Η αμερικανική ενεργειακή εταιρεία ExxonMobil δεν θα μπορέσει να συνεχίσει να δραστηριοποιείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εάν το μπλοκ δεν προχωρήσει σε σημαντική χαλάρωση μίας νομοθεσίας για τη βιωσιμότητα, η οποία θα μπορούσε να επιφέρει πρόστιμα έως και 5% των παγκόσμιων εσόδων της εταιρείας, δήλωσε τη Δευτέρα ο διευθύνων σύμβουλος Darren Woods.
Ο Woods προστίθεται σε έναν αυξανόμενο αριθμό ενεργειακών εταιρειών που καλούν τους Ευρωπαίους νομοθέτες να αναθεωρήσουν την Οδηγία για τη Δέουσα Επιμέλεια Εταιρικής Βιωσιμότητας (CSDDD), η οποία απαιτεί από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός της ΕΕ να εντοπίζουν και να αντιμετωπίζουν περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς κινδύνους σε ολόκληρη την εφοδιαστική τους αλυσίδα.
«Αν δεν μπορούμε να είμαστε επιτυχημένη εταιρεία στην Ευρώπη, και ακόμη σημαντικότερα, αν αρχίσουν να προσπαθούν να επιβάλουν αυτή την επιζήμια νομοθεσία παγκοσμίως, όπου δραστηριοποιούμαστε, τότε γίνεται αδύνατο να παραμείνουμε εκεί», δήλωσε ο Woods στο Reuters στο περιθώριο του συνεδρίου ADIPEC στο Αμπού Ντάμπι.
Η οδηγία επιδιώκει να προσφέρει στους επενδυτές μεγαλύτερη διαφάνεια σχετικά με τους κινδύνους σε όλη την αλυσίδα αξίας και να καθιστά τις εταιρείες υπόλογες για περιβαλλοντική ή κοινωνική ζημία, ακόμη κι αν αυτή προκύπτει εκτός Ευρώπης.
Aνησυχίες για υπερβολική ρυθμιστική παρέμβαση
Ο Woods υποστήριξε ότι η νομοθεσία απαιτεί από κολοσσούς όπως η ExxonMobil να εφαρμόσουν σχέδια κλιματικής μετάβασης ευθυγραμμισμένα με τον στόχο της Συμφωνίας των Παρισίων για περιορισμό της ανόδου της θερμοκρασίας στον 1,5°C, κάτι που χαρακτήρισε τεχνικά ανεφάρμοστο.
«Αυτό που με εκπλήσσει είναι πως η υπέρβαση δεν αφορά μόνο τις δραστηριότητες στην Ευρώπη, αλλά απαιτεί να κάνω το ίδιο για όλες μου τις δραστηριότητες παγκοσμίως, ανεξάρτητα από το αν σχετίζονται με την Ευρώπη ή όχι», σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι η ExxonMobil ασκεί ενεργά lobbying κατά της οδηγίας, προειδοποιώντας για «καταστροφικές συνέπειες» εάν εγκριθεί ως έχει. «Θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε να κινητοποιήσουμε επιχειρηματικούς ηγέτες παγκοσμίως για να αντισταθούν σε αυτή τη νομοθεσία», τόνισε.
Αν και οι ευρωπαϊκοί θεσμοί φαίνεται να ακούν τις αντιρρήσεις του κλάδου, ο Woods είπε ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν γίνει ουσιαστικές αλλαγές. «Αντίθετα, το θολό κείμενο αυξάνει την έκθεση σε κινδύνους, καθώς διευρύνει τα περιθώρια ερμηνείας», σχολίασε.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησε τον προηγούμενο μήνα να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις για τροποποιήσεις, με στόχο την ολοκλήρωσή τους έως το τέλος του έτους. «Σήμερα, η Ευρώπη είναι ήδη μια υπερρυθμισμένη οικονομία, που αποβιομηχανοποιείται, πνίγοντας την οικονομική ανάπτυξη. Αυτή η νομοθεσία θα την στραγγαλίσει ακόμη περισσότερο», ανέφερε.
Tο Κατάρ σε ευθυγράμμιση με τις αντιδράσεις
Το Κατάρ, μεγάλος παραγωγός φυσικού αερίου, καθώς και οι Ηνωμένες Πολιτείες, είχαν τον περασμένο μήνα παροτρύνει τους Ευρωπαίους ηγέτες να επανεξετάσουν τη νομοθεσία, υποστηρίζοντας ότι απειλεί την πρόσβαση της Ευρώπης σε αξιόπιστη και προσιτή ενέργεια.
Μιλώντας στο ADIPEC τη Δευτέρα, ο υπουργός Ενέργειας του Κατάρ και CEO της QatarEnergy, Σαάντ αλ-Καάμπι, επανέλαβε την απειλή διακοπής των προμηθειών LNG προς την Ευρώπη, εάν η ΕΕ δεν τροποποιήσει ή ακυρώσει την οδηγία.
«Δεν μπορούμε να φτάσουμε στο net zero, και αυτό είναι ένα από τα απαιτούμενα, ανάμεσα σε πολλές άλλες υποχρεώσεις», τόνισε.
Υπογράμμισε ότι η Ευρώπη εξακολουθεί να χρειάζεται το καταρινό και το αμερικανικό φυσικό αέριο. «Το χρειάζεται από πολλές περιοχές ανά τον κόσμο… είναι πολύ σημαντικό να το εξετάσουν σοβαρά», δήλωσε. Το Κατάρ καλύπτει περίπου 12%–14% των εισαγωγών LNG της Ευρώπης μετά το 2022.
Πάντως, εταιρείες όπως η ExxonMobil ζητούν όχι μόνο τροποποίηση αλλά και πλήρη απόσυρση της πολιτικής, προειδοποιώντας ότι διαφορετικά πολλές επιχειρήσεις θα εγκαταλείψουν την ευρωπαϊκή αγορά.
Διαπραγματεύσεις για επιστροφή στο Ιράκ
Η ExxonMobil υπέγραψε συμφωνία για τη συμβολή στην ανάπτυξη του κοιτάσματος Majnoon στο Ιράκ και στην αύξηση των εξαγωγών πετρελαίου, σηματοδοτώντας την επιστροφή της στη χώρα έπειτα από δύο χρόνια.
«Έχουμε ακόμη μεγάλο δρόμο μπροστά μας για να οριστικοποιήσουμε τις λεπτομέρειες της ανάπτυξης», είπε ο Woods, επισημαίνοντας ότι βασικό ζήτημα παραμένει ο τρόπος πληρωμής της εταιρείας. Η Exxon αναμένει συμφωνία διαμοιρασμού κερδών, πρακτική που ο Woods σημείωσε ότι είναι σύμφωνη με τα διεθνή δεδομένα.












































