H Coca Cola και το κράτος “δύο σε ένα”

1688
coca

Το καλοκαίρι του 2016, σε ένα άρθρο μου το οποίο αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο, με τον τίτλο «Coca Cola: μποϊκοτάζ με τη χρήση και των ηλεκτρονικών μέσων» προέβλεπα ότιη Coca Cola επιζητεί έναν τρόπο νομικής ακύρωσης του μποϊκοτάζ. Κάθε μήνυση και αγωγή, που καταθέτουν οι δικηγόροι της , καταλήγει στο αίτημα, με τη μία ή την άλλη πρόφαση, απαγόρευσης του μποϊκοτάζ: η Coca Cola αναζητεί εναγωνίως ένα >παραθυράκι< νομιμοποίησης της απαγόρευσης του μποϊκοτάζ – έως τώρα έχουν αποτύχει διότι η ελληνική δικαιοσύνη έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων”.

Το “παραθυράκι ευρέθηκε και η Coca Cola κατόρθωσε, όχι να απαγορεύσει το μποϊκοτάζ και τα συνθήματα του γενικώς και αορίστως, κάτι τέτοιο θα ήταν αντισυνταγματικό, αλλά φρόντισε να μην αγγιχτεί το Σύνταγμα και έτσι η απαγόρευση δεν μπορεί μεν να έχει γενική ισχύ, αλλά ισχύει για κάποιους απεργούς – όχι για όλους – και για κάποιους συνδικαλιστές, όχι για όλους και αυτοί μπορούν να λέγουν δημοσίως τα μύρια όσα, αλλά όχι κάποια συγκεκριμένα, να χρησιμοποιούν “έτσι” τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όχι “αλλιώς”! Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι το Πολυμελές Πρωτοδικείο των Αθηνών δεν έλαβε καθόλου υπ΄ όψιν του την απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου της Θεσσαλονίκης, το οποίο έκρινε το μποϊκοτάζ νόμιμο. Προφανώς, σε σχέση με την Coca Cola, ζούμε σε κράτος “δύο σε ένα”. O δικηγόρος των απεργών είχε καταθέσει έφεση, αμέσως μετά την γνωστοποίηση της απόφασης: σε λίγες μέρες (συγκεκριμένα την ερχόμενη Παρασκευή 14 Ιουλίου 2017) θα εκδικαστεί η προσφυγή των εργαζομένων για την ακύρωση της περίεργης αυτής δικαστικής κρίσεως.

Από πέρυσι το καλοκαίρι είναι και η δεύτερη πρόβλεψη, η οποία διατυπώθηκε στο άρθρο μου με τον τίτλο “Μποϊκοτάζ και στο κρύο τσάι ΝESTEA”. Το συγκεκριμένο τσάι είναι μια συμπαραγωγή της Coca Cola και της Nestle και εισάγεται στη χώρα μας από την Ρουμανία. Σύμφωνα με φετινή ανακοίνωση της Coca Cola από του χρόνου η συνεργασία των δύο πολυεθνικών θα διακοπεί και το τσάι NESTEA στην Ελλάδα δε θα έχει σχέση με την αμερικανική εταιρία. Αντίθετα η συνεργασία των δύο πολυεθνικών θα συνεχιστεί κανονικά στην Ρουμανία και στην Βουλγαρία. Να υποθέσουμε ότι η Nestle θορυβήθηκε από το μποϊκοτάζ και θέλει να απαγκιστρωθεί προσωρινά από την Coca Cola στην Ελλάδα; Να υποθέσουμε “μπλόφα” της Coca Cola, από εκείνα τα συνεχή μικρά και ανεπαίσθητα ψεύδη με τα οποία προσπαθεί να αποκοιμήσει την κοινή γνώμη, για να ανακοπεί το μποϊκοτάζ στο NESTEA αυτή τη θερινή περίοδο; Δε θα προβούμε σε εκτιμήσεις επ΄ αυτού, απλώς υπενθυμίζουμε στους καταναλωτές ότι και αυτό το καλοκαίρι δεν πίνουμε τα προϊόντα της Coca Cola, οπότε δεν πίνουμε και NESTEA.

