Η Gen Z συχνά κατηγορείται για την απερίσκεπτη διαχείριση των χρημάτων της, από πολυτελείς διακοπές μέχρι ακριβά εισιτήρια συναυλιών. Νέα έρευνα δείχνει πως, παρά την κριτική από γονείς και κοινωνικά δίκτυα, η γενιά θεωρεί υπεύθυνο το εκπαιδευτικό σύστημα που δεν την προετοίμασε για σωστή διαχείριση των οικονομικών της.
Δεν είναι μυστικό ότι η Gen Z λατρεύει να ξοδεύει. Από caviar bumps σε κλαμπ, μέχρι πολυτελείς διακοπές και εισιτήρια για την Taylor Swift, η γενιά αυτή κατηγορείται συχνά ότι «ξοδεύει μέχρι τελικής πτώσεως» τα έσοδά της.
Γνωρίζουν ότι κρίνονται γι’ αυτό, όπως επιβεβαιώνουν νέα ερευνητικά δεδομένα—όμως δεν ξέρουν τι να κάνουν. Αντιθέτως, ρίχνουν την ευθύνη στο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο, όπως λένε, δεν τους έδωσε τα κατάλληλα εφόδια για να αναπτύξουν υγιείς οικονομικές συνήθειες.

Οι νεότεροι εργαζόμενοι επιμένουν ότι προσπαθούν να αποταμιεύσουν—απλώς δεν ξέρουν πώς
Σχεδόν τα δύο τρίτα των ατόμων της Gen Z δηλώνουν ότι θεωρούν πως κρίνονται αρνητικά για τον τρόπο που ξοδεύουν τα χρήματά τους, σύμφωνα με νέα στοιχεία από το Young Enterprise και την HSBC. Το μεγαλύτερο ποσοστό (39%) των ατόμων ηλικίας 19 έως 28 ετών που δήλωσαν ότι αισθάνονται κριτική, ανέφεραν πως οι πιο έντονοι επικριτές τους είναι τα μέλη της οικογένειάς τους. Ένα επιπλέον 17% δήλωσε ότι αισθάνεται «στο μικροσκόπιο» από τα social media.
Ωστόσο, προς υπεράσπισή τους, οι νεότεροι εργαζόμενοι επιμένουν ότι προσπαθούν να αποταμιεύσουν—απλώς δεν ξέρουν πώς, όπως αναφέρει το Fortune.
Περίπου οι μισοί κατηγορούν την έλλειψη οικονομικής εκπαίδευσης στα σχολεία για τη δυσκολία τους να χτίσουν θετικές οικονομικές συνήθειες.
Ένας στους πέντε δηλώνει ότι δεν διδάχθηκε ποτέ πώς να διαχειρίζεται τα οικονομικά του στο σχολείο, ενώ το 22% καταφεύγει πλέον στους λεγόμενους “finfluencers” για οικονομικές συμβουλές.
Και όλα αυτά ενώ οι τιμές διαβίωσης παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, σε συνδυασμό με μια εξαιρετικά σκληρή αγορά εργασίας: Ένας στους τέσσερις Gen Zers δηλώνει ότι το εισόδημά του δεν επαρκεί για να καλύψει τα βασικά καθημερινά έξοδα—ποσοστό αισθητά υψηλότερο από το 17% του γενικού πληθυσμού.
Gen Z: Η γενιά που δεν απογαλακτίζεται οικονομικά
Παρά την πίεση του κόστους ζωής, δεν προκαλεί εντύπωση ότι οι γονείς κοιτούν επικριτικά τις καταναλωτικές συνήθειες των παιδιών τους. Άλλωστε, συχνά καλούνται να πληρώσουν για τον τρόπο ζωής τους.
Περίπου το 50% των γονιών υποστηρίζουν οικονομικά τουλάχιστον ένα ενήλικο παιδί άνω των 18 ετών, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση. Μάλιστα, ξοδεύουν 2,3 φορές περισσότερα για τα παιδιά τους σε σχέση με όσα καταθέτουν μηνιαίως για τη δική τους σύνταξη.
Κατά μέσο όρο, δαπανούν 1.813 δολάρια κάθε μήνα για τις αγορές των παιδιών τους, τους λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας, την υγειονομική τους περίθαλψη και άλλα.
Άλλα στοιχεία δείχνουν ότι, αντί να μετακινηθούν προς τα προάστια—όπου το κόστος ζωής είναι σημαντικά χαμηλότερο—πολλοί Gen Zers προτιμούν να ζητούν βοήθεια από τους γονείς τους για ενοίκιο, φαγητό και λογαριασμούς ώστε να μπορούν να συνεχίσουν να ζουν στο κέντρο των πόλεων. Οι μισοί παραδέχονται ότι βασίζονται στη στήριξη της οικογένειας για να διατηρήσουν το σημερινό τους βιοτικό επίπεδο.

Πολλοί γονείς ζητούν από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να διδάξουν στις νέες γενιές πώς να διαχειρίζονται καλύτερα τα χρήματά τους.
Όσο για το πολυπόθητο ορόσημο της ενηλικίωσης—την αγορά του πρώτου τους σπιτιού—και πάλι στρέφονται στους γονείς τους για την προκαταβολή.
Δεν είναι, λοιπόν, παράξενο που οι γονείς σηκώνουν το φρύδι όταν βλέπουν τη νέα γενιά να πληρώνει με την πιστωτική κάποιες χιλιάδες δολάρια (ακόμα και το νοίκι τους) για να δουν την Taylor Swift σε περιοδεία.
Ίσως αυτό εξηγεί γιατί, όπως και τα παιδιά τους, πολλοί γονείς ζητούν από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια να διδάξουν στις νέες γενιές πώς να διαχειρίζονται καλύτερα τα χρήματά τους.
Για πολλούς από τη Gen Z, οι οποίοι έχουν ήδη αποφοιτήσει, ίσως να είναι αργά. Όμως σε δέκα χρόνια από σήμερα, θα πληρώνουν τους λογαριασμούς μόνοι τους—και όχι μόνο. Προβλέπεται να κληρονομήσουν 36 τρισεκατομμύρια δολάρια και να εξελιχθούν στην πλουσιότερη γενιά στην ιστορία, καθώς ανεβαίνουν επαγγελματικά και μεταβιβάζεται ο πλούτος των προηγούμενων γενεών.