Οι πάλαι ποτέ ”βράχοι” της ευρωζώνης, Γαλλία και Γερμανία , που χλεύαζαν τους δημοσιονομικούς δείκτες της Ελλάδας, βλέπουμε να σωριάζονται και να καταπλακώνουν ευρωζώνη και ΕΕ και να σβήνουν σιγά σιγά το μέλλον τους
Π.Λ.
Ο Εμανουέλ Μακρόν απέφυγε την επίπληξη για την καθυστέρηση της κυβέρνησης του να επιβραδύνει την αύξηση του δημόσιου χρέους της Γαλλίας, καθώς δύο εταιρείες αξιολόγησης διατήρησαν αμετάβλητες τις εκτιμήσεις τους για την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας.
Οι οίκοι Μoody’s και Fitch Ratings δεν έκαναν αλλαγές σε ότι αφορά τις προοπτικές ή τη βαθμολογία τους για τη Γαλλία όταν ανακοίνωσαν την Παρασκευή τις προγραμματισμένες τους αξιολογήσεις. Έτσι έδωσαν πολύτιμο χρόνο στη κυβέρνηση Μακρόν που προσπαθεί να κρατήσει υπό έλεγχο τα δημόσια οικονομικά καθώς το έλλειμμα του περασμένου έτους ήταν πολύ μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο, λόγω ασθενούς ανάπτυξης και αδύναμων φορολογικών εσόδων.
Το υπουργείο Οικονομικών της Γαλλίας έχει ήδη πάρει μέτρα, προχωρώντας σε πρόσθετες περικοπές δαπανών κατά το οικονομικό έτος 2024. Ωστόσο, τα μέτρα αυτά δεν είναι αρκετά ώστε να επαναφέρουν τα δημόσια οικονομικά της Γαλλίας σε καλό δρόμο και οι αξιωματούχοι ετοιμάζουν πλέον μακροπρόθεσμα μέτρα για να κλείσουν τις τρύπες στον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Πολιτικοί και οικονομικοί κίνδυνοι
Το Ανώτατο Συμβούλιο Δημοσίων Οικονομικών της Γαλλίας δήλωσε όμως ότι το τελευταίο δημοσιονομικό σχέδιο του Μακρόν στερείται αξιοπιστίας και συνοχής, καθώς απαιτεί άνευ προηγουμένου περικοπές που θα πλήξουν την ανάπτυξη.
Ο Μακρόν αντιμετωπίζει επίσης ένα δύσκολο πολιτικό σκηνικό με την Εθνική Συσπείρωση της Μαρίν Λεπέν να προηγείται στις δημοσκοπήσεις για τις ευρωεκλογές και μάλιστα με αρκετές μονάδες διαφορά σε σχέση με την κυβερνώσα πολιτική συμμαχία του και ορισμένους βουλευτές να απειλούν να προκαλέσουν ψήφο δυσπιστίας που μπορεί να οδηγήσει στην πτώση της κυβέρνησης.
Η Fitch, η οποία υποβάθμισε τη Γαλλία πριν από ένα χρόνο σε 7 επίπεδα πάνω από το junk στο AA-, ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι το υψηλό δημόσιο χρέος και το “κακό ιστορικό δημοσιονομικής εξυγίανσης” αποτελούν “αδυναμίες για την αξιολόγηση”. Ο οίκος αναφέρθηκε επίσης στο δημόσιο χρέος, τα δημόσια ελλείμματα και τις μειωμένες προοπτικές ανάπτυξης ως λόγους που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση.
Ομοίως, η Moody’s προειδοποίησε για τέτοια βήματα στην αξιολόγησή της με Aa2, εάν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η επιδείνωση του κόστους του χρέους της Γαλλίας είναι σημαντικά μεγαλύτερη από ό,τι στα άλλα κράτη μέλη του ευρώ. Ο οίκος ανέφερε επίσης ότι η υποχώρηση της δέσμευσης για δημοσιονομική εξυγίανση θα αυξήσει τον κίνδυνο υποβάθμισης.
Σχολιάζοντας τις ανακοινώσεις, ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρούνο Λεμέρ δήλωσε ότι η κυβέρνηση παραμένει αποφασισμένη να μειώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα στο 3% του ΑΕΠ έως το 2027. “Θα επιμείνουμε στη στρατηγική μας που βασίζεται στην ανάπτυξη και την πλήρη απασχόληση, τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και τη μείωση των δημοσίων δαπανών”, ανέφερε σε δήλωσή του.
Στις 31 Μαΐου η ετυμηγορία της S&P
Η Γαλλία θα έχει να αντιμετωπίσει επίσης την ετυμηγορία της S&P στις 31 Μαΐου, η οποία θα κάνει την προγραμματισμένη της αξιολόγηση. Η S&P βαθμολογεί τη Γαλλία με αξιολόγηση AA και αρνητικές προοπτικές, ως εκ τούτου δεν αποκλείεται μια υποβάθμιση.
Οι επενδυτές παρακολουθούν στενά τις αξιολογήσεις των οίκων για τη Γαλλία. Στα ομόλογα της χώρας, που πάντοτε θεωρούνταν από τα ασφαλέστερα στη ζώνη του ευρώ – αναμφισβήτητα δεύτερα στη σειρά, μετά από γερμανικά – σταδιακά οι αποδόσεις αυξάνονται όσο η δημοσιονομική εικόνα χειροτερεύει. Το spread των γαλλικών 10ετών ομολόγων σε σχέση με τα γερμανικά έχει πλέον διπλασιαστεί από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η υποαπόδοση του γαλλικού χρέους έναντι των ισπανικών, ιταλικών και πορτογαλικών τίτλων, που έχουν χαμηλότερες πιστωτικές αξιολογήσεις. Το επιπλέον κόστος που καταβάλλει η Ισπανία για να δανειστεί σε σύγκριση με τη Γαλλία έχει σχεδόν μειωθεί στο μισό τους τελευταίους έξι μήνες.