Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με δεκάδες stealth μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλών ρόλων πέμπτης γενιάς F-35, καθώς δεν υπάρχει διαθεσιμότητα τόσο σε κινητήρες όσο και στα απαραίτητα ανταλλακτικά και υλικά υποστήριξής τους, με αξιωματούχο της USAF να μην «μασάει τα λόγια του» σχετικά με το πρόβλημα αυτό.
Η έλλειψη σε διαθέσιμους και λειτουργικούς κινητήρες, στα ανταλλακτικά όχι μόνο στερεί από την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία από τα πολύτιμα μαχητικά αεροσκάφη της, αλλά ακόμα δημιουργεί εκκρεμότητες ως προς την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων σε τρίτα κράτη, που περιμένουν και αυτά με τη σειρά τους να παραλάβουν τα F-35, με τα προβλήματα αυτά να πηγάζουν από την…Τουρκία.
Ο Αντιπτέραρχος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ Eric Fick, ο οποίος έχει σημαντικό ρόλο στο αναπτυξιακό πρόγραμμα των F-35, δήλωσε χαρακτηριστικά πως «ένα στα επτά της USAF δεν μπορεί να πετάξει καθόλου, ενώ τόνισε στη συνέχεια ότι πολλά αεροπλάνα περιμένουν επιδιορθωμένους κινητήρες και πρέπει να τους παραλάβουν το συντομότερο δυνατό». Ειδικότερα είπε ότι συνολικά 46 stealth μαχητικά πέμπτης γενιάς F-35 είναι «καθηλωμένα» σε κατάσταση «Mission Impaired Capability Awaiting Parts» εκ των οποίων:
- τα 41 είναι F-35A που ανήκουν στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF)
- ένα είναι F-35C που ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ (U.S Navy)
- ένα είναι F-35B που ανήκει στο Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ (USMC)
- τρία είναι F-35A που ανήκουν σε ξένες συμμαχικές χώρας
Ο ρόλος και η σημασία της Τουρκίας
Ένας από τους λόγους που ευθύνονται για την έλλειψη κινητήρων είναι η πανδημία του κορονοϊού, που έχει ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση της διεθνούς αλυσίδας εφοδιασμού, στην οποία το αναπτυξιακό πρόγραμμα των F-35 βασίζεται σε μεγάλο βαθμό, ενώ άλλοι τονίζουν την σημασία της τακτικής και διαρκούς συντήρησης του κινητήρα F135 των μαχητικών αεροσκαφών, ωστόσο ένας από τους κύριους υπεύθυνους για τα προβλήματα που έχουν προκύψει είναι η Τουρκία.
Η απομάκρυνση της Τουρκίας από το πρόγραμμα ανάπτυξης και κατ’ επέκταση από την διεθνή αλυσίδα παραγωγής και εφοδιασμού, λόγω της απόκτησης των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων αεροπορικής άμυνας S-400 το 2019, έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς η τουρκική αμυντική βιομηχανία ήταν υπεύθυνη για την παραγωγή σχεδόν 900 ανταλλακτικών για τα F-35, όχι μόνο για τα αεροπλάνα που θα αποκτούσε η χώρα, αλλά και για ολόκληρο τον παγκόσμιο στόλο stealth μαχητικών. Η Lockheed Martin έπρεπε να είχε προνοήσει και να βρει εναλλακτικές παραγωγικές μονάδες για τα ανταλλακτικά και πλέον αναμένουν να επιλύσουν το πρόβλημα έως το 2022. Σε περίπτωση που το πρόβλημα δεν επιλυθεί σύντομα, ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ θα μπορούσε να δει το 20% του στόλου της καθηλωμένο μέχρι το 2025.
Πηγή: Popular Mechanics