Πέρασε η μία από τις δύο τροπολογίες για την απαγόρευση αναβάθμισης ή πώλησης μαχητικών F-16 επιπέδου Viper στην Τουρκία μετά την έγκρισή της από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής των ΗΠΑ αλλά με μία σημαντική λεπτομέρεια:
Επιτρέπει στον Αμερικανό πρόεδρο Τζο Μπάιντεν να πραγματοποιήσει εν τέλει την πώληση υπό τον όρο ότι θα πιστοποιήσει στο Κογκρέσο ότι η πώληση αυτή είναι προς το ζωτικό συμφέρον εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ και ότι θα δώσει αναλυτική περιγραφή των μέτρων που λαμβάνονται για να διασφαλιστεί ότι τα F-16 δεν χρησιμοποιούνται για μη εξουσιοδοτημένες πτήσεις πάνω από ελληνικά εδάφη.
Εν ολίγοις υπάρχουν πολλά αν…
Σίγουρα αυτός ο όρος έχει περάσει μέσω πιέσεων που ασκούνται από το ίδιο το περιβάλλον Μπάιντεν και την σύμβουλο εξωτερικής πολιτικής και εθνικής ασφάλειας Naz Durakoglu, η οποία είναι… τουρκικής καταγωγής.
Ο Τ.Μπάιντεν (ο οποίος από Μπαϊντενόπουλος έχει μετατραπεί σε Μπαϊντένογλου) έχει ταχθεί επισήμως, δημόσια και ενθέρμως υπέρ της προμήθειας των F-16 Viper στην Τουρκία χαρακτηρίζοντάς την μάλιστα ως αναγκαία για τα συμφέροντα του ΝΑΤΟ (άρα και για το ζωτικό εθνικό συμφέρον των ΗΠΑ).
Προς το παρόν οι Δημοκρατικοί αφήνουν να εξελίσσεται ένα παιχνίδι με βάση το οποίο ο πρόεδρος θέλει αλλά δεν θέλουν οι βουλευτές του, ώστε να μπορούν να δράσουν αναλόγως των εξελίξεων.
Είναι σαφές ότι θέλουν να ασκήσουν πιέσεις στον Ερντογάν να συμπεριφέρεται πιο «αμερικανικά» αλλά δεν θέλουν να τον «σπρώξουν» εκτός ορίων.
Έτσι αυτό το διπλωματικό παιχνίδι με τις «διπλές αναγνώσεις» είναι ότι καλύτερο μπορούν να κάνουν για τώρα. Άλλωστε ακόμα κι αν υπερψηφιστεί η τροπολογία, το παράθυρο είναι «ανοιχτό» για να δοθούν τα F-16 στην Τουρκία.
Απομένει η υπερψήφισή της τροπολογίας από την ολομέλεια του Κογκρέσου, κάτι που εκτιμάται ότι θα γίνει έως το τέλος Ιουλίου.
Βάσει της τροπολογίας, απαγορεύεται η πώληση νέων F16, κιτ εκσυγχρονισμού και αναβαθμισμένης τεχνολογίας στην Τουρκία και σε κάθε οντότητα που σχετίζεται με την Τουρκία.
Συγκεκριμένα, η τροπολογία, που θα συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό του αμερικανικού υπουργείου Άμυνας, αναφέρει τα εξής:
«Ο Πρόεδρος (των ΗΠΑ) δεν μπορεί να πωλήσει ή να εγκρίνει άδεια για την εξαγωγή νέων αεροσκαφών F-16 ή τεχνολογίας αναβάθμισης F-16 ή κιτ εκσυγχρονισμού σύμφωνα με οποιαδήποτε αρχή που προβλέπεται από τον νόμο περί ελέγχου εξαγωγών όπλων (22 U.S.C. 2751 κ.ε.) στην κυβέρνηση της Τουρκίας ή σε οποιαδήποτε υπηρεσία ή όργανο της Τουρκίας, εκτός εάν ο Πρόεδρος (των ΗΠΑ) παράσχει στην Επιτροπή Διεθνών Σχέσεων της Γερουσίας, στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων και στις επιτροπές Άμυνας του Κογκρέσου πιστοποίηση ότι:
Αυτή η μεταφορά είναι προς το εθνικό συμφέρον των Ηνωμένων Πολιτειών και λεπτομερή περιγραφή των συγκεκριμένων μέτρων που έχουν ληφθεί για να διασφαλιστεί ότι τέτοια F-16 δεν χρησιμοποιούνται από την Τουρκία για επαναλαμβανόμενες μη εξουσιοδοτημένες υπερπτήσεις πάνω από την Ελλάδα» όπως αναφέρει η ΕΡΤ.
Πάντως στην τροπολογία αναφέρεται ότι αυτά τα F-16 (τα Viper) δεν θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μη εξουσιοδοτημένες υπερπτήσεις. Τα υπόλοιπα τουρκικά μαχητικά όμως; Τι θα τα εμποδίζει να κάνουν υπερπτήσεις; Οι πτήσεις πάνω από ελληνικά εδάφη είναι δήλωση αμφισβήτησης κυριαρχίας και όχι προσπάθεια να δείξει η Άγκυρα ότι έχει… καλύτερους πιλότους και μαχητικά.
Επίσης για τα F-16 Viper η τροπολογία αναφέρει ότι «δεν μπορούν να κάνουν επαναλαμβανόμενες υπερπτήσεις», δηλαδή μπορούν να κάνουν μεμονωμένες; Και σε ποια συχνότητα μεταξύ ποιας χρονικής περιόδου θα θεωρείται επαναλαμβανόμενη;
Π.χ. δύο υπερπτήσεις την εβδομάδα; Η λέξη από μόνη της δημιουργεί ασάφεια, δεν έχει όρια μέσα στα οποία να καθορίζεται.
Όπως είπαμε, η τροπολογία έχει πολλά «αν».
Οι δύο τροπολογίες κατατέθηκαν από τους βουλευτές Κρις Πάππας και Φρανκ Παλόν.