Καμία αύξηση στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από 1-1-2027

 

Να καταργηθεί η διάταξη του γ’ Μνημονίου (ν. 4336/2015) για την αύξηση των ορίων ηλικίας ανά τριετία με βάση το προσδόκιμο του γενικού πληθυσμού!

Η αύξηση των ορίων ηλικίας και η κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και της ισόβιας σύνταξης της πολύτεκνης μητέρας προκάλεσαν την κατάρρευση των γεννήσεων την περίοδο 2011-2023!

Μείωση-σοκ των γεννήσεων και το 2024, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία!

Διαβάστε τη μεγάλη έρευνα του Αλέξη Μητρόπουλου (Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ) και της Αγγελικής Μητροπούλου (Διδάκτωρ-Δικηγόρος)

ΚΑΜΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ!!
Να σταματήσει αμέσως κάθε συζήτηση
για αύξηση των ορίων ηλικίας γιατί η Ελλάδα έχει:
α) Τα μεγαλύτερα όρια ηλικίας στην Ευρώπη των 47 χωρών
β) Τους γηραιότερους συνταξιούχους (9 στους 10 άνω των 60)
γ) Πρωτοφανή κατάρρευση των γεννήσεων την περίοδο 2011-2023
λόγω των μνημονιακών πολιτικών κατά της οικογένειας
και της κατάργησης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων
Να καταργηθεί άμεσα η «ρήτρα προσδόκιμου»
που θεσπίστηκε με τον ν. 3863/2010 (α’ Μνημόνιο)
και θωρακίστηκε με τον 4336/2015 (γ’ Μνημόνιο)
Τον τελευταίο καιρό έχει ανοίξει μεγάλη συζήτηση για πιθανή αύξηση
των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης μετά την 1-1-2027.
Η κυβέρνηση δεν το έχει αποκλείσει. Αντίθετα, ορισμένα κυβερνητικά
στελέχη επικαλούνται την ψηφισμένη και ισχύουσα «ρήτρα προσδόκιμου», -που
αρχικά είχε θεσπιστεί με τον πρωτομνημονιακό ν. 3863/2010 και αργότερα
επαναθεσπίστηκε και θωρακίστηκε με τον νόμο του γ’ Μνημονίου (4336/2015)
που ψήφισαν και τα τρία κόμματα του μνημονιακού τόξου (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ,
ΣΥΡΙΖΑ)- και εγείρουν κατά καιρούς τη συζήτηση για αύξηση των ορίων ηλικίας
ανδρών και γυναικών από 1-1-2027 κι εφεξής.
Κάθε συζήτηση όμως πρέπει να αποκλειστεί άμεσα γιατί η χώρα μας:
-έχει τα μεγαλύτερα όρια ηλικίας στην Ευρώπη των 47 κρατών-μελών
-έχει καταργήσει από 1-1-2023 όλες τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις,
-έχει τους πιο γηρασμένους συνταξούχους σε όλη την ΕΕ και
-κινδυνεύει με απόλυτη πληθυσμιακή κατάρρευση αν υποχρεώσει
άνδρες και γυναίκες με παιδιά να παραμένουν στην εργασία μέχρι τα βαθειά
γεράματα.
Οφείλουμε να θυμίσουμε ότι η αύξηση των ορίων ηλικίας
συνταξιοδότησης με τον ν. 4336/2015 έως και δώδεκα (12) έτη, είναι η
2
μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ στην Ευρώπη και ισχύει από 1-1-2023. Καμιά
χώρα στην ΕΕ σήμερα δεν έχει σε ισχύ γενικό όριο ηλικίας συνταξιοδότησης το
67ο
έτος ή το 62ο
με 40 χρόνια ασφάλισης!!
Σύμφωνα με συγκριτικές δημοσιεύσεις, η ασφαλιστική «μεταρρύθμιση»
του 2015 ανέβασε τη χώρα μας στην 1η
θέση κατάταξης των χωρών με τα
υψηλότερα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από 1-1-2022 και κατά
παράταση από 1-1-2023. Επίσης η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται στις πρώτες
πέντε χώρες στον κόσμο με τα μεγαλύτερα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης στις
γυναίκες.
Τέλος, η κατάργηση όλων των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων από 1-1-
2023, που πλήττει κυρίως τις γυναίκες ασφαλισμένες ενόψει και της όξυνσης
του δημογραφικού ζητήματος στη χώρα μας, είναι ακραία αντικοινωνική
πρωτοβουλία που έλαβαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις και υλοποίησαν όλα τα
μνημονιακά κόμματα που ψήφισαν τους ηλικιακούς πίνακες του γ’ Μνημονίου
(ν. 4336/2015).
Παραποιώντας τα πραγματικά στοιχεία το εγχώριο πολιτικό προσωπικό
και οι συστημικοί διανοούμενοι αλλά και διεθνείς Οργανισμοί, όπως ο ΟΟΣΑ,
λαμβάνουν υπόψη τα μεταβατικά όρια ηλικίας τής περιόδου 2015-2022
συμπεραίνοντας αυθαίρετα ότι η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών με τα
μικρότερα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης ενώ η αλήθεια είναι ότι έχει τα
υψηλότερα ισχύοντα γενικά όρια συνταξιοδότησης στην Ευρώπη των 47
χωρών, αλλά και στον κόσμο.
Αναφορικά με το τεράστιο αυτό ζήτημα, που απασχολεί ολόκληρη την
κοινωνία, πρέπει να αναφέρουμε ειδικότερα τα παρακάτω:
1.Οι Έλληνες συνταξιούχοι οι γηραιότεροι στην Ευρώπη των 47
χωρών
9 στους 10 συνταξιούχους είναι άνω των 60 ετών
ΜΟΝΟ 5 στους 100 κάτω των 55 ετών (χήρες-ορφανά-ΑμΕΑ)
Άκρως αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία του Ενιαίου Συστήματος
Ελέγχου και Πληρωμών των Συντάξεων ΗΔΙΚΑ/«ΗΛΙΟΣ» του Υπουργείου
Εργασίας για τον Δεκέμβριο 2024, που δημοσιεύθηκαν την προηγούμενη
εβδομάδα.
3
Τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΚΑΚΑ διαψεύδουν και όσους τα τελευταία
χρόνια αναληθώς υποστήριζαν (προκειμένου να περικόψουν τις συντάξεις και
να αυξήσουν τα όρια ηλικίας) ότι δήθεν οι Έλληνες και οι Ελληνίδες βγαίνουν
πολύ νωρίτερα στη σύνταξη σε σχέση με τους άλλους ευρωπαίους πολίτες.
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τον Πίνακα Σ.24 του Παραρτήματος
και τις σελίδες 5-6 τής ίδιας Έκθεσης, από το συνολικό πλήθος συνταξιούχων
2.502.297 τον Δεκέμβριο 2024, το 90,8% των συνταξιούχων (2.272.337) είναι
άνω των 60 ετών, το 60,62% (1.517.181) είναι άνω των 65 ετών ενώ ΜΟΝΟ το
4,72% (118.117) είναι κάτω των 55 ετών (χήρες-ορφανά-ΑμΕΑ).
Κατανομή Συνταξιούχων ανά Ηλικία και Κατηγορία Σύνταξης 12ος/2024
Εξάλλου, το Διάγραμμα 1 (σελ. 6) είναι αποκαλυπτικό των μεγεθών.
Τα παραπάνω στοιχεία διαψεύδουν αποστομωτικά τους μνημονιακούς
πολιτικούς και διανοουμένους, οι οποίοι επικαλούνται τη δημογραφική γήρανση
του ελληνικού πληθυσμού και το πρόβλημα του δημογραφικού εν γένει (που
4
αυτοί δημιούργησαν), προκειμένου να εφορμήσουν και να μειώσουν δραστικά,
για πολλοστή φορά, τις συντάξεις!
Η κατάσταση αυτή θα επιδεινωθεί τα προσεχή χρόνια, αφού η χώρα
μας κατέχει τη θλιβερή «πρωτιά» με τα μεγαλύτερα γενικά όρια
συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών ανάμεσα σε όλες τις χώρες τής ΕΕ!
Ειδικότερα:
Από 1-1-2023 καταργήθηκαν όλες οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, πλην
ελαχίστων εξαιρέσεων (βαρέα-μητέρες-πατέρες χήροι ανίκανων προς
βιοπορισμό τέκνων) και εφαρμόζεται υποχρεωτικά ο νόμος του γ’ Μνημονίου (ν.
4336/2021, υποπαρ. E3, σελ. 982-984) που ψήφισαν και τα τρία κόμματα του
μνημονιακού τόξου (NΔ-ΣYPIZA-KINAΛ).
Επίσης, από 1-1-2022 έχει τεθεί εκ νέου σε ισχύ και η «ρήτρα
προσδόκιμου» για περαιτέρω αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Είναι
ζήτημα κυβερνητικής απόφασης πότε και επισήμως θα ενεργοποιηθεί. Από
δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων συμπεραίνουμε ότι η κυβέρνηση είναι
αποφασισμένη να ενεργοποιήσει τη «ρήτρα προσδόκιμου» αυξάνοντας τα όρια
ηλικίας από 1-1-2027.
Περαιτέρω, δυσχεραίνεται εφεξής η συνταξιοδότηση για χιλιάδες
ασφαλισμένους, αφού πολλοί δεν θα μπορέσουν να εξασφαλίσουν ούτε τις
ελάχιστες προϋποθέσεις θεμελίωσης του δικαιώματος για σύνταξη!!
Από την αρνητική αυτή εξέλιξη πλήττονται κυρίως οι γυναίκες
ασφαλισμένες. Οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις που ίσχυαν για δεκαετίες τούς
παρείχαν την ευκαιρία και την ασφάλεια τού συνδυασμού τού βιοπορισμού και
της μέριμνας για την οικογένεια, όπως θα αναλύσουμε παρακάτω.
2. Η «ρήτρα προσδόκιμου» και ο ν. 3863/2010
Με τον ν. 3863/2010 (ΦΕΚ Α 115) θεσπίστηκε η «ρήτρα προσδόκιμου»
με σημείο αναφοράς το 65ο έτος ηλικίας. Με τη διάταξη του άρθρου 11 (παρ. 3),
οι δανειστές της χώρας απαίτησαν και η τότε κυβέρνηση Γ. Α. Παπανδρέου
δέχτηκε να αυξάνονται τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από 1-1-2021 και ανά
τριετία μέχρι το 2060 με σημείο αναφοράς το 65ο
έτος ηλικίας και με βάση τη
μεταβολή τού προσδόκιμου ζωής τού πληθυσμού ολόκληρης της χώρας.
5
Η ισχύς αυτής της διάταξης θα άρχιζε την 1-1-2021 με βάση τη
μεταβολή τού προσδόκιμου της δεκαετίας 2010-2020, όπως ρητά όριζε η
ανωτέρω ρύθμιση (σελ. 2782 ΦΕΚ Α 115), που είχε ως εξής: «3.Τα όρια ηλικίας
συνταξιοδότησης των ασφαλισμένων των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης
και του Δημοσίου, ανεξαρτήτως χρόνου υπαγωγής στην ασφάλιση, τα οποία
προβλέπονται στο άρθρο 10 του παρόντος νόμου και σε καταστατικές ή γενικές
διατάξεις νόμων, ανακαθορίζονται κατά τη μεταβολή του προσδόκιμου ζωής του
πληθυσμού της χώρας, με σημείο αναφοράς την ηλικία των 65 ετών. Η ισχύς της
παραγράφου αυτής αρχίζει από 1.1.2021 και κατά την πρώτη εφαρμογή της,
λαμβάνεται υπόψη η μεταβολή της δεκαετίας 2010 έως και 2020. Από 1.1.2024
τα ανωτέρω όρια ανακαθορίζονται ανά τριετία. Η αναπροσαρμογή των ορίων
ηλικίας συνταξιοδότησης, γίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών
Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, που εκδίδεται κατά το
τελευταίο έτος κάθε περιόδου με βάση τους σχετικούς δείκτες που
προσδιορίζονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και την Eurostat και
αφορούν στην επόμενη περίοδο.».
Η αύξηση των ορίων ηλικίας ανά τριετία από 1-1-2021 μέχρι και το
2060, με τον ίδιο νόμο, συναρτήθηκε με τη διαδικασία μείωσης των
συνταξιοδοτικών δαπανών μέχρι το 2060.
Η συγκεκριμένη διάταξη (παρ. 2 άρθρου 11 ν. 3863/2010) που επέβαλε
τη συνεχή μείωση των δαπανών για τις συντάξεις είχε ως εξής: «2.Από την
1.1.2011 και ανά διετία η Εθνική Αναλογιστική Αρχή εκπονεί αναλογιστικές
μελέτες, οι οποίες επικυρώνονται από την Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αντικείμενο τη συνεχή παρακολούθηση της εξέλιξης
της εθνικής συνταξιοδοτικής δαπάνης. Με ειδικό νόμο ανακαθορίζονται οι
συντάξεις με στόχο τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του
ασφαλιστικού συστήματος. Το ύψος των ανωτέρω δαπανών για τη βασική, την
αναλογική και την επικουρική σύνταξη, προβαλλόμενο έως το έτος 2060, δεν
πρέπει να υπερβαίνει το περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του
ΑΕΠ, με έτος αναφοράς το 2009.».
Η «ρήτρα προσδόκιμου» και η «ρήτρα 2060» για τις συνταξιοδοτικές
δαπάνες περιλαμβάνονται στα κείμενα και των τριών Μνημονίων (νόμοι
3845/2010, 4046/2012 και 4336/2015) καθώς και στη Συμφωνία για το χρέος
6
του 2018. Δυστυχώς είναι δύσκολο οι ρήτρες αυτές να αλλάξουν ή να
καταργηθούν χωρίς προηγούμενη συναίνεση από τους δανειστές.
3.Με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015) επαναθεσπίστηκε και
θωρακίστηκε η «ρήτρα προσδόκιμου»
Με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015, ΦΕΚ Α 94) που ψήφισαν και τα πέντε
τότε κόμματα των Μνημονίων (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ΑΝΕΛ, ΠΟΤΑΜΙ) και σε
υλοποίηση της πιο πάνω διάταξης του ν. 3863/2010, αυξήθηκε το γενικό όριο
ηλικίας συνταξιοδότησης στο 67ο
έτος, αλλά ταυτόχρονα επαναθεσπίστηκε η
«ρήτρα προσδόκιμου» από 1-1-2024 για αύξηση των ορίων ηλικίας ανά τριετία,
όμως αυτή τη φορά μετά το 67ο
έτος ηλικίας.
Ειδικότερα, η διάταξη του ν. 4336/2015 (υποπερ.Ε3. σελ. 982), που
θέσπισε την ανά τριετία αύξηση των ορίων ηλικίας πάνω από το 67ο
έτος και με
βάση το προσδόκιμο ζωής τού γενικού πληθυσμού, ανέφερε επί λέξει τα εξής:
«1.α) Από 1.1.2022 τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης για θεμελίωση
συνταξιοδοτικού δικαιώματος πλήρους σύνταξης λόγω γήρατος για κάθε
κατηγορία ασφαλισμένων, των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης,
συμπεριλαμβανομένης της Τράπεζας της Ελλάδος, ορίζονται το 62ο έτος της
ηλικίας (με 40 έτη ή 12.000 ημέρες ασφάλισης) και το 67ο έτος της ηλικίας (με
4.500 ημέρες ή 15 έτη ασφάλισης), με την επιφύλαξη των διατάξεων της
παραγράφου 3 του άρθρου 11 του ν. 3863/2010 (Α΄115). β) Από 1.1.2022 ως
όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος
μειωμένης σύνταξης λόγω γήρατος, όπου αυτή προβλέπεται σύμφωνα με τις
ισχύουσες γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις των Οργανισμών Κοινωνικής
Ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένης της Τράπεζας της Ελλάδος, ορίζεται το 62ο
έτος της ηλικίας με 4.500 ημέρες ή 15 χρόνια ασφάλισης.».
Όλες οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, σε εφαρμογή τής παραπάνω
διάταξης του ν. 4336/2015, τελικά καταργήθηκαν από 1-1-2022 και κατά
παράταση από 1-1-2023 με το άρθρο 20 του ν. 4997/2023, όπως αναλύουμε
παρακάτω.
7
4. Ο νόμος Κατρούγκαλου και ο νόμος Βρούτση για τα όρια
ηλικίας
Ο ασφαλιστικός νόμος 4387/2016 («νόμος Κατρούγκαλου», ΦΕΚ Α 85)
δεν ασχολήθηκε ευθέως με τα όρια ηλικίας, όπως λανθασμένα αναφέρουν
αυτές τις μέρες –εν αγνοία τους μάλλον- αρκετοί κυβερνητικοί παράγοντες,
αλλά μόνο εμμέσως αφού επαναθέσπισε τη «ρήτρα 2060» για τις
συνταξιοδοτικές δαπάνες που παραπέμπουν ευθέως στην αύξηση των
ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης.
Συγκεκριμένα η διάταξη του άρθρου 14 παρ. 4 του ν. 4387/2016
αναφέρει τα εξής: «4.Από την 1.1.2017 και ανά τριετία, η Εθνική Αναλογιστική
Αρχή εκπονεί υποχρεωτικά αναλογιστικές μελέτες, οι οποίες επικυρώνονται από
την Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αντικείμενο
τη συνεχή παρακολούθηση της εξέλιξης της εθνικής συνταξιοδοτικής δαπάνης.
Με ειδικό νόμο ανακαθορίζονται οι συντάξεις με στόχο τη διασφάλιση της
μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος. Το ύψος των
ανωτέρω δαπανών για την εθνική, την ανταποδοτική και την επικουρική
σύνταξη, προβαλλόμενο έως το έτος 2060, δεν πρέπει να υπερβαίνει το
περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ, με έτος αναφοράς
το 2009.».
Η έμμεση αναφορά τού ν. 4387/2016 στα όρια ηλικίας είναι προφανής
αφού επαναλαμβάνει την ανάγκη για μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών
μέχρι το 2060 η οποία επηρεάζει, όμως, άμεσα το ύψος των συντάξεων και τα
ηλικιακά όρια.
Ομοίως, ούτε ο νόμος Βρούτση 4670/2020 (ΦΕΚ Α 43) ασχολήθηκε
ευθέως με τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, αλλά εμμέσως όπως και ο νόμος
Κατρούγκαλου, αφού στο άρθρο 25 (παρ. 5) επανέλαβε τη διάταξη του νόμου
Κατρούγκαλου για τη συνεχή μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών μέχρι το
2060 («ρήτρα 2060»).
Η συγκεκριμένη διάταξη έχει ως εξής: «5.Από την 1.1.2017 και ανά
τριετία, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή εκπονεί υποχρεωτικά αναλογιστικές
μελέτες, οι οποίες επικυρώνονται από την Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αντικείμενο τη συνεχή παρακολούθηση της εξέλιξης
της εθνικής συνταξιοδοτικής δαπάνης. Με ειδικό νόμο ανακαθορίζονται οι
8
συντάξεις με στόχο τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του
ασφαλιστικού συστήματος. Το ύψος των ανωτέρω δαπανών για την εθνική, την
ανταποδοτική και την επικουρική σύνταξη, προβαλλόμενο έως το έτος 2060, δεν
πρέπει να υπερβαίνει το περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του
ΑΕΠ, με έτος αναφοράς το 2009.».
Η επαναθέσπιση της «ρήτρας προσδόκιμου» με το γ’ Μνημόνιο (ν.
4336/2015), κατά ρητό και απόλυτο μάλιστα τρόπο, δεν κρίθηκε σκόπιμο να
επαναληφθεί στους βασικούς εφαρμοστικούς του νόμους 4387/2016 και
4670/2020.
5.Η Έκθεση Πισσαρίδη για τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και
την κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων
Ένα από τα πιο αυστηρά νεοφιλελεύθερα κείμενα που έχουν γραφεί
ποτέ είναι και η Έκθεση Πισσαρίδη («Σχέδιο ανάπτυξης για την ελληνική
οικονομία», 14-11-2020) που εισηγήθηκε ευθέως την κατάργηση όλων
ανεξαιρέτως των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και εμμέσως την αύξηση των
ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης με τη μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών.
Το σχετικό απόσπασμα από το Μνημόνιο Πισσαρίδη αναφέρει κατά
λέξη στη σελίδα 109: «Ένα θέμα το οποίο χρήζει ιδιαίτερης προσοχής όσον
αφορά τις συνταξιοδοτικές δαπάνες είναι η πρόωρη συνταξιοδότηση. Αυτή
επιβαρύνει όχι μόνο τις δαπάνες αλλά και την οικονομική δραστηριότητα καθώς
αποθαρρύνει τη συμμετοχή στην αγορά εργασίας.
Το χαμηλό ποσοστό συμμετοχής γυναικών άνω των 55 ετών οφείλεται,
μεταξύ άλλων παραγόντων, στην επιλογή, μέχρι πρόσφατα για μητέρες
ανήλικων παιδιών, να συνταξιοδοτηθούν σε νεαρή ηλικία με λιγότερα από 20 έτη
ασφάλισης. Ενώ αυτοί οι κανόνες έχουν αλλάξει σταδιακά από το 2010, είναι
ακόμη δυνατό για τις γυναίκες να συνταξιοδοτηθούν νωρίς εάν το 2015 είχαν
φτάσει την απαιτούμενη ηλικία συνταξιοδότησης και είχαν (περιορισμένα) έτη
ασφάλισης.
Με βάση τις αλλαγές που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, αναμένεται ότι
έως το 2022, οι επιλογές πρόωρης συνταξιοδότησης θα έχουν καταργηθεί και θα
ισχύει μια γενική ηλικία συνταξιοδότησης των 67 ετών (ή των 62 ετών με
εισφορές 40 ετών). Δεδομένων των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων για την
9
Ελλάδα, δεν θα πρέπει να επανεισαχθούν εξαιρέσεις από αυτούς τους
καθολικούς κανόνες.».
Ως κείμενο, η «Έκθεση» ή «Μνημόνιο Πισσαρίδη» συμπυκνώνει τις πιο
σκληρές επιλογές των δανειστών, κυρίως του ΔΝΤ. Παρά το ότι στερείται
παντελώς επιστημονικής τεκμηρίωσης, θεωρείται από τους πολιτικούς των
Μνημονίων ως ένας σημαντικός «οδηγός» των μεταρρυθμίσεων!!
6. Ο ΟΟΣΑ πιέζει συνεχώς για αύξηση των ορίων ηλικίας
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) πιέζει
συνεχώς, όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια, μαζί με το Διεθνές
Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) και την Παγκόσμια Τράπεζα, για μείωση των
δαπανών για τις συντάξεις και για την αύξηση των ορίων ηλικίας
συνταξιοδότησης. O ΟΟΣΑ απευθύνεται στις κυβερνήσεις των κρατών-μελών
του απαιτώντας κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και αύξηση των
γενικών ορίων συνταξιοδότησης σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση της
«ρήτρας προσδόκιμου» που συνδέει την αύξηση ορίων ηλικίας
συνταξιοδότησης με την αύξηση του προσδόκιμου του γενικού πληθυσμού.
Τα ίδια υποστηρίζει -και μάλιστα σε πιο έντονο και απόλυτο ύφος- ο
ΟΟΣΑ και στην πρόσφατη Έκθεσή του για τις συντάξεις στα κράτη-μέλη του με
τίτλο «Pensions at a glance 2023». Ειδικότερα στην κοινωνικά ανάλγητη και
επιστημονικά ατεκμηρίωτη για τη χώρα μας Έκθεσή του ο ΟΟΣΑ προτείνει:
1
ον)την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και
γυναικών πέραν του 67ου έτους έως και το 71ο
, για όσους εξέλθουν στη σύνταξη
μέχρι το 2070,
2
ον)την περαιτέρω μείωση των ποσοστών αναπλήρωσης,
3
ον)τη διαρκή μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών,
4
ον)την πιστή και σχολαστική εφαρμογή τής «ρήτρας προσδόκιμου»
αφού, όπως αναφέρει στην Έκθεσή του, η χώρα μας είναι μεταξύ των κρατώνμελών που έχουν σε ισχύ νόμο για τη «ρήτρα προσδόκιμου» στα όρια
συνταξιοδότησης και
5
ον)την περαιτέρω μείωση της σύνταξης των χαμηλοσυνταξιούχων με
αιχμή την επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό τής εθνικής σύνταξης.
10
Περαιτέρω ο ΟΟΣΑ κάνει σύσταση στο πολιτικό προσωπικό τής χώρας
μας να μετακυλήσει το κόστος του δημογραφικού και της δημογραφικής
γήρανσης στους συνταξιούχους-ασφαλισμένους με μείωση δαπανών, με
περικοπή συντάξεων και αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης. Για να
στηρίξει τη σύστασή του αυτή, ο ΟΟΣΑ παραθέτει δύο αναληθή και απαράδεκτα
επιχειρήματα:
α)ότι δήθεν η χώρα μας πληρώνει για τις συντάξεις το 15,7% του ΑΕΠ,
υπολογίζοντας όμως και τις δαπάνες από τις εισφορές των ίδιων των
ασφαλισμένων που ανέρχονται στο 8% του ΑΕΠ και
β)ότι δήθεν η χώρα μας έχει από τα χαμηλότερα όρια ηλικίας
συνταξιοδότησης, λαμβάνοντας υπόψη, όμως, μόνο τα μεταβατικά όρια της
περιόδου 2015-2022 που χρησιμοποίησαν αρκετές χιλιάδες ασφαλισμένων
(κυρίως γυναίκες) για να συνταξιοδοτηθούν ενόψει της μεγάλης αύξησης ορίων
ηλικίας από 1-1-2022 και κατά παράταση από 1-1-2023. Ο ΟΟΣΑ παραβλέπει
ότι η Ελλάδα έχει από τα υψηλότερα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στην ΕΕ,
αλλά και στον κόσμο ως προς τις γυναίκες, όπως αναφέρουμε παρακάτω.
Η Έκθεση του ΟΟΣΑ για τις συντάξεις του έτους 2023 πάσχει από
έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης και είναι απαράδεκτη σε κοινωνική
ευαισθησία προς έναν λαό που δεινοπάθησε από τα κοινωνιοκτόνα Μνημόνια
από το 2010 μέχρι σήμερα. Φοβούμαστε όμως ότι θα αποτελέσει τον οδηγό για
τις επόμενες παρεμβάσεις ή «μεταρρυθμίσεις» επί τα χείρω τής Συνταξιοδοτικής
Νομοθεσίας στη χώρα μας και στις άλλες χώρες της ΕΕ.
7. Η Eurostat για τα όρια ηλικίας. Προτείνει αύξηση ορίων ηλικίας
από 1,5 έως 5,5 χρόνια μετά το 67ο
Στην ετήσια Έκθεσή της με τίτλο «2024 Ageing Report» («Έκθεση γήρανσης
2024» (Institutional Paper 257), η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία (Eurostat) προτείνει
για τους Έλληνες και τις Ελληνίδες αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης για
όσους εξέλθουν στη σύνταξη μετά το 2030 από 1,5 χρόνο, για όσους εξέλθουν μετά το
2050 αύξηση 3,5 χρόνια και για όσους εξέλθουν μετά το 2070 αύξηση 5,5 χρόνια!!
Γίνεται αντιληπτό ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μεγάλη αύξηση των ορίων
ηλικίας μετά το 2030 γι’αυτούς που εργάζονται 20 χρόνια τουλάχιστον σήμερα αλλά και
γι’αυτούς που θα μπουν στην αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια.
11
Έτσι, μετά την πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ «Pensions at a Glance» για το
2023, τώρα και η Eurostat ενώνει τις δυνάμεις της με όλους τους νεοφιλελεύθερους
παγκόσμιους και ευρωπαϊκούς οργανισμούς για μεγάλη αύξηση των ορίων ηλικίας
ανδρών και γυναικών από το 2030 και μετά.
Είναι χαρακτηριστικός ο Πίνακας ΙΙ.Α4.2 (σελ. 124) με τίτλο «Statutory
retirement ages, early retirement ages (in brackets) and incentives to postpone
retirement» (μτφρ. «Νόμιμες ηλικίες συνταξιοδότησης, ηλικίες πρόωρης
συνταξιοδότησης (σε παρένθεση) και κίνητρα για αναβολή συνταξιοδότησης», όπου
καταγράφονται οι ηλικίες συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών στην Ελλάδα (8η
χώρα) από το 2022 μέχρι και το 2070.
Με δεδομένο ότι η χώρα μας έχει ισχύ με μνημονιακό νόμο τη «ρήτρα
προσδόκιμου» για αύξηση ορίων ηλικίας ανά τριετία μετά το 2027 με βάση το
προσδόκιμο του γενικού πληθυσμού, γίνεται αντιληπτό ότι οι νεώτερες ηλικίες και αυτές
που θα μπουν στην αγορά εργασίας τα προσεχή χρόνια, θα κληθούν να διαθέτουν
πάνω από 40 χρόνια πραγματικής εργασίας προκειμένου να εξέλθουν στη σύνταξη
από το 68ο
μέχρι το 72ο
έτος της ηλικίας τους τις επόμενες δεκαετίες.
Είναι προφανές ότι οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αναζητούν τρόπο για να
μετακυλήσουν το κόστος δημογραφικού στη «γηραιά ήπειρο» στους ίδιους τους
ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους, είτε αυξάνοντας τα όρια ηλικίας είτε
μειώνοντας τις συντάξεις και τις συνταξιοδοτικές δαπάνες.
8. Η αύξηση των ορίων ηλικίας προκάλεσε κατάρρευση των
γεννήσεων:
449.028 λιγότερες γεννήσεις την περίοδο 2011-2023!
Μόνο 71.455 οι γεννήσεις το 2023, οι λιγότερες στη νεώτερη
Ελλάδα!!
12
Σύμφωνα με τα πρόσφατα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του
Υπουργείου Εσωτερικών, για τα έτη 2011-2023, οι γεννήσεις στην πατρίδα μας
ήσαν λιγότερες κατά 449.028.
Αποκαλυπτικός είναι ο παρακάτω πίνακας, με στοιχεία από το
Υπουργείο Εσωτερικών και την ΕΛΣΤΑΤ, αναφορικά με την εξέλιξη του αριθμού
των γεννήσεων και των θανάτων, τα «πέτρινα» μνημονιακά και
«μεταμνημονιακά» χρόνια 2011-2023.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται ότι με την έναρξη εφαρμογής των
αντικοινωνικών μνημονιακών μέτρων από το 2011 και μετά, οι θάνατοι
υπερτερούν των γεννήσεων ενώ το 2010 ήταν η τελευταία χρονιά που οι
γεννήσεις ήταν περισσότερες.
ΕΤΟΣ ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ ΘΑΝΑΤΟΙ
ΦΥΣΙΚΗ
ΜΕΤΑΒΟΛΗ
2010 114.766 109.084 5.682
2011 106.428 111.099 -4.671
2012 100.371 116.668 -16.297
2013 94.134 111.794 -17.660
2014 92.149 114.088 -21.939
2015 91.847 121.183 -29.336
2016 92.898 118.788 -25.890
2017 88.553 124.069 -35.516
2018 86.440 119.952 -33.512
2019 83.756 124.538 -40.782
2020 84.764 130.283 -45.519
2021 85.346 143.668 -58.322
2022 76.095 140.342 -64.247
2023 71.455 128.101 -56.646
ΣΥΝΟΛΟ για τα
έτη 2010-2023
1.269.002 1.713.657
-444.655
Σημειώνουμε ότι τα στοιχεία γεννήσεων προκύπτουν από τον πίνακα
στο αρχείο «Γεννήσεις-Απόλυτοι αριθμοί και ποσοστά 1932-2022» που
αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της ΕΛΣΤΑΤ στις 25-11-2023 και αφορούν
γεννήσεις ζώντων, καθώς και από τους πίνακες «Η Ελλάδα με αριθμούς»,
13
όπως επικαιροποιήθηκαν από τον Πίνακα 1 «Γεννήσεις ζώντων και θάνατοι»
της από 1-10-2024 ανακοίνωσης «Στοιχεία φυσικής κίνησης πληθυσμού:
2023».
Από την πρόσφατη αυτή ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει εξάλλου
ότι:
α) οι γεννήσεις στην Ελλάδα κατά το 2023 ανήλθαν σε 71.455 (36.622
αγόρια και 34.833 κορίτσια) καταγράφοντας μείωση κατά 6,1% σε σχέση με το
2022 που ήταν 76.095 (39.305 αγόρια και 36.790 κορίτσια).
β) Οι θάνατοι το 2023, ανήλθαν σε 128.101 (64.898 άνδρες και 63.203
γυναίκες) καταγράφοντας μείωση κατά 9% σε σχέση με το 2022, που ήταν
140.801 (70.802 άνδρες και 69.999 γυναίκες).
γ) Οι θάνατοι βρεφών ηλικίας κάτω του έτους ανήλθαν σε 248,
αυξάνοντας τον δείκτη βρεφικής θνησιμότητας (θάνατοι βρεφών ηλικίας κάτω
του έτους ανά 1.000 γεννήσεις ζώντων) από 3,1 το 2022 σε 3,5 το 2023.
Από τα ανωτέρω στοιχεία εύκολα καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η
βασική αιτία τής πρωτοφανούς κατάρρευσης των γεννήσεων την περίοδο 2011-
2023 είναι η κατάργηση της δυνατότητας των γονέων (ανδρών και γυναικών) να
κάνουν χρήση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.
9.Η οριστική κατάργηση όλων των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων
από 1-1-2023 (άρθρο 20 ν. 4997/2023) θα προκαλέσει περαιτέρω
κατάρρευση των γεννήσεων
Σε υλοποίηση της διάταξης του γ’ Μνημονίου για τα όρια ηλικίας
συνταξιοδότησης, αλλά και βάσει της Έκθεσης Πισσαρίδη, όλες οι πρόωρες
συνταξιοδοτήσεις στην Ελλάδα καταργήθηκαν αμετάκλητα και επίσημα με το
άρθρο 20 του ν. 4997/2023, το οποίο αναφέρει κατά λέξη τα εξής: «1.Από την
έναρξη ισχύος του ν. 4336/2015 (Α’ 94) μέχρι και τις 31.12.2022, οι
ασφαλισμένοι του πρώην Δημοσίου που έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό
δικαίωμα μέχρι και τις 31.12.2012 θεμελιώνουν δικαίωμα για άμεση καταβολή
μειωμένης σύνταξης της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 56 του Κώδικα
Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων (π.δ. 169/2007, Α’ 210), με βάση τα όρια
ηλικίας που προβλέπονταν μέχρι και τις 18.8.2015 και μπορούν να ασκήσουν το
δικαίωμά τους οποτεδήποτε.
14
2. Από 1ης.1.2023 το όριο ηλικίας της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 56
του Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων για τους ασφαλισμένους του
πρώην Δημοσίου που: α) έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι και
τις 31.12.2012 και β) δεν έχουν θεμελιώσει μέχρι και τις 31.12.2022 δικαίωμα για
άμεση καταβολή μειωμένης σύνταξης της περ. β’ της παρ. 2 του άρθρου 56 του
Κώδικα Πολιτικών και Στρατιωτικών Συντάξεων, με βάση τα όρια ηλικίας που
προβλέπονταν μέχρι και τις 18.8.2015, διαμορφώνεται στο εξηκοστό δεύτερο
έτος.».
Η παράταση για έναν μόνο χρόνο (για το έτος 2022) στις πρόωρες
συντάξεις του Δημοσίου δόθηκε λόγω της μεγάλης αναστάτωσης που είχε
προκαλέσει σε χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους (κυρίως εκπαιδευτικούς) η
υπ’αριθ. 70/2022 Γνωμοδότηση του ΣΤ’ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του
Κράτους που, μετά από ερώτηση του Υπουργείου Εργασίας, είχε γνωμοδοτήσει
υπέρ της κατάργησης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων στο Δημόσιο από 1-1-
2022.
Ειδικότερα το ΝΣΚ είχε αποφανθεί ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι που είχαν
υποβάλλει αίτηση συνταξιοδότησης το 2022 χωρίς να έχουν συμπληρώσει όλες
τις προϋποθέσεις (ηλικία, έτη ασφάλισης) μέχρι 31-12-2021, δεν έχουν το
δικαίωμα να εξέλθουν από την υπηρεσία με βάση τις διατάξεις του γ’ Μνημονίου
(ν. 4336/2015) για μειωμένη σύνταξη.
Έτσι, μετά την ψήφιση της διάταξης tου άρθρου 20 του ν. 4997/2023 οι
ασφαλισμένοι πρέπει να γνωρίζουν ότι:
α)από 1-1-2023 καταργήθηκαν όλες οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις πλην
ελαχίστων εξαιρέσεων (βαρέα, μητέρες, πατέρες, χήροι ανίκανων προς
βιοπορισμό τέκνων),
β)το 2022 ήταν το τελευταίο έτος για πρόωρη συνταξιοδότηση με τα
λεγόμενα «μεταβατικά» (ευνοϊκά) όρια ηλικίας που ίσχυαν για τα έτη 2015-2021
(και για το 2022 κατά παράταση),
γ)από 1-1-2023 καταργήθηκαν όλες οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και
τέθηκε σε εφαρμογή ο γενικός υποχρεωτικός για όλους τους ασφαλισμένους
κανόνας του γ’ Μνημονίου (ν. 4336/2015), σύμφωνα με τον οποίο, για πλήρη
σύνταξη απαιτούνται εφεξής 40 χρόνια ασφάλισης (12.000 ΗΑ) στο 62ο
έτος
15
ηλικίας ή στο 67ο
έτος ηλικίας και άνω με τουλάχιστον 15 έτη ασφάλιση (4.500
ΗΑ).
10.Η ευθύνη των κομμάτων του μνημονιακού τόξου (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ,
ΠΑΣΟΚ) για την κατάρρευση των γεννήσεων λόγω της αύξησης των
ορίων ηλικίας και της κατάργησης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων
Η κατάσταση σχετικά με τις γεννήσεις και την πληθυσμιακή εξέλιξη της
χώρας είναι ζοφερή και ταυτόχρονα δύσκολα αναστρέψιμη.
Οι δανειστές και τα κόμματα εξουσίας, με τις μνημονιακές πολιτικές τους
κατά των γυναικών και της οικογένειας, προέταξαν τη δημοσιονομική
σταθερότητα και τη μείωση του χρέους και δημιούργησαν αρνητικές συνέπειες
για την κοινωνική συνοχή και την πληθυσμιακή ισορροπία τής πατρίδας.
Από τις εξαγγελίες του στη Διεθνή Έκθεση Θεσ/κης στις 7-9-2024 ο
πρωθυπουργός (και οι υπουργοί του που τις εξειδίκευσαν) φαίνεται ότι δεν
έχουν συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα του δημογραφικού προβλήματος.
Εξήγγειλαν μέτρα άτολμα και μίζερα που θα επιτείνουν σίγουρα το ζήτημα.
Έκαναν λόγο για «δημοσιονομικό χώρο», για «δημοσιονομική σύνεση» και για
«σύγκλιση» τριτέκνων με τους πολυτέκνους ενώ έπρεπε να δεσμευτούν με
έμφαση και απολυτότητα για την πλήρη θεσμική και οικονομική εξίσωσή τους
διευρύνοντας περαιτέρω και γενναιόδωρα τα δικαιώματα και τις παροχές προς
αμφοτέρους. Τα επιμέρους δικαιώματα των πολυτέκνων δεσμεύτηκαν(!) να
ενισχυθούν μόνο με πόρους που θα προκύψουν από την αυστηροποίηση των
κριτηρίων και τον εμπλουτισμό τους με πρόσθετα περιουσιακά κριτήρια
αναφορικά με την κινητή και ακίνητη περιουσία των τριτέκνων-πολυτέκνων
δικαιούχων των συγκεκριμένων παροχών. Έτσι δηλαδή, ορισμένες χιλιάδες εξ
αυτών θα απωλέσουν τις παροχές και θα ενισχυθούν οι παροχές των
υπολοίπων!! Ο απόλυτος εμπαιγμός!
Οι πολιτικές κατά των γεννήσεων, της οικογένειας και των γυναικών,
αλλά και οι εξοντωτικές και διαρκείς περικοπές των συντάξεων, που εφήρμοσαν
οι δανειστές και τα τρία μνημονιακά κόμματα εξουσίας (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ)
σε αριθμούς, παραπέμπουν σε συνθήκες πολέμου ή σε πολιτικές εθνικής
γενοκτονίας!!
16
Η μείωση των γεννήσεων, κατά τα χρόνια εφαρμογής των μνημονιακών
μέτρων (2011-2023), κυρίως για την οικογένεια και τα όρια ηλικίας των
γυναικών, σύμφωνα με έρευνα της ΕΝΥΠΕΚΚ, δεν έχει προηγούμενο στην
ιστορία τής χώρας!
Ειδικότερα:
α. Και τα δεκατρία (13) χρόνια εφαρμογής των μνημονιακών μέτρων,
δηλαδή τα χρόνια 2011-2023, για πρώτη φορά τα τελευταία 90 χρόνια, οι
θάνατοι υπερτερούν κατά πολύ και σταθερά έναντι των γεννήσεων!
β. Συνολικά, κατά τα έτη 2015-2023, δηλαδή και τα έτη που
ακολούθησαν των σκληρών μνημονιακών μέτρων, οι θάνατοι ξεπέρασαν τις
γεννήσεις κατά 392.388!
γ. Το 2022 είχαμε αρνητικό ρεκόρ γεννήσεων αφού οι θάνατοι
ξεπέρασαν τις γεννήσεις κατά 64.706!!
δ. Το 2023 είχαμε μόνο 71.455 γεννήσεις, δηλαδή τις λιγότερες στην
ιστορία τής νεώτερης Ελλάδας!!
11. Οι πολιτικές των Μνημονίων για τις πρόωρες συντάξεις και την
οικογένεια όξυναν το δημογραφικό τα τελευταία χρόνια. Οι οκτώ (8)
βασικές αιτίες
Οι βασικοί λόγοι που μείωσαν δραματικά τον αριθμό των γεννήσεων,
σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της ΕΝΥΠΕΚΚ, ήταν:
1-Η μεταβατική κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων την
περίοδο 2015-2022 και η οριστική κατάργησή τους από 1-1-2023 για όλες τις
γυναίκες.
2-Η κατάργηση ή η δραστική μείωση των περισσότερων οικογενειακών
παροχών, για εργαζόμενους και συνταξιούχους.
3-Η μείωση ή το «πάγωμα» των μισθών, κυρίως η μείωση του
κατώτατου μισθού και η θέσπιση του «υπο-κατώτατου» για τους νέους κάτω
των 25 ετών, που ίσχυσε για πολλά χρόνια (2012-2019).
4-Η κατάργηση ή η μείωση των τριτεκνικών και πολυτεκνικών
επιδομάτων με τη θέσπιση αυστηρών περιουσιακών και εισοδηματικών
κριτηρίων.
5-Η μειωμένη προστασία των νέων εργαζομένων γυναικών.
17
6-Το περιορισμένο και υπό όρους πλαίσιο χορήγησης γονικών αδειών.
7-Η κατάργηση με τον ν. 4093/2012 της ισόβιας σύνταξης πολύτεκνης
μητέρας και τέλος
8-Η σύμφωνη γνώμη της δικαστικής εξουσίας για την κατάργηση των
ευνοϊκών ορίων συνταξιοδότησης για γυναίκες και άνδρες, καθώς και των
δικαιωμάτων πολύτεκνων γυναικών, όπως η υπ’αριθ. 719/2018 απόφαση του
ΣτΕ, η οποία (υπό την προεδρία της κυρίας Αικατερίνης Σακελλαροπούλου)
δέχθηκε ως συνταγματική την κατάργηση με τον ν. 4093/2012 της ισόβιας
σύνταξης της πολύτεκνης μητέρας ύψους 102 ευρώ τον μήνα!!
12. Εθνικό σχέδιο για τη μείωση των ορίων ηλικίας, την
επαναφορά των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και την ισόβια σύνταξη
στις πολύτεκνες μητέρες. Τα 13 μέτρα που θα αποτρέψουν την περαιτέρω
πληθυσμιακή κατάρρευση
Από όσα εκθέσαμε παραπάνω, προκύπτει ότι η κατάσταση σχετικά με
τις γεννήσεις και την πληθυσμιακή εξέλιξη της χώρας είναι ζοφερή και
ταυτόχρονα δύσκολα αναστρέψιμη.
Δανειστές και τα τρία κόμματα εξουσίας (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) με τις
μνημονιακές πολιτικές τους κατά των γυναικών και της οικογένειας,
εγκλημάτησαν κατά του λαού και της χώρας όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Δυστυχώς, ακόμη και σήμερα (2024), ενώ έχουμε εξέλθει από τα Μνημόνια
(όπως ψευδώς υποστηρίζεται, αφού οι πάνω από 800 μνημονιακοί νόμοι
παραμένουν αναλλοίωτοι σε ισχύ), συνεχίζουν τις ίδιες πολιτικές.
Εξάλλου, τα μέτρα που εξήγγειλε στις 7-9-2024 ο πρωθυπουργός στη
ΔΕΘ και εξειδίκευσαν ο υπουργός Οικονομικών και η υπουργός Κοινωνικής
Συνοχής και Οικογένειας είναι μίζερα και άτολμα. Στην ουσία, συνιστούν δέσμη
μέτρων που θα επιτείνουν σίγουρα το υπαρκτικό για τον λαό μας δημογραφικό
ζήτημα και την πληθυσμιακή κατάρρευση της χώρας.
Ιδιαίτερα η θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων με την προσθήκη πλαφόν
στην ακίνητη και κινητή περιουσία θα αποκλείσει από τα κοινωνικά μέτρα
ευρύτερες κατηγορίες συνανθρώπων μας που έχουν ανάγκη τη στήριξη του
κράτους.
18
Το ίδιο μίζερα και άτολμα αντιμετώπισε η κυβέρνηση το επίδομα
εννεάμηνης επιδότησης μητρότητας για τις εργαζόμενες στον ιδιωτικό τομέα
καθώς και για τις ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες, αφού απέκλεισε
όλες τις άνεργες μητέρες και όσες έχουν επιλέξει ή αναγκάζονται να μην
εργαστούν προκειμένου να ασχοληθούν με την ανατροφή των τέκνων τους.
Απέκλεισε επίσης και όσες μητέρες εργάζονται ως αναπληρώτριες στην
εκπαίδευση ή με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου σε διάφορους φορείς τού
Δημοσίου. Επιπροσθέτως, απέκλεισε χιλιάδες (κυρίως μη μισθωτές) λόγω
οφειλών τους στον ΕΦΚΑ, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 56 παρ. 1 ν.
5092/2024 (ΦΕΚ Α 33) που πρέπει άμεσα να καταργηθεί!
Τα μόνα μέτρα, που μπορούν να συγκρατήσουν την πληθυσμιακή
καταβύθιση και να ενθαρρύνουν νέες γεννήσεις, εφόσον στηριχθούν σε μόνιμη
και συνεπή βάση, είναι τα εξής:
1.Επαναφορά όλων των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων γυναικών (αλλά
και ανδρών) τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, όπως ίσχυαν πριν
τα Μνημόνια.
2.Επαναφορά της ισόβιας σύνταξης πολύτεκνης μητέρας στο ύψος τής
εθνικής σύνταξης, ΑΜΕΣΑ και ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ, σε όσες γυναίκες ήδη έχουν ή θα
αποκτήσουν στο μέλλον πάνω από τρία (3) παιδιά.
3.«Ξεπάγωμα» των οικογενειακών επιδομάτων του ιδιωτικού τομέα για
νέους και νέες εργαζόμενους από το 2012 μέχρι σήμερα.
4.Πλήρη θεσμική εξομοίωση των τριτεκνικών με τις πολυτεκνικές
οικογένειες, αλλά και των μονογονεϊκών με όλες τις άλλες οικογένειες.
5.Γενίκευση της δωδεκάμηνης (αντί της εννεάμηνης) επιδότησης
μητρότητας για κάθε γέννηση τέκνου χωρίς εισοδηματικά, περιουσιακά ή άλλα
κριτήρια και ανεξάρτητα από την απασχόληση της μητέρας ή του πατέρα.
6.Αυτοτελή άδεια πατρότητας με αποδοχές.
7.Θεσμοθέτηση εφάπαξ παροχής ύψους 5.000 ευρώ για κάθε νέα
γέννηση, χωρίς εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
8.Αύξηση μετ’αποδοχών των γονικών αδειών για μητέρες και πατέρες.
9.Επιμήκυνση του χρόνου επιδότησης των αδειών κύησης και λοχείας.
10.Επιμέρους μέτρα για τη διευκόλυνση εργαζομένων γονέων (ωράρια
παιδικών σταθμών, σχολείων κ.λπ.).
19
11.Ισόβια οικογενειακά επιδόματα για άνδρες και γυναίκες, στον
ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, ανεξαρτήτως τής ηλικίας των τέκνων.
12.Επαναφορά των οικογενειακών επιδομάτων των συνταξιούχων που
καταργήθηκαν το 2019.
13.Τέλος, και πιο σημαντικό: Θέσπιση ισόβιας εισοδηματικής ενίσχυσης
ίση με τον εκάστοτε κατώτατο μισθό στη μάνα-νοικοκυρά ανεξαρτήτως ηλικίας,
εργασίας και εισοδήματος.
Όλα τα παραπάνω μέτρα θα πρέπει να συνδυαστούν με άμεση
επανίδρυση του ΑΟΕΚ (Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας), που δυστυχώς
κατήργησαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις σε συνεννόηση με τους δανειστές, για
ένα ευρύ και μόνιμο σχέδιο ανέγερσης κατοικιών και παραχώρησής τους σε
νέες οικογένειες.
Σε αντίθεση με τα ημίμετρα που εξήγγειλε στις 7-9-2024 ο
πρωθυπουργός, αυτή η δέσμη μέτρων είναι η μόνη ικανή να αναχαιτίσει την
πρωτοφανή για τα παγκόσμια δεδομένα πληθυσμιακή κατάρρευση της χώρας
μας και να ενθαρρύνει νέες γεννήσεις που θα κρατήσουν σε ανεκτές
πληθυσμιακές ισορροπίες το έθνος μας.
Αν δεν ληφθούν άμεσα τα πιο πάνω μέτρα, το πολιτικό προσωπικό
κυρίως των τριών κομμάτων εξουσίας (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) θα έχει διαπράξει
ένα μεγάλο εθνικό έγκλημα σε βάρος τού λαού και της χώρας.
Συμπερασματικά, μετά από όσα αναπτύχθηκαν παραπάνω, μπορούν
να υποστηριχθούν και τα παρακάτω:
1.Ισχύει ακόμη και σήμερα ο ν. 3863/2010 (άρθρο 11.3) που προβλέπει
την ανά τριετία αύξηση των ορίων ηλικίας μέχρι το 2060! Η σχετική διάταξη του
ν. 3863/2010 διατηρήθηκε σε ισχύ με τον ν. 4336/2015 (υποπερ. Ε.3, σελ. 982)
είναι διαρκής και δύσκολα καταργήσιμη χωρίς την προηγούμενη συμφωνία των
δανειστών.
2.Η αύξηση των ορίων ηλικίας έχει άμεσα και ευθέως εξαρτηθεί από την
προϊούσα μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών από τα τρία Μνημόνια (νόμοι
3845/2010, 4046/2012 και 4336/2015) καθώς και τους νόμους Κατρούγκαλου
και Βρούτση (ν. 4387/2016 και ν. 4470/2020 αντιστοίχως) μέχρι το 2060!
20
3.Μόνη προϋπόθεση για να αυξάνονται ανά τριετία τα όρια ηλικίας
συνταξιοδότησης, με όριο αναφοράς το 67ο
έτος και όχι το 65ο
, όπως
λανθασμένα υποστηρίζουν ορισμένοι κυβερνητικοί παράγοντες και ειδικοί
επιστήμονες, είναι η αύξηση του προσδόκιμου του γενικού πληθυσμού τής
χώρας την τριετία που προηγείται του έτους αύξησης των ορίων
συνταξιοδότησης, όπως ορίζεται σε όλους τους ανωτέρω νόμους.
Έτσι, την 1-1-2024 δεν αυξήθηκαν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης
(όπως παραδέχθηκαν και τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη) επειδή, σύμφωνα
με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, κατά την προηγούμενη τριετία 2021-2023,
δεν αυξήθηκε το προσδόκιμο του ελληνικού πληθυσμού, αλλ’αντιθέτως
μειώθηκε λόγω των πολλών θανάτων ηλικιωμένων συνανθρώπων μας και της
κατάρρευσης των γεννήσεων κατά την περίοδο 2011-2023, η οποία είναι
πρωτοφανής στην ιστορία της νεώτερης Ελλάδας.
4.Για να αυξηθούν τα όρια ηλικίας από 1-1-2027, όπως προβλέπει ρητά
ο ν. 4336/2015, πρέπει κατά την τριετία 2024-2026 να αυξηθεί το προσδόκιμο
του γενικού πληθυσμού.
Επομένως, για να αποφευχθεί η αύξηση των συνταξιοδοτικών ορίων
ηλικίας στην Ελλάδα (τα οποία είναι τα υψηλότερα στην Ευρώπη και μέσα στα
πέντε υψηλότερα στον κόσμο, όπως προαναφέρθηκε), πρέπει να καταργηθεί
άμεσα η ανωτέρω διάταξη του ν. 4336/2015 που προβλέπει την αύξηση των
ορίων ηλικίας πέραν του ισχύοντος γενικού ορίου (67ο
) και τη συσχέτισή τους με
τη μείωση των συνταξιοδοτικών δαπανών.
Αν αυτό δεν συμβεί, είναι σίγουρο ότι, μετά την 1-1-2027, αναλόγως και
του προσδόκιμου ζωής, τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης -μετά από πίεση και
αρμοδίων διεθνών οργανισμών (ΟΟΣΑ, Eurostat, ΔΝΤ, Παγκόσμια Τράπεζα)-
θα αυξηθούν δυστυχώς κατά πολύ πάνω από το 67ο
έτος. Γι’αυτό η κυβέρνηση
οφείλει να καταργήσει άμεσα τις ανωτέρω κοινωνιοκτόνες διατάξεις.
Αλέξης Π. Μητ

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας