Η σιδηροδρομική γραμμή Τεχεράνης-Κομ-Ισπαχάν αξίας 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων επαναπροσδιορίζει τον ρόλο του Ιράν στις μεταφορές
Το Ιράν βρίσκεται στα πρόθυρα μιας επανάστασης στις μεταφορές, όπου ένα ορόσημο έργο υποδομής που βρίσκεται σε εξέλιξη σχεδόν δύο δεκαετίες είναι έτοιμο να αναδιαμορφώσει το τοπίο των μεταφορών της χώρας.
Η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Τεχεράνης-Κομ-Ισπαχάν αποτελεί στρατηγικό μοχλό που έχει τεθεί για την αναβάθμιση του ρόλου του Ιράν στους διεθνείς εμπορικούς και διαδρόμους διαμετακόμισης, τον επαναπροσδιορισμό της περιφερειακής συνδεσιμότητας και την προώθηση ενός κρίσιμου τεχνολογικού άλματος στον σιδηροδρομικό τομέα της χώρας.
Ο σιδηροδρομικός διάδρομος μήκους 410 χιλιομέτρων υπόσχεται να συνδέσει δύο κρίσιμες διεθνείς διαμετακομιστικές αρτηρίες – τον Διάδρομο Βορρά-Νότου, που συνδέει τη Ρωσία με τον Περσικό Κόλπο και στη συνέχεια με την Ινδία, και τον Διάδρομο Ανατολής-Δύσης, ή τον σύγχρονο Δρόμο του Μεταξιού, που συνδέει την Κίνα με την Ευρώπη μέσω της Κεντρικής Ασίας και της Τουρκίας.
Η μοναδική γεωγραφία του Ιράν το καθιστά απαραίτητο διαμετακομιστικό κόμβο, ικανό να μειώσει σημαντικά τους χρόνους ταξιδιού, να μειώσει το κόστος εφοδιαστικής και να προσφέρει μια εναλλακτική λύση στα συμφορημένα θαλάσσια σημεία συμφόρησης όπως η Διώρυγα του Σουέζ.
Ο Διάδρομος Βορρά-Νότου, που εκτείνεται από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν, το Ιράν και τον Περσικό Κόλπο, στοχεύει στη μείωση των χρόνων διαμετακόμισης εμπορευμάτων έως και 40% σε σύγκριση με τις παραδοσιακές διαδρομές, επιτρέποντας ταχύτερες, φθηνότερες και πιο αποτελεσματικές εμπορικές ροές.
Εν τω μεταξύ, ο Διάδρομος Ανατολής-Δύσης αξιοποιεί την χερσαία γέφυρα του Ιράν για να διευκολύνει την άμεση σιδηροδρομική πρόσβαση μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, διαφοροποιώντας τις οδούς εφοδιασμού και μειώνοντας την υπερβολική εξάρτηση από τις θαλάσσιες διόδους που είναι ευάλωτες σε γεωπολιτικές αναταραχές.
Πέρα από τις στρατηγικές παραμέτρους, το σιδηροδρομικό έργο Τεχεράνη-Κομ-Ισπαχάν έχει βαθιές εγχώριες οικονομικές επιπτώσεις.
Ετησίως, πάνω από 10 εκατομμύρια ταξιδιώτες μετακινούνται μεταξύ αυτών των πόλεων, σχεδόν όλοι οδικώς. Αυτή η μεγάλη εξάρτηση από τους αυτοκινητόδρομους επιβαρύνει τις υποδομές, αυξάνει τα ποσοστά ατυχημάτων, κλιμακώνει την κατανάλωση καυσίμων και επιδεινώνει την ατμοσφαιρική ρύπανση των πόλεων.
Ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας, σχεδιασμένος να λειτουργεί με ταχύτητες 250-300 χλμ./ώρα, θα μειώσει τους χρόνους ταξιδιού σε λιγότερο από δύο ώρες, υποσχόμενος μια ασφαλέστερη, πιο πράσινη και πιο αποτελεσματική εναλλακτική λύση.
Από οικονομικής άποψης, η σιδηροδρομική γραμμή θα τονώσει την περιφερειακή ανάπτυξη, θα απελευθερώσει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και θα ενισχύσει την απασχόληση τόσο άμεσα μέσω των κατασκευών όσο και έμμεσα μέσω δευτερευουσών υπηρεσιών.
Η προβλεπόμενη μετατόπιση του 30% των επιβατών οδικών μεταφορών προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές αναμένεται να μεταφραστεί σε σημαντική εξοικονόμηση στις εισαγωγές καυσίμων και στο κόστος υγειονομικής περίθαλψης που συνδέεται με τη ρύπανση και τα τροχαία ατυχήματα.
Επιπλέον, προωθώντας τις εγχώριες δυνατότητες στις σιδηροδρομικές υποδομές υψηλής ταχύτητας, από την τοποθέτηση γραμμών έως την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση, το Ιράν μπορεί σταδιακά να μειώσει την εξάρτησή του από την ξένη τεχνολογία και τεχνογνωσία, ανοίγοντας το δρόμο για εξαγώγιμη τεχνογνωσία και περιφερειακή επιρροή στην κατασκευή και λειτουργία σιδηροδρόμων.
Επί του παρόντος, οι συμβατικές σιδηροδρομικές ταχύτητες του Ιράν είναι κατά μέσο όρο 70-80 χλμ./ώρα, ανεπαρκείς για μια χώρα με εκτεταμένη γεωγραφία και φιλοδοξίες για οικονομική ολοκλήρωση.
Η εισαγωγή τεχνολογίας αιχμής στις σιδηροδρομικές μεταφορές υψηλής ταχύτητας μέσω αυτού του έργου αποτελεί ορόσημο, σηματοδοτώντας ένα κρίσιμο άλμα προς τον εκσυγχρονισμό της ραχοκοκαλιάς των μεταφορών του Ιράν.
Κατακτώντας αυτή την τεχνολογία, το Ιράν είναι έτοιμο να επεκτείνει τις σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας σε άλλες στρατηγικές διαδρομές, όπως από την Τεχεράνη προς τη Μασάντ, από την Τεχεράνη προς την Ταμπρίζ και πέραν αυτών, υφαίνοντας έτσι ένα πυκνό δίκτυο γρήγορων υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων.
Τέτοια επέκταση θα εδραιώσει περαιτέρω τον ρόλο του Ιράν ως ηπειρωτικού κόμβου διαμετακόμισης και θα ενισχύσει την ελκυστικότητα των διαδρόμων του για διεθνείς επενδυτές και παρόχους logistics.
Περιφερειακοί γείτονες όπως η Σαουδική Αραβία, η Τουρκία και το Ιράκ έχουν ήδη επενδύσει σημαντικά σε σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας, εντείνοντας τον ανταγωνισμό για την κυριαρχία στις διαμετακομιστικές μεταφορές.
Για το Ιράν, η επιτυχία σε αυτό το έργο αφορά την διεκδίκηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, αξιοποιώντας τη γεωγραφική του κεντρικότητα και το πλούσιο τεχνικό ανθρώπινο κεφάλαιο για να κυριαρχήσει στις ροές διαμετακόμισης της Ευρασίας.
Το μοντέλο χρηματοδότησης του έργου περιλαμβάνει ένα περίπλοκο μείγμα κυβερνητικών κεφαλαίων και ιδιωτικών επενδύσεων από βασικές επαρχίες, αντανακλώντας μια ρεαλιστική προσέγγιση για την κινητοποίηση κεφαλαίων εν μέσω κυρώσεων και οικονομικών προκλήσεων.
Περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε συνολικές επενδύσεις, μισές δημόσιες και μισές ιδιωτικές, προορίζονται για την ολοκλήρωση του έργου, το οποίο έχει επί του παρόντος ολοκληρωθεί κατά 75% στο κρίσιμο τμήμα Qom-Isfahan.
Οι συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες όχι μόνο έχουν προσφέρει την απαραίτητη χρηματοδότηση, αλλά έχουν επίσης διευκολύνει τη μεταφορά τεχνικής τεχνογνωσίας και εμπειρίας στη διαχείριση έργων.
Η επίλυση των εναπομενόντων οικονομικών και λειτουργικών σημείων συμφόρησης θα είναι καθοριστική για την εξασφάλιση της ολοκλήρωσης του έργου εντός των επόμενων δύο ετών, ενδεχομένως πριν από το τέλος της τρέχουσας κυβέρνησης του Ιράν.
Μόλις τεθεί σε λειτουργία, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας Τεχεράνη-Κομ-Ισπαχάν προβλέπεται να μεταφέρει 8 εκατομμύρια επιβάτες κατά το πρώτο έτος, με μακροπρόθεσμο στόχο τα 20 εκατομμύρια ετησίως. Αυτή η αλλαγή τρόπου μεταφοράς θα υποστηρίξει ένα πιο ανθεκτικό, αποτελεσματικό και βιώσιμο σύστημα μεταφορών, μειώνοντας την πίεση στις οδικές υποδομές και την αεροπορία.
Κρίσιμο είναι ότι αυτός ο σιδηροδρομικός διάδρομος συμπληρώνει την ευρύτερη φιλοδοξία του Ιράν να ενταχθεί στο παγκόσμιο δίκτυο διαμετακόμισης, να κατακτήσει μεγαλύτερο μερίδιο της επικερδούς διεθνούς αγοράς εμπορευματικών μεταφορών και να διαφοροποιήσει την οικονομία του πέρα από τα έσοδα από το πετρέλαιο.
Καθώς ο κόσμος αντιμετωπίζει διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού και γεωπολιτικές αβεβαιότητες, η επένδυση του Ιράν σε σιδηροδρομικές υποδομές αποτελεί στοίχημα στο γεωγραφικό του πλεονέκτημα και την τεχνική του ικανότητα να εξελιχθεί από περιφερειακός παρατηρητής σε κεντρικό παράγοντα διαμετακόμισης στην Ευρασία.
Το έργο υψηλής ταχύτητας σιδηροδρόμου Τεχεράνης-Κομ-Ισπαχάν αποτελεί οικονομικό και γεωπολιτικό καταλύτη που σηματοδοτεί την αναβίωση του Ιράν ως ζωτικού σταυροδρόμι διαμετακόμισης μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, βορρά και νότου.
Αξιοποιώντας τεχνολογία αιχμής, κινητοποιώντας διατομεακές επενδύσεις και δημιουργώντας ανθεκτικά δίκτυα μεταφορών, το Ιράν χαράζει μια πορεία προς τη βιώσιμη ανάπτυξη, την περιφερειακή ολοκλήρωση και την ενισχυμένη παγκόσμια συνδεσιμότητα.
Εάν ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος, αυτό το μεγα-έργο θα αποτελέσει απόδειξη της δυνατότητας του Ιράν να ηγηθεί του μέλλοντος των διεθνών διαδρόμων διαμετακόμισης, προσφέροντας μια ταχύτερη, πιο πράσινη και πιο ανταγωνιστική εναλλακτική λύση για τις παγκόσμιες εμπορικές ροές και διαμορφώνοντας το οικονομικό τοπίο της Ευρασίας για τις επόμενες δεκαετίες.
ΠΗΓΗ iranea