Το πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα έφτασε στον Πειραιά
Στην Κίνα, το «εργοστάσιο όλου του κόσμου», 45 πόλεις, το 26% του πληθυσμού και το 40% του κινεζικού ΑΕΠ βρίσκονται υπό περιοριστικά μέτρα. Ισχυρός ο κίνδυνος ύφεσης
Με 45 πόλεις της Κίνας, που αντιπροσωπεύουν το 26,4% του κινέζικου πληθυσμού και το 40,3% του ΑΕΠ της χώρας να εφαρμόζουν είτε πλήρες είτε μερικό lockdown, η πολιτική μηδενικής ανοχής απέναντι στον covid της κινέζικης κυβέρνησης έχει μπλοκάρει αυτοκινητόδρομους και λιμάνια, έχει «φυλακίσει» τους εργαζόμενους μέσα στα εργοστάσια και παρ’ όλες τις προσπάθειες να μην σταματήσει η παραγωγή ούτε το διακομεταμιστικό εμπόριο προς τη Δύση, έχει οδηγήσει στο κλείσιμο αμέτρητων εργοστασίων και έχει προκαλέσει νέες διαταραχές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για όλες τις κατηγορίες βιομηχανικών αγαθών, από ηλεκτρικά οχήματα έως iPhone.
Πολλές επιχειρήσεις προσπαθούν να διατηρήσουν τα εργοστάσια τους σε λειτουργία κρατώντας τους εργαζομένους απομονωμένους στο εσωτερικό των εγκαταστάσεων, όμως αυτό γίνεται όλο και πιο δύσκολο καθώς λόγω της μεγάλης έκτασης των περιοριστικών μέτρων, αρχίζουν οι ελλείψεις υλικών και δεν μπορούν να γίνουν αποστολές.
Η Foxconn Interconnect Technology, μια μονάδα της Foxconn με έδρα την Ταϊβάν που κατασκευάζει εξοπλισμό μετάδοσης δεδομένων, έχει διατηρήσει ανοιχτό ένα εργοστάσιο στο Kunshan, το οποίο συνορεύει με τη Σαγκάη, αλλά κι αυτό λειτουργεί στο 60% της δυναμικότητάς του.
Περισσότερες από 30 εταιρείες της Ταϊβάν, πολλές από τις οποίες κατασκευάζουν ηλεκτρονικά εξαρτήματα, ανακοίνωσαν ότι αναστέλλουν την παραγωγή τους τουλάχιστον μέχρι την επόμενη εβδομάδα, γιατί λείπουν προμήθειες από την Ανατολική Κίνα.
Ο γερμανικός γίγαντας ανταλλακτικών αυτοκινήτων Bosch ανακοίνωσε ότι ανέστειλε την παραγωγή του σε εγκαταστάσεις στη Σαγκάη και στο Τσανγκτσούν, ενώ έθεσε δύο άλλα εργοστάσια σε κλειστή λειτουργία (με τους εργαζόμενους δηλαδή να παραμένουν εντός της εγκατάστασης).
Η Pegatron Corp της Ταϊβάν η οποία συναρμολογεί τα iPhone της Apple Inc ανακοίνωσε ότι διέκοψε τις δραστηριότητές της στη Σαγκάη και στο Κουνσάν και ο κατάλογος δεν έχει τέλος αφού ο ζήλος των κινεζικών αρχών για τη διάρρηξη των αλυσίδων μετάδοσης του ιού σημαίνει ότι οι περιορισμοί εκτείνονται πολύ πέρα από τα hotspots του ιού στη Σαγκάη και της επαρχίας Jilin στα βορειοανατολικά.
Μια μελέτη της Gavekal Dragonomics διαπίστωσε ότι 87 από τις 100 μεγαλύτερες πόλεις της Κίνας, με βάση το ΑΕΠ τους, έχουν επιβάλει αυτή τη στιγμή κάποιας μορφής καραντίνα.
H ασφυξία στα κινέζικα λιμάνια έχει παγκόσμιο αντίκτυπο
Οι ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι έχουν εκφράσει με ένταση τις ανησυχίες τους και είναι χαρακτηριστικό ότι το Ευρωπαϊκό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Κίνα έστειλε επιστολή προς την κινεζική κυβέρνηση σημειώνοντας ότι περίπου οι μισές γερμανικές εταιρείες στη χώρα αντιμετώπιζαν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η κυβέρνηση της Κίνας προσπαθεί να μετριάσει τον αντίκτυπο των ισχυρών περιοριστικών μέτρων διατηρώντας τα λιμάνια και τα αεροδρόμια σε λειτουργία και ενθαρρύνοντας την παραγωγή εντός εργοστασίων που παραμένουν ερμητικά κλειστά ώστε οι εργαζόμενοι διανυκτερεύουν εκεί.
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν στα ανοιχτά της Σαγκάης –τ ου πιο πολυσύχναστου λιμανιού εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο – και του κοντινού Zhoushan έχει υπερδιπλασιαστεί από τις αρχές Απριλίου φτάνοντας τα 118, σχεδόν τρεις φορές περισσότερα από ότι ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Λόγω αυτής της συνθήκης, η δανική ναυτιλιακή εταιρεία Maersk συνέστησε προς τους πελάτες να αποφεύγουν το λιμάνι της Σαγκάης και να αναζητούν άλλους κινεζικούς προορισμούς.
Η αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα φτάνει στον Πειραιά
Η αναταραχή αυτή έχει αρχίσει να αντανακλάται ως το λιμάνι του Πειραιά, όπου άρχισαν ξανά οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις παραγγελιών.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) κ. Βασίλη Κορκίδη, οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών φθάνουν ήδη έως και τις 14 ημέρες, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται το ενδεχόμενο να επιδεινωθεί η κατάσταση εάν διαρκέσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα τα πολύ αυστηρά περιοριστικά μέτρα στην Κίνα.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα από πλευράς καθυστερήσεων εντοπίζονται στον κλάδο ένδυσης – υπόδησης, καθώς και στον ξενοδοχειακό εξοπλισμό.
Αν και για την ώρα δεν υπάρχει πρόβλημα ελλείψεων, δεν αποκλείεται να παρατηρηθούν ελλείψεις αν τραβήξει σε μάκρος το lockdown ιδίως στη Σαγκάη.
Σίγουρα όμως θα υπάρξουν ανατιμήσεις, δεδομένου ότι ήδη έχουν αυξηθεί πολύ τα κόστη των εμπορευματικών μεταφορών και εντός της Κίνας.
Nomura: Η Κίνα διατρέχει κίνδυνο να περάσει σε ύφεση
Λόγω των συγκεκριμένων εκτεταμένων διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι οικονομολόγοι άρχισαν από την περασμένη εβδομάδα να μειώνουν τις προβλέψεις τους για την ανάπτυξη για την Κίνα.
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση της Κίνας στις αρχές του έτους είχε θέσει το στόχο ανάπτυξης στο 5,5%.
Την περασμένη η εβδομάδα η ING υποβάθμισε την πρόβλεψή της για το ΑΕΠ της Κίνας σε 4,6%, ενώ η επικεφαλής οικονομολόγος της για την Κίνα, Iris Pang, προειδοποίησε ότι η κρίση COVID στην Κίνα θα μπορούσε να επηρεάσει τους ρυθμούς ανάπτυξης σε όλο τον κόσμο.
Αντιμέτωπο με το φόβο της ύφεσης, το Υπουργικό Συμβούλιο της Κίνας αποφάσισε να κάνει μια προσπάθεια να τονώσει την οικονομία με χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής – δηλαδή με τη μείωση των ελάχιστων κεφαλαιακών απαιτήσεων των τραπεζών κατά 50 μονάδες βάσης που ήδη υιοθετήθηκε και με τη μείωση των επιτοκίων που θεωρείται πιθανό ότι θα ανακοινωθεί την ερχόμενη εβδομάδα.
Οι αναλυτές ωστόσο αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της χαλάρωσης της νομισματικής πολιτικής γιατί αποκλείεται να υπάρχει ζήτηση για δάνεια τη στιγμή που το ένα τρίτο των Κινέζων είναι κλεισμένοι στα σπίτια τους, τα εργοστάσια και οι επιχειρήσεις έχουν κλείσει ή υπολειτουργούν και οι καταναλωτές παραμένουν άκρως επιφυλακτικοί μπροστά σε μια τόσο αβέβαιη συγκυρία.
«Όταν τα νοικοκυριά προσπαθούν να αποθηκεύσουν τρόφιμα και οι επιχειρήσεις δίνουν προτεραιότητα στην επιβίωση έναντι της επέκτασης, δεν υπάρχει ζήτηση για δάνεια», ανέφεραν σε σημείωμα οι αναλυτές της Nomura.
«Με τόσα πολλά περιοριστικά μέτρα, το πρόβλημα βρίσκεται κυρίως στην πλευρά της προσφοράς, οπότε η μείωση των επιτοκίων είναι απίθανο να τονώσει την ζήτηση».
Η Nomura υποστηρίζει ότι η Κίνα αντιμετωπίζει πλέον έναν «αυξανόμενο κίνδυνο ύφεσης», καθώς 45 πόλεις, που αντιπροσωπεύουν το 26,4% του πληθυσμού της χώρας και το 40,3% του ΑΕΠ της. εφαρμόζουν είτε πλήρες είτε μερικό lockdown
Σε κάθε περίπτωση στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας η κυβέρνηση της Κίνας θα δημοσιεύσει στοιχεία για τη βιομηχανική παραγωγή και τις λιανικές πωλήσεις μηνός Μαρτίου, τα οποία αναμένεται να αντανακλούν τον αντίκτυπο από τα περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας αλλά και τα στοιχεία για το ΑΕΠ πρώτου τριμήνου.