Ένα σταθερό αντίβαρο: Η Ινδία γίνεται μια οικονομική εναλλακτική στην Κίνα

829

Η Ινδία προσπαθεί να γίνει μια οικονομική εναλλακτική στην Κίνα: πρόσφατα η χώρα έχει συνάψει αρκετές σημαντικές συμφωνίες με ευρωπαϊκές χώρες στον τομέα του εμπορίου και των επενδύσεων. Οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη με το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά. Ειδικότερα, η βιομηχανία μικροτσίπ μπορεί να απογειωθεί, λένε οι ειδικοί. Την ίδια στιγμή, η κινεζική οικονομία επιβραδύνεται λόγω των συνεπειών του COVID-19 και της εκροής ξένων επενδύσεων εν μέσω πιέσεων από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τις οποίες μπορεί να εκμεταλλευτεί η Ινδία. Έχει την ευκαιρία να ξεπεράσει τη γείτονά της και θα επιδεινώσει αυτό τις σχέσεις μεταξύ Πεκίνου και Νέου Δελχί – στο υλικό της Izvestia.

Η Ινδία έχει βάλει στο στόχαστρο την Ευρώπη και τον Απρίλιο

Η Ινδία αναπτύσσει ενεργά την εθνική της οικονομία, προσπαθώντας να γίνει μια σημαντική εμπορική και οικονομική δύναμη σε αντίθεση με την Κίνα. Συγκεκριμένα, με βάση τα αποτελέσματα της περιόδου από τον Απρίλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2023, έχει ήδη αποδειχθεί ότι είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία στον κόσμο, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι τον Φεβρουάριο. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η τάση αυτή θα συνεχιστεί. Τα επόμενα πέντε χρόνια, η οικονομία της Ινδίας αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό περίπου 6,3% ετησίως, αν και τα μέγιστα ποσοστά έφθασαν το 7,5% το 2023. Έτσι, σύμφωνα με εκτιμήσεις της S&P Global, μέχρι το τέλος της δεκαετίας η Ινδία θα ανέβει από την πέμπτη θέση στις 3 πρώτες θέσεις της λίστας με τις κορυφαίες οικονομίες στον κόσμο. Αυτή τη στιγμή στην κορυφή της κατάταξης βρίσκονται οι ΗΠΑ , η Κίνα, η Γερμανία και η Ιαπωνία.

Στην οικονομική της επέκταση, η Ινδία βασίζεται σε εταιρική σχέση με την οικονομικά ανεπτυγμένη Ευρώπη, καθώς και με χώρες της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού, η οποία είναι τουλάχιστον πολλά υποσχόμενη όσον αφορά το εμπόριο. Πρόσφατα υπέγραψε εμπορική συμφωνία με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (EACT). Σύμφωνα με τους όρους της, η Ελβετία, η Ισλανδία, η Νορβηγία και το Λιχτενστάιν πρέπει να επενδύσουν 100 δισεκατομμύρια δολάρια και να δημιουργήσουν 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας στην ασιατική χώρα τα επόμενα 15 χρόνια. Η Ινδία, από την πλευρά της, έχει δεσμευτεί να μειώσει τους δασμούς στις βιομηχανικές εισαγωγές από αυτές τις χώρες. Αυτή είναι η πρώτη του συμφωνία στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου. Ο Ελβετός υπουργός Εμπορίου Γκάι Παρμελίν δήλωσε ότι οι χώρες της ΕΖΕΣ αποκτούν πρόσβαση σε «μια μεγάλη αναπτυσσόμενη αγορά» καθώς «οι εταιρείες μας επιδιώκουν να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού». Η συμφωνία θα δώσει ισχυρή ώθηση στην παραγωγή, κυρίως στους τομείς της φαρμακευτικής και της μηχανολογίας. Ειδικότερα, αυτό θα επηρεάσει τα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά, τα χημικά, τα κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα και τα κοσμήματα.

«Η υπογραφή μιας επενδυτικής συμφωνίας ορόσημο σηματοδοτεί μια καμπή στις οικονομικές σχέσεις της Ινδίας με την Ευρώπη. Η Ινδία είναι έτοιμη να αποκτήσει βαθιά παρουσία στις ευρωπαϊκές αγορές και πέρα ​​από αυτήν, συμβάλλοντας σε ένα πιο διαφοροποιημένο και ανθεκτικό παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Ο αναπτυσσόμενος τεχνολογικός τομέας και τα κέντρα καινοτομίας της Ινδίας παρέχουν ευκαιρίες για συνεργασία στον τομέα των προηγμένων τεχνολογιών, δήλωσε στην Izvestia ο Sammy Kotwani, πρόεδρος της Συμμαχίας Ινδικών Επιχειρήσεων.

Κλείσιμο τσάκρα: Η Ινδία μειώνει τις αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία
Οι αμερικανικές κυρώσεις αυξάνονται σε όλη την Ευρώπη

Παράλληλα, διαπραγματεύονται εμπορικές συμφωνίες με το Ηνωμένο Βασίλειο, την ΕΕ και τις χώρες του Κόλπου για την τόνωση της τοπικής παραγωγής και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Συμφωνίες με Λονδίνο και Βρυξέλλες αναμένονται μετά τις βουλευτικές εκλογές στην Ινδία, που θα διεξαχθούν τον Απρίλιο-Μάιο του 2024. Συνολικά, από το 2021, έχει υπογράψει αρκετές συμφωνίες ελεύθερων συναλλαγών, αν και δεν έχουν συναφθεί τέτοιες διακρατικές συμφωνίες τα προηγούμενα εννέα χρόνια. Αυτές περιλαμβάνουν συμφωνίες με την Αυστραλία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τις ΗΠΑ.

— Τώρα παράγουμε ηλεκτρονικά είδη, συμπεριλαμβανομένων iPhone και φορητών υπολογιστών, φαρμακευτικών προϊόντων και υφασμάτων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, δημιουργήσαμε σχεδόν 6 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Θα μειώσουμε επίσης τις εισαγωγές μας – στόχος είναι να εξάγουμε περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια μέχρι το 2030», δήλωσε στην Izvestia ο Rakesh Bhadauria, επικεφαλής του Κέντρου Στρατηγικών Μελετών και Μοντελοποίησης στο Joint Institute for Defense Studies of India.

Η Ινδία ξεπέρασε την Κίνα;

Σύμφωνα με την S&P Global Ratings, η κινεζική οικονομία, αντίθετα, δεν περνάει τις καλύτερες στιγμές. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, θα επιβραδυνθεί στο 4,6% έως το 2026 από 5,4% το 2023. Αυτές είναι πρωτίστως οι συνέπειες της πανδημίας του COVID-19 και των αυστηρών περιορισμών που επιβλήθηκαν από τις κινεζικές αρχές. Επιπλέον, η κρίση στην κινεζική αγορά ακινήτων είχε αρνητικό αντίκτυπο. Τον περασμένο Νοέμβριο, έγινε σαφές ότι η δημοκρατία αντιμετώπισε επίσης επενδυτικό έλλειμμα για πρώτη φορά μετά από ένα τέταρτο του αιώνα. Κατά το τρίτο τρίμηνο, η εισροή ξένων κεφαλαίων στη χώρα μειώθηκε κατά 11,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.

Η επενδυτική ελκυστικότητα της ΛΔΚ επηρεάζεται αρνητικά από τις τεταμένες σχέσεις μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον στον αγώνα για γεωπολιτική ηγεσία. Εξαιτίας αυτού, οι ξένες εταιρείες αποσύρουν σημαντικά κεφάλαια από την Κίνα, φοβούμενοι τις κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες και μεταφέρουν την παραγωγή, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας. Συγκεκριμένα, η Apple το έκανε αυτό. Περίπου το 7% όλων των iPhone έχει ήδη συναρμολογηθεί στην Ινδία. Και σύμφωνα με την Wall Street Journal, τα επόμενα χρόνια, ένα στα τέσσερα τέτοια smartphone θα παραχθεί εκεί. Για παράδειγμα, η ταϊβανέζικη εταιρεία Foxconn, το κύριο εργοστάσιο της Apple, σχεδιάζει να ανοίξει ένα νέο εργοστάσιο στην ινδική πολιτεία Καρνατάκα.

— Καθώς η ανάπτυξη της Κίνας επιβραδύνεται, η Ινδία θα καταπατήσει παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής. Μεγάλο μέρος της οικονομίας της θα συνεχίσει να τροφοδοτείται από την παραγωγή για τη γιγάντια εγχώρια αγορά και τις εξαγωγές διαμαντιών, κοσμημάτων, φαρμακευτικών προϊόντων και ρυζιού, είπε στην Izvestia ο Atul Kohli, καθηγητής πολιτικών επιστημών και διεθνών σχέσεων στο Πανεπιστήμιο Princeton.

Ωστόσο, ακόμη και με το μαζικά φιλόδοξο πρόγραμμα Made in India που ξεκίνησε από τον Narendra Modi το 2014, υπήρξε μικρή επιτυχία στην επέκταση της παραγωγής.

— Ως επί το πλείστον, η Ινδία παραμένει καθυστερημένη στον τομέα της μεταποίησης. Σε αντίθεση με την Κίνα, η Ινδία έχει μια πολύ μεγάλη τάξη εγχώριων καπιταλιστών. Η Modi δεν είναι σε θέση να κατευθύνει αυτές τις επιχειρήσεις να παράγουν βιομηχανικά προϊόντα για εξαγωγή. Οι σχέσεις μεταξύ κυβέρνησης και επιχειρηματικών ομάδων στην Ινδία είναι συχνά φυλετικές. Επιπλέον, η ποιότητα του ανθρώπινου κεφαλαίου (δηλαδή η βασική υγειονομική περίθαλψη και η παιδεία) στην Ινδία είναι επίσης πολύ χαμηλότερη από ό,τι στην Κίνα, πρόσθεσε ο ειδικός.

Υπάρχει τώρα ένα μεγάλο χάσμα μεταξύ των δύο οικονομιών. Για παράδειγμα, το ΑΕΠ της Ινδίας φτάνει τα 4 τρισεκατομμύρια δολάρια και της Κίνας τα 18 τρισεκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, ο πρώτος έχει την ευκαιρία, αν όχι να προσπεράσει τον γείτονά του, τουλάχιστον να τον πλησιάσει σε πολλούς τομείς, λέει ο Rakesh Bhadauria.

«Θέλουμε να γίνουμε ηγέτες σε πολλούς τομείς, ιδιαίτερα εκμεταλλευόμενοι τις επιπτώσεις του COVID-19: η οικονομία της Κίνας επιβραδύνεται και ο πληθυσμός της συρρικνώνεται. Στην Ινδία, ειδικότερα, η βιομηχανία τσιπ θα μπορούσε να απογειωθεί. Ωστόσο, είναι απλά αδύνατο να ξεπεράσουμε την Κίνα στα επόμενα 10-15 χρόνια», τόνισε.

Ιδέα μάρκας: αυτοκίνητα από την Ασία, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή περιμένουν στη Ρωσική Ομοσπονδία
Ποιοι κατασκευαστές μπορούν να αποκτήσουν έδαφος στην εγχώρια αγορά και το ενδιαφέρον για τις παραδοσιακές μάρκες εξασθενεί;

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες δυσκολίες που δυσκολεύουν τον ανταγωνισμό με την Κίνα. Όπως σημείωσε ο Rakesh Bhadauria, η Ινδία εξαρτάται από αυτήν, καθώς από 135 δισεκατομμύρια δολάρια εμπορικού τζίρου μεταξύ των δύο χωρών, τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια προέρχονται από την Κίνα, και αυτός είναι ένας ισχυρός μοχλός επιρροής του Πεκίνου στο Νέο Δελχί.

Ο δυνητικός οικονομικός ανταγωνισμός θα μπορούσε να επιδεινώσει την προβληματική σχέση της Ινδίας με την Κίνα, ιδιαίτερα για εδαφικές διαφορές. Τα μέρη δεν ήταν σε θέση να διαιρέσουν μια περιοχή στα Ιμαλάια στο μέγεθος της περιοχής του Λένινγκραντ εδώ και μισό αιώνα, η οποία συνοδεύεται περιοδικά από βίαιες ένοπλες συγκρούσεις στα σύνορα. Ωστόσο, όπως σημειώνουν οι ειδικοί, η οικονομική τριβή είναι πολύ μακριά στο άμεσο μέλλον. Επιπλέον, οι χώρες έχουν διαφορετικά μοντέλα ανάπτυξης και η Ινδία εξαρτάται από το ΑΕΠ της Κίνας, τονίζει ο Alexey Kupriyanov, επικεφαλής της ομάδας της περιοχής Νότιας Ασίας και Ινδικού Ωκεανού στο Κέντρο Σπουδών Ασίας-Ειρηνικού στο IMEMO RAS.

Αναστασία Κωστίνα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Παρακαλώ προσθέστε το σχόλιό σας
Παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας