ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Το Κίνημα της Χ.Δ. εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση με αφορμή τα αυξανόμενα κρούσματα πλειστηριασμών και εξώσεων ακόμα και εμπερίστατων συμπολιτών μας από την πρώτη κατοικία τους, ως συμπτώματα της θεσμικής αισχροκέρδειας που συνοδεύει το σύστημα του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού:
- Όλο και αυξάνονται τα κρούσματα ευάλωτων συμπολιτών μας και νοικοκυριών, των οποίων η πρώτη και μοναδική τους κατοικία «βγαίνει στο σφυρί» από αδίστακτους δανειστές, κυρίως για την εξόφληση χρεών από τραπεζικό δανεισμό.
- Την πράξη αυτή έχουν καταδικάσει ως άκρως ανήθικη και ειδεχθή οι Πατέρες της Εκκλησίας, ακόμα και με τα δεδομένα των πρώτων αιώνων μετά Χριστόν: Σύμφωνα με τον άγιο Γρηγόριο Νύσσης, «Το έλεος έχει πάψει να κατοικεί στων μιαρών και φιλαργύρων τις ψυχές, και αυτοί βλέποντας ακόμα και την κατοικία του οφειλέτη ως εμπόρευμα όχι μόνο δεν συγκινούνται, αλλά επιταχύνουν περισσότερο την πώληση, … Αν είσαι τέτοιος άνθρωπος, με ποια μάτια κοιτάς προς τον ουρανό; Πως ζητάς άφεση αμαρτιών; Εκτός αν κι αυτό που δίδαξε ο Σωτήρας το λες αναίσθητα και προσχηματικά: Άφες ημίν τα οφειλήματα ημών, ως και ημείς αφήκαμεν τοις οφειλέταις ημών; ω πόσοι εξαιτίας των τόκων κρεμάστηκαν και ρίχτηκαν στα ρέματα, κρίνοντας το θάνατο πιο ανακουφιστικό από το δανειστή, αφήνοντας παιδιά ορφανά με κακιά μητριά τη φτώχεια; Αλλά οι αξιότιμοι τοκογλύφοι ούτε και τότε λυπούνται το σπιτικό που ερήμωσε, αλλά ταλαιπωρούν τους κληρονόμους, που το μόνο που κληρονόμησαν είναι το σκοινί της κρεμάλας κι απαιτούν χρήματα από ανθρώπους που με έρανο εξασφαλίζουν το ψωμί τους.» (Λόγος κατά Τοκιζόντων).
- Αλλά και στην κορυφαία για τους εκκλησιαστικούς κανόνες Επιστολή προς Λητόιον του Γρηγορίου Νύσσης, ισχύει ότι: “ακόμη και στη Θεία Γραφή, τόσο η πλεονεξία όσο και ο τόκος (ο τοκισμός), αλλά και η ιδιοποίηση ξένων αγαθών μέσω άσκησης κάποιας εξουσίας – έστω και με το πρόσχημα της εμπορικής πράξης– καταδικάζονται ως απαγορευμένα”. Ο άγιος Γρηγόριος, επικυρωμένος από την Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδο, με αυτά τα λόγια, κατακρίνει τον τοκισμό ως κλοπή και επισημαίνει πως όσοι τον ασκούν εν ολίγοις θέτουν εαυτόν εκτός της Εκκλησίας του Χριστού. Ψιλά γράμματα για τους μεγαλοτραπεζίτες, που λατρεύουν τους αλλότριους θεούς του αστισμού και πρεσβεύουν άλλες “μεταφυσικές”.
Σύμφωνα με τα χρηστά ήθη του ελληνικού λαού:
- Η κατοικία είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και η μοναδική πρώτη κατοικία έπρεπε να προστατεύεται.
- Γι’ αυτό το λόγο η προστασία της αποτέλεσε ένα από τα λίγα ζητήματα για τα οποία πρόβαλε αντίσταση το πολιτικό σύστημα στις επίμονες πιέσεις των Δανειστών. Η πρώτη κατοικία προστατευόταν με νόμο τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης, έστω και όχι ολοκληρωμένα. Προστασία που καταργήθηκε ύστερα από πιέσεις των λογιστών των Βρυξελλών, για τους οποίους κάθε εμπόδιο στην ασυδοσία του τραπεζικού κεφαλαίου φαίνεται ότι αποτελεί «σκάνδαλο».
- Ο δανεισμός με τόκο έχει από την αρχή καταδικαστεί από τον ίδιο το Χριστό, όπως καταγράφεται στα Ευαγγέλια. Στη Δύση απαγορευόταν εντελώς στους Χριστιανούς, ενώ με βάση το Βυζαντινορρωμαϊκό Δίκαιο, που ίσχυσε στην Ελλάδα μέχρι το 1946, απαγορευόταν ο συνολικός τόκος να ξεπερνά το αρχικό ποσό του δανεισμού. Οι συγκεκριμένες διατάξεις έμειναν ανενεργές από το 19ο αιώνα, ως «αναχρονιστικές» και αντίθετες με την επιστήμη της «πλουτολογίας», όπως αποκαλούσαν τότε την πολιτική οικονομία με βάση τις προτεραιότητες του οικονομικού φιλελευθερισμού του 19ου αιώνα, του οποίου ο σημερινός οικονομικός νεοφιλελευθερισμός είναι συνέχεια.
Η «επιθετική πιστωτική πολιτική» των απλήστων θηρευτών
- Ο υπερδανεισμός των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του 2000 που προκάλεσε τα αποκαλούμενα «κόκκινα δάνεια» δεν είναι τυχαίος, αλλά προϊόν οργανωμένης εκστρατείας των τραπεζικών ιδρυμάτων. Ακόμα και ο Άρειος Πάγος κάνει λόγο για «επιθετική πιστωτική πολιτική» των Τραπεζών σε αποφάσεις του. Αν και από τον 4ο μ.Χ αιώνα, η περιγραφή του αγίου Γρηγορίου Νύσσης είναι πολύ πιο κοντά σ’ αυτό που έγινε την πρώτη δεκαετία του 21ου : Γράφει ότι οι τοκιστές χρησιμοποιούν «…μεθόδους των σπουδαίων και απλήστων θηρευτών, οι οποίοι αφού κυκλώσουν με δίχτυα μια κοιλάδα και πιάσουν σ’ αυτά όλα τα άγρια ζώα που ζουν σ’ αυτή, στήνουν και πάλι τα δόκανα στο γειτονικό φαράγγι κι από κει σε κάποιο άλλο, μέχρι ν’ αδειάσουν τα βουνά από θηράματα».
Ο τόκος «τίκτει» συνεχώς, ακόμα κι όταν η γη δεν «τίκτει»
- Στο διήγημά του «Ρεμβασμός του Δεκαπενταυγούστου», ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης εξηγεί τον τρόπο που μέσω του δανεισμού οι αγρότες στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Σκιάθο του 19ου αιώνα, έχασαν τα πιο καλά χωράφια τους: «Ήλθαν «δυστυχισμένες χρονιές», αφορίαι, συμφοραί, θεομηνίαι. Είτα, διά πρώτην φοράν, έλαβεν ανάγκην μικρών δανείων. Δεν εφαντάζετο ποτέ ότι μια μικρά κάμπη αρκεί διά να καταστρέψη ολόκληρον φυτείαν… Εγέννα ή όχι η γη, εκαρποφόρουν ή όχι τα δένδρα, ο τόκος δεν έπαυε. Τα κεφάλαια «έτικτον». Ενώ το δάνειο ανεμπόδιστα «γεννά» συνεχώς τον τόκο, οι πιθανότητες να πάψει να είναι παραγωγική η δραστηριότητα του οφειλέτη, είναι αυξημένες.
- Στα χρόνια μας φτάσαμε στο σημείο, ενώ ακόμα και συντάξεις περικόπηκαν έως και κατά 40% (με βάση τους μνημονιακούς νόμους), τα δάνεια να εξακολουθούν ακάθεκτα να «τίκτουν».
- Με αποτέλεσμα, ακόμα και μικροποσά να διογκώνονται με τους τοκισμούς και τους ανατοκισμούς (μετατροπή τόκων σε κεφάλαιο) και να βγαίνουν στον πλειστηριασμό ολόκληρες περιουσίες, αλλά και πρώτες κατοικίες.
Στο έλεος αδίστακτων κερδοσκόπων οι δανειολήπτες
- Η κατάσταση έχει γίνει ακόμα χειρότερη, αφού με πρόσχημα την «εξυγίανση» των τραπεζών, τα αποκαλούμενα «κόκκινα δάνεια» έχουν αγοραστεί σε μικρό ποσοστό της πραγματικής τους αξίας από «επενδυτές» – τα αποκαλούμενα «φαντς» – που κρύβονται πίσω από εξωχώριες εταιρίες-φαντάσματα με έδρα κυρίως σε χώρες-φορολογικούς παραδείσους, όπως η Ιρλανδία. Τα «φαντς» φορολογούνται στο εξωτερικό και δεν είναι υποχρεωμένα να έχουν ούτε καν ΑΦΜ στην Ελλάδα. Εκπροσωπούνται από εταιρίες διαχείρισης (τους αποκαλούμενους «σέρβισερς»), που απολαμβάνουν προνομιακή δικονομική μεταχείριση, γιατί μπορούν να κινούνται δικαστικά σαν να ήταν τα δάνεια δικά τους:
- Δείχνοντας αναλγησία πολύ μεγαλύτερη από αυτή των Τραπεζών που χορήγησαν τα δάνεια, με καταπάτηση κάθε κώδικα δεοντολογίας.
- Διεκδικώντας όλο το ποσό του δανείου μαζί με τους τόκους, ακόμα κι αν το έχουν αγοράσει με πολύ μικρότερη αξία.
Η θεσμική αισχροκέρδεια
- Η προφανής δυσαναλογία της αξίας του «προϊόντος» με την απαίτηση που βασίζεται σ’ αυτό, λογιζόταν ως αισχροκέρδεια και ήταν πράξη αξιόποινη, σύμφωνα με το άρθρο 405 του Ποινικού Κώδικα, το οποίο (καθόλου τυχαία κατά τη γνώμη μας) καταργήθηκε σιωπηρά με νέα κωδικοποίηση του 2019 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. …και δεν έχει επανέλθει, παρά τη γενικευμένη αυστηροποίηση που επαγγέλλεται η σημερινή κυβέρνηση!
- Το καθεστώς αυτό της θεσμικής αισχροκέρδειας ισχύει σε όλο τον τραπεζικό τομέα, αφού τα επιτόκια των καταθέσεων είναι παγωμένα, από ασήμαντα έως μηδενικά, ενώ αυτά των χορηγήσεων έχουν ανέβει στα ύψη, με πρόσχημα την αντιμετώπιση του πληθωρισμού από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Απόπειρες κυβερνήσεων χωρών όπως η Ισπανία και η Ιταλία να φορολογήσουν τα υπερκέρδη των τραπεζών από τη διαφορά έτυχαν οργισμένης αντιμετώπισης από την «Κομισιόν» η οποία λειτουργεί ως άγρυπνος φρουρός των συμφερόντων τους. Στην Ελλάδα η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη, αφού η διαφορά των επιτοκίων καταθέσεων και χορηγήσεων είναι τριπλάσια από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Η εξέλιξη αυτή είναι ένα προκλητικό δείγμα της νομιμοποίησης του καθεστώτος της ασυδοσίας και της αναγωγής της πλεονεξίας και της αναλγησίας σε «προσόν», με βάση το νέο σύστημα αξιών του οικονομικού νεοφιλελευθερισμού και της δικτατορίας των αγορών.
- Χαρακτηριστικό παράδειγμα θεσμικής αισχροκέρδειας στην Ελλάδα είναι η ασύδοτη άνοδος των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος, που είναι από τις πιο ψηλές στην Ευρώπη.
Η Διοικούσα Εκκλησία να αναλάβει τις ευθύνες της
- Μπροστά στην κατάσταση αυτή, πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους η Διοικούσα Εκκλησία και ο χριστιανικός κόσμος συνολικά, που τείνουν να αντιμετωπίζουν τη χριστιανική διδασκαλία ως ένα είδος ατομικής ηθικής και να κλείνουν να μάτια στην κοινωνική αδικία.
- Να θέσουν όχι μόνο μπροστά στις πολιτικές, αλλά και στις πνευματικές τους ευθύνες τους διοικούντες που επιβάλλουν αυτό το καθεστώς της θεσμοθετημένης ανομίας και αναλγησίας, αλλά και όσους διαπράττουν τέτοιες αδικίες εις βάρος συμπολιτών μας.
ΖΗΤΑΜΕ
- Επαναφορά της προστασίας της Πρώτης κατοικίας.
- Να δοθεί δικαίωμα σε όσους έχουν χάσει την κατοικία τους να ακυρώσουν τους πλειστηριασμούς και να την ξαναπάρουν. Τέτοιος νόμος είχε ψηφιστεί για την ακύρωση των κατοχικών αγοραπωλησιών μετά την απελευθέρωση. Ανάλογη νομοθεσία ταιριάζει για να διορθωθούν οι αδικίες που έχει προκαλέσει η νέου τύπου μνημονιακή κατοχή της χώρας μας.
- Αναστολή κάθε δανειακής υποχρέωσης του οφειλέτη, για το διάστημα που αυτός χάνει το εισόδημα ή την εργασία του, είναι άνεργος και δεν μπορεί να βρει άλλη πηγή εισοδήματος.
- Άμεση και ολοκληρωτική αποβολή του παρατραπεζικού κεφαλαίου από τη διαχείριση των κόκκινων δανείων και ανάθεση της διαχείρισης αυτής σε νέο κρατικό φορέα που θα επιδιώξει την επίλυση των διαφορών με πρώτη προτεραιότητα να δώσει ευκαιρίες και να διευκολύνει τον καλόπιστο οφειλέτη.
- Σε κάθε περίπτωση, να μπει άμεσο τέλος στην ασυδοσία την οποία ο τομέας αυτός απολαμβάνει. Με νέο Κώδικα Δεοντολογίας για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των δανειοληπτών και αυστηρές κυρώσεις για τους παραβάτες.
- Κούρεμα των τόκων όλων των δανείων, ενήμερων και μη, στη βάση του Βυζαντινορρωμαϊκού Δικαίου και κατάργηση κάθε οφειλής από δάνεια η οποία ξεπερνά το ισόποσο του κεφαλαίου της χορήγησης. Όσοι δανειολήπτες εξακολουθούν να χρωστάνε, να μπορούν να εξαγοράσουν τα δάνεια στην τιμή την οποία τα έχουν εξαγοράσει τα «φαντς» από τις δανείστριες τράπεζες.
- Όπως τονίζει ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης, δανεισμός πρέπει να υπάρχει προς ανθρώπους που έχουν ανάγκη, καταδικάζοντας με τον τρόπο αυτό τη σημερινή στάση του τραπεζικού τομέα, που ενώ έχει πάρει από τον Έλληνα φορολογούμενο τόσα χρήματα για «ανακεφαλαιοποιήσεις», δεν αιμοδοτεί με νέες χορηγήσεις την οικονομία : «Εγώ κατά προτεραιότητα παραγγέλλω και διακηρύσσω να δωρίζετε. Κι έπειτα, παρακαλώ να δανείζετε (γιατί ο δανεισμός είναι δεύτερο είδος δωρεάς), αλλά να το κάνετε χωρίς τόκους και προσαυξήσεις, αλλά όπως ο θείος λόγος σας διέταξε. Επειδή είναι το ίδιο ένοχος και άξιος τιμωρίας αυτός που δεν δίνει καθόλου δάνειο, με αυτόν που δίνει δάνειο. Επειδή του πρώτου κατακρίνεται η μισανθρωπία και του δεύτερου η εκμετάλλευση του συνανθρώπου». Κατά συνέπεια, πρέπει να υπάρξει πολιτική άτοκου ή χαμηλότοκου δανεισμού με κριτήριο την ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας.
- Κλείνει ο άγιος το λόγο του κατά τοκιστών, προτρέποντας Να αποφεύγεται ο αλόγιστος δανεισμός και κανένας να μη διακινδυνεύει να δανείζεται «αβούλως» και «προχείρως».
- Η Χριστιανική Δημοκρατία καλεί τα Μέλη και τους Φίλους της να μετέχουν στις ειρηνικές κινητοποιήσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας και τη Διοικούσα Εκκλησία να θέσει μπροστά στις ευθύνες τους όσους με οποιοδήποτε πρόσχημα και τρόπο ξεσπιτώνουν συνανθρώπους μας.
Αθήνα 12 Ιουνίου 2025. Από το Γραφείο Τύπου