Όλοι γνωρίσαμε την ιστορία της Μαντάμ Σουσού όταν διαβάζαμε τις άφθαστες ιστορίες του Δημήτρη Ψαθά. Επρόκειτο για μια λαϊκή κυρία που παρίστανε την κοντέσα με καταγωγή από «τζάκι» και απαιτούσε να την «σέβονται» και να της φέρονται ανάλογα. Ήταν ουσιαστικά ένα γελοίο γυναικείο πρόσωπο των δεκαετιών 1950 και 60, απότοκο μιας παραγωγής «συλλογικού φαντασιακού» δηλαδή ψευδαισθήσεων από τα λαϊκά στρώματα. Έμεινε συνώνυμο της ψευδαίσθησης και της φαντασίωσης κοινωνικής ανόδου, ταυτισμένο με την γελοιότητα και τον αυτοεξευτελισμό.
Ερχόμενοι τώρα στην χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας που ονομάζεται Ελλάδα, διακρίνουμε μια περίοδο από το 2000 και ύστερα, όπου η χώρα ζούσε τον μύθο της, αυτοπεριβαλλόμενη από τον μανδύα της «Ανεπτυγμένης», «Ευρωπαϊκής», «Δυτικής» και άλλα παρόμοια. Είχε τον «αέρα» του Ευρώ η χώρα του «Φρέσκου αέρα» που λέγεται Ελλάδα, πουλούσε ύφος και στυλ στους γείτονες – «Καθυστερημένοι Βαλκάνιοι», «Υποανάπτυκτοι Τούρκοι» και άλλες ανοησίες» – μέσω των οποίων ο κάθε κομπλεξικός («συμπλεγματικός» επί το επιεικέστερον…) όπως πολλοί Έλληνες πολιτικοί, επιδίωκε να αναβαθμιστεί στα μάτια του πόπολου –για να μπορεί να τον κουμαντάρει πιο εύκολα– αλλά και στα μάτια του εαυτού της, να νιώθει «Ευρωπαία», «Ανεπτυγμένη», χώρα «Βαρέων βαρών», ισοδύναμη της Γερμανίας και ισόνομη της Γαλλίας, όπως οι χωριάτες που θέλουν να μπουν στα παλάτια γιατί έχουν πολύ χρήμα και να νιώθουν «ισότιμοι» με τους πρίγκηπες!
Ήταν η εποχή του ευρώ, του Χρηματιστηρίου, των Ολυμπιακών, των μεγάλων έργων δηλαδή των «Μεγάλων έργων της αρπαχτής», η εποχή που οι Ελληνικές Κυβερνήσεις το έπαιζαν «επίπεδο», μέλη του «ανεπτυγμένου δυτικού και πολιτισμένου κόσμου και άλλα ηχηρά, τρανταχτά και πολύ κωμικά! Μετά βέβαια ήλθαν τα Μνημόνια, τα κεφάλια «μπήκαν μέσα» και αφού περικόπηκαν οι μισθοί και συντάξεις και φτώχυνε η μεγάλη μάζα, έκανε σαν σίφουνας την είσοδό του στην πολιτική ο Νεοφιλελευθερισμός! Θύμιζε «ταύρο εν υαλοπωλείω», πρόθυμος να πουλήσει κάθε τι δημόσιο, όλες τις ΔΕΚΟ αντί πινακίου φακής, να διώξει «πλεονάζον προσωπικό» – πλεονάζον κατά την φαντασία του– και φυσικά να τσακίσει τους τεμπέληδες, παρασιτοποιημένους και θρασύτατους συνδικαλιστές που μετατράπηκαν σε σύγχρονους Βελζεβούληδες! Εάν ρίχναμε στην πυρά όλα τα παραπάνω – σύμφωνα με τους Γκουρού του Νεοφιλελευθερισμού– η Ελλάδα θα «πήγαινε μπροστά» και θα μετατρεπόταν σε «σύγχρονη οικονομία», ανεπτυγμένη «δυτική χώρα» και άλλες ανοησίες «ων ουκ εστι αριθμός».
Έτσι, πουλήθηκαν πολλές Δημόσιες Επιχειρήσεις όπως καλή ώρα ο ΟΣΕ για μόλις 45(!) εκατομμύρια, προβάλλοντας το επιχείρημα του εκσυγχρονισμού, της βελτίωσης της παροχής υπηρεσιών, της ανόδου του συνολικού επιπέδου των ελληνικών Σιδηροδρόμων και άλλα, πολύ συμπαθητικά και ευάρεστα!
Ταυτόχρονα, απολύθηκε προσωπικό του ΟΣΕ, οι εργαζόμενοι μειώθηκαν από 13.000 σε 2.300 (τυπικά) αλλά ουσιαστικά σε 700. Ο ολοκαίνουργος εξοπλισμός τηλεδιακίνησης, φωτοσήμανσης, GPS κλπ. ναι μεν αγοράστηκε μετά φανών και λαμπάδων αλλά ουδέποτε τοποθετήθηκε με αποτέλεσμα τα τραίνα να μην είναι ασφαλή, να μην μπορούν να αναπτύξουν την ταχύτητα που θα ήθελαν, το σύστημα ασφαλείας και αυτόματης τροχοπέδησης σε περίπτωση ανθρώπινου λάθους να μη λειτουργεί και οι ταξιδιώτες να βρίσκονται εκτεθειμένοι σε θανάσιμους κινδύνους σε κάθε τους ταξίδι.
Για να ηρεμήσει και να αποκοιμηθεί το πόπολο, δηλαδή ο λαός που μάλλον θέλει και τα παθαίνει ψηφίζοντάς τους, άρχισε μια απίστευτη προπαγανδιστική καταιγίδα που πάντα βαφτίζεται ως «Εκστρατεία Ενημέρωσης» και πρόκειται ουσιαστικά για εκστρατεία «Αποβλάκωσης και μαζικής κρετινοποίησης» ούτως ώστε και οι ιδιωτικοποιήσεις να δικαιολογηθούν – το Τρίτο Μνημόνιο επέβαλλε την πώληση του ΟΣΕ για 45 εκατομμύρια, μην το ξεχνάμε– αλλά και η απαστράπτουσα πραγματικότητα να περασθεί ως αληθινή και όχι ψευδεπίγραφη. Τα καθρεφτάκια για τους Ιθαγενείς των Αποικιοκρατών έχουν μετονομαστεί σε «Εγχειρίδιο του βολικού ηλίθιου και νομοταγούς κρετίνου» ώστε να πουλήσουμε «φύκια για μεταξωτές κορδέλες» περί δήθεν «αναγέννησης» του ΟΣΕ που θα παρέχει υπηρεσίες Γαλλικού, Γερμανικού, Ιαπωνικού Σιδηροδρόμου! Πολλοί κακομοίρηδες σε αυτή την χώρα νόμισαν πως θα ταξιδεύουν με τραίνα όπως τα Γαλλικά τραίνα Υψηλής Ταχύτητας (TGV) ή τα υπερσύγχρονα τραίνα των Γερμανικών DB ! Έτσι, ο κάθε κυρ–Κώστας και η κάθε κυρά–Μπέτυ πίστευαν πως θα έχουμε σύγχρονο σιδηρόδρομο, θα γινόμασταν Ευρώπη βρε αδερφέ! Και δώστου οι προσδοκίες του Ρωμιού μικροαστού που αποτελεί τον Πρωτάνθρωπο του Νεοέλληνα, φούσκωνε από υπερηφάνεια πιστεύοντας πως αρχίζει να ζει κάπου μεταξύ Ολλανδίας, Λουξεμβούργου και Ν.Α. Δανίας, χωρίς να καταλαβαίνει ο φουκαράς πως τον δουλεύουν αγρίως και πως το περίφημο και πολύ–πολύ «γυαλιστερό» «Βέλος» – η σύγχρονη Αμαζόνα των Ελληνικών Σιδηροδρόμων που θα απογειωνόταν μέχρι το φεγγάρι– ήταν «πρό των πυλών». Οι σύγχρονοι Ευρωλιγούρηδες ένιωθαν ρίγη αγαλλίασης και οι πρωτοξάδελφοί τους «Δυτικόπληκτοι της Συμφοράς» από το Ανατολικό Μπραχάμι, έπλεαν σε πελάγη ευτυχίας! Επιτέλους, γίναμε Ευρώπη, είμαστε Δύση, ανεπτυγμένοι και επιπέδου! Στο τέλος, αλληλο/αγκαλιαζόμενοι έψαλαν το «Ωσαννά!» τους, με τίτλο «God save Europe!»! Στιγμές ανείπωτης ευτυχίας, μέθης και απερίγραπτης χαράς, ευρωπαϊσμού και δυτικισμού! Αφερίμ!
Αφού προηγήθηκαν πολλά ατυχήματα, κακοτεχνίες, απίστευτες ελλείψεις και καταγγελίες στον ελληνικό σιδηρόδρομο, καταλήξαμε στην «Αποκάλυψη του Ιωάννη», το δυστύχημα στα Τέμπη με τους δεκάδες νεκρούς. Όμως τί προηγήθηκε τα τελευταία χρόνια ; Ας το εξετάσουμε:
Μόλις πριν από πέντε μήνες, τον Οκτώβριο του 2022, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης είχε αποστείλει εξώδικο προς τον ΟΣΕ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Hellenic Train και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καταγγέλλοντας την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, την έλλειψη συντήρησης και τα φωτοσήματα που δεν λειτουργούν αλλά φαίνεται πως το εξώδικο κατέληξε στα συρτάρια ή ακόμα χειρότερα στον κάλαθο των αχρήστων.
Επίσης η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης είχε μάλιστα υπογραμμίσει τους τρεις εκτροχιασμούς που είχαν λάβει χώρα εκείνο το διάστημα, στην Τιθορέα την 1η Αυγούστου, στο Λιανοκλάδι στις 10 Οκτωβρίου και στην Τιθορέα εκ νέου στις 21 του ίδιου μήνα.
Τραγικό και απερίγραπτο αλλά μόλις σήμερα όλη η Ελλάδα έμαθε ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι λειτουργούν χειροκίνητα όπως ακριβώς κάποτε επί Χ. Τρικούπη, ή στις ταινίες western.
Με μία όμως πολύ βασική διαφορά: Τον καιρό του Τρικούπη τα τρένα δεν ανέπτυσσαν ταχύτητες 200 χλμ. την ώρα. Τότε οι ταχύτητες ήταν πολύ χαμηλότερες και υπήρχε μεγαλύτερος χρόνος αντίδρασης.
Να μην λησμονούμε πως το πρόβλημα είναι πολιτικό και βαραίνει τη νυν κυβέρνηση Μητσοτάκη η οποία δεν έχει φροντίσει ακόμα να εγκατασταθεί το σύστημα τηλεδιοίκησης στο σύνολο των σιδηροδρομικών γραμμών της χώρας.
Όμως τι σημαίνει σύστημα τηλεδιοίκησης; Σημαίνει ότι τα δρομολόγια καθορίζονται και επιβλέπονται από υπολογιστές και όχι από ανθρώπους οι οποίοι δεν μπορούν να έχουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο τού τι συμβαίνει σε όλα τα δρομολόγια της χώρας.
Η απαξίωση των περασμένων 15 ετών, τα «αιώνια» έργα εκσυγχρονισμού που ακόμα δεν έχουν τελειώσει (κραυγαλέα ρωμαίικη συνήθεια), η έλλειψη πόρων με αποτέλεσμα να μην έχει γίνει βαριά συντήρηση του δικτύου, δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ.
Ο Πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ ήταν κάθετος όπως και ο Χρήστος Κατσιούλης (βλ. παρακάτω). Εάν υπήρχε φωτοσήμανση, τηλεδιοίκηση και GPS το ανθρώπινο λάθος θα είχε αποφευχθεί, οι ανθρώπινες ζωές θα είχαν σωθεί.
Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας, το πρωί της Τετάρτης, προχώρησε σε μια σοβαρή καταγγελία σχετικά με τη λειτουργία των τρένων στη γραμμή Αθήνα–Θεσσαλονίκη όπου συνέβη η τραγωδία με τη σύγκρουση τρένων στο ύψος των Τεμπών, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «Όλα λειτουργούν χειροκίνητα»!
Μία απερίγραπτα ανείπωτη τραγωδία όπου ήδη υπάρχουν 42 – μέχρι στιγμής– νεκροί και τουλάχιστον 85 τραυματίες. Χαρακτηριστικά όπως είπε, «δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».
Να αναφέρουμε πως ο Χρήστος Κατσιούλης, πρώην εργαζόμενος της ΕΡΓΟΣΕ, σαν να είχε «προβλέψει» το κακό που ερχόταν στη Λάρισα όταν κατέθετε την παραίτησή του τον Απρίλιο του 2022, εκφράζοντας τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας.
Στην δισέλιδη επιστολή του κατέγραφε την ημιτελή συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και έκρουε κώδωνα κινδύνου για την ασφάλεια, αναφέροντας ότι συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται «κυκλοφορία τρένων με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».
Επίσης, να μην ξεχνάμε πως Δεκατέσσερις ημέρες πριν την χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία που έπληξε την Ελλάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις της με βάση ευρωπαϊκή οδηγία για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου (2012/34/ΕΕ)!
Συγκεκριμένα η παραπομπή της Ελλάδας έγινε στις 15 Φεβρουαρίου 2023.
Με λίγα λόγια η ΕΕ «καθίζει» την κυβέρνηση στο «σκαμνί» του ευρωδικαστηρίου επειδή δεν συμμορφώθηκε με τα ευρωπαϊκά πλαίσια παροχής υπηρεσιών και ασφάλειας σε ό,τι αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Και το χειρότερο όλων, συγκλονιστικό ρεπορτάζ του Investigate Europe ένα χρόνο πριν και συγκεκριμένα στις 18 Φεβρουαρίου 2022, ανέφερε στον τίτλο: «Το μόνο που μπορώ να πω είναι “καλή τύχη”: Πώς επιστρέφουν στην Ελλάδα τα τρένα που καταργήθηκαν από την Ελβετία».
Για χρόνια, τα τρένα ETR 470 ήταν ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των ελβετικών σιδηροδρόμων. Στο τέλος οι Ελβετοί τα έστειλαν για παλιοσίδερα (σκραπ). Στην Ελλάδα ήλθαν μετά φανών και λαμπάδων σαν «μεγάλο έργο εκσυγχρονισμού» !!!
Στην πιο γραφική και γελοία χώρα της Ευρώπης, το έγκλημα θεωρείται «φυσιολογικό», ανεκτό από τους πολλούς και συνηθισμένο, «ιστορικού χαρακτήρα, κάτι σαν «ιστορικό κεκτημένο», εάν μετά την ενεργειακή φτώχεια δηλαδή το πανάκριβο ηλεκτρικό ρεύμα και το πανάκριβο φαγητό, έχουμε και τις δολοφονικές εκατόμβες των ελληνικών δυστυχημάτων με τα νέα παιδιά που απανθρακώνονται, τα δεκάδες πτώματα που δύσκολα αναγνωρίζονται και τις ευθύνες που ποτέ δεν αναλαμβάνονται. Το άθλιο ελληνικό κράτος, οι αθλιότερες ελληνικές κυβερνήσεις με «πρωτοπόρα» την κατάπτυστη κυβέρνηση της ΝΔ δεν χρειάζεται να τιμωρηθούν μόνο εκλογικά, αυτό είναι το λιγότερο. Πρέπει να εξοβελισθούν στο πυρ το εξώτερον και να καρφωθούν στον πάσσαλο της ατίμωσης ως η επιτομή και προσωποποίηση της Νεοελληνικής Κυβερνητικής αθλιότητας. Δεν φθάνει που δυσκολεύεται ο Νεοέλληνας, ο Ρωμιός να πληρώσει το ηλεκτρικό ρεύμα, να αγοράσει βασικά τρόφιμα για την διατροφή του, δεν αρκεί που τα κοράκια των Τραπεζών με την Νομική υποστήριξη του Αρείου Πάγου κάνουν έφοδο στην πρώτη κατοικία 700.000 δανειοληπτών μέσω πλειστηριασμών, τώρα φθάσαμε στο σημείο να δολοφονείται – κυριολεκτικά– ο απλός άνθρωπος και μάλιστα της νέας γενιάς, εξαιτίας των εγκληματικών αμελειών των Κυβερνήσεων και ειδικότερα της παρούσας Κυβέρνησης σε σχέση με το ανύπαρκτο έργο στον χώρο των άθλιων ελληνικών σιδηροδρόμων. Δεν πρόκειται μόνο για βασικά είδη διατροφής ή την πρώτη κατοικία αλλά για την ίδια την ζωή μας. Κουραστήκαμε να στο λέμε, σε σένα που κάποτε θεωρούσες το τραίνο σαν το «ασφαλέστερο μέσο». Δεν κινδυνεύεις μόνο από φτώχεια και έλλειψη επαρκούς τροφής, κατασχέσεις ή πλειστηριασμό πρώτης κατοικίας. Κινδυνεύει και η ζωή σου όταν ταξιδεύεις σε μια χώρα που είναι όχι το «Ακρότατο όριο της Ευρώπης» (!) αλλά αντίθετα, η «Προέκταση της Αφρικής στην Ευρώπη». Κατανοητό;;;