουξεμβούργο καθώς και το Ταλίν της Εσθονίας, την πρώτη ευρωπαϊκή χώρα και την πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα αντίστοιχα, που οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι δωρεάν.