Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ιράν βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, αντιμετωπίζοντας νέες προκλήσεις από τις ανανεωμένες κυρώσεις, αλλά και δείχνοντας ανθεκτικότητα και προσαρμοστικότητα που υποδηλώνουν ένα ελπιδοφόρο μέλλον.
Η πρόσφατη επανενεργοποίηση των κυρώσεων του ΟΗΕ, γνωστή ως μηχανισμός «snapback», έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με τον αντίκτυπο στον κλάδο, ειδικά δεδομένων των στενών δεσμών του με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που αποτελούν εδώ και καιρό βασικούς εταίρους.
Ωστόσο, κάτω από την αβεβαιότητα, υπάρχουν λόγοι να είμαστε αισιόδοξοι για την ικανότητα του κλάδου να διαχειριστεί αυτές τις αντιξοότητες και να συνεχίσει να οδηγεί την ανάπτυξη.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι μια από τις οικονομικές ραχοκοκαλιές του Ιράν. Με ιστορία που εκτείνεται σε περισσότερα από 50 χρόνια, απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους και υποστηρίζει ένα τεράστιο δίκτυο κατασκευαστών, προμηθευτών και παρόχων υπηρεσιών.
Από τότε που οι ΗΠΑ ενίσχυσαν τις κυρώσεις το 2018, ο τομέας βασίζεται όλο και περισσότερο σε εγχώριους παραγωγούς ανταλλακτικών αυτοκινήτων, γεγονός που έχει βοηθήσει τα εργοστάσια να διατηρήσουν την αυτονομία τους παρά τις εξωτερικές πιέσεις. Αυτή η αυξανόμενη τοπική ικανότητα αποτελεί ένδειξη της δύναμης και της δέσμευσης του κλάδου στην αυτονομία.
Η Κίνα διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην αγορά αυτοκινήτων του Ιράν. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, περίπου το 80% των εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται σε οχήματα που κατασκευάζονται ή συναρμολογούνται τοπικά προέρχεται από Κινέζους προμηθευτές, με ορισμένα μοντέλα να εξαρτώνται ακόμη περισσότερο.
Αυτή η ισχυρή συνεργασία έχει αποτελέσει σωτηρία για τον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα του Ιράν, ειδικά μετά την αποχώρηση πολλών ευρωπαϊκών και ασιατικών εταιρειών μετά από προηγούμενες κυρώσεις.
Πρόσφατα, αρκετές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες φέρονται να ζήτησαν από τους Ιρανούς συνεργάτες τους να μειώσουν το προσωπικό τους κατά περίπου 30% και να διακόψουν επ’ αόριστον τις δραστηριότητες πωλήσεων, πυροδοτώντας φόβους ότι ενδέχεται να αποσυρθούν από την ιρανική αγορά.
Ωστόσο, οι εμπιστευτικοί λένε ότι η εικόνα είναι πιο λεπτή. Ενώ οι αυστηρότεροι έλεγχοι και η προσοχή είναι φυσικές αντιδράσεις στην αβεβαιότητα, οι ειδικοί πιστεύουν ότι η συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ιράν θα συνεχιστεί, αν και με προσαρμογές για την αντιμετώπιση νέων πραγματικοτήτων.
Ένας βασικός λόγος αισιοδοξίας είναι ότι οι ανανεωμένες κυρώσεις δεν στοχεύουν άμεσα την αυτοκινητοβιομηχανία του Ιράν.
Τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, που εγκρίθηκαν μεταξύ 2006 και 2010, επικεντρώθηκαν κυρίως στα πυρηνικά και πυραυλικά προγράμματα του Ιράν, όχι σε συνήθεις βιομηχανίες όπως η αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό σημαίνει ότι ενώ οι πολιτικές και οικονομικές πιέσεις παραμένουν υψηλές, η παραγωγή και το εμπόριο οχημάτων δεν απαγορεύονται ρητά.
Ο ρόλος της Κίνας στο Ιράν είναι ευρύτερος από τα αυτοκίνητα – περιλαμβάνει την ενέργεια, τις υποδομές και την ευρύτερη οικονομική συνεργασία. Δεδομένων των δισεκατομμυρίων που έχουν ήδη επενδυθεί, οι κινεζικές εταιρείες έχουν ισχυρά κίνητρα να διατηρήσουν την παρουσία τους.
Η ιστορία δείχνει επίσης ότι το Ιράν και η Κίνα τείνουν να εμβαθύνουν τη συνεργασία τους σε περιόδους εξωτερικών πιέσεων, συνεργαζόμενοι για να ξεπεράσουν τις προκλήσεις αντί να απομακρυνθούν.
Ωστόσο, η επαναφορά των κυρώσεων έχει αυξήσει τους κινδύνους. Τα αιτήματα για μειώσεις εργατικού δυναμικού και αναστολές πωλήσεων από κινεζικές εταιρείες αντικατοπτρίζουν μια προσεκτική προσέγγιση εν μέσω αβεβαιότητας.
Για την αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ιράν εφαρμόζουν μια σειρά στρατηγικών. Βραχυπρόθεσμα, δημιουργούν αποθέματα βασικών εξαρτημάτων για να αποφύγουν ξαφνικές διακοπές στην παραγωγή.
Εναλλακτικές οδοί εισαγωγής μέσω χωρών όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Τουρκία και η Ρωσία διερευνώνται για την παράκαμψη τραπεζικών και υλικοτεχνικών εμποδίων.
Συμφωνίες ανταλλαγής έχουν επίσης εμφανιστεί ως μια έξυπνη λύση. Το Ιράν μπορεί να ανταλλάξει πετρέλαιο ή πετροχημικά προϊόντα με ανταλλακτικά αυτοκινήτων, μειώνοντας την εξάρτηση από τις πληρωμές σε μετρητά και πλοηγούμενο στις κυρώσεις πιο ομαλά.
Το Ιράν επενδύει επίσης στην τοπική παραγωγή βασικών εξαρτημάτων, όπως συστήματα ανάρτησης, πάνελ αμαξώματος και ταμπλό. Αυτές οι προσπάθειες στοχεύουν στη μείωση της εξάρτησης από ξένους προμηθευτές και στην οικοδόμηση μιας πιο αυτάρκους βιομηχανίας.
Οι συνεργασίες με μικρότερους προμηθευτές από χώρες όπως η Ινδία, το Βιετνάμ και η Μαλαισία ανοίγουν νέες πόρτες για τη διαφοροποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού.
Μακροπρόθεσμα, οι ηγέτες της βιομηχανίας βλέπουν την επένδυση σε εγχώριες πλατφόρμες οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, ως ένα ζωτικό βήμα προς ένα βιώσιμο και ανθεκτικό μέλλον.
Η ανάπτυξη εγχώριας τεχνολογίας μπορεί να προστατεύσει τον αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα του Ιράν από μελλοντικά εξωτερικά σοκ, ευθυγραμμίζοντάς τον παράλληλα με τις παγκόσμιες τάσεις προς καθαρότερες και πιο αποτελεσματικές μεταφορές.
Οι αξιωματούχοι της βιομηχανίας παραμένουν αισιόδοξοι για την ικανότητά τους να αντέξουν την καταιγίδα των κυρώσεων. Ο επικεφαλής της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας του Ιράν τόνισε πρόσφατα ότι ο τομέας δεν εξαρτάται πλέον από τις δυτικές χώρες όπως έκανε κάποτε κατά τον πρώτο γύρο κυρώσεων των ΗΠΑ το 2018.
Οι σημερινές προκλήσεις είναι σε μεγάλο βαθμό εσωτερικές, που σχετίζονται με τη διαχείριση της αλυσίδας εφοδιασμού και την εξασφάλιση οικονομικών πόρων.
Οι συνομιλίες με την κεντρική τράπεζα για την εξασφάλιση ξένου συναλλάγματος για εισαγωγές και δραστηριότητες βρίσκονται σε εξέλιξη. Είναι ενθαρρυντικό ότι πρόσφατα στοιχεία για την παραγωγή δείχνουν ότι η παραγωγή έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων σχεδόν επτά ετών τον περασμένο Σεπτέμβριο, με προσδοκίες για περαιτέρω ανάπτυξη.
Υποστηρίζοντας αυτές τις θετικές προοπτικές, η Κεντρική Τράπεζα του Ιράν αναφέρει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει προτεραιότητα για την κατανομή ξένου συναλλάγματος, λαμβάνοντας 33 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση μεταξύ των αρχών του 2024 και των τελών Σεπτεμβρίου.
Οι ανησυχίες του κοινού συχνά πηγάζουν από μια παρανόηση του τρόπου λειτουργίας των κυρώσεων. Μια προσεκτική ματιά στα ψηφίσματα του ΟΗΕ δείχνει ότι η ανάκαμψη δεν περιορίζει ρητά τις αυτοκινητοβιομηχανίες ή τις εταιρείες συναρμολόγησης. Η πραγματική πίεση προέρχεται από το ευρύτερο πολιτικό περιβάλλον και τον αντίκτυπό του στο εμπόριο και τις επενδύσεις.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνεχίζουν να βλέπουν το Ιράν ως βασική αγορά και στρατηγικό εταίρο. Η έξοδος τώρα θα σήμαινε την εγκατάλειψη δισεκατομμυρίων δολαρίων σε επενδύσεις και επιρροή σε μια περιοχή που θεωρούν ζωτικής σημασίας.
Εν τω μεταξύ, οι μικρότερες εταιρείες στην αλυσίδα εφοδιασμού του Ιράν μπορεί να αισθανθούν την πίεση πιο έντονα. Αλλά οι μεγαλύτερες εταιρείες, με ισχυρές υποδομές, οικονομική υποστήριξη και ευρεία δίκτυα, είναι σε καλύτερη θέση να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους.
Αν και ο δρόμος μπροστά είναι δύσκολος, ο αυτοκινητοβιομηχανικός τομέας του Ιράν είναι αποφασισμένος να προσαρμοστεί και να ευδοκιμήσει, συνεχίζοντας να διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην οικονομία της χώρας και να υποστηρίζει τα μέσα διαβίωσης εκατοντάδων χιλιάδων σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού.
ΠΗΓΗ iranea