Την Κυριακή 29/5/2022 μαθητές, φοιτητές, γονείς και εκπαιδευτικοί του νησιού συγκεντρώθηκαν στην κεντρική πλατεία της Ερμούπολης διαμαρτυρόμενοι για την πρόθεση του ΥΠΑΙΘ αλλά και της επιτροπής ΣΣΠΑΕ που γνωμοδότησε θετικά, ώστε να μετατραπεί το μοναδικό ΕΠΑΛ του νησιού σε «ΠΡΟΤΥΠΟ».
Βάσει του Ν. 4763/2020 κεφάλαιο Δ’ περί Προτύπων ΕπαΛ, σημειώνονται τα εξής:
- Στην Α’ Τάξη των Π.ΕπαΛ θα εισάγονται απόφοιτοι γυμνασίου με βάση τον βαθμό απολυτηρίου τους (παρ.1 αρ. 18 ν.4763/2020 κεφ.Δ’)
- Ο αριθμός των εισακτέων στο Π.ΕπαΛ θα καθορίζεται με απόφαση του ΥΠΑΙΘ κάθε Απρίλη! (παρ.3 αρ.21 Ν. 4763/2020 (κεφ.Δ’). Αν δηλαδή το υπουργείο αποφασίσει ότι θα εισαχθούν 90 παιδιά για το επόμενο σχολικό έτος και κάνουν αίτηση 110, τότε τα 20 παιδιά με τον χαμηλότερο βαθμό απολυτηρίου θα μένουν ΕΚΤΟΣ ΕΠΑΛ! Μέχρι πρότινος κάθε απόφοιτος 3ης Γυμνασίου της Σύρου, μπορούσε να επιλέξει το σχολείο που επιθυμούσε για να συνεχίσει την βασική του εκπαίδευση, ώστε να αποκτήσει απολυτήριο Λυκείου.
Με αυτά και μόνο, σε ένα νησί (!) όπως η Σύρος και με δεδομένο ότι δεν υπάρχει άλλο ημερήσιο επαγγελματικό λύκειο, θα υπάρξουν πολύ αρνητικές συνέπειες:
- Όπως κατέθεσε και με έγγραφό της η Ένωση Γονέων του Δήμου Σύρου Ερμούπολης “Εκτιμούμε ότι, πέρα από τα υπόλοιπα παιδαγωγικά ζητήματα που προκύπτουν, η απόφαση αυτή εγείρει σοβαρά ζητήματα αποκλεισμού για τους μαθητές είτε λόγω επιδόσεων είτε μειωμένης δυναμικότητας του σχολείου” και συνεχίζει καταγγέλλοντας : “Θεωρούμε εντελώς απαράδεκτο το γεγονός να λαμβάνονται αποφάσεις που αφορούν στο μέλλον των παιδιών μας , χωρίς καν την ενημέρωση των φορέων των γονέων και μαθητών και παρά την εκφρασμένη αντίθεση των εκπαιδευτικών (τόσο του αρμόδιου Συλλόγου Διδασκόντων όσο και της τοπικής ΕΛΜΕ και του Συλλόγου Εκπαιδευτικών της Α΄ Βάθμιας Εκπαίδευσης).”
- Οι μαθητές που θα αποκλείονται από το ΕΠΑΛ (εφόσον δεν τους ενδιαφέρει το Γενικό Λύκειο) δεν θα έχουν τη δυνατότητα επιλογής σε κάποιο άλλο ΕΠΑΛ και θα αναγκάζονται να φοιτήσουν είτε στο Εσπερινό ΕΠΑΛ είτε στην Επαγγελματική Σχολή Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ) Νεωρίου, η ίδρυση της οποίας μάθαμε ότι συμφωνήθηκε ύστερα από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στο ναυπηγείο. Τα δε επαγγελματικά προσόντα & δικαιώματα των μαθητών Ε.Σ.Κ. έναντι των ΕΠΑ.Λ θα είναι μειωμένα, αφού με την αποφοίτηση τους δεν τους παρέχεται απολυτήριο Λυκείου αλλά ένα πιστοποιητικό κατάρτισης (διετούς φοίτησης). Εμείς βλέπουμε ότι τα παιδιά μας που αποκλείονται (λόγω βαθμού) από τη βασική τους μόρφωση, θα μετατρέπονται από μικρή ηλικία σε φθηνά εργατικά χέρια προς εκμετάλλευση.
- Υπάρχουν γονείς που δεν θέλουν τα παιδιά τους να εργαστούν από τα δεκαπέντε τους χρόνια, που δεν θέλουν να στείλουν τα παιδιά τους σε “πρότυπο” επαγγελματικό λύκειο, ούτε θέλουν τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε Εσπερινό ΕπαΛ. Για αυτούς τους γονείς δεν θα υπάρχει άλλη επιλογή στο νησί τους! Αυτοί οι γονείς θα είναι αναγκασμένοι να στείλουν τα παιδιά τους στο πλησιέστερο ΕΠΑΛ στην απέναντι Τήνο, στην διπλανή Νάξο, στην παρακάτω Πάρο! (;)
Και ενώ το θέμα συζητείται και προβληματίζει έντονα μαθητική, γονεϊκή και εκπαιδευτική κοινότητα (δύο μήνες τώρα), η Υπ.Παιδείας Νίκη Κεραμέως την Κυριακή 29/05/2022 επισκέπτεται το νησί! Χωρίς καμία προηγούμενη προαναγγελία και κάτω από συνθήκες απόλυτης μυστικότητας (γιατί άραγε;) η υπουργός, επισκέπτεται το νησί στα πλαίσια της “Διευρυμένης συνεδρίασης της ΔΕΕΠ Κυκλάδων” και ενώ επιλέγει να καλέσει συγκεκριμένα στελέχη της διοίκησης εκπαίδευσης (που συμφωνούν με την “προτυποποίηση” που μεθοδεύει το υπουργείο), αρνείται να συναντήσει την Ένωση Γονέων που έχει ζητήσει εγγράφως συνάντηση μαζί της. Αρνείται επίσης την οποιαδήποτε επαφή με την μαθητική, γονεϊκή και εκπαιδευτική κοινότητα, οι οποίοι ύστερα από προγραμματισμένη διαμαρτυρία που είχαν στην πλατεία Μιαούλη για το θέμα του ΕΠΑΛ Σύρου, κατευθύνθηκαν σε πορεία προς το χώρο της συνεδρίασης ζητώντας επιτακτικά να τους ακούσει, ενώ ΜΑΤ και ισχυρές δυνάμεις αστυνομίας φύλαγαν το χώρο.
Την επόμενη μέρα δε, επέλεξε να επισκεφτεί συγκεκριμένα σχολεία του νησιού και να παίξει «τα μήλα» μαζί τους μη παραλείποντας να φωτογραφηθεί με μαθητές και μαθήτριες (υπήρξε άραγε σύμφωνη γνώμη των γονέων;) και να ανεβάσει φωτογραφίες τους στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook.
Να σημειώσουμε βέβαια ότι με αφορμή πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει στην τοπική κοινωνία, σχετικά με τον “μυστικό” ερχομό της υπουργού στο νησί, ο σύλλογος φοιτητών από το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Σύρου κατέβηκε σε πορεία διαμαρτυρίας με κύριο αίτημα τους την μη εφαρμογή του νόμου περί πανεπιστημιακής αστυνόμευσης. Η πορεία των φοιτητών που ξεκίνησε στις 5 το απόγευμα, κατέληξε στις 7:30 στην πλατεία, όπου οι φοιτητές ένωσαν τις φωνές τους με τους συγκεντρωμένους γονείς και εκπαιδευτικούς και από κοινού κατευθύνθηκαν έξω από το Επιμελητήριο Κυκλάδων που διεξάγονταν η συνεδρίαση της ΔΕΕΠ Κυκλάδων.
Φοιτητές, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί βροντοφώναξαν:
ΟΧΙ στην μετατροπή του μοναδικού ημερήσιου ΕΠΑΛ της Σύρου σε “πρότυπο”
ΟΧΙ στην αστυνομία μέσα στα Πανεπιστήμια!
Την Τρίτη 31 Μαΐου 2022 πραγματοποιήθηκε συνάντηση εκπροσώπων της Ένωσης Γονέων Δήμου Σύρου- Ερμούπολης και της ΕΛΜΕ Α΄ Κυκλάδων με τον Δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης κ. Λειβαδάρα. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι φορείς εξέφρασαν όσα επίσημα έχουν καταθέσει και εγγράφως και ο κ. Δήμαρχος δήλωσε ενήμερος για τις θέσεις τόσο των γονέων όσο και των φορέων των εκπαιδευτικών, τις οποίες και κατανοεί. Δεσμεύτηκε δε για την συζήτηση του θέματος στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο (6/6/2022), όπου θα κληθούν να παραβρεθούν με δικαίωμα λόγου και οι εκπρόσωποι των φορέων. Με την βεβαιότητα ότι σύσσωμο το Δημοτικό Συμβούλιο θα συνταχθεί υπέρ των αιτημάτων μας και θα πάρουν σχετική απόφαση, ζητάμε:
- Να μην μετατραπεί το ημερήσιο ΕΠΑΛ Σύρου σε «πρότυπο». Εφόσον η πολιτεία κρίνει την αναγκαιότητα λειτουργίας «Πρότυπου» ΕΠΑΛ ας ιδρύσει ένα νέο σχολείο!
- Όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες του νησιού μας να έχουν τη δυνατότητα επιλογής σε σχολεία όλων των βαθμίδων χωρίς να αποκλείονται λόγω του βαθμού τους ή εξετάσεων.
- Να μην λαμβάνονται αποφάσεις που αφορούν στα σχολεία μας χωρίς την έγκαιρη
ενημέρωση και την συναίνεση της εκπαιδευτικής & γονεϊκής κοινότητας.