Ένα email που εστάλη στους επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Κοινοβουλίου αναμένεται να ταράξει τα νερά ενόψει της επικείμενης ακρόασης του υποψήφιου Έλληνα επιτρόπου για το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών, Απόστολου Τζιτζικώστα.
Το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου το οποίο παρουσίασε το Euractiv εστάλη στην πρόεδρο της Κομισιόν φον ντερ Λάιεν, την Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Ρομπέρτα Μέτσολα και τον Επίτροπο Δικαιοσύνης της ΕΕ, Ντιντιέ Ρέιντερς
Το έστειλε η Μαρία Καρυστιανού, εκπρόσωπος των γονέων των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη – το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη.
Τι συνέβη
Το 2023, 57 άνθρωποι -κυρίως νέοι- σκοτώθηκαν σε σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη (κεντρική Ελλάδα). Έκτοτε, το θέμα βρίσκεται στο εθνικό προσκήνιο και η δικαστική διαδικασία για τον προσδιορισμό των υπευθύνων για το δυστύχημα προχωράει με αργούς ρυθμούς.
Οι συγγενείς των θυμάτων καθώς και τα κόμματα της αντιπολίτευσης υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να συγκαλύψει την υπόθεση. Εν τω μεταξύ, η κεντροδεξιά κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (ΕΛΚ) επιμένει ότι δεν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες και λέει ότι εναπόκειται στη δικαιοσύνη να διερευνήσει το θέμα.
Ωστόσο, το θέμα έχει προσελκύσει και την προσοχή των Βρυξελλών.
Η επικεφαλής εισαγγελέας της ΕΕ Λάουρα Κιόβεσι είχε ήδη ξεκινήσει -πριν από το δυστύχημα- έρευνα σχετικά με τη χρηματοδοτούμενη από την ΕΕ «σύμβαση 717» που υπογράφηκε το 2014 για την ανακατασκευή και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεχειρισμού στα ελληνικά τρένα.
Οι ειδικοί έχουν υποστηρίξει ότι το δυστύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν τα συστήματα αυτά είχαν τεθεί σε λειτουργία.
Η Κιόβεσι έχει επίσης αποκαλύψει δημοσίως ότι οι ελληνικές αρχές εμπόδισαν την έρευνά της. Έχει επίσης αποστείλει επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητώντας να συμπεριληφθεί στο ελληνικό σύνταγμα διάταξη που να παρέχει στους πολιτικούς ασυλία από κατηγορίες.
Το email της Μαρίας Καρυστιανού
Στο email της, η Καρυστιανού, παιδίατρος που έχει επίσης μιλήσει δύο φορές στο Κοινοβούλιο – καλεί τους ηγέτες της ΕΕ να σκεφτούν δύο φορές τον υποψήφιο που πρότεινε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Πώς είναι δυνατόν η ΕΕ να αναθέτει και να εμπιστεύεται τέτοιες κρίσιμες θέσεις μεγάλης ευθύνης για την ολόκληρη της ευρωπαϊκής ασφάλειας και την ανάπτυξη των μεταφορών σε πολιτικούς που συνδέονται με μια κυβέρνηση η οποία έχει αποτύχει πλήρως σε αυτόν τον τομέα της ασφάλειας εντός της χώρας της;» διερωτάται η κυρία Καρυστιανού.
«Οι συγγενείς των 57 θυμάτων αυτού του φρικτού εγκλήματος αναζητούν ενεργά την αποκάλυψη της αλήθειας ανάμεσα στα ατελείωτα ψέματα που έχουν ειπωθεί από τις αρχές […] Η Ελλάδα αντιμετωπίζει εδώ και καιρό τεράστια προβλήματα στον σιδηροδρομικό της τομέα, καθώς και συνεχείς παραβιάσεις της ασφάλειας και υποεπενδύσεις που συμβάλλουν σε επαναλαμβανόμενα περιστατικά. Το τραγικό περιστατικό στα Τέμπη είναι το πιο καταστροφικό αποτέλεσμα αυτών των μακροχρόνιων προβλημάτων», προσθέτει.
Η κ. Καρυστιάνου – η οποία έχει συγκεντρώσει περισσότερες από 1,5 εκατομμύριο υπογραφές σε ένα αίτημα για να αποδοθεί δικαιοσύνη για το δυστύχημα – αναφέρεται επίσης στη «σύμβαση 717» λέγοντας ότι η μη ολοκλήρωση αυτού του κρίσιμου έργου υποδομής ήταν κρίσιμη για την υποβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων.
«Σημειωτέον, την περασμένη εβδομάδα, ένα δέντρο μπήκε στην καμπίνα ενός τρένου με εκατοντάδες ταξιδιώτες και δύο τρένα σταμάτησαν την τελευταία στιγμή μόλις συνειδητοποίησαν ότι κατευθύνονταν προς αντίθετες κατευθύνσεις σε μια ενιαία γραμμή», λέει.
Σημείωσε ότι η έρευνα του Κιόβεσι αναδεικνύει τα «βαθιά ριζωμένα προβλήματα» στις υποδομές μεταφορών της Ελλάδας που θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των ανθρώπων.
«Με την εν εξελίξει νομική υπόθεση, την τρέχουσα έρευνα για τη σύμβαση 717 και τα άλυτα ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, πιστεύω ότι η ανάθεση των αρμοδιοτήτων για τις μεταφορές θα μπορούσε να υπονομεύσει σοβαρά την εμπιστοσύνη του κοινού στην ευρωπαϊκή διακυβέρνηση και τις υποδομές μεταφορών», αναφέρεται στο email.
Ο Καρυστιανού εξαπολύει επίσης μύδρους κατά του Έλληνα πρωθυπουργού.
«Μετά το περιστατικό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι «όλα» έδειχναν ότι το περιστατικό προκλήθηκε από «ανθρώπινο λάθος», πριν καν ξεκινήσει οποιαδήποτε έρευνα […] Υπενθυμίζω επίσης ότι οι επίσημες αρχές αμέσως μετά το περιστατικό προσπάθησαν να συγκαλύψουν και να εξαφανίσουν όλα τα στοιχεία από τον τόπο του περιστατικού: Αυτό περιλαμβάνει χημικά στοιχεία και ανθρώπινα λείψανα»
Η Ελλάδα ηγείται των μεταφορών και στο Κοινοβούλιο της ΕΕ
Η κ. Καρυστιάνου ανέφερε επίσης ότι το κυβερνών κόμμα της Νέας Δημοκρατίας (ΕΛΚ) εξέλεξε επίσης την ευρωβουλευτή Ελίζα Βόζεμπεργκ, πρόεδρο της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (TRAN).
Η τελευταία αναμένεται να εξετάσει τον υποψήφιο Έλληνα επίτροπο.
Σύμφωνα με την κυρία Καρυστιάνου, η διπλή αυτή εκπροσώπηση εγείρει ανησυχίες για «πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων και για το κατά πόσον μπορεί να διατηρηθεί η απαραίτητη αντικειμενικότητα και ανεξαρτησία».
Η Euractiv ενημερώθηκε ότι η επιτροπή Juri του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η οποία επί του παρόντος εξετάζει τις πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων των υποψηφίων επιτρόπων, δεν μπορεί να εκδώσει γνώμη σχετικά με τη διπλή εκπροσώπηση, επειδή επικεντρώνεται στην οικονομική πτυχή των πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων.
Ωστόσο, πηγές από την ομάδα Left του Ευρωκοινοβουλίου δήλωσαν στο Euractiv ότι θα θέσουν το θέμα πολιτικά στο Σώμα.