Phylaxέ μας από τον σκοταδισμό…

1920
phylaxέ

Για μια ακόμη φορά ο σκοταδισμός έκανε την εμφάνισή με αφορμή ένα έργο τέχνης. Τον έχουμε ξαναδεί, το 1990, σε μια από τις πλέον γκροτέσκες εκδηλώσεις του, όταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ανέβηκε στην Φλώρινα για τα γυρίσματα του «Μετέωρου βήματος του πελαργού», αντικρίζοντας μια πόλη με μαύρες σημαίες λόγω του «βλάσφημου» σεναρίου, με τον τότε μητροπολίτη της περιοχής, τον διαβόητο Καντιώτη, να αφορίζει τον σκηνοθέτη, κάνοντας τον πολιτισμένο κόσμο, εντός και εκτός χώρας, να μην ξέρει αν θα πρέπει πρώτα να γελάσει ή να κλάψει.
Αυτήν την φορά, στόχος δεν ήταν μια ταινία αλλά ένα γλυπτό, ο Phylax, στο Παλαιό Φάληρο, και δεν έγιναν συλλαλητήρια, όπως αυτά που είχε οργανώσει ο Καντιώτης, αλλά… εξορκισμοί, βανδαλισμοί και, τελικά, τα ξημερώματα της Πέμπτης, ξήλωμα του γλυπτού από αγνώστους με κουκούλες.
Ο Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου, Διονύσης Χατζηδάκης, ανέφερε πως τα ξημερώματα της Πέμπτης, δεκαπέντε άτομα που επέβαιναν σε ένα μεγάλο φορτηγό χωρίς πινακίδες, έφτασαν στο σημείο που βρισκόταν το κόκκινο γλυπτό, στο Παλαιό Φάληρο. Φορώντας κουκούλες, κατέβηκαν από το όχημα, έδεσαν το γλυπτό με σκοινιά, το τράβηξαν και το έριξαν στο έδαφος. Κατόπιν κατευθύνθηκαν στην καντίνα που βρίσκεται περίπου 20 μέτρα από το σημείο και απείλησαν τον ιδιοκτήτη της, λέγοντάς του πως αν ειδοποιήσει την Αστυνομία «θα του κάψουν την καντίνα».
Οι υπηρεσίες του Δήμου μάζεψαν το κατεστραμμένο γλυπτό από τον δρόμο και όπως λέει ο δήμαρχος έχει  ζητήσει από τον δημιουργό του, Κωστή Γεωργίου, να το πάρει στο ατελιέ του ώστε να γίνει προσπάθεια επισκευής του και ο Phylax να επανέλθει στην θέση του. Όσον αφορά την επίθεση και τους δράστες της, ο δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου έχει ήδη κάνει μήνυση κατά αγνώστων κάνοντας λόγο για «παρακράτος». Όπως είπε έχει ενδείξεις πως οι δράστες είναι Χρυσαυγίτες αλλά θα περιμένει και την έρευνα της Αστυνομίας.
Ο ίδιος ο δημιουργός του γλυπτού, Κωστής Γεωργίου, έκανε λόγο για μεσαίωνα. Σύμφωνα με όσα είπε στον ΣΚΑΙ: «Αυτό δεν είναι ένας βανδαλισμός, είναι προσβολή του ατόμου. Πιστεύω ότι η θέση του είναι εκεί όπου αρχικά ορίστηκε να μπει. Εκεί είναι η θέση του», ενώ όταν ρωτήθηκε αν θα αποκατασταθεί το γλυπτό: «Η δουλειά μας είναι να φτιάχνουμε έργα, ό,τι δουλειά και να είναι μπορούμε να την αποκαταστήσουμε».
«Το κυριότερο είναι ότι υπάρχει μια κατηγορία ανθρώπων που αποφάσισαν ότι δεν τους αρέσει και αποφάσισαν να το στερήσουν από εκείνους στους οποίους αρέσει. Αυτό αν δεν μπει σε κάποια λογική μπαίνουμε στην μορφή της ζούγκλας», πρόσθεσε ο Κωστής Γεωργίου. «Το βάφτισαν σε κάτι που δεν είναι, στη συνέχεια το ράντισαν με αγιασμό, στη συνέχεια του πέταξαν μπογιές, προσπαθήσαν δύο φορές να το κατεβάσουν και την τρίτη το πέτυχαν, αυτό είναι μεταοργουελικός μεσαίωνας», κατέληξε.
Υπενθυμίζεται πως στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου άγνωστοι πέταξαν λευκή μπογιά στο γλυπτό, ενώ, είχε προηγηθεί και απόπειρα να κοπούν τα καλώδια φωτισμού του αγάλματος, αλλά οι άγνωστοι έκοψαν τα καλώδια του τραμ, διακόπτοντας και τη συγκοινωνία.
Τότε ο δήμαρχος είχε δηλώσει ότι «κάποιοι μπερδεύουν την ελληνική μυθολογία με τον Αρχάγγελο Μιχαήλ με τη ρομφαία, και πιστεύουν ότι αυτός θα έπρεπε να είναι ο φύλακας της πόλης μας. Πρόκειται για γραφικές αντιδράσεις. Η τέχνη, όμως, είναι υποκειμενική και σε κάθε περίπτωση δεν έχει όρια. Το γλυπτό δεν έχει καμία σχέση με τη χριστιανική πίστη. Πρόκειται για μία καλλιτεχνική προσέγγιση του Τάλου, του μυθικού προστάτη της Κρήτης. Ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από τη μυθολογία και έχουμε αυτό το αποτέλεσμα. Όσον αφορά στη συλλογή υπογραφών, δεν σημαίνει ότι θα αποσύρουμε το άγαλμα».
Ενώ ο δημιουργός του γλυπτού είχε τονίσει ότι «η ιστορία αυτή ξεκίνησε από την Ελεύθερη Ώρα» και ανέφερε ότι δηλώσεις εκεί έκανε ο αυτοαποκαλούμενος «πατήρ Κλεομένης». «Δεν είναι δυνατόν να προσδίδει κάποιος σε ένα γλυπτό απερίσκεπτες πρακτικές. Ουδέποτε στο εξωτερικό υπήρξε αντίδραση. Δηλαδή τι πρέπει να βάλουμε έναν Ποσειδώνα επειδή είναι δίπλα στη θάλασσα; Η λογική του έργου τέχνης είναι να δώσει νέους κώδικες, να βάλει τους ανθρώπους να σκέφτονται. Δεν έχει σχέση με θρησκείες και συμβολισμούς. Δηλαδή ο σατανάς αν υπάρχει έχει κόκκινο χρώμα; Υπάρχουν άγγελοι με κόκκινα φτερά και κόκκινη κόμη. Υποτίθεται ότι είναι Χριστιανοί αυτοί που κάνουν τις αντιδράσεις, αλλά η ψυχή τους είναι αντιχριστιανική» είχε προσθέσει.
Στια αρχές Ιανουαρίου ακολούθησε ο… αγιασμός στον «σατανικό» «Phylax». Ενορίτες του Ιερού Ναού Παναγίας Μυρτιδιωτίσσης της περιοχής, θέλοντας να… ξορκίσουν τον «δαίμονα», έφτασαν στο σημείο με σημαίες, εικόνες και τραγουδώντας ψαλμωδίες ράντισαν το άγαλμα με αγιασμό.  Επικεφαλής ο εφημέριος του ναού Πατάπιος Αργυρός που σε επιστολή του προς τον δήμαρχο Παλαιού Φαλήρου, χαρακτήρισε το άγαλμα «δαίμονα και στρατιώτη του Σατανά».

Με δηλωμένη την πρόθεση επανατοποθέτησης του γλυπτού στην θέση του, μένει να μόνο να ελπίζουμε ότι αυτή η νοσηρή ιστορία θα σταματήσει εδώ…
*Πηγή: tvxs.gr

3 Σχόλια

  1. Εγώ όμως δίνω δίκιο σ’ αυτούς που το βρίσκουν εξαιρετικά κακόγουστο.Και μόνο αυτό είναι λόγος,για να προκαλεί αντιδρσσεις.Γιατί δεν το παραδέχοντσι οι υπεύθυνοι; Μπορεί βέβαια να αρέσει σε κάποιους.Περί ορέξεως ουδείς λόγος.Αλλά η θέση του είναι σε ένα μουσείο ή σε μια ιδιωτική συλλογή.Τα έργα τέχνης σε δημόσιους χώρους πρέπει να έχουν κάποια αναφορά στο κοινωνικό σύνολο,κάποια σχέση μ’ αυτό.Ακόμα και ένας Ποσειδώνας θα ήταν καλύτερος.Γιατί οι αρχαίοι θεοί επιβιώνουν ακόμη στα κατάβαθα της μνήμης του ελληνικού λαού.

  2. Ο βανδαλισμος καποιους γλυπτου δεν ειναι σωστος.
    Δε νομιζω επισης πως ολα τα γλυπτα ταιριαζουν σε δημοσιους χωρους.
    Και δεν ειναι υποχρεωτικο να αρεσουν σε ολους εκκεντρικα κατακοκκινα αγαλματα.

    • Το γούστο και η αντίληψη περί αυτού, είναι κάτι το υποκειμενικό. Ο φασιστικής έμπνευσης βανδαλισμός, είναι αντικειμενικό γεγονός και πρέπει να καταδικάζεται απερίφραστα.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας