Πριν από έναν περίπου χρόνο όλοι ομονοούσαν πως τα δυτικά έθνη θα έφταναν στο σημείο να λιμοκτονήσουν προκειμένου να περιοριστούν οι ρωσικές ροές πετρελαίου, με σκοπό να στερήσουν πολύτιμα μετρητά από την πολεμική μηχανή του Vladimir Putin.
Ωστόσο, η κατάσταση ανετράπη πλήρως, και παρά την πομπώδη ρητορική των πολιτών, οι κυβερνήσεις της Δύσης έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους για να μπορεί ο Ρώσος πρόεδρος να εξάγει περισσότερο πετρέλαιο σε πρόθυμους αγοραστές όπως η Ινδία και η Κίνα.
Πριν από λίγες μέρες, η Goldman Sachs εξήγησε πώς η ρητορική των δυτικών «δημοκρατιών», που πέρασαν μεγάλο μέρος του 2022 δεσμευόμενες ότι θα ακρωτηριάσουν τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, δεν ήταν παρά ένα μεγάλο ψέμα, καθώς παρασκηνιακά, δεδομένου ότι σχεδόν λιμοκτονούσαν, έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους για να αποτρέψουν την έξοδό του από την αγορά:
Η ρωσική παραγωγή ανέκαμψε απότομα τον Ιούνιο του 2022, καθώς ένα σκιώδης στόλος, που δεν εξαρτιόταν από δυτικές χρηματοοικονομικές και υλικοτεχνικές υπηρεσίες, έκανε τη δουλειά του…
Τελικά, τα ανώτατα όρια τιμών της G7 για το πετρέλαιο επέτρεψαν σε κάθε σκάφος να διευκολύνει τις ρωσικές ροές πετρελαίου εάν το φορτίο είχε τιμή κάτω από το ανώτατο όριο.
Το βασικό σημείο είναι ότι η διαταραχή του 2022 ήταν τελικά πολιτικής φύσης, και οι δυτικές κυβερνήσεις είχαν τη δυνατότητα να λάβουν μέτρα για να μειώσουν τις διαταραχές, κάτι που έκαναν.
Όμως, παρότι το τέλος της «πολιτικής» αναταραχής του 2022 σήμαινε ότι ο Putin θα λάμβανε ευχαρίστως δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε αντάλλαγμα για ρωσικό πετρέλαιο κάθε μήνα, δεν ήταν ο μόνος δικαιούχος:
Αποδεικνύεται ότι o «γκρίζος» στόλος στον οποίο αναφέρεται η Goldman Sachs παραπάνω – κυρίως διάφοροι Έλληνες τάνκερ και πλοιοκτήτες – έχει επίσης λαμβάνειν σε μεγάλο βαθμό οφέλη.
Όπως γράφει το Bloomberg, παρότι η κύρια κατηγορία αργού της Ρωσίας εξακολουθεί να πωλείται πολύ κάτω από τους διεθνείς δείκτες αναφοράς ως αποτέλεσμα του ανώτατου ορίου τιμών, γεγονός που είναι μια σιωπηρή ευλογία για την Κίνα και την Ινδία,, ένα τεράστιο χρηματικό ποσό για την παράδοσή του συνεχίζει να πηγαίνει στα χέρια μυστηριωδών μεσαζόντων.
Σύμφωνα με στοιχεία της Argus Media, η ναυαρχίδα της χώρας, ο δείκτης Urals, τύγχανε διαπραγμάτευσης κατά μέσο όρο στα περίπου 52 δολάρια το βαρέλι μέχρι στιγμής αυτό τον μήνα στο λιμάνι Primorsk της Βαλτικής Θάλασσας, ήτοι discount περίπου 20 δολαρίων σε σύγκριση με το Dated Brent (έκπτωση που έφτανε τα 40 δολάρια στην αρχή της χρονιάς).
Η G-7 επιτρέπει στις εταιρείες να παρέχουν βασικές υπηρεσίες, όπως ασφάλιση και δεξαμενόπλοια για εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου μόνο εάν τα βαρέλια κοστίζουν 60 δολάρια ή λιγότερο.
Ωστόσο, αυτό που παρατήρησε το Bloomberg είναι ότι το χάσμα μεταξύ της τιμής εξαγωγής και της τιμής εισαγωγής στην Ινδία ήταν περίπου 12 δολάρια το βαρέλι τον Ιούνιο.
Το μέγεθος αυτού του spread έχει σημασία γιατί, πολλαπλασιαζόμενο με τον όγκο των εξαγωγών, σημαίνει ότι περίπου 900 εκατομμύρια δολάρια τον μήνα πηγαίνουν στα χέρια ενός ιστού εκ των προαναφερθέντων «σκοτεινών» και «γκρίζων» ενδιάμεσων εταιρειών.
Σε κάθε περίπτωση
Οι συνεργασίες είναι ασαφείς και ποιοι είναι πρόθυμοι να εξοργίσουν το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ενώ μεταφέρουν εκατομμύρια ρωσικά βαρέλια πετρελαίου. Ωστόσο, το χάσμα έχει μειωθεί, έχοντας κατά μέσο όρο 13 $ τον Μάιο και 15 $ τον Απρίλιο.
Ακόμα κι έτσι, τα Urals εξακολουθούν να διαπραγματεύονται σε μεγάλες εκπτώσεις σε σχέση με τις διεθνείς τιμές. Μεγάλες ποσότητες πετρελαίου διαπραγματεύονται σε σχέση με το Dated Brent, ένα φυσικό σημείο αναφοράς τιμών αγκυροβολημένο στη Βόρεια Θάλασσα. Τα Ουράλια είχαν κατά μέσο όρο περίπου 23 $ λιγότερο από τον δείκτη μέχρι στιγμής αυτόν τον μήνα, περίπου το ίδιο με τον Μάιο, αλλά μια ελαφρώς μικρότερη έκπτωση από τον Απρίλιο, σύμφωνα με στοιχεία της Argus.
Το μυστήριο της «προμήθειας» σημαίνει ότι περισσότερο από το ήμισυ αυτής της εξάπλωσης από τo Urals προς το Brent πηγαίνει σε επιχειρηματίες μεσάζοντες και «γκρίζους» εμπόρους πετρελαίου που διευκολύνουν την πώληση ρωσικού πετρελαίου στην Ινδία και την Κίνα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού τον Δεκέμβριο, την ίδια στιγμή που καθιερώθηκε το ανώτατο όριο τιμών.
Η απαγόρευση ανάγκασε τα ρωσικά βαρέλια να τύχουν διαπραγμάτευσης με discount, για να βρεθούν αγοραστές στην Ασία.
Ωστόσο, δεν έχει συμβεί τίποτα για να σταματήσουν πραγματικά οι εξαγωγές πετρελαίου της Ρωσίας.
Μάλιστα, «η Ρωσία ετοιμάζεται να ξεπεράσει τη Σαουδική Αραβία στη μάχη για την αγορά πετρελαίου της Κίνας».
Το ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζει να πλημμυρίζει τις παγκόσμιες αγορές.
Στην πορεία, αυτοί οι «μυστηριώδεις μεσάζοντες» γίνονται εξαιρετικά πλούσιοι εις βάρος των απλών ευρωπαίων πολιτών που συνθλίβονται από τον πληθωρισμό, και οι οποίοι θα μπορούσαν να αγοράζουν πετρέλαιο σε πολύ χαμηλότερη τιμή.
Αλλά χάρη στους ανίδεους πολιτικούς τους, ο Putin διατηρεί υποτονικό τον ενεργειακό πληθωρισμό στα δύο μεγαλύτερα ασιατικά έθνη ενώ η Christine Lagarde συνεχίζει να αυξάνει τα επιτόκια εν μέσω αυτού που επίσημα πλέον καλείται τεχνική ευρωπαϊκή ύφεση.