Ένα από τα κεντρικά προβλήματα που απασχολεί τα τελευταία δύο χρόνια το ελληνικό και παγκόσμιο
Ναυτεργατικό δυναμικό είναι η άμεση εμπλοκή τους, με τα πλοία που εργάζονται, σε διάφορες πολεμικές
συρράξεις που εξελίσσονται σε συγκεκριμένες περιοχές.
Πρόκειται για την Μαύρη θάλασσα που συνεχίζεται ο πόλεμος Ουκρανίας – Δύσης με την Ρωσία, και από τον
περασμένο Νοέμβρη, που το Ισραήλ πραγματοποιεί καθημερινά σφαγές στην Γάζα, είναι η περιοχή της Ερυθράς
θάλασσας.
Στην περιοχή αυτή έχουν καταγραφεί πάνω από 200 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία, μεταξύ των οποίων και σε 15
ελληνικά και ελληνόκτητα σκάφη.
Οι Ναυτεργάτες θρηνούν έως τώρα 3 νεκρούς και πολλούς ακόμη τραυματίες.
Η περιοχή αυτή αποτελεί το πιο θανάσιμο πέρασμα για τα πληρώματα και τα πλοία μετά τον Περσο-ϊρακινό
πόλεμο 1980-1988.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ, τόσο στον πόλεμο της Ουκρανίας, όσο και στην ανατολική μεσόγειο και την Ερυθρά, έχει
ταχθεί στο πλευρό των ιμπεριαλιστικών δυτικών δυνάμεων που προκαλούν – υποδαυλίζουν και συμμετέχουν σε
αυτούς τους πολέμους σε αντιπαράθεση και ανταγωνισμό με Ρωσία – Κίνα.
Στον πόλεμο της Ουκρανίας η ανάμειξη της Ελλάδας ήταν και είναι εντονότατη, στέλνοντας στρατιωτική –
οικονομική βοήθεια, ενώ στην γενοκτονία του Παλαιστινιακού λαού είναι σταθερά ταγμένη με το κράτος –
δολοφόνο.
Μάλιστα είχε πρωταγωνιστικό ρόλο στην συγκρότηση της ευρωπαϊκής συμμαχίας “ASPIDES” στέλνοντας
διαδοχικά στην περιοχή της Ερυθράς θάλασσας τις φρεγάτες “ΥΔΡΑ” και “ΨΑΡΑ”.
Η ανάμειξη έγινε στο όνομα της ασφαλούς ναυσιπλοΐας, δηλαδή για την υπεράσπιση των εφοπλιστικών
συμφερόντων και κερδών, οι οποίοι απαίτησαν από την αρχή την αποστολή πολεμικών πλοίων για να
προστατέψουν τα πλοία τους….
Ακόμη και αυτή η υποταγμένη και γραφειοκρατική ITF και άλλες εθνικές Ναυτεργατικές οργανώσεις με τις
αντίστοιχες εφοπλιστικές έχουν υπογράψει ειδική ΣΣΕ που κατοχυρώνει το δικαίωμα της άρνησης αλλά και της
παλιννόστησης των πληρωμάτων με δαπάνες των εταιρειών.
Η ITF στις 24/6 απαιτεί:
“τα πλοία να επαναδρομολογηθούν μακριά από την περιοχή της επικίνδυνη ζώνης”
Πριν λίγες ημέρες η κυβέρνηση των Φιλιππίνων ζήτησε από τους Ναυτεργάτες της χώρας της, που εργάζονται σε
πλοία διάφορων σημαιών, να αρνούνται την συμμετοχή τους σε ταξίδια μέσω της Ερυθράς θάλασσας.
Αντίθετα στη χώρα μας, αν και είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, οι εφοπλιστές όχι μόνο
δεν έχουν αλλάξει ρότα στα πλοία τους, αλλά εξακολουθούν να στέλνουν τα πληρώματα στο στόμα του λύκου.
Η κυβέρνηση και το ΥΕΝ βρίσκονται στη ίδια γραμμή με το εφοπλιστικό κεφάλαιο, δηλαδή να ενισχυθούν οι
στρατιωτικές δυνάμεις στην περιοχή, για να διασφαλίσουν τα υπερκέρδη του, που έχουν εκτιναχθεί σε
επίπεδα ρεκόρ!
Στην ίδια κατεύθυνση με τα αφεντικά της κινείται και η πολιτική της ξεπουλημένης ηγεσίας της ΠΝΟ, αφού έως
τώρα αρνείται κάθε πρωτοβουλία για την σύναψη ειδικής ΣΣΕ που θα κατοχυρώνει το δικαίωμα της
παλινόστησης για τα πληρώματα στα υπό ελληνική σημαία πλοία και βέβαια δεν αρθρώνει ούτε λέξη για την
αλλαγή ρότας στα πλοία μέσω της Ν. Αφρικής…
Επιπλέον να σημειώσουμε ότι η ΠΕΝΕΝ από την πρώτη στιγμή έθεσε το πρόβλημα υπογραφής ΣΣΕ της ΕΕΕ με
την ΠΝΟ για την διασφάλιση των Ναυτεργατικών δικαιωμάτων.
Ανάλογη θέση με αυτή της ΠΕΝΕΝ έχει πάρει το ΕΚΠ, με ομόφωνη απόφαση του, και για τον σκοπό αυτό
πραγματοποίησε συγκέντρωση – διαδήλωση στα γραφεία της ΕΕΕ.
Στο πλαίσιο των παραπάνω εξελίξεων δημιουργεί σοβαρά ερωτηματικά η θέση του ΚΚΕ, το οποίο με αναφορά
στη Βουλή στις 20/5/2024, στηρίζοντας ανάλογη θέση της ΠΕΜΕΝ ), έχει
εξαφανίσει την πολεμική σύγκρουση που γίνεται επί 10 μήνες στην Ερυθρά θάλασσα και τους θανάσιμους
κινδύνους για τους Ναυτεργάτες…
Στην ίδια αυτή αναφορά δεν λέγεται ούτε λέξη για την ανάγκη με θεσμικό τρόπο να κατοχυρωθούν τα
δικαιώματα των Ναυτεργατών (όπως έγινε στον Περσο-ιρακινό πόλεμο) με ειδική σύμβαση Ναυτεργατών –
εφοπλιστών, αλλά αντίθετα αυτό παραπέμπεται σε κυβέρνηση – εφοπλιστές.
Αυτή η πρωτότυπη και καινοτόμα…. θέση – άποψη δεν έχει αναφερθεί πουθενά και σε καμία χώρα του κόσμου.
Στην ίδια αναφορά στην Βουλή περί εμπόλεμων θαλάσσιων περιοχών αναφέρει: Μαύρη θάλασσα, Περσικό
κόλπο, Λωρίδα της Γάζας…
Περιέργως απουσιάζει η οποιαδήποτε αναφορά περί Ερυθράς θάλασσας, αντίθετα μιλάει για εμπόλεμο ζώνη
στον Περσικό….
Ποιος πόλεμος γίνεται σήμερα στον Περσικό κόλπο;
Επίσης στην ίδια αναφορά μιλάει για την Λωρίδα της Γάζας. Ποιο λιμάνι και ποια πλοία προσεγγίζουν σήμερα το
κατεστραμμένο από το Ισραήλ το 2006 μικροσκοπικό λιμάνι της Γάζας;
Και βέβαια προκαλεί εντύπωση γιατί το ΚΚΕ δεν θέτει με κανένα τρόπο ζήτημα αλλαγής ρότας των πλοίων, για
την ασφάλεια των πληρωμάτων, όταν αυτό έχει γίνει πράξη π.χ για το 95% των containership και όχι μόνο…
Μετά από όλα αυτά τα ερωτήματα αυξάνονται και παίρνουν σοβαρό πολιτικό περιεχόμενο…..
Αντώνης Νταλακογεώργος