Ένας συμπαγής κυβερνητικός, κρατικός και μιντιακός μηχανισμός επέβαλλε επί δύο χρόνια τη συμφωνία συγκάλυψης και ψεμάτων ως αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα. Επιστήμονες και ειδικοί λοιδορήθηκαν, οικογένειες νεκρών εξυβρίστηκαν, πειστήρια εξαφανίστηκαν, υπηρεσιακοί παράγοντες μετατέθηκαν δυσμενώς, μέλη ανθρώπων πετάχτηκαν στα σκουπίδια, ένας ολόκληρος λαός εξαπατήθηκε.
- Του Βασίλη Γαλούπη – κυριακάτικη «δημοκρατία»
Η συστημική παραπλάνηση των πολιτών από τον Μητσοτάκη προσωπικά και όλη την κουστωδία υπηρετικού προσωπικού του, ακόμα και στη Δικαιοσύνη, χυδαιολόγησε στη μνήμη 57 αθώων. Εκφόβισε όσους αναζητούσαν την αλήθεια. Και χρησιμοποίησε διεστραμμένα fake news για να διαστρεβλώσει όσα συνέβησαν στις 28 Φεβρουαρίου 2023 στο κρατικό και κυβερνητικό έγκλημα των Τεμπών.
Βαστάζοι του πρωθυπουργού, που βαφτίστηκαν πολιτικοί μέσα σε μια νύχτα, εξαπέλυαν στα «φιλόξενα» κανάλια δηλητήριο για να διχάσουν την ελληνική κοινωνία μήπως στρέψουν τους πολίτες σε βάρος δύσμοιρων συγγενών και χαροκαμένων μανάδων.
Στις 27 Φεβρουαρίου, όμως, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ συνέτριψε ένα προς ένα όλο αυτό το οικοδόμημα απάτης και παρανομίας.
Κανένας πρωθυπουργός δεν μπορεί να σταθεί στην καρέκλα του έπειτα από μια τέτοια αποκαθήλωση από επιστήμονες και ειδικούς που διορίστηκαν από την ίδια την κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών της.
Κανένας πρωθυπουργός και υπουργός του που έφτιαχναν σικέ εξεταστικές δεν έχει το ανάστημα ηθικής και αξιών για να κοιτάξει στα μάτια τους γονείς και τα αδέρφια αυτών των 57 συνανθρώπων μας που παλεύουν δύο χρόνια για την αλήθεια.
Και κανένας απ’ όλους τους δήθεν «αντικειμενικούς ειδικούς» που χρησιμοποιήθηκαν για να βγάλουν λάδι την κυβέρνηση μέσω… ελαίων σιλικόνης δεν μπορεί να σταθεί απέναντι στους πραγματογνώμονες των οικογενειών που έψαχναν με αγωνία έναν κόκκο ξυλολίου κι ένα πλάνο της εμπορικής αμαξοστοιχίας μέσα στο χάος.
Οσο ο Ξιφαράς του υπουργείου Μεταφορών, ο Τριαντόπουλος στο Μαξίμου και ο «τυφώνας» Αγοραστός οργάνωναν, διέταζαν και μοίραζαν χρήμα για το μπάζωμα, κατ’ εντολή Μητσοτάκη, οι γονείς έψαχναν στα χωράφια τα πεταμένα μέλη των παιδιών τους από τις μπουλντόζες.
Είναι όλα αυτά που δεν πρόκειται να συγχωρηθούν ποτέ από τους πολίτες αυτού του τόπου. Είναι αυτός ο δεκάλογος της σήψης και της μισαλλοδοξίας του Μαξίμου που θα αποτελεί αιώνια ντροπή για τη γενέτειρα χώρα της δημοκρατίας.
Σήμερα πια ο Μητσοτάκης δεν μπορεί να αντικρίσει όχι τους συγγενείς, αλλά ούτε καν τον εαυτό του στον καθρέφτη των ψευδών με τα οποία μόλυνε την ελληνική κοινωνία για δύο χρόνια.
1. Ο σταθμάρχης
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (πρωθυπουργός) 1.2.23: «Ολα δείχνουν πως το δράμα οφείλεται, δυστυχώς, κυρίως σε τραγικό ανθρώπινο λάθος (σ.σ.: σταθμάρχης)».
ΠΟΡΙΣΜΑ ΕΟΔΑΣΑΑΜ 27.2.25: «Οι αποφάσεις του σταθμάρχη πρέπει να γίνουν κατανοητές στο δύσκολο επιχειρησιακό πλαίσιο το οποίο είχε να αντιμετωπίσει εκείνο το βράδυ (…) Εκείνη την ημέρα υπήρχαν βλάβες και καθυστερήσεις δρομολογίων, ο σταθμάρχης είχε να αντιμετωπίσει μεγάλο αριθμό επικοινωνιών. Είχε 90 σύντομες επικοινωνίες μέσα σε 60 λεπτά».
2. Το μπάζωμα
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 11.4.24: «Ποιο μπάζωμα; Το να ρίξεις χαλίκι για να σταθεροποιήσεις το έδαφος, να πάει ο γερανός, να σηκώσει τα βαγόνια της αμαξοστοιχίας όχι της εμπορικής, της επιβατικής. Γι’ αυτό έγινε. Ηταν μια υπηρεσιακή απόφαση. Εμείς ούτε καν το γνωρίζαμε. Πάρθηκε μια απόφαση να σταθεροποιηθεί το έδαφος».
29.1.25: «Αν πάρθηκαν κάποιες επιχειρησιακές αποφάσεις για να σταθεροποιηθεί το έδαφος, για να μπορεί να πάει ένας γερανός να σηκώσει το τρένο για να δούμε τι υπάρχει από κάτω, αυτές δεν τις γνωρίζω και δεν οφείλω να τις γνωρίζω. Αλλά είμαι σίγουρος ότι όλα έγιναν με καλό σκοπό. Και ο σκοπός εκείνη τη στιγμή δεν ήταν να συγκαλυφθεί οτιδήποτε».
ΦΛΩΡΙΔΗΣ (υπουργός Δικαιοσύνης) 27.3.24: «Οσοι μιλούν για μπαζώματα είναι για τα μπάζα».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Ο χώρος του ατυχήματος δεν αντιμετωπίστηκε σωστά, καθώς είχε πολύτιμα στοιχεία που δεν συλλέχθηκαν ως δείγματα. Δεν έγινε προσεκτική καταγραφή των συντριμμιών πριν ανυψωθούν με βαριά μηχανήματα και πατηθούν τα πάντα, πριν αφαιρεθεί το χαλίκι και καθαριστεί η περιοχή» (…) Δεν ελήφθησαν δείγματα εδάφους και υλικού ή επιχρίσματα από επιφάνειες από τον τόπο του δυστυχήματος πριν τα συντρίμμια των τρένων μεταφερθούν στο χωράφι Κουλούρη. Κατόπιν αιτήματος των οικογενειών των θυμάτων, ο δικαστής διέταξε τη λήψη δειγμάτων από το έδαφος στον τόπο δυστυχήματος 29 ημέρες μετά. Τα αποτελέσματα της χημικής ανάλυσης (που έγινε από το επίσημο Εργαστήριο Χημείας του Κράτους ) κρίθηκαν ασαφή, λόγω της καθυστέρησης και της αλλοίωσης του σκηνικού».
3. Το ξυλόλιο
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 11.4.24: «Να συγκαλύψουμε τι; Στο ερώτημα αυτό δεν παίρνω απάντηση. Να συγκαλύψουμε τι; Οτι δήθεν το τρένο μετέφερε ξυλόλιο, εκρηκτικά και εμείς σπεύσαμε την ώρα του ατυχήματος; Γνωρίζω πολύ καλά ότι δεν υπήρχε καμία συγκάλυψη. Αυτό το γνωρίζω πάρα πολύ καλά. Και θα σας επαναλάβω αυτό το οποίο είπα στη Βουλή και είναι βαριά προσβλητικό και δύσκολο για εμένα».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Βρέθηκαν ίχνη διαφόρων υδρογονανθράκων, μεταξύ των οποίων τα πιο αξιοσημείωτα ίχνη ξυλολίου. Οταν πραγματοποιήθηκε δεύτερη δειγματοληψία και ανάλυση τον Οκτώβριο του 2023, δύο δείγματα εδάφους που ελήφθησαν από την ίδια ακριβώς περιοχή δεν περιείχαν ξυλόλιο, γεγονός που υποδηλώνει ότι το ξυλόλιο δεν υπάρχει συνήθως ως αποτέλεσμα ρύπανσης ή άλλων φυσικών λόγων. Αυτό ενισχύει τη μη φυσιολογική παρουσία ξυλολίου στο πρώτο δείγμα. Εάν γινόταν σωστή δειγματοληψία και ανάλυση στον τόπο του ατυχήματος την 1η Μαρτίου 2023 (10-12 ώρες μετά το ατύχημα), θα υπήρχαν αρκετές πληροφορίες για τον προσδιορισμό του τύπου και της θέσης της πηγής για το άγνωστο καύσιμο».
4. Η χημική έκρηξη και τα έλαια σιλικόνης
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 21.3.23: «Το γνωρίζουμε αυτό πια με βεβαιότητα. Γνωρίζουμε ακριβώς τι μετέφερε το εμπορικό τρένο. Δεν υπήρχε τίποτα εύφλεκτο. Η σύγκρουση ήταν τόσο βίαιη και τόσο σφοδρή, που προκάλεσε, αυτό μας λένε οι ειδικοί, μία πρώτη ανάφλεξη και προφανώς στη συνέχεια υπήρχαν εύφλεκτα υλικά -λάδια- τα οποία πήρανε φωτιά όταν έγινε η σύγκρουση. Αρα, σε αυτό θέλω να το απαντήσω κατηγορηματικά».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Το λάδι σιλικόνης που χρησιμοποιείται στους μετασχηματιστές ισχύος των ατμομηχανών δεν μπορούσε με κανέναν τρόπο να εκραγεί και να δημιουργήσει την πυρόσφαιρα. Ακόμα κι αν προστέθηκαν μεγάλες πηγές θερμότητας και ανοιχτές φλόγες (…) Κατέληξαν εξαιτίας της φωτιάς περίπου 5 έως 7 επιβάτες».
5. Οι θεωρίες συνωμοσίας
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 21.2.23: «Ξέρετε -όχι μόνο στη χώρα μας- πια παντού ευδοκιμούν οι θεωρίες συνωμοσίας. Δεν υπήρχε τίποτα ύποπτο στην εμπορική αμαξοστοιχία».
11.4.24: «Είναι πάρα πολύ δυσάρεστο τέτοιες θεωρίες συνωμοσίας (σ.σ.: για το μπάζωμα) να αναπαράγονται με τόσο μεγάλη συστηματικότητα και να πρέπει να καλούμαστε να αποδείξουμε ότι είναι ανυπόστατες».
ΠΟΡΙΣΜΑ: Για την έκρηξη: «Με τα υπάρχοντα στοιχεία είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τι ακριβώς προκάλεσε αυτό το φαινόμενο (σ.σ.: της πυρόσφαιρας), αλλά προσομοιώσεις και εκθέσεις ειδικών υποδεικνύουν την πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου».
–Για το μπάζωμα: «Η μη ιεροποίηση του χώρου του δυστυχήματος δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων».
6. Ο κρατικός μηχανισμός
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 21.3.23: «Επιτρέψτε μου να διαφωνήσω λίγο, λέγοντας ότι μέσα από αυτήν την τραγωδία -τουλάχιστον- ανεδείχθη η δυνατότητα του κρατικού μηχανισμού να αντιδράσει γρήγορα και να αντιμετωπίσει το κατεπείγον. Και το κατεπείγον εκείνη τη στιγμή είναι να σώσουμε ζωές».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Δεν υπήρξε πραγματικός συντονισμός, σε επιχειρησιακό ή σε στρατηγικό επίπεδο, των διαφόρων υπηρεσιών στον τόπο της σύγκρουσης. Κάθε υπηρεσία συνέχισε να λειτουργεί υπό τις δικές της εντολές, πρωτοβουλίες και προσωπικό, χωρίς αλληλεπίδραση σε οργανωτικό επίπεδο. Αποτέλεσμα αυτού είναι το γεγονός ότι δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου διερεύνησης του ατυχήματος».
-«Η Πυροσβεστική Υπηρεσία έφτασε στο σημείο από την πάνω πλευρά στις 23.42 (το δυστύχημα έγινε στις 23.18). Μόλις στις 23.57 (δηλαδή 39 λεπτά μετά) οι πυροσβέστες φαίνονται να ετοιμάζουν τις μάνικές τους και να τις τραβούν στην κατηφόρα για να φτάσουν στο ανώτατο σημείο της φωτιάς του βαγονιού του εστιατορίου. Η πυρόσβεση με ψεκασμό νερού ξεκίνησε στις 00.02 από το πρώτο πυροσβεστικό όχημα και στις 01.08 ξεκίνησε μια δεύτερη προσπάθεια πυρόσβεσης από την άλλη πλευρά της φωτιάς. Οπως φαίνεται από τα διαθέσιμα βίντεο, αυτή η αρχική προσπάθεια πυρόσβεσης είχε ελάχιστη επίδραση σε μια πολύ ισχυρή πυρκαγιά που συνέχισε να καίει για τουλάχιστον άλλες 2 ώρες πριν σβήσει επειδή δεν υπήρχαν άλλα καύσιμα να καούν. Στις 02.32 φαίνονται οι πυροσβέστες να ψεκάζουν πυροσβεστικό αφρό στα καμένα υπολείμματα του βαγονιού Β2 προετοιμάζοντας την είσοδό τους για αναζήτηση νεκρών».
-«Οι καταγραφές των τηλεφωνικών κλήσεων 112 δείχνουν ότι πολλοί συγγενείς έπρεπε να καλέσουν ξανά για να παραπονεθούν ότι δεν απαντούσαν στο τηλεφωνικό τους κέντρο (…) Στην περίπτωση του δυστυχήματος των Τεμπών, η Αστυνομία έστησε πολύ χαλαρή περίμετρο τις πρώτες ώρες, κυρίως για να κρατήσει τους δημοσιογράφους έξω από τον κύριο χώρο επιχειρήσεων. Αυτή η περίμετρος δεν φυλασσόταν προσεκτικά και, εξ όσων γνωρίζουμε, δεν κρατήθηκε κανένα αρχείο για το ποιος είχε πρόσβαση και ποιος πράγματι μπήκε και βγήκε από τον χώρο (…) Η επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών και δυνάμεων που εμπλέκονται δεν ακολούθησε κανένα καθορισμένο πρωτόκολλο ή διαδικασία και δεν υπάρχει γραπτό αρχείο τέτοιων διεπιστημονικών επικοινωνιών».
7. Η τηλεδιοίκηση
ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ (μεταβατικός υπουργός Μεταφορών), 16.3.2023: «Η τηλεδιοίκηση Λάρισας λειτουργούσε κανονικά το βράδυ του δυστυχήματος».
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 21.3.23: «Είναι απολύτως βέβαιο, κ. Θεοδωράκη, ότι το τοπικό -το τονίζω- σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε στη Λάρισα από τον Νοέμβριο του ’22. Αυτό δεν επιδέχεται καμίας αμφιβολίας και θέλω να το τονίσω και θέλω να διαψεύσω κατηγορηματικά όποιον ισχυρίζεται κάτι διαφορετικό».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Αν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 εγκαίρως, θα είχαν μπει τα συστήματα ασφαλείας που πιθανότητα δεν θα επέτρεπαν να συμβεί το δυστύχημα (…) Ο διαχειριστής υποδομής ΟΣΕ δεν προβαίνει σε προληπτική συντήρηση των υποδομών ελέγχου, τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Φαίνεται ότι δεν υπήρχε κανένα κριτήριο ή κανόνας στον ΟΣΕ για την προσαρμογή της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας ανάλογα με την κατάσταση του συστήματος σηματοδότησης. Επιπλέον, η μεθοδολογία που ορίζεται στους ελληνικούς κανονισμούς είναι ξεπερασμένη».
8. Ο Οργανισμός Διερεύνησης (ΕΟΔΑΣΑΑΜ)
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 29.1.2025: «Δώσαμε τη δυνατότητα να συσταθεί ξανά ο ανεξάρτητος Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), ο οποίος μάλιστα έχει παραγγείλει και νέα σχετική πραγματογνωμοσύνη. Κατά συνέπεια, απλά να το πω αυτό, επειδή υπάρχουν πολλές συζητήσεις περί “συγκάλυψης”, “κυβέρνησης η οποία θέλει να κουκουλώσει την υπόθεση”. Μα δεν θα είχαμε προβεί σε αυτές τις ενέργειες, δεν θα είχαμε συστήσει έναν ανεξάρτητο οργανισμό με ευρωπαϊκή ενίσχυση».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Η μη ιεροποίηση του χώρου του δυστυχήματος και η έλλειψη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος δημιουργήθηκε μετά το δυστύχημα των Τεμπών (σ.σ.: κατ’ απαίτηση της Ε.Ε.), δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων (…) Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ δεν λέει αν έγινε εσκεμμένα ή από λάθος, αλλά ότι έγιναν ΟΛΑ ΛΑΘΟΣ».
9. Ασφάλεια
Κ. ΑΧ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ (υπουργός Μεταφορών) 21.2.2023: «Είναι ντροπή και ντρέπομαι που θέτετε θέματα ασφαλείας των σιδηροδρόμων. Θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως. Είναι ντροπή. Οταν σας εξήγησα και σας το ξαναλέω. Διασφαλίζουμε την ασφάλεια. Είστε αδιάβαστος».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Τα σιδηροδρομικά οχήματα δεν είναι σχεδιασμένα για σύγκρουση με ταχύτητα άνω των 36 km/h, επομένως πρέπει να λαμβάνονται μέτρα ενεργητικής ασφάλειας για τη μείωση της σοβαρότητας των συνεπειών. Φαίνεται ότι δεν υπήρχε κανένα κριτήριο ή κανόνας στον ΟΣΕ για την προσαρμογή της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας ανάλογα με την κατάσταση του συστήματος σηματοδότησης (…) Αρκετές από τις αδυναμίες στην εφαρμογή του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας του ΟΣΕ εντοπίστηκαν αργότερα, κατά τη φάση της εποπτείας και κοινοποιήθηκαν στον ΟΣΕ για διορθωτικά μέτρα, χωρίς να οδηγήσουν σε κάποια αισθητή αλλαγή».
10. Διορθωτικά μέτρα μετά την τραγωδία
ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ 21.2.23: «Το πρώτο μέλημα από την πρώτη στιγμή ήταν να εξασφαλίσουμε ως κυβέρνηση ότι τα τρένα θα επαναλειτουργήσουν με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια (…) Ολοι μαζί πρέπει να αλλάξουμε, δεν είναι μόνο θέμα ηγεσίας, η οποία προφανώς έχει την πρώτιστη ευθύνη να διασφαλίσει την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών. Μπορώ να διαβεβαιώσω τον Αγγελο ότι τα συνθήματα των νέων παιδιών που βγήκαν και διαδήλωσαν ειρηνικά για τα Τέμπη, πάντως εγώ τα άκουσα και πιστεύω τα άκουσαν και πολλοί άλλοι».
28.2.24: «Επαναλαμβάνω τη δέσμευση ότι η χώρα θα συνεχίσει στον δρόμο της διαρκούς εγρήγορσης και της προόδου. Αλλάζοντας το κράτος και βελτιώνοντας την καθημερινότητα. Χωρίς συμβιβασμούς με λάθη του σήμερα και ανατρέποντας παθογένειες του χθες. Μέχρι το “ποτέ ξανά” από σύνθημα (σ.σ.: για τα Τέμπη) να γίνει, επιτέλους, πραγματικότητα».
ΠΟΡΙΣΜΑ: «Αρκετές από τις αδυναμίες στην εφαρμογή του Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας του ΟΣΕ εντοπίστηκαν αργότερα (σ.σ.: μετά το δυστύχημα των Τεμπών), κατά τη φάση της εποπτείας και κοινοποιήθηκαν στον ΟΣΕ για διορθωτικά μέτρα, χωρίς να οδηγήσουν σε κάποια αισθητή αλλαγή. Σχετικά ζητήματα εντοπίστηκαν και από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων. Η απαραίτητη βελτίωση δεν πραγματοποιήθηκε αρκετά γρήγορα, γεγονός το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε επιδείνωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μακροπρόθεσμα».