●Στο 11% (524.428 άνεργοι) τον Φεβρουάριο 2024, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ!
●Στο 22,3% (1.017.056 άνεργοι) τον Φεβρουάριο 2024, σύμφωνα με τη ΔΥΠΑ!
●Στο 11,3% (492.628 άνεργοι) η διαφορά των δύο Οργανισμών!
Η τεκμαρτή φορολόγηση ελευθέρων επαγγελματιών, η αύξηση του κατώτατου μισθού και επιδομάτων και η αύξηση των εισφορών θα φέρουν νέα αύξηση της ανεργίας!
Τους τελευταίους μήνες όλοι οι Έλληνες και Ελληνίδες βομβαρδίζονταν καθημερινά από κυβερνητικούς αξιωματούχους, συστημικούς διανοούμενους και φιλικά προς την κυβέρνηση ΜΜΕ, ότι δήθεν η ανεργία στην Ελλάδα έπεσε κάτω του 10% (σε μονοψήφιο ποσοστό).
Μόνο η ΕΝΥΠΕΚΚ, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, με παρεμβάσεις της είχε υποστηρίξει ότι τα ευρήματα δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και ότι πρέπει να αναμένουμε τα οριστικά ευρήματα από την ίδια την ΕΛΣΤΑΤ.
Ι.Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε ποσοστό ανεργίας 11% (524.428 ανέργους) για τον Φεβρουάριο 2024
Πράγματι, η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) με το από 1-4-2024 Δελτίο Τύπου αποκαλύπτει αφενός μεν στην πρώτη σελίδα ότι το ποσοστό ανεργίας για τον Ιανουάριο 2024 ήταν 10,6% (αναθεωρημένο προς τα πάνω) και αφετέρου ότι για τον Φεβρουάριο του 2024 το ποσοστό ανεργίας ανέρχεται σε 11% (έναντι του αναθεωρημένου προς τα κάτω 11,2%) καταμετρώντας 524.428 ανέργους, όπως φαίνεται στον πίνακα 3 (σελ. 3) του σχετικού Δελτίου Τύπου της.
ΙΙ.Η ΔΥΠΑ ανακοίνωσε ποσοστό ανεργίας 22,3% (1.017.056 ανέργους) για τον Φεβρουάριο 2024
Ταυτόχρονα, η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ-πρώην ΟΑΕΔ) με το από 20-3-2024 Δελτίο Τύπου ανακοίνωσε για τον ίδιο μήνα (Φεβρουάριος 2024) ποσοστό ανεργίας 22,3% και 1.017.056 ανέργους, όπως φαίνεται στον παρακάτω Πίνακα (Πίνακας 2, σελ. 5).
Για άλλη μια φορά η ΔΥΠΑ (ΟΑΕΔ) διέψευσε την κυβέρνηση και τα φίλια προς αυτήν ΜΜΕ που, επικαλούμενοι τις δειγματοληπτικές έρευνες της ΕΛΣΤΑΤ (που εξαιρεί τους μακροχρόνια ανέργους), μιλούν για δήθεν μείωση της πραγματικής ανεργίας στην πατρίδα μας.
Από τον ανωτέρω Πίνακα προκύπτει, εξάλλου, ότι για τον Φεβρουάριο 2024, από το σύνολο των εγγεγραμμένων στις υπηρεσίες της ΔΥΠΑ (1.017.056 άνθρωποι), μόνο 251.297 είναι οι επιδοτούμενοι (ποσοστό 24,7% των ανέργων).
Εξάλλου, από την ανακοίνωση της ΔΥΠΑ για τον Φεβρουάριο 2024, προκύπτει ότι από το σύνολο των ανέργων, 489.529 (ποσοστό 48,1%) άτομα είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο της Δ.ΥΠ.Α για χρονικό διάστημα ίσο ή και περισσότερο των 12 μηνών και 527.527 (ποσοστό 51,9%) είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο της Δ.ΥΠ.Α. για χρονικό διάστημα μικρότερο των 12 μηνών.
Αξιοπρόσεκτο είναι και το ότι η συντριπτική πλειονότητά τους, αθροιστικά, είναι γυναίκες. Πιο συγκεκριμένα, οι άνεργοι άνδρες ανέρχονται σε 364.133 (ποσοστό 35,8%) και οι γυναίκες ανέρχονται σε 652.923 άτομα (ποσοστό 64,2%).
Η μείωση του αριθμού των επιδοτούμενων ανέργων εξακολουθεί να είναι δραματική επειδή ο ν. 4921/2022 για τον ΟΑΕΔ-ΔΥΠΑ θεσπίζει αυστηρότερα κριτήρια για την επιδότηση των ανέργων που οδηγεί χιλιάδες ανέργους στον αποκλεισμό τους από την καταβολή της.
ΙΙΙ. Η απόκλιση κατά 11,3% (492.628 άνεργοι) των δύο Οργανισμών
Η μεγάλη απόκλιση των δύο κρατικών Οργανισμών στην καταμέτρηση των ανέργων δυστυχώς συνεχίζεται δημιουργώντας τουλάχιστον προβληματισμό για τους θεσμικούς χειρισμούς στο μείζον αυτό κοινωνικό ζήτημα, πολύ περισσότερο που δεν συμφωνούν ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ στο αν έχουμε αύξηση ή μείωση της ανεργίας αφού η ΕΛΣΤΑΤ την εμφανίζει μειούμενη ενώ η ΔΥΠΑ αυξανόμενη!!
Η θηριώδης διαφορά του αριθμού των ανέργων και του ποσοστού ανεργίας μεταξύ των δύο Οργανισμών οφείλεται αφενός μεν στο ότι οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι της ανεργίας εκ μέρους της ΕΛΣΤΑΤ δεν περιλαμβάνουν τους μακροχρόνια ανέργους (πάνω από 12 μήνες) που υποχρεωτικά εκ της Νομοθεσίας λαμβάνει υπόψη της η ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) και αφετέρου στο ότι η ΕΛΣΤΑΤ εκλαμβάνει ως εργαζόμενους και όσους εργάζονται λίγες ώρες εβδομαδιαίως.
Σε κάθε περίπτωση, η σκανδαλώδης διαφωνία των δύο Οργανισμών αποτελεί εμπαιγμό όχι μόνο των ανέργων και των οικογενειών τους, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας.
Είναι απαράδεκτο η κυβέρνηση και τα φίλια ΜΜΕ να ανακοινώνουν ΜΟΝΟ τα ευνοϊκά για την κυβέρνηση στατιστικά ευρήματα της ΕΛΣΤΑΤ (που «στοχεύει στην άριστη συνεργασία με τη Eurostat και τις άλλες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής») και να παραγνωρίζουν ή να αποσιωπούν τα πραγματικά στοιχεία της ΔΥΠΑ (ΟΑΕΔ)!!
IV.Ποτέ η ανεργία δεν έπεσε σε μονοψήφιο ποσοστό!
Επιπροσθέτως, η ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτει στην 1η σελίδα του από 1-4-2024 Δελτίου Τύπου ότι το ποσοστό ανεργίας για τον Ιανουάριο 2024 ήταν 10,6% (αναθεωρημένο προς τα πάνω) και ότι για τον Φεβρουάριο του 2024 το ποσοστό ανεργίας ανέρχεται σε 11% (έναντι του αναθεωρημένου προς τα κάτω 11,2%)!!
Μάλιστα, στον Πίνακα 4 (σελ. 5) της «Έρευνας Εργατικού Δυναμικού», η ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτει τις αποκλίσεις των δικών της ποσοστών μεταξύ προηγούμενων και τρεχουσών εκτιμήσεων. Από τον Πίνακα αυτόν προκύπτει, εμμέσως πλην σαφώς, η ομολογία της ΕΛΣΤΑΤ ότι από τον Οκτώβριο 2023 έως και τον Δεκέμβριο 2023 που «εκτιμούσε» μονοψήφιο νούμερο για την ανεργία, αυτή ήταν τελικά υψηλότερη πάνω από μία (1) ποσοστιαία μονάδα!
Δείτε εδώ τον Πίνακα 4 από την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ με τις αρχικές εκτιμήσεις και τις σημερινές («διορθωμένες»-«αναθεωρημένες»).
Η κυβέρνηση και το ΥΠΕΚΑ, στην προσπάθειά τους να υποστηρίξουν το αφήγημα για δήθεν «ανάπτυξη» με αύξηση των μισθών και μείωση της ανεργίας, προσέτρεξε να υιοθετήσει τις εκτιμήσεις για ανεργία κάτω του 10% και δεν ανέμενε τα τελικά (αναθεωρημένα) στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Κατόπιν των ανωτέρω, αποκαλύπτεται στην ελληνική κοινωνία:
-ότι ουδέποτε είχαμε στη χώρα μας μονοψήφιο ποσοστό ανεργίας, μετά την είσοδό μας στο ΔΝΤ και
-η ανεργία πάλι «τραβά την ανηφόρα» αφού τον Φεβρουάριο 2024 ανήλθε σε 11% σε σχέση με τους προηγούμενους πέντε μήνες (Σεπτέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024).
V. Η τεκμαρτή φορολόγηση αυτοαπασχολουμένων, η αύξηση του κατώτατου μισθού και των επιδομάτων και η αύξηση των εισφορών θα προκαλέσουν αύξηση της ανεργίας
Είναι σίγουρο ότι εφεξής η ανεργία θα αυξηθεί περαιτέρω αφού η τεκμαρτή φορολόγηση των αυτοαπασχολουμένων, η αύξηση του κατώτατου μισθού και των επιδομάτων που παρασύρει προς τα πάνω (βλέπε ανάλυσή μας στο φύλλο 116 της «Εφημερίδας όλων των Συνταξιούχων 60+»), καθώς και οι αυξημένες ετήσιες ασφαλιστικές εισφορές των ελευθεροεπαγγελματιών, θα αποθαρρύνουν τους εργοδότες από το να προβούν σε προσλήψεις ή αύξηση μισθών.
Άλλωστε με τον νέο κατώτατο μισθό οι ελεύθεροι επαγγελματίες-αυτοαπασχολούμενοι θα φορολογηθούν με αυξημένο τεκμαρτό εισόδημα, το οποίο
-για την πλειονότητα- θα προκύπτει εφεξής με βάση τις εκάστοτε κατώτατες αποδοχές των υπαλλήλων τους. Υπολογίζεται ότι για κάθε 50 ευρώ μεικτά (40 ευρώ καθαρά) που καταβάλλει ο ελεύθερος επαγγελματίας για κάθε εργαζόμενο, ο ίδιος θα επιβαρύνεται με 63 ευρώ το μήνα ως ασφαλιστικές εισφορές, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 5073/2023 (ΦΕΚ Α 24).
Αυξημένους φόρους επίσης κατά 6,4%-37% θα καταβάλλουν το 2025 (για τα εισοδήματα του 2024) χιλιάδες ελεύθεροι επαγγελματίες, επιστήμονες αλλά και αγρότες λόγω της αύξησης του κατώτατου μισθού από τα 780 ευρώ (μεικτά) στα 830 ευρώ (μεικτά) από 1-4-2024. Όπως εξηγήσαμε παραπάνω, σύμφωνα με τον ν. 5073/2023, ο εκάστοτε κατώτατος μισθός θα λαμβάνεται υπόψη ως βάση υπολογισμού των ελάχιστων τεκμαρτών ποσών φορολόγησης των εισοδημάτων τους που υποχρεούνται να εμφανίζουν στην Εφορία για κάθε φορολογικό έτος από το 2024 και μετά.
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και επιστήμονες που ασκούν ατομικές δραστηριότητες θα κληθούν να πληρώσουν επιπλέον φόρους επειδή το τεκμαρτό εισόδημά τους (τουλάχιστον για όσους δηλώνουν εισόδημα από 10.000-15.000 ευρώ) θα προσδιοριστεί κυρίως από τον αριθμό των υπαλλήλων τους που αμείβονται με τις κατώτατες αποδοχές.
Συμπέρασμα όλων των παραπάνω είναι ότι ο νέος τρόπος τεκμαρτής φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών κυρίως, το νέο σύστημα μισθών όπως διαμορφώνεται για το 2024 και μετά, με επίκεντρο τον κατώτατο μισθό που αυξήθηκε από 1-4-2024, αλλά και η κατ’έτος αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των ελευθεροεπαγγελματιών, είναι απολύτως βέβαιο ότι, ως αντικίνητρα, θα οδηγήσουν σε περαιτέρω αύξηση της ανεργίας, κυρίως στους κλάδους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Εξάλλου, σύμφωνα με τους πίνακες που δημοσίευσε στις 7-4-2024 η δημοσιογράφος κυρία Μαίρη Λαμπαδίτη στην εφημερίδα «Το Πρώτο Θέμα» και επεξεργάστηκε το επιστημονικό στέλεχος ΙΝΕ/ΓΣΕΕ κ.Γιώργος Θανόπουλος, η επιβάρυνση του εργοδότη που απασχολεί πλήρως άγαμο άτομο, χωρίς προϋπηρεσία, μετά την 1-4-2024 είναι η παρακάτω:
Κατώτατος μισθός (830 €) για πλήρως απασχολούμενο,
άγαμο, χωρίς προϋπηρεσία και συνολική επιβάρυνση
εργοδότη (με αναγωγή σε 12μηνη βάση υπολογισμού)
Μηνιαίο κόστος σε ετήσια βάση Ετήσιο κόστος
Συνολικό μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος εργοδότη 1.189,46 14.273,53
Εργοδοτικές εισφορές 22,29% 216,81 2.601,66
Μεικτές αποδοχές εργαζόμενου 972,66 11.671,87
Εισφορά εργαζόμενου 13,87% 134,91 1.618,89
Φορολογητέο εισόδημα εργαζόμενου 837,75 10.052,98
Φόρος εισοδήματος εργαζόμενου 11,22 134,66
Καθαρές αποδοχές εργαζόμενου 826,53 9.918,32
Κατώτατος μισθός (830 €) για πλήρως απασχολούμενο,
άγαμο, χωρίς προϋπηρεσία και συνολική μηνιαία επιβάρυνση εργοδότη
Μηνιαίο κόστος σε ετήσια βάση
Συνολικό μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος εργοδότη 1.015,01
Εργοδοτικές εισφορές 22,29% 185,01
Μεικτές αποδοχές εργαζόμενου 830
Εισφορά εργαζόμενου 13,87% 115,12
Φορολογητέο εισόδημα εργαζόμενου 837,75
Φόρος εισοδήματος εργαζόμενου 11,22
Καθαρές αποδοχές εργαζόμενου 703,66
Ποσοστιαία αύξηση μεικτών μηνιαίων αποδοχών σε σύγκριση με τον αμέσως προηγούμενο κατώτατο μισθό (780 €) 6,41%
Ποσοστιαία αύξηση μεικτών μηνιαίων αποδοχών σε σύγκριση με τον πριν τον προηγούμενο κατώτατο μισθό (665,70 €) 5,7%
VI.Αύξηση της ανεργίας λόγω της μαζικής χρήσης νέων τεχνολογιών και της τεχνητής νοημοσύνης
Σύμφωνα με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές εξελίξεις, η ανεργία θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα καθότι η όλο και μεγαλύτερη χρησιμοποίηση των νέων τεχνολογικών παραγωγικών μεθόδων (με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και την ταχύτατη ψηφιοποίηση κυρίως των υπηρεσιών), πολλά παραδοσιακά επαγγέλματα, ακόμη και επαγγέλματα μέσης και ανώτερης εξειδίκευσης, κινδυνεύουν να καταργηθούν, αν δεχτούμε και πρόσφατες Εκθέσεις Παγκόσμιων Οργανισμών (ΔΝΤ, Διεθνές Γραφείο Εργασίας, Eurostat).
Γι’αυτό η κυβέρνηση και τα ΜΜΕ ίσως να πρέπει να μην λαμβάνουν εφεξής υπόψη τους μόνο τα ανακοινωθέντα από την ΕΛΣΤΑΤ αφού αφενός πρόκειται για «έρευνα» και όχι για επίσημη κρατική καταγραφή δεδομένων (για τα οποία αρμόδια είναι μόνον η ΔΥΠΑ) και αφετέρου η ίδια ομολογεί τις αστοχίες και αποκλίσεις της, ακόμα και ως ερευνητική-πιθανολογούμενη παράθεση (αμφισβητούμενων) στοιχείων.
Η κυβέρνηση οφείλει να παρακολουθεί με μεγαλύτερη προσοχή τα ανακοινωθέντα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ (αφού άλλωστε αυτή δεν καταμετρά τους μακροχρόνια ανέργους) και να δίνει μεγαλύτερη έμφαση στα ευρήματα της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ), η οποία για δεκαετίες καταγράφει εγκυρότερα και ασφαλέστερα το σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα της ανεργίας στην πατρίδα μας.
Έτσι γίνεται σαφές ότι το αφήγημα της κυβέρνησης περί βελτίωσης τής αγοράς εργασίας, μείωσης της ανεργίας και περί ανάπτυξης καταρρέει, αφού δεν έχει έρεισμα. Κι αν με οικονομικούς όρους φαίνεται κάποιος ρυθμός ανάπτυξης, αυτή δεν αφορά τους μισθωτούς, ούτε τους ελευθεροεπαγγελματίες, ούτε τους ανέργους, ούτε τους συνταξιούχους. Δεν αφορά την ελληνική κοινωνία παρά μόνο μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους αφού δεν πρόκειται για ουσιαστική και βιώσιμη ανάπτυξη επ’ωφελεία της κοινωνίας, αλλά των ολίγων οικονομικά ισχυρών.
Η κυβέρνηση οφείλει να δώσει έμφαση στο ζήτημα της ανεργίας και να εξασφαλίζει πλήρεις και σταθερές θέσεις εργασίας (κυρίως για τους νέους και τις γυναίκες) που προσφέρουν ασφάλεια, ποιότητα ζωής και αξιοπρεπή διαβίωση των εργαζομένων και των οικογενειών τους.
Αλέξης Π. Μητρόπουλος
Καθηγητής ΕΚΠΑ-Πρόεδρος ΕΝΥΠΕΚΚ
Διαβάστε περισσότερα εδώ: https://enypekk.gr/2024/04/14/alexis-mitropoulos-kathigitis-proedros-enypekk-i-anergia-pali-trava-tin-anifora
Απαγορεύεται η οποιαδήποτε αναδημοσίευση, χωρίς την άδεια του εκδότη και οπωσδήποτε χωρίς την αναφορά της πηγής προέλευσης του περιεχομένου.