Στα ύψη οι ναύλοι, εκτόξευση του κόστους
Γιατί είναι αδύνατον για την Ευρώπη να επιβάλει πλαφόν στο ρωσικό φυσικό αέριο χωρίς να προκαλέσει τροματική έλλειψη στη προσφορά
Η Ευρωπαίκή Ένωση δεν φαίνεται να αποτολμά να προχωρήσει στη θέσπιση ανώτατου ορίου τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Η Μόσχα έχει ήδη εξαγγείλει ότι θα σταματήσει τη προσφορά ορυκτών καυσίμων όποιον προσπαθήσει να εφαρμόσει ένα τέτοιου είδους μέτρο
Στο μεταξύ, ένα άλλο πρόβλημα δημιουργείται για την ενεργειακή ασφάλεια είναι απότομη αύξηση του κόστους μεταφοράς.
Οι ναύλοι έχουν εκτοξευθεί στα ύψη καθώς δεν υπάρχουν αρκετά τάνκερ για τη μεταφορά του LNG αυτό θα αυξήσει το τρέχον έλλειμμα στο εν λόγω καύσιμο και αναμένεται να ωθήσει τις ενεργειακές τιμές εκ νέου στο… θεό
Η ηρεμία πριν την καταιγίδα
Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη (σύμφωνα με τον δείκτη του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού χρηματιστηρίου ενέργειας στο Άμστερνταμ, TTF) έπεσαν κάτω από τα 1.000 δολάρια ανά χίλια κυβικά μέτρα για πρώτη φορά από τα μέσα Ιουνίου.
Οι αναλυτές το αποδίδουν στο γεγονός ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης είναι σχεδόν γεμάτες (93,4% κατά μέσο όρο) και η ζήτηση σε θερμές για την εποχή καιρικές συνθήκες εξακολουθεί να είναι σχετικά χαμηλή.
Ενώ την ίδια ώρα ο προβληματισμός των αγορών για το ναυάγιο του project για τον αγωγό Nord Stream 2 έχει κάπως υποχωρήσει και οι συνολικές εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένου του LNG, είναι σταθερές.
Ωστόσο, λένε οι ειδικοί, αυτή είναι μόνο η ηρεμία πριν από την καταιγίδα.
Σύμφωνα με τον Aleksey Belogoryev, διευθυντή ενέργειας στο Ινστιτούτο Ενέργειας και Οικονομικών (IEF), οι τιμές θα επιστρέψουν στη φάση των ακραίων διαλυμάνσεων.
Τώρα η παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει ουσιαστικά προσανατολιστεί προς την Ευρώπη.
Οι ΗΠΑ στέλνουν το 70% των εξαγωγών τους εκεί και οι Κινέζοι έμποροι κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση λόγω της χαμηλής εγχώριας ζήτησης.
Και η ΕΕ αύξησε τις ειοαγωγές από τη Ρωσία – κατά 50% ταυτόχρονα, έως και 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα.
Εν τω μεταξύ, το Πεκίνο περιορίζει τις προμήθειες, εντείνοντας την ενεργειακή κρίση στην ΕΕ.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: το μεταφορικό κόστος είναι ήδη υψηλό και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω.
«Χρυσά» τάνκερ και τεράστιοι ναύλοι
Μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, σύμφωνα με το Baltic Exchange, το κόστος ναύλωσης ενός δεξαμενόπλοιου LNG είχε αυξηθεί στα 450.000 δολάρια την ημέρα λόγω αλλαγών στα logistics, έξι φορές περισσότερο από ό,τι στην αρχή του έτους.
Η τιμή μεταφοράς του πετρελαίου δια θαλάσσης από τις ΗΠΑ στην Κίνα είναι η υψηλότερη από το 2020 και από τη Μέση Ανατολή στην Ιαπωνία είναι δύο φορές ακριβότερη από τον Μάρτιο.
Ο λόγος είναι η έλλειψη πλοίων που προκαλεί το σοκ της προσφοράς ορυκτώ καυσίμων στη Ευρώπη.
Έτσι, στα τέλη Οκτωβρίου, η Shell ναύλωσε το τάνκερ Yiannis LNG για αποστολή στην Ευρώπη για 400.000 δολάρια την ημέρα.
Η GAIL India αντιτοίχως απο την Schneeweisschen για 360.000 ημηρήσιο ναύλό
Τρελή κερδοφορία
Σύμφωνα με ορισμένες προβλέψεις, το ύψος των ναύλων το τέταρτο τρίμηνο θα φτάσει σε επταψήφιο ύψος.
«Μπορεί να φαίνεται τρελό, αλλά όλα καταλήγουν στη διαμόρφωση μιας τρελής κερδοφορίας.
Αν μιλάμε για 200 εκατομμύρια δολάρια ανά αποστολή LNG, ο αποστολέας είναι πρόθυμος να πληρώσει τόσα πολλά», αναφέρειη American Shipper σε εκθεσή της
Η βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη τιμή LNG θα δεχτεί έντονη ανορική ώθηση, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της χρηματιστηριακής Affinity
Υπάρχουν όλο και λιγότερα δωρεάν πλοία: μεγάλες ενεργειακές εταιρείες τα κάνουν κράτηση εκ των προτέρων.
Σύμφωνα με εμπόρους και brokers πλοίων, τα δεξαμενόπλοια που ναυλώνονται με χαμηλότερες τιμές υπομισθώνονται.
Μερικές φορές καίνε καύσιμα καθώς ταξιδεύουν μεταξύ Σιγκαπούρης και Μαλαισίας, καθώς ο μόνος στόχος είναι να διατηρηθούν σε κίνηση όσο το δυνατόν περισσότερο
Οι έμποροι τα φορτώνουν με φυσικό αέριο και προϊόντα πετρελαίου με την ελπίδα να πουλήσουν το φορτίο σε υψηλότερη τιμή και διαπραγματεύονται κατά τον διάπλου όπου δεν είναι σπάνιο να άλλάξουν πορεία.
Ως αποτέλεσμα, τα πλοία δεν επιστρέφουν στα λιμάνια εκκίνηση για να φορτώσουτν γεγονός που ανεβάζει τις τιμές των ναύλων.
Επιπλέον, η ενεργειακή κρίση δημιουργεί έλλειψη πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) και αυτό οδηγεί επίσης σε αύξηση των τιμών ενοικίασής τ0υ .
Περικοπές ανεφοδιασμού
Τα ίδια τα τάνκερ γίνονται επίσης πιο ακριβά.
Λόγω των κυρώσεων της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο, οι τιμές των παγοθραυστικών τάνκερ έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Ορισμένα πλοία κατηγορίας πάγου της Aframax προσφέρθηκαν για 31 έως 34 εκατομμύρια δολάρια, ανέφεραν στο Bloomberg μεσίτες πλοίων, διπλασιάζοντας την τιμή σε ετήσια βάση
Από τις 5 Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο του έκτου πακέτου κυρώσεων της ΕΕ, απαγορεύεται η θαλάσσια μεταφορά ρωσικού πετρελαίου και από τις 5 Φεβρουαρίου, τα προϊόντα πετρελαίου.
Οι δυτικές εταιρείες θα μπορούν να εξυπηρετούν και να ασφαλίζουν φορτίο από τη Ρωσία μόνο εάν το πετρέλαιο πωλείται σε τιμή ίση ή χαμηλότερη από την οριακή.
«Η έλλειψη πλοίων κατηγορίας παγοθραυστικών απειλεί να μπλοκάρει την προμήθεια 500-750 χιλιάδων βαρελιών την ημέρα από τη Βαλτική Θάλασσα τον χειμώνα», δήλωσαν αναλυτές της χρηματιστηριακής εταιρείας Braemar.
Αυτό απειλεί την Ευρώπη με νέο γύρο ενεργειακής κρίσης.
Οι οριακές τιμές για το ρωσικό πετρέλαιο που παραδίδεται διά θαλάσσης θα πλήξουν τον παγκόσμιο στόλο δεξαμενόπλοιων.
Ορισμένα πλοία δεν θα είναι ασφαλισμένα.
Αυτό, με τη σειρά του, θα μειώσει τις προμήθειες στις παγκόσμιες αγορές και θα υπονομεύσει τις προσπάθειες των ΗΠΑ κατά της κρίσης , προειδοποιεί το Bloomberg.
Και οι τιμές για πρώτες ύλες στην αγορά εμπορευμάτων μέχρι το χειμώνα μπορεί να αυξηθούν απότομα.