Ιδού και η πρόβλεψη από το περυσινό άρθρο “Μποϊκοτάζ και στο κρύο τσάι NESTEA”: “Είναι προφανές ότι η Coca Cola, μετά τις αποτυχημένες προσπάθειες της να πείσει το καταναλωτικό κοινό για τις αγαθές προθέσεις της και τη συμβολή της στην εθνική οικονομία, θα επιχειρήσει στο μέλλον να πείσει για την… ελληνικότητα κάποιων προϊόντων της. Ήδη πριν από μήνες διέδωσε μέσω του τύπου την >πληροφορία< ότι ενδιαφέρεται για τη συμβολαιακή γεωργία, έναν τομέα δηλαδή στον οποίο κάνουν θραύση οι ελληνικές εταιρίες παραγωγής χυμών, αναψυκτικών και οίνων. Αυτό θα σήμαινε ότι η Coca Cola θα διέκοπτε τη χρησιμοποίηση εισαγόμενου συμπυκνωμένου χυμοπολτού από άλλες χώρες για την παραγωγή των προϊόντων της. Μια τέτοια στροφή ενέχει, όμως, τον κίνδυνο της υποχώρησης των πωλήσεων και της πιθανής εξαφάνισης βασικών προϊόντων της , όπως η Fanta και το Sprite… η επίκληση της ελληνικότητας κάποιων προϊόντων της συγκεκριμένης εταιρίας θα καθιστούσε ολοφάνερο τον >ξενόφερτο< χαρακτήρα κάποιων άλλων και στον πιο αφελή καταναλωτή – για το ομώνυμο αναψυκτικό, δηλαδή την Coca Cola αυτή καθ΄ αυτή, η επίκληση της ελληνικότητας θα ήταν καταστροφική“.

Σε λιγότερο από ένα χρόνο η Coca Cola ανακοίνωσε ένα “ελληνικό” προϊόν, που παρασκευάστηκε (στην Ατλάντα των Ηνωμένων Πολιτειών και άλλα φθηνά “μαρκετινίστικα”) και έχει αρχίσει να διανέμεται στην ελληνική αγορά. Στην ουσία πρόκειται για μια απομίμηση των αναψυκτικών με στέβια που κυκλοφορούν, εδώ και καιρό, οι ελληνικές εταιρίες ΕΨΑ, Λουξ, Βίκος, Green Cola. Σε άρθρο μου, το οποίο αναρτήθηκε λίαν προσφάτως στο διαδίκτυο και φέρει τον τίτλο “H Coca Cola >τρώει< τώρα από τις σάρκες της”, διατύπωσα επίσης μια εκτίμηση για την τύχη αυτού του νέου προϊόντος-απομίμηση των αυθεντικών ελληνικών αναψυκτικών: “… η αναγγελία της παραγωγής Coca Cola με στέβια είναι παραπλανητική κίνηση της αμερικανικής πολυεθνικής και το συγκεκριμένο προϊόν δε θα προωθηθεί ουσιαστικώς στην αγορά. Ο λόγος είναι πολύ απλός: κανείς δεν προωθεί στην αγορά ένα προϊόν εις βάρος ενός άλλου δικού του. Η Coca Cola επιδιώκει την προσωρινή σύγχυση των καταναλωτών και, ουσιαστικά, θα αποσύρει το προϊόν από την αγορά πριν καν το κυκλοφορήσει σε μεγάλη έκταση”.

Και οι τρεις περιπτώσεις αναδεικνύουν το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η αμερικανική πολυεθνική Coca Cola από το μποϊκοτάζ στα προϊόντα της και από το κίνημα “ούτε γουλιά”: στην πρώτη αναδεικνύονται διάφορες παράξενες “διασταυρώσεις” της ελληνικής δικαιοσύνης με την αμερικανική εταιρία που δημιουργούν ποικίλα ερωτηματικά και αφήνουν πλήθος υπονοιών στους πολίτες της χώρας, στη δεύτερη αναφαίνονται διάφοροι περίεργοι συνδυασμοί κοινών επιχειρηματικών δράσεων, οι οποίοι προφανώς οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες, όπως π.χ. το μποϊκοτάζ στην Coca Cola και στην τρίτη αναδεικνύεται σε όλη της τη μεγαλοπρέπεια η συντριπτική ήττα της Coca Cola από το κίνημα “ούτε γουλιά”, η οποία καταγράφεται στην ανάγκη να διατεθεί στην ελληνική αγορά, έστω και σε περιορισμένη έκταση, ένα προϊόν ανταγωνιστικό προς τα ομοειδή ελληνικά (Vikos Cola, Loux Cola, Green Cola).

Το σύστημα Coca Cola υπό την πίεση του μποϊκοτάζ και του κινήματος “ούτε γουλιά” αποκάλυψε τις βασικές του αδυναμίες: ισχνό χαρτοφυλάκιο προϊόντων και στελεχικό δυναμικό χωρίς φαντασία και εμπνεύσεις. Δεν είναι τυχαίο ότι όλο το βάρος της ανάσχεσης των συνεπειών του μποϊκοτάζ εναποτέθηκε στο νομικό τμήμα του συστήματος και στις πολύ γνωστές ικανότητές του.

Από το μένος της Coca Cola και τις απειλές κατά των εργαζομένων γίνεται φανερό ότι το μποϊκοτάζ φέρνει αποτελέσματα. Και επειδή τα στελέχη του συστήματος Coca Cola από την Λεωφόρο Κηφησίας μέχρι την Ατλάντα, υποτιμούν τη νοημοσύνη των Ελλήνων και των Ελληνίδων συνεχίζουμε να λέμε “ναι” στα προϊόντα των αμιγώς ελληνικών επιχειρήσεων και να βροντοφωνάζουμε: ”Ούτε γουλιά Coca Cola γιατί βλάπτει σοβαρά την ανάπτυξη”.

Επειδή “κάθε γουλιά μετράει”, δεν τους κάνουμε τη χάρη:

Δεν πίνουμε Coca Cola, Fanta, Sprite, Amita, Frulite, νερό ΑΥΡΑ

Υ.Γ.: Σε παλαιότερα άρθρα μου είχα αναφερθεί στις παράνομες διαφημίσεις της Coca Cola στα περίπτερα της Θεσσαλονίκης και την αισθητική ασχήμια που προκαλούσαν στο κέντρο της πόλης και σε άλλες περιοχές. Εδώ και δεκαπέντε ημέρες η ιστοσελίδα dimarxos.gr δημοσίευσε επί του συγκεκριμένου ζητήματος, μια εμπεριστατωμένη έρευνα, την οποία αναπαρήγαγε εκτενώς στο Διαδίκτυο και ασκούσε κριτική στην δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης. Σημειώνω ότι η οπτική ρύπανση που προκαλούσε για δεκαετίες η Coca Cola στην Θεσσαλονίκη, δεν συναντιόταν πουθενά στην Ελλάδα, ένδειξη και αυτό της γενικότερης υποτιμητικής αντιμετώπισης της πρωτεύουσας της Μακεδονίας. Το αποτέλεσμα της ιστοσελίδας dimarxos.gr και η καμπάνια του έφερε αποτέλεσμα: από χθες ειδικό συνεργείο αποτελούμενο από τρεις αλλοδαπούς μάστορες – ελπίζουμε ασφαλισμένους στο ΙΚΑ – αλλάζει τις σκεπές των περιπτέρων με τις παράνομες διαφημίσεις της Coca Cola στους κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης και τοποθετεί σύννομες. Αυτή είναι η πολιτική πρακτική της Coca Cola: παρατυπεί, παρανομεί και όταν εγκαλείται, απομακρύνει τις… “βρομιές” της για να τις κάνει παραπέρα, σε άλλο σημείο με άλλο τρόπο.

*Ο Όμηρος Ταχμαζίδης είναι μέλος του Ε.Γ. της “Σοσιαλιστικής Προοπτικής”

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας