Ο Χάρι Μπελαφόντε, ο διάσημος Αμερικανός τραγουδιστής, τραγουδοποιός, ηθοποιός, αλλά και αγωνιστής για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ειρήνη, πέθανε την Τρίτη σε ηλικία 96 ετών.
Ο Μπελαφόντε τάχθηκε σθεναρά και ανυποχώρητα εναντίον της πολιτικής των ΗΠΑ, τόσο στο εσωτερικό, όσο και στον πλανήτη, ενώνοντας την φωνή του στην καταδίκη του εμπάργκο στην Κούβα, κατά του πολέμου στο Ιράκ, αλλά και υπέρ των λαϊκών κινημάτων εθνικής και ταξικής χειραφέτησης της Λατινικής Αμερικής.
Ο Μπελαφόντε έκανε θραύση στο Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1950 και έγινε σταρ με τις επιτυχίες του Day-O (The Banana Boat Song) και Jump in the Line.
Αυτή η επιτυχία οδήγησε τελικά σε πρωταγωνιστικούς ρόλους σε ταινίες όπως Carmen Jones και Island in the Sun. Καθώς όμως γινόταν όλο και περισσότερο γνωστό το όνομά του, ο Μπελαφόντε άρχισε να μιλάει κατά του ρατσισμού που βίωνε στο Χόλιγουντ.
Υπήρξε πολέμιος της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Με δημόσιες δηλώσεις του αντιτάχτηκε στο εμπάργκο των ΗΠΑ για την Κούβα, ενώ δήλωσε την αντίθεσή του στην εισβολή των ΗΠΑ στη Γρενάδα.
Επανειλημμένα επικρότησε τον Φιντέλ Κάστρο, τον οποίο επισκέφτηκε στην Κούβα.
Γεννημένος στο Χάρλεμ από Τζαμαϊκανή μητέρα και πατέρα από τη Μαρτινίκας, ο τραγουδιστής και ηθοποιός πέρασε μέρος της παιδικής του ηλικίας στη Τζαμάικα πριν επιστρέψει στη Νέα Υόρκη.
Με αφορμή την ονομασία βιβλιοθήκης στη Νέα Υόρκη με το όνομά του ο ίδιος είχε δηλώσει τότε: «Την 1η Μαρτίου πριν από 90 χρόνια, γεννήθηκα εκεί. Το Χάρλεμ κατέχει