Αφορούν πράξεις και παραλείψεις που οδήγησαν στη μοιραία σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη που προκάλεσε τον θάνατο 57 επιβατών
Στην τελική ευθεία είναι η άσκηση κακουργηματικών διώξεων εις βάρος 15 διευθυντικών στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ από τον εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη, ο οποίος διερευνά τις συνθήκες και τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας που οδήγησαν στον θάνατο 57 ανθρώπους.
Ο δικαστικός λειτουργός λαμβάνει αυτές τις ημέρες τις τελευταίες μαρτυρικές καταθέσεις και στη συνέχεια θα ζητήσει από τον εισαγγελέα Εφετών να ασκηθούν διώξεις εις βάρος των διευθυνόντων συμβούλων και των υπευθύνων της Διεύθυνσης Εργων της ΕΡΓΟΣΕ για πράξεις και παραλείψεις τους που οδήγησαν στη μοιραία σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Οι διώξεις αφορούν 15 στελέχη που απασχολήθηκαν στην ΕΡΓΟΣΕ από το 2016 μέχρι την ημέρα του δυστυχήματος, στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τις ίδιες πράξεις για τις οποίες διώκονται κατά περίπτωση οι μέχρι σήμερα κατηγορούμενοι, δηλαδή για το κακούργημα της από κοινού διατάραξης της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας συμπεριφορές, η οποία είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο μεγάλου αριθμού ανθρώπων, τη βαριά σωματική βλάβη περισσότερων προσώπων και σημαντική βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, τον κίνδυνο περισσοτέρων προσώπων και τον κοινό κίνδυνο σε περισσότερα ξένα πράγματα. Επίσης, αναμένεται να ζητηθεί η δίωξή τους για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας και της βαριάς σωματικής βλάβης.
Οι υπεύθυνοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν υπεύθυνοι για τις συνεχείς παρατάσεις στην περιβόητη σύμβαση 717/2014, που είχαν ως συνέπεια την καθυστέρηση υλοποίησης των έργων ασφαλείας, μεταξύ των οποίων η τηλεδιοίκηση, η σηματοδότηση και το ETCS (European Train Control System – Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Συρμών). Σύμφωνα με τα πορίσματα των πραγματογνωμόνων, αν ήταν σε λειτουργία αυτά τα συστήματα ασφαλείας, θα είχε αποτραπεί η μετωπική σύγκρουση της επιβατικής με την εμπορική αμαξοστοιχία…
«Εκλεισαν τα σπίτια μας»
Αξίζει να σημειωθεί πως κατέθεσε προχθές στον εφέτη ανακριτή για τρίτη φορά ο εργαζόμενος στην ΕΡΓΟΣΕ Χρ. Κατσιούλης, ο οποίος είχε παραιτηθεί σε ανύποπτο χρόνο, το 2022, από πρόεδρος της Επιτροπής Ποιοτικής Προγραμματικής Σύμβασης του ETCS, με αφορμή «τα τεχνικά θέματα που προκάλεσαν και προκαλούν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβάσεων ανάταξης της σηματοδότησης 717/14 και ETCS επί γραμμής 10005/07», όπως είχε καταγγείλει.
Η περιβόητη σύμβαση 717/14 για τη σηματοδότηση του σιδηροδρομικού δικτύου έπρεπε να είχε υλοποιηθεί έως το 2016, αλλά δεν είχε ολοκληρωθεί επί επτά χρόνια, μέχρι την τραγωδία των Τεμπών. Μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα η σύμβαση υλοποιήθηκε μέσα σε μόλις επτά μήνες, με την εγκατάσταση πρόσθετων συστημάτων ασφαλείας στο επίμαχο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Πλατύ. Στην επιστολή που είχε στείλει στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, στις 27 Απριλίου 2022, ο κ. Κατσιούλης είχε καταγγέλλει τη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717, την κατάργηση συμβατικών φωτοσημάτων στα τμήματα Δομοκός – Λάρισα και Λάρισα – Πλατύ, την κακοδιαχείριση και τις τεράστιες καθυστερήσεις.
«Μιλάμε για δολοφόνους που έκλεισαν τα σπίτια μας» δήλωσε χθες στον ΑNT1 η πρόεδρος του συλλόγου πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, μητέρα θύματος, Μαρία Καρυστιανού, μία ημέρα μετά την κατάθεσή της στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής.
«Ηταν έγκλημα με ποινικές ευθύνες προς πάσα κατεύθυνση, οι οποίες πρέπει να αποδοθούν από τους αρμοδίους» τόνισε, ρίχνοντας ευθύνες στην ΕΡΓΟΣΕ, στην Hellenic Train, στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή αλλά και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που είχαν δώσει εγγυήσεις για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Κατάθεση-πρόκληση από τον Ιταλό CEO της Ηellenic Train που δεν γνώριζε τίποτα
Πρόκληση υπήρξε η κατάθεση του CEO της Hellenic Train Maurizio Capotorto στην εξεταστική επιτροπή, με τον επικεφαλής της ιδιωτικής εταιρίας -θυμίζεται πως επί ΣΥΡΙΖΑ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξεπουλήθηκε αντί πινακίου φακής στους Ιταλούς- να απεκδύεται όλων των ευθυνών του.
Σε μια… άλλα λόγια να αγαπιόμαστε κατάθεση, στην οποία δήλωσε πολλάκις πως δεν ξέρει, δεν γνωρίζει, δεν είδε, ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής εταιρίας επέρριψε όλες τις ευθύνες για τη τραγωδία των Τεμπών στον μοιραίο σταθμάρχη της Λάρισας, ισχυριζόμενος ταυτοχρόνως πως η σιδηροδρομική εταιρία ουδεμία ευθύνη φέρει για το δυστύχημα. «Από την έρευνα που κάναμε προκύπτει σφάλμα του σταθμάρχη. Και οι τέσσερις μηχανοδηγοί ήξεραν τον κανονισμό και σεβάστηκαν όλες τις σιδηροδρομικές διατάξεις» κατέθεσε στην εξεταστική επιτροπή ο Maurizio Capotorto, υποστηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο πως οι μηχανοδηγοί δεν φέρουν ευθύνη.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης ρώτησε τον μάρτυρα εάν έχει ευθύνη η Hellenic Train για το δυστύχημα των Τεμπών, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας να απαντά μονολεκτικά «όχι». Ακόμη και το υψηλόβαθμο στέλεχος δεν μπόρεσε να μην παραδεχτεί πως δεν υπήρχαν συστήματα τηλεδιοίκησης στα Τέμπη, καταθέτοντας πως «τα συστήματα ασφαλείας εγγυώνται την ασφάλεια, είναι ένας έλεγχος που εμποδίζει να αποστέλλονται δύο τρένα στην ίδια κατεύθυνση. Επεμβαίνει και ακινητοποιεί το δυστύχημα. Το σύστημα ασφαλείας είναι ένα βοήθημα της κυκλοφορίας».
Οταν, ωστόσο, η Μιλένα Αποστολάκη εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ ζήτησε λεπτομέρειες αναφορικά με την επικοινωνία του σταθμάρχη με τους Νέους Πόρους, ο Maurizio Capotorto ισχυρίστηκε πως δεν γνωρίζει, προκαλώντας την οργισμένη αντίδραση της βουλευτίνας, η οποία διερωτήθηκε: «Αν δεν ξέρετε κάτι τόσο σημαντικό για τη λειτουργία του τρένου, πώς κοιμάστε τα βράδια;». Αυτό που προκαλεί ακόμη πιο αλγεινή εντύπωση είναι πως η κατάθεση του στελέχους διεξήχθη στη σκιά της συγκλονιστικής μαρτυρίας της Μαρίας Καρυστιανού, που έχασε την κόρη της στο δυστύχημα.