Στα… τυφλά εκτυλίσσονταν οι σιδηροδρομικές συγκοινωνίες της χώρας μέχρι την εθνική τραγωδία των Τεμπών, καθώς, εκτός από τους σταθμάρχες που δεν έβλεπαν τις αμαξοστοιχίες γιατί δεν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, άγνοια για την κατεύθυνση των τρένων είχε και ο ρυθμιστής κυκλοφορίας του ΟΣΕ, ο οποίος αρκούνταν στις τηλεφωνικές επικοινωνίες με τους μηχανοδηγούς.
Τα εγκληματικά κενά ασφαλείας που οδήγησαν στη σύγκρουση των τρένων με τους 57 νεκρούς παραδέχτηκε στην κατάθεσή του στον εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη που χειρίζεται την υπόθεση ο υπάλληλος του ΟΣΕ που εργαζόταν τη μοιραία νύχτα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Πρόκειται για τον ρυθμιστή κυκλοφορίας του ΟΣΕ που δεν είχε δυνατότητα να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την κίνηση των συρμών.
Ο υπάλληλος αυτός ακούγεται στα ηχητικά που περιλαμβάνονται στη δικογραφία να ρωτάει τον σταθμάρχη Λάρισας σχετικά με το από πού «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία.
«Ηταν τόσο βέβαιος ότι το έδιωξε από την άνοδο, γι’ αυτό και τον ρωτάω επανειλημμένα. Στη σελίδα 14 στη συνομιλία με αριθμό 26 φαίνεται ότι τον ρωτώ για να μου επιβεβαιώσει ότι το έδιωξε από την άνοδο. Στην υπ’ αριθμόν 27 συνομιλία τον ρωτώ να μου πει πώς ακριβώς έδιωξε τα τρένα και να περιγράψει αναλυτικά όλες τις ενέργειές του» κατέθεσε ο ρυθμιστής κυκλοφορίας του ΟΣΕ, αναφερόμενος στον μοιραίο σταθμάρχη Λάρισας.
Ερωτηθείς από τον ανακριτή αν υπήρχε δυνατότητα θέασης της κίνησης των συρμών σε πραγματικό χρόνο, ο μάρτυρας απάντησε:
«Οχι, δεν υπάρχει δυνατότητα θέασης της κίνησης σε πραγματικό χρόνο, ούτε της κίνησης σε συγκεκριμένη γραμμή», προσθέτοντας πως «ο ρυθμιστής ακόμα και σήμερα δεν έχει τη δυνατότητα να μιλήσει κατευθείαν με μηχανοδηγούς».
Απαντώντας σε ερώτηση αν στα κεντρικά γραφεία του ΟΣΕ στην Αθήνα υπάρχει επί 24ώρου βάσεως υπάλληλος που να ακούει τις συνομιλίες με σταθμάρχες και μηχανοδηγούς, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας κατέθεσε:
«Οχι, δεν ακούμε συνομιλίες, οποιαδήποτε ειδικότητα (…) εμείς παρακολουθούμε επί 24ώρου βάσεως τα τρένα με βάση τις πληροφορίες που μας δίνουν οι σταθμάρχες, για τις οποίες δεν έχουμε εικόνα. Μας λένε τον πραγματικό χρόνο αναχώρησης και άφιξης των αμαξοστοιχιών από και στον σταθμό τους και τυχόν προβλήματα που ανακύπτουν στο σιδηροδρομικό δίκτυο».
Οπως είπε, το μοιραίο βράδυ δεν άκουσε καμία από τις συνομιλίες ανάμεσα στους σταθμάρχες Λάρισας και Νέων Πόρων και τους μηχανοδηγούς των δύο μοιραίων αμαξοστοιχιών.
Δεν γνώριζε πως είχαν χαράξει τροχιά σύγκρουσης.
Ανακριτής: Υπάρχει δυνατότητα ακρόασης σε πραγματικό χρόνο συνομιλιών των μηχανοδηγών και των σταθμαρχών;
Ρυθμιστής κυκλοφορίας ΟΣΕ: Δεν υπάρχει δυνατότητα ακρόασης από το γραφείο ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα, σε πραγματικό χρόνο των συνομιλιών. (…) Ο ρυθμιστής ακόμη και σήμερα δεν έχει επικοινωνία με τον μηχανοδηγό.
Ο χειριστής του ΟΣΕ επισήμανε πως το… κακό ξεκίνησε νωρίτερα εκείνη την ημέρα, καθώς είχε κλείσει μία γραμμή στο Παλαιοφάρσαλο, με αποτέλεσμα να ανακατευτούν οι αμαξοστοιχίες και τα δύο τρένα να κατευθύνονται στην ίδια γραμμή…
Αξίζει να σημειωθεί πως από την ανάκριση έχει προκύψει πως εκτός από τον ΟΣΕ και η Hellenic Train δεν είχε εικόνα σε ποια γραμμή κινούνται τα τρένα, καθώς είχε εγκαταστήσει σύστημα GPS στις αμαξοστοιχίες, το οποίο δεν κατέγραφε σε ποια γραμμή κινούνταν.
Και οι Ιταλοί της εταιρίας διαχείρισης των τρένων λειτουργούσαν στα τυφλά, αγνοώντας πως τα δύο τρένα είχαν χαράξει τροχιά σύγκρουσης.