Ισραήλ: 3D προπαγάνδα με δήθεν αρχηγεία της Χαμάς για άλλοθι βομβαρδισμών στη Γάζα

39

Έρευνα αποκαλύπτει ότι οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις κατασκεύαζαν ψηφιακά σκηνικά για να δικαιολογήσουν πλήγματα εναντίον αμάχων

Ψηφιακά τρισδιάστατα στοιχεία (3D assets) φέρεται να χρησιμοποίησαν οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις (IDF), προερχόμενα από διαδικτυακές βιβλιοθήκες, τρισδιάστατα σκηνικά βιντεοπαιχνιδιών και πολιτιστικά ιδρύματα, τα οποία παρουσίαζαν σε προπαγανδιστικά βίντεο για να δικαιολογήσουν τα αιματηρά πλήγματα σε Γάζα, Λίβανο και Ιράν, σύμφωνα με εμπεριστατωμένη έρευνα που διεξήχθη από το ισραηλινό περιοδικό +972 Magazine και διεθνείς ερευνητικούς φορείς.

Τα κινούμενα σχέδια (animations), τα οποία δημοσιεύτηκαν από τις IDF, παρουσιάζονταν ως «αδιάσειστα αποδεικτικά στοιχεία» ωστόσο, όπως αναφέρουν οι ερευνητές, η αποκάλυψη της πηγής των ψηφιακών μοντέλων θέτει υπό σοβαρή αμφισβήτηση την ακρίβεια των ισχυρισμών του Ισραήλ.

Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για βίντεο που ξεκινούσαν με δορυφορική απεικόνιση και στη συνέχεια προχωρούσαν σε τρισδιάστατη αναπαράσταση του στόχου, μερικά εκ των οποίων αφορούσαν σε χτυπήματα που έλαβαν χώρα σε νοσοκομεία και σχολεία, τα οποία λειτουργούσαν ως καταφύγια των αμάχων Παλαιστινίων, για τα οποία το Τελ-Αβίβ ισχυριζόταν πως λειτουργούσαν ως βάσεις της παλαιστινιακής οργάνωσης Χαμάς.

Η μονάδα «After Effects Cell» και η «ρουτίνα του εξωραϊσμού»

Σύμφωνα με την έρευνα, η παραγωγή των περισσότερων animations γινόταν από μια μικρή ομάδα στρατιωτών εντός της επικοινωνιακής μονάδας των IDF, ανεπίσημα γνωστή ως «After Effects Cell», ένα όνομα εμπνευσμένο από το δημοφιλές λογισμικό γραφιστικής της Adobe. Η ομάδα, αποτελούμενη από ειδικούς σχεδιαστές κίνησης και 3D μοντελιστές, χρησιμοποιούσε εργαλεία όπως το Adobe Creative Suite και το Blender.

Πρώην μέλη της μονάδας μίλησαν στους ερευνητές υπό τον όρο της ανωνυμίας, περιγράφοντας τον τρόπο λειτουργίας τους. Οι στρατιώτες, αφού υπέγραφαν συμφωνία εμπιστευτικότητας, λάμβαναν βασικές πληροφορίες -ενίοτε ένα προσχέδιο 3D μοντέλου από τις μυστικές υπηρεσίες- για να ξεκινήσουν την εργασία τους. Ωστόσο, στην πράξη, η «αισθητική» και η «ταχύτητα» παραγωγής είχαν προτεραιότητα έναντι της απόλυτης ακρίβειας.

Μεταξύ των μελών, συμπεριλαμβανόταν και ένας έφεδρος, ο οποίος ανέφερε πως «ο εξωραϊσμός είχε γίνει ρουτίνα» , συμπληρώνοντας πως «εάν ο διοικητής θέλει να προσθέσει περισσότερους τόρνους (συσκευές παραγωγής όπλων), τότε θα προσθέσουν περισσότερους ώστε να φαίνεται πιο ισχυρό». Όταν οι πληροφορίες ήταν ελλιπείς ή ο σκοπός ήταν απλώς η καταγραφή μιας πιθανής απειλής, οι animators «απεικόνιζαν» αυτό που εκτιμούσαν ότι θα μπορούσε να βρίσκεται στο εκάστοτε σημείο. Επιπλέον, πολλά μοντέλα προετοιμάζονταν πριν από την επίθεση, διασφαλίζοντας την άμεση κυκλοφορία τους αμέσως μετά το πλήγμα.

 

Εμπορικά assets αντικαθιστούν την πραγματικότητα

Η ανάλυση των ερευνητών σε 43 animations του IDF αποκάλυψε ότι πάνω από τα μισά περιείχαν 3D assets. Αντί να βασίζονται σε αποκλειστικές πληροφορίες, οι IDF φέρεται να χρησιμοποίησαν μοντέλα από εμπορικές πλατφόρμες (όπως KitBash3D, Sketchfab) ή από ανεξάρτητους δημιουργούς (όπως το Patreon του Ίαν Χιούμπερτ).

Μεταξύ πιο αξιοσημείωτων ευρημάτων είναι σαρώσεις, διαθέσιμες για χρήση με συγκεκριμένες άδειες, οι οποίες είχαν δημιουργηθεί σε εργαστήριο κατασκευής σκαφών του σκωτσέζικου Ναυτικού Μουσείου, που εντοπίστηκαν σε animations που απεικόνιζαν υπόγεια εργοστάσια πυραύλων στη Συρία και το Ιράν.

Από το σκωτσέζικο Ναυτικό Μουσείο στη… Χαμάς, μέσω της φαντασίας της προπαγάνδας του Ισραήλ

Επίσης, assets από την πόλη Πορτ Όρτσαρντ των ΗΠΑ, όπως μοντελοποιημένοι ηλεκτρικοί μετρητές και φωτογραμμετρικές σαρώσεις χώρων στάθμευσης του σκηνόθετη Ίαν Χιούμπερτ, χρησιμοποιήθηκαν για την απεικόνιση ψηλών κτιρίων της Γάζας και πυρηνικών εγκαταστάσεων στο Ιράν, ενώ για ορισμένες περιπτώσεις όπως η απεικόνιση σπιτιών στο νότιο Λίβανο που υποτίθεται ότι υπήρχαν κρυμμένοι πύραυλοι, η έρευνα διαπίστωσε ότι τα κτίρια και οι δρόμοι ήταν εξ ολοκλήρου κατασκευασμένοι χωρίς να υπάρχουν στην πραγματικότητα.

Το παράδειγμα του νοσοκομείου Αλ-Σίφα

Η έρευνα επικεντρώθηκε στην ευρέως διαδεδομένη κινούμενη εικόνα για το νοσοκομείο Αλ-Σίφα, το μεγαλύτερο ιατρικό συγκρότημα της Γάζας. Ο ισχυρισμός του Ισραήλ πως το νοσοκομείο λειτουργούσε ως «κύρια βάση επιχειρήσεων» της Χαμάς -ο οποίος διαψεύστηκε καθώς κανένα τέτοιο κέντρο διοίκησης δεν έχει εντοπιστεί- επιστρατεύτηκε προκειμένου να δικαιολογήσει τους ισραηλινούς βομβαρδισμούς στο νοσοκομείο.

Το σχετικό animation:

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι εικόνες του φερόμενου αρχηγείου της Χαμάς που απεικονιζόταν στο βίντεο δεν ήταν η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκαν, καθώς είχαν ήδη προβληθεί σε παλαιότερο animation για ένα σχολείο της Υπηρεσίας Αρωγής και Έργων των Ηνωμένων Εθνών (UNRWA), υποδηλώνοντας την ανακύκλωση ψηφιακών μοντέλων. Επιπλέον, οι εικόνες των δρόμων γύρω από το νοσοκομείο ήταν κατασκευασμένες, με εικονικά καταστήματα, όπως η «Fabio’s Pizzeria» και το «Revolution Bike Shop», τα οποία ήταν διαθέσιμα προς πώληση σε εμπορικό πακέτο ψηφιακών προϊόντων (asset pack).

Η αναπαραγωγή των βίντεο από διεθνή ΜΜΕ και η θέση του IDF

Αν και σχεδόν όλα αυτά τα κινούμενα σχέδια έφεραν την ένδειξη «εικονογράφηση», τα διεθνή μέσα ενημέρωσης συχνά τα αναπαρήγαγαν, μη γνωρίζοντας ότι είναι κατασκευασμένα και μη επαληθεύοντάς τα.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα, ο Εγιάντ Ελιάν, ακαδημαϊκός Παλαιστινιακής καταγωγής στη Σκωτία, εξέφρασε τη βαθιά του ενόχληση για τη χρήση σκωτσέζικων assets σε «προπαγανδιστικά βίντεο» και τόνισε ότι το πιο ανησυχητικό είναι το πώς «αυτό το κατασκευασμένο περιεχόμενο γίνεται αποδεκτό και ενισχύεται από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης».

Σε απάντηση στην έρευνα, οι IDF δήλωσαν ότι «οι ισχυρισμοί σχετικά με ανακρίβειες είναι απλώς αβάσιμοι» και ότι «όλο το περιεχόμενο βασίζεται σε επαληθευμένες πληροφορίες». Ο ισραηλινός στρατός υποστήριξε ότι ο σκοπός των τρισδιάστατων απεικονίσεων είναι η σαφής παρουσίαση σύνθετων πληροφοριών και όχι η ακριβής φυσική αναπαράσταση, καθώς και ότι ο απώτερος στόχος είναι να «καταδείξει την πραγματικότητα».

ΠΗΓΗ Documento

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας