Μαθητική κινητοποίηση-«Πέφτουν σοβάδες στα κεφάλια των μαθητών, αλλά όλα ωραία και καλά…»

317

Μαθητές και εκπαιδευτικοί μιλούν  για τις τραγικές υποδομές των σχολείων, το χάος που έχουν φέρει οι συγχωνεύσεις – καταργήσεις τμημάτων και την αυστηροποίηση των ποινών

«Δηλώνουμε ξεκάθαρα προς την κυβέρνηση πως δεν είμαστε εγκληματίες, διότι έτσι μας αντιμετωπίζουν όταν αγωνιζόμαστε. Το σχολείο δεν είναι αναμορφωτήριο που θα καλείται η αστυνομία όταν διεκδικούμε τα δικαιώματά μας. Οι εγκληματίες είναι αυτοί που έχουν αφήσει τα σχολεία μας σε αυτή την κατάσταση, με σοβάδες να πέφτουν στα κεφάλια μας».

Τα λόγια αυτά του προέδρου του 15μελούς στο 15ο Λύκειο Αθηνών και μέλους της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας Γιώργου Παυλή στο Documento περιγράφουν γλαφυρά τις τριτοκοσμικές καταστάσεις που βιώνουν οι μαθητές στις δημόσιες σχολικές μονάδες της χώρας λιγότερο από δύο μήνες μετά το πρώτο κουδούνι.

Τα πάγια προβλήματα σε υποδομές, με τάξεις στις οποίες πέφτουν σοβάδες, παραμένουν, ενώ στα όριά τους λειτουργούν τα σχολεία με υπερφορτωμένα τμήματα των 27-28 παιδιών. Οι συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών τμημάτων (πάνω από 1.000 σε όλη τη χώρα) έχουν προκαλέσει αλαλούμ, ενώ ακόμη και τμήματα κατευθύνσεων της Β΄ και Γ΄ Λυκείου αν είναι ολιγομελή τα στέλνουν σε άλλες σχολικές μονάδες. Παράλληλα, η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας απαιτεί από την κυβέρνηση να καταργήσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής (ΕΒΕ) που κόβει χιλιάδες υποψήφιους φοιτητές από τα δημόσια ΑΕΙ της χώρας, διεκδικεί την πρόσληψη καθηγητών – σχολικών ψυχολόγων και την επίλυση των πλείστων πάγιων προβλημάτων στα σχολεία. Για όλα τα παραπάνω μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς που βρίσκονται στο πλευρό τους έχουν δώσει αύριο ραντεβού στους δρόμους της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων.

Oι κινητοποιήσεις φρενάρουν τις συγχωνεύσεις

Κορυφαίο ζήτημα για τους μαθητές είναι οι συγχωνεύσεις – καταργήσεις τμημάτων στα σχολεία, που τους στριμώχνουν τραγικά στις τάξεις. Σε πολλές περιοχές, ειδικά στην επαρχία, έχουν ήδη εφαρμοστεί. Μόνο οι κινητοποιήσεις μαθητών και εκπαιδευτικών χαλούν το αφήγημα της κυβέρνησης η οποία σε ορισμένες περιοχές αναγκάζεται να τις πάρει πίσω. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γ΄ ΕΛΜΕ. Οπως εξηγεί στο Documento ο εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Γ΄ ΕΛΜΕ κ. Κόκλας: «Πήραν πίσω το 80% των περικοπών στα τμήματα μετά τις μεγάλες κινητοποιήσεις που κάναμε καθηγητές, μαθητές και γονείς. Σε συντονισμό η εκπαιδευτική κοινότητα απέτρεψε αυτή την καταστροφή, διότι περί αυτού πρόκειται. Το αρχικό σχέδιο του υπουργείου Παιδείας ήταν χαοτικό για όλους μας».

Από τις συγχωνεύσεις δεν εξαιρούνται ούτε οι κατευθύνσεις του λυκείου, με τη Μαίρη Πρωτούλη, μαθήτρια Β΄ λυκείου στο 2ο Λύκειο Αγίων Αναργύρων, να μας περιγράφει πως επιχείρησαν να στείλουν τα παιδιά της θεωρητικής σε ένα σχολείο 30 λεπτά μακριά με τα πόδια: «Μας ειδοποίησαν πως τα παιδιά της θεωρητικής της Γ΄ Λυκείου πρέπει να φύγουν από το σχολείο μου και να πάνε σε ένα άλλο, μισή ώρα μακριά, στο Περιστέρι! Αντίστοιχα, μαθητές από τη θετική κατεύθυνση εκείνου του σχολείου θα έρχονταν σε εμάς. Κινητοποιηθήκαμε από την πρώτη στιγμή με τους καθηγητές και τους γονείς μας και μαζί με μαθητές από άλλα σχολεία, πήγαμε στη διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας με τη διευθύντρια να ρίχνει το μπαλάκι στο υπουργείο. Μας έλεγε πως δεν μπορεί να κάνει κάτι. Στη συνέχεια πήγαμε και στο υπουργείο και εντέλει πήραν πίσω τις συγχωνεύσεις και όλοι μείναμε στα σχολεία μας. Παρόλο που νικήσαμε, η απόφαση της κατάργησης τμημάτων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ δεν έχει παρθεί πίσω. Πάρα πολλά σχολεία βιώνουν αντίστοιχα περιστατικά. Είμαστε 27 και 28 και ενίοτε παραπάνω άτομα ανά τμήμα. Δεν γίνεται να γίνει μάθημα με 27 παιδιά στην ίδια τάξη. Πέρυσι ήμασταν 17 άτομα και αφού έφυγαν άλλα παιδιά για άλλα σχολεία μάς συγχώνευσαν».

Αντίστοιχη κατάσταση σε τμήματα κατεύθυνσης έζησαν και οι μαθητές του 17ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης. Οπως επισημαίνει  ο Αποστόλης Τσιμούρης, μαθητής Β΄ λυκείου: «Το δικό μας σχολείο θα κατέβει τη Δευτέρα στον δρόμο έχοντας κατάληψη μαζί με όλα τα υπόλοιπα σχολεία για τα κοινά μας προβλήματα. Από την αρχή της χρονιάς ζούμε την παράνοια των συγχωνεύσεων των τμημάτων. Στο δικό μας σχολείο τα παιδιά της θεωρητικής κατεύθυνσης στη Β΄ λυκείου τα έστειλαν σε άλλο σχολείο επειδή ήταν λίγα, με στόχο να υπάρξει ένα τμήμα που θα ήταν πάρα πολλά παιδιά. Μέσα από τις κινητοποιήσεις μας καταφέραμε να παραμείνει το ολιγομελές τμήμα στη Β΄ λυκείου και να συγκροτηθούν δύο τμήματα των 16 ατόμων. Στη θετική κατεύθυνση, αν και είμαστε πάρα πολλά παιδιά, δεν διανοούνται να φέρουν κι άλλους καθηγητές για να μπορέσουν να συγκροτηθούν δύο τμήματα».

Τραγική είναι και η κατάσταση στη δυτική Αττική, με τη Μαρία Γιαννοπούλου, μέλος του ΔΣ της Α΄ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής, να δηλώνει στο Documento ότι οι εκπαιδευτικοί είναι στο πλευρό των μαθητών και δεν πρόκειται να κάνουν βήμα πίσω στις συγχωνεύσεις – καταργήσεις των τμημάτων των ΕΠΑΛ: «Στις αρχές της χρονιάς δώσαμε μάχη ενάντια στις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων στα ΕΠΑΛ, όπως είχαμε εδώ στην πόλη της Ελευσίνας. Και όχι ένα και δύο, αλλά 28 τμήματα προς κλείσιμο, τα οποία σταμάτησαν σχεδόν όλα μετά από αγώνα εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών. Δίνουμε όλες μας τις δυνάμεις να πετύχει αύριο η κινητοποίηση των μαθητών, ανοίγουμε τον διάλογο μέσα στα σχολεία για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς. Συγκεκριμένα, στη δυτική Αττική με τη β΄ φάση προσλήψεων καλύφθηκαν μόλις 12 από τα 94 κενά δασκάλων. Κατεβαίνουμε στον δρόμο για τους 25, ακόμη και 27-28 μαθητές ανά τάξη, που πρακτικά δυσκολεύουν τη διεξαγωγή του μαθήματος. Στεκόμαστε απέναντι στο καθεστώς των άδικων αποβολών σε μαθητές, το στήσιμο “μαθητοδικείων” και το σύρσιμό τους στα αστυνομικά τμήματα. Διαδηλώνουμε για να μπει τέλος στην υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων (οι δάσκαλοι δεν έχουμε πρόσβαση ούτε σε χαρτί, ενώ σε πολλά σχολεία δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν καθαριστικά) τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση ξοδεύει μισό εκατ. ευρώ για την παρουσία φρεγάτας στην Ερυθρά θάλασσα και εμπλέκει τη χώρα μας στον πόλεμο στηρίζοντας τους σχεδιασμούς ΗΠΑ – ΝΑΤΟ – ΕΕ».

Σχολικές υποδομές: Σοβάδες και πλήρης στασιμότητα

Οι μαθητές γίνονται καθημερινά μάρτυρες της κακής συντήρησης των σχολείων, τα οποία καταρρέουν σε εβδομαδιαία κλίμακα. Οι δε σεισμικοί έλεγχοι είναι εκτός ύλης για την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Ο κ. Κόκλας τονίζει: «Στο κομμάτι των υποδομών των σχολικών μονάδων βρισκόμαστε σε πλήρη στασιμότητα. Δεν έχει γίνει κανένας αντισεισμικός έλεγχος. Εχουν μείνει να γίνουν πολλές εργασίες σε επιχρίσματα, επισκευές, βαψίματα, υδραυλικά κ.ά. Εχουμε πολλά μικροπροβλήματα που αντιμετωπίζονται με υποτυπώδη τρόπο. Εμείς δεν σταματάμε να διεκδικούμε για την πρόσληψη καθαριστριών φυλάκων κ.λπ.».

«Σε εμάς φέτος έπεσε ένα φωτιστικό σε μια τάξη της Β΄ λυκείου. Είναι πάρα πολύ παλιό κτίριο, χωρίς ελέγχους, και είναι χτισμένο στις αρχές του 20ού αιώνα» λέει ο Γ. Παυλής, πρόεδρος του 15μελούς του 15ου Λυκείου Αθηνών.

Συμπληρώνοντας, ο Απ. Τσιμούρης από το 17ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης καταγγέλλει: «Ολα τα σχολεία είναι σε απαρχαιωμένη κατάσταση. Στο 3ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης παραλίγο να τραυματιστεί άσχημα μαθητής όταν έπεσαν σοβάδες στα τέλη Σεπτεμβρίου. Το δικό μας σχολείο δεν συντηρείται εδώ και χρόνια. Ο πατέρας μου φοιτούσε στο ίδιο σχολείο και μου λέει πως δεν έχει αλλάξει απολύτως τίποτε από τη δική του εποχή».

Με τους δυο μαθητές συμφωνεί και η Μ. Πρωτούλη, μαθήτρια στο 2ο Λύκειο Αγίων Αναργύρων: «Τα κτιριακά προβλήματά μας είναι πάρα πολλά. Πέφτουν σοβάδες σε κεφάλια παιδιών και συμβαίνουν ατυχήματα εβδομαδιαίως».

«Δεν έχουμε τα αυτονόητα και τους νοιάζει το κινητό»

Μαθητές και εκπαιδευτικοί σχολίασαν επίσης την περαιτέρω αυστηροποίηση των ποινών για τη χρήση κινητού στην τάξη. Κάνουν λόγο για μέτρο που ούτως ή άλλως υπήρχε, ενώ δεν βλέπουν κάποια ιδιαίτερη αλλαγή μετά τις 6.000 αποβολές που όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας «μοιράστηκαν» σε μαθητές για τα κινητά στα δημόσια σχολεία.

Η μαθήτρια Μ. Πρωτούλη υπογραμμίζει σχετικά: «Υπάρχουν παιδιά που αποβλήθηκαν επειδή είχαν το κινητό. Εμείς δεν λέμε να είμαστε με το κινητό στο χέρι. Η απόφαση να είναι τα κινητά στην τσάντα υπάρχει χρόνια. Το να μας αντιμετωπίζουν ως εγκληματίες όταν το λιγότερο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σε αυτό το σχολείο που έχουν δημιουργήσει είναι το κινητό είναι απαράδεκτο. Δεν έχουμε τα βασικότατα στα σχολεία, πληρώνουμε φροντιστήρια, διαβάζουμε συνεχώς για να αντεπεξέλθουμε, αλλά το θέμα μας είναι το κινητό; Δεν νομίζω».

Παρά όμως την αυστηροποίηση του πλαισίου για τα κινητά, ο Απ. Τσιμούρης δεν βλέπει καμία αλλαγή: «Ενας μαθητής στην πραγματικότητα δεν έχει λόγο να βγάλει το κινητό στην τάξη. Με τη νέα νομοθεσία για την ημερήσια αποβολή δεν φαίνεται να διστάζει κανείς παραπάνω. Μαθητές σε άλλα σχολεία φοβούνται την αποβολή ενώ σε άλλα οι μαθητές τα χρησιμοποιούν περισσότερο ως αντίδραση. Η αύξηση της ποινής δεν πιστεύω πως θα καταφέρει κάτι, απλώς θα καταπιέσει τους μαθητές».

Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο έμπειρος εκπαιδευτικός κ. Κόκλας: «Πήραν ένα μέτρο το οποίο δεν αλλάζει κάτι. Απλώς αυστηροποιούν το πλαίσιο… τι άλλαξε ακριβώς; Οταν το παιδί έχει και στην τσάντα το κινητό του ανά πάσα στιγμή μπορεί να το ανοίξει. Θέλει γενικότερη προσπάθεια από τους γονείς και τα παιδιά διότι πολύ απλά το κινητό στο σχολείο δεν χρειάζεται. Δεν είναι απαραίτητο, διότι το σχολείο παρέχει τη δυνατότητα επικοινωνίας των μαθητών με τους γονείς τους ανά πάσα στιγμή».

Ο μαθητής Γ. Παυλής δίνει ξεκάθαρη απάντηση σε όσους συνδέουν τη χρήση του κινητού με το bullying. Θεωρεί ότι οι καθηγητές «αναγκάζονται πολλές φορές να επιβάλουν την ποινή. Η οδηγία υπήρχε ούτως η άλλως. Το ζήτημα για εμάς είναι πώς θα έχουμε ένα σχολείο που θα μας μορφώνει και θα είναι δημιουργικό και όχι πώς θα έχουμε περισσότερες ποινές και τιμωρίες. Αντί για μέτρα καταστολής διεκδικούμε προσλήψεις ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για να αντιμετωπιστεί η μάστιγα του bullying. Σπάνια βλέπουμε σχολικούς ψυχολόγους, που είναι απαραίτητοι».

Πορείες σε όλη τη χώρα

Σήμερα Δευτέρα οι μαθητές θα δώσουν δυναμικό παρών στους δρόμους των μεγάλων πόλεων, ενώ πολλά σχολεία θα τελούν υπό κατάληψη. Τα κυριότερα αιτήματα των μαθητών είναι:

-Επιδιορθώσεις και έλεγχοι στα σχολικά κτήρια και στις υποδομές.

-Κάλυψη όλων των κενών των εκπαιδευτικών.

-Οικονομική στήριξη όλων των μαθητών για τις σχολικές εκδρομές.

-Παροχή βιβλίων ειδικότητας στα ΕΠΑΛ και αναβάθμιση των εργαστηρίων τους.

-Πλήρης κατάργηση των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων των ειδικοτήτων.

-Δωρεάν δρομολόγια μέσων μαζικής μεταφοράς σε κατάλληλες ώρες από και προς τα ΕΠΑΛ.

-Ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί σε όλα τα σχολεία.

-Δωρεάν σνακ σε όλους, μείωση των τιμών στα κυλικεία με κατάργηση του ΦΠΑ.

-Κατάργηση της ΕΒΕ και της Τράπεζας Θεμάτων.

-Να μην εφαρμοστεί το σύστημα των πανελλαδικών και στις τρεις τάξεις του λυκείου.

πηγη Documento

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας