Μετρό Θεσσαλονίκης:Τι κρύβει η διακοπή της λειτουργίας του για ένα μήνα από σήμερα;

23
Τελετή έναρξης λειτουργίας του Μετρό της Θεσσαλονίκης παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μηστοτάκη. Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024 (ΘΟΔΩΡΗΣ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ/EUROKINISSI)

Από σήμερα και για έναν ολόκληρο μήνα, το μετρό της Θεσσαλονίκης θα βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα δηλώσεις, η διακοπή του μετρό θα επαναληφθεί για ένα ακόμη μήνα τον Φεβρουάριο, προκειμένου να ενταχθεί, τότε, στο σύστημα και η γραμμή της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Η επίσημη δικαιολογία του αρμόδιου υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Ταχιάου  για την πρωτοφανή στα διεθνή χρονικά δίμηνη διακοπή της λειτουργίας του μετρό στη Θεσσαλονίκη, είναι η ενσωμάτωση στο δίκτυο της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Μια δικαιολογία αναληθής και γι’ αυτό και ελάχιστα πιστευτή. Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η προληπτική για ένα μήνα διακοπή της βασικής γραμμής, 3 μήνες πριν την ένταξη στο δίκτυο της επέκτασης προς Καλαμαριά, δεν μπορεί να αποδοθεί στην εκ των υστέρων ενσωμάτωση της νέας γραμμής.

Στις εύλογες, μάλιστα, ερωτήσεις πολλών απορούντων για το πρωτοφανές της υπόθεσης, μια γραμμή να διακοπεί για 1 + 1 μήνα ενόψει της ένταξης στο δίκτυο μιας νέας, τη στιγμή που όταν εντάχθηκε στο δίκτυο του μετρό της Αθήνας η επέκταση προς Πειραιά, λίγα χρόνια πριν, δεν χρειάστηκε ούτε μια μέρα διακοπής της λειτουργίας του μετρό στην Αθήνα, η επίσημη απάντηση ήταν πλήρης φτηνών δικαιολογιών.

Ο υφυπουργός Ταχιάος απέδωσε τη διακοπή της λειτουργίας στην περίπτωση του μετρό της Θεσσαλονίκης στο γεγονός ότι αυτό είναι αυτόματο. Και ως εκ τούτου, είπε, διαθέτει πολύπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα που πρέπει να ρυθμιστούν.

Τον καλωσορίζουμε στον κόσμο των αυτόματων μετρό. Μόνο που αυτό που τώρα, εκ των υστέρων παραδέχεται, όφειλε να το γνωρίζει ένα χρόνο πριν, όταν παρέδιναν το μετρό ημιτελές και ανολοκλήρωτο λειτουργικά.

Αν, πράγματι, αναζητήσει κανείς από τη διεθνή πρακτική αντίστοιχα παραδείγματα άλλων πόλεων που διαθέτουν επίσης αυτόματο μετρό με εξ ίσου πολύπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα, θα διαπιστώσει και πάλι ότι ο υφυπουργός δε λέει την αλήθεια.

Στην Κοπεγχάγη, για παράδειγμα, που είναι η κοντινότερη περίπτωση με τη δική μας, επειδή το μετρό και εκεί είναι επίσης αυτόματο και ολόιδιας τεχνολογίας με της Θεσσαλονίκης, αφού έχουν τον ίδιο κατασκευαστή, η βασική γραμμή χρειάστηκε να κλείσει μόνο δύο εβδομάδες, (10/2/2024 – 26/2/2024), όταν εντάχθηκαν στο δίκτυο όχι μια, αλλά δύο γραμμές επέκτασης, οι Μ3 και Μ4.

Αλλά και στο Μιλάνο, όπου επίσης το μετρό είναι αυτόματο, η διακοπή για την ένταξη νέας γραμμής στο δίκτυο ήταν μόλις 3 + 2 ημέρες, δηλαδή μόνο 5 ημέρες συνολικά, (24-27/5/2024 και 10-11/6/2024).

Δεν τα γνωρίζει, άραγε, αυτά τα δεδομένα από τη διεθνή πρακτική ο κ. Ταχιάος όταν διαδίδει αναληθείς  ειδήσεις για την ανάγκη διακοπής του μετρό της Θεσσαλονίκης για δυο ολόκληρους μήνες;

Γιατί δεν έχουν το θάρρος να πουν την αλήθεια;

Γιατί δεν παραδέχονται, δηλαδή, ότι η αιτία για τη δίμηνη διακοπή της λειτουργίας του μετρό στη Θεσσαλονίκη είναι η ανευθυνότητά τους, να έχουν παραδώσει πέρσι το μετρό στις 30 Νοεμβρίου βιαστικά, για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, χωρίς να έχουν ολοκληρώσει προηγουμένως τα 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που προβλέπουν οι κανονισμοί;

Ο όρος «βιαστικά», βέβαια, στην περίπτωση της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι οξύμωρος. Καθώς καθυστέρησαν το μετρό για 4 ολόκληρα χρόνια, καταδικάζοντας τη Θεσσαλονίκη, μια πόλη ενός εκατομμυρίου κατοίκων, να παραμείνει για άλλα 4 χρόνια η μόνη μεγαλούπολη στην Ευρώπη χωρίς Μέσα Σταθερής Τροχιάς.

Έτσι, ενώ το μετρό έπρεπε να έχει παραδοθεί στο τέλος του 2020, σύμφωνα με το μέχρι τότε συμφωνημένο με τον ανάδοχο του έργου χρονοδιάγραμμα, η κυβέρνηση το ακύρωσε μονομερώς το 2019, προκειμένου να αλλάξει τον σχεδιασμό και να καταστρέψει έτσι την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα του σπάνιου αρχαιολογικού  μνημείου που βρέθηκε στο σταθμό Βενιζέλου.

Για τη διατήρηση του οποίου στη θέση του, αμετακίνητου και γι’ αυτό ακέραιου και αυθεντικού, υπήρχε τεχνική λύση που ήδη είχε εγκριθεί και εφαρμόζονταν στο σταθμό Βενιζέλου από το 2017.

Η επιλογή αυτή αποδείχθηκε ολέθρια και καταστροφική για πολλούς λόγους.

  1. Το μετρό καθυστέρησε άλλα τέσσερα επιπλέον χρόνια να παραδοθεί.
  2. Στη θέση του αυθεντικού και ακέραιου μνημείου στη Βενιζέλου τοποθέτησαν μια αναπαράσταση του αυθεντικού, από κομμάτια και αποσπάσματα του μνημείου, συνδεδεμένα μεταξύ τους με μπετόν, σαν να ήταν…
  3. Η μονομερής ακύρωση του χρονοδιαγράμματος από πλευράς κυβέρνησης κόστισε στο δημόσιο μέχρι σήμερα τουλάχιστον, 500 εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις στους εργολάβους. Αφού μετά τη μονομερή ακύρωση του χρονοδιαγράμματος, για τις καθυστερήσεις πλέον δεν ήταν υπεύθυνοι οι εργολάβοι, αλλά η πλευρά του δημοσίου.

Το μετρό τελικά παραδόθηκε στις 30 Νοεμβρίου του 2024. Και παρά τα 4 ολόκληρα χρόνια καθυστέρησης και τα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον κόστος, παραδόθηκε τελικά ανέτοιμο και ημιτελές λειτουργικά.

Καθώς η βιασύνη να παραδοθεί μέχρι τέλους του 2024, για λόγους πολιτικών σκοπιμοτήτων που εξυπηρετούσαν εκείνη την εποχή την κυβέρνηση, παραδόθηκε χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί τα δοκιμαστικά δρομολόγια. Τα οποία έπρεπε να διαρκέσουν 18 μήνες, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των αυτόματων μετρό.

Πως, όμως, να διαρκέσουν οι δοκιμές 18 μήνες, όταν η ανάληψη της λειτουργίας του μετρό από εξειδικευμένη εταιρεία ολοκληρώθηκε, με ευθύνη της κυβέρνησης, ένα χρόνο, μόλις, πριν την ημερομηνία που ορίστηκε η παράδοσή του;

Πως να προλάβουν οι λειτουργοί, σε ένα μόλις χρόνο, να προσλάβουν και να εκπαιδεύσουν το αναγκαίο προσωπικό και στη συνέχει να εκτελέσουν και δοκιμές διάρκειας 18 μηνών;

Η συνέπεια αυτής της ανεύθυνης επιλογής της παράδοσης του μετρό χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί οι δοκιμές, ήταν οι συχνές διακοπές στη λειτουργία του από την πρώτη κιόλας στιγμή μετά την παράδοσή του.

Στην αρχή, τις πρωτοφανείς για αυτόματο μετρό διακοπές στη λειτουργία του, ο κ. Ταχιάος της απέδωσε σε… παιδικές ασθένειες του συστήματος.

Όμως το… παιδί μεγάλωσε και οι διακοπές συνεχίστηκαν αμείωτες. Με την τελευταία, διάρκειας 2.30’ ωρών σε ώρα αιχμής, να έχει συμβεί μόλις μια εβδομάδα πριν.

Ενόψει αυτής της ανεξέλεγκτης κατάστασης, όσον αφορά στη λειτουργία του αυτόματου μετρό, αποφασίστηκε η διακοπή του για δυο συνολικά μήνες. Η οποία αποδόθηκε, για επικοινωνιακούς λόγους, στην ενσωμάτωση, δήθεν, της γραμμής της επέκτασης προς Καλαμαριά.

Όμως η διεθνής πραγματικότητα έρχεται να διαψεύσει τον κ. Ταχιάο και όλους τους υπεύθυνους για την… ανευθυνότητα να παραδοθεί το μετρό ημιτελές και ανολοκλήρωτο.

Μια ανεύθυνη επιλογή που ταλαιπώρησε μια πόλη με τις συχνές διακοπές στη λειτουργία του πιο σύγχρονου μετρό στον κόσμο, επί ένα χρόνο. Και που ταλαιπωρεί ακόμη και σήμερα, με τη δίμηνη ολοκληρωτική διακοπή της λειτουργίας του μετρό.

Τουλάχιστον ας έχουν το θάρρος και έστω και τώρα, για μια φορά στην κυβερνητική θητεία τους, να πουν την αλήθεια.

Δυστυχώς, αυτό που πέτυχαν με την ανευθυνότητά τους και που είναι αντίστοιχο με εκείνο που πέτυχαν και στα τρένα, είναι να εμπεδώσουν ένα κλίμα ανασφάλειας και αναξιοπιστίας για τα ασφαλέστερα και πλέον αξιόπιστα μέσα στον κόσμο, για τα Μέσα Σταθερής Τροχιάς.

ΠΗΓΗ tvxs

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας