Τραγική είναι η κατάσταση στο μέτωπο του Ποκρόβσκ καθώς η Ανώτατη Στρατιωτική Διοίκηση της Ουκρανίας εκκενώνει τον πληθυσμό και τα στρατεύματα από τη Μιρνόπολη και άλλες πόλεις στα περίχωρα της πόλης!
Πλέον οι Ρώσοι απέχουν από την αστική περίμετρο μόλις 7 χιλιόμετρα!
Σημειώνεται ότι στο Ποκρόβσκ βρίσκεται το μεγαλύτερο κοίτασμα λιθίου σε όλη την Ευρώπη.
Η ουκρανική επίθεση στο Κουρσκ και ειδικά η άναρχη ανάπτυξη ουκρανικών δυνάμεων προς ορισμένες περιοχές, πλέον καθιστούν σαφές πως έγινε από απόγνωση.
Έλπιζαν να αναγκάσουν τους Ρώσους να αποσύρουν δυνάμεις από κρίσιμα μέτωπα στην Ουκρανία.
Η Ρωσία όμως διαθέτει μεγάλες εφεδρείες και μπορεί να πολεμήσει ταυτόχρονα σε πολλά μέτωπα.
Το Ποκρόβσκ, είναι ένας ιδιαίτερα σημαντικός κόμβος από τον οποίο οι σιδηρόδρομοι και οι κεντρικοί δρόμοι παρέχουν εύκολες τροφοδοσίες του ανατολικού μετώπου.
Εάν αυτή η πόλη πέσει, η Ουκρανία θα αντιμετωπίσει πολύ μεγάλες δυσκολίες για να εφοδιάσει τις δυνάμεις της στην περιοχή του Ντόνμπας.
Η επίθεση στο Κουρσκ δεν λειτούργησε αφού η Ρωσία αύξησε το ρυθμό προέλασής της προς το Ποκρόβσκ.
Η Ουκρανία σπεύδει προς, ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται, τον πυρηνικό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής του Κουρσκ, αναμένοντας από τη Ρωσία να στείλει ενισχύσεις και έτσι, να επιβραδύνει την προέλασή της προς το Ποκρόβσκ.
Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία πιέζει ακόμα περισσότερο το Ποκρόβσκ, περιμένοντας η Ουκρανία να ενισχύσει τα στρατεύματά της σε αυτή την περιοχή αποσύροντας δυνάμεις από Κουρσκ.
Οι Ουκρανοί απέχουν περίπου 20 χλμ από τον πυρηνικό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής του Κουρσκ ενώ οι Ρώσοι 7 χλμ. από την πρώτη συνοικία του Ποκρόβσκ.
Η προέλαση των Ουκρανών όμως έχει σταματήσει και βρίσκονται εκτεθειμένοι σε εχθρικό έδαφος χωρίς σταθερή διοικητική μέριμνα ενώ αντίθετα οι Ρώσοι συνεχίζουν να προωθούνται.
Τα κοιτάσματα λιθίου στην Ουκρανία αποτιμώνται σε δισεκατομμύρια δολάρια και αποτελούν το απόλυτο στρατηγικό πλεονέκτημα σε μια εποχή όπου οι φυσικοί πόροι γίνονται ολοένα και πιο σπάνιοι και μονομερώς ελεγχόμενοι.
Η εξασφάλιση των προμηθειών λιθίου έχει γίνει προτεραιότητα για εταιρείες στην Ασία, την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, οδηγώντας σε στρατηγικές συμμαχίες και κοινοπραξίες μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών και εταιρειών εξόρυξης.
Πολλά μεταλλευτικά έργα βρίσκονται υπό ανάπτυξη ή εξερεύνηση σήμερα σε Αυστραλία, Αυστρία, Βραζιλία, Καναδά, Κίνα, Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (ΛΔΚ), Τσεχία, Αιθιοπία, Φινλανδία, Γερμανία, Γκάνα, Καζακστάν, Μάλι, Ναμίμπια, Νιγηρία, Περού, η Πορτογαλία, η Ρωσία, η Σερβία, η Ισπανία, η Ταϊλάνδη, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ζιμπάμπουε, περιλαμβάνονται στον κατάλογο του Γεωλογικού Ινστιτούτου των Ηνωμένων Πολιτειών (USGS).
Μια μακρά λίστα στην προστίθεται ήδη η Γαλλία και η Ινδία.
Ο κόσμος μπορεί να έρθει αντιμέτωπος με έλλειψη λιθίου, ακόμα και το 2025, προβλέπουν αναλυτές, καθώς η ζήτηση για το μέταλλο όλο και αυξάνεται, αφού αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
Σύμφωνα με την BMI, το ερευνητικό τμήμα της Fitch Solutions, η έλλειψη προκύπτει από τη ζήτηση λιθίου της Κίνας που υπερβαίνει την προσφορά της.
«Αναμένουμε κατά μέσο όρο ετήσια αύξηση 20,4% για τη ζήτηση λιθίου της Κίνας για ηλεκτρικά οχήματα μόνο την περίοδο 2023-2032, Πιστεύουμε πως η έλλειψη θα έρθει σίγουρα. », αναφέρει η BMI σε έκθεσή της.
Αντίθετα, η προσφορά λιθίου της Κίνας θα αυξηθεί μόλις κατά 6% την ίδια περίοδο, ανέφερε η BMI, προσθέτοντας ότι το ποσοστό δεν μπορεί να ικανοποιήσει ούτε το ένα τρίτο της προβλεπόμενης ζήτησης.
Η Κίνα αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο παραγωγό λιθίου στον κόσμο.
Το 2021 παρήχθησαν παγκοσμίως 540.000 μετρικοί τόνοι λιθίου και έως το 2030 εκτιμάται πως η παγκόσμια ζήτηση θα φτάσει τους 3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
Επιπλέον, σύμφωνα με τις προβλέψεις της S&P Global Commodity Insights, οι πωλήσεις EV πρόκειται να φτάσουν τα 13,8 εκατ. το 2023, ωστόσο θα εκτοξευθούν σε πάνω από 30 εκατ. έως το 2030.
Φυσικά η προσφορά θα αυξηθεί, αλλά η ζήτηση αναμένεται να ενισχυθεί με πολύ ταχύτερο ρυθμό, ανέφερε στο CNBC η Corinne Blanchard, επικεφαλής του τμήματος καθαρής τεχνολογίας της Deutsche Bank.
Μέχρι το τέλος του 2025, η Blanchard βλέπει ένα «μέτριο έλλειμμα» περίπου 40.000 έως 60.000 τόνων ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου, ωστόσο προβλέπει πολύ μεγαλύτερο έλλειμμα της τάξης των 768.000 τόνων μέχρι το τέλος του 2030.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Rystad Energy, μια λύση αλλά προσωρινή θα ήταν η δημιουργία περισσότερων ορυχείων λιθίου.
Ωστόσο, ενώ εκατοντάδες έργα βρίσκονται υπό διερεύνηση, η πολυπλοκότητα στη γεωλογία και η χρονοβόρα διαδικασία αδειοδότησης εξακολουθούν να δημιουργούν προκλήσεις.
Προς το παρόν υπάρχουν μόλις 101 ορυχεία λιθίου στον κόσμο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv.
Η αντιπρόεδρος της Rystad Energy, Susan Zou, εκτιμά ότι οι ελλείψεις θα μπορούσαν να αρχίσουν να μαστίζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού το 2028.
«Τα επόμενα δύο χρόνια, αν και η προσφορά λιθίου μπορεί να παραμείνει επαρκής σε παγκόσμιο επίπεδο, η ανισορροπία εφοδιασμού παραμένει αναπόφευκτη», πρόσθεσε η Ζου.
«Η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού μπαταριών μπορεί να αντιμετωπίσει έλλειψη λιθίου πλησιάζοντας στο τέλος αυτής της δεκαετίας, όταν η αύξηση της προσφοράς δεν θα συμβαδίζει με αυτή της ζήτησης», συμπλήρωσε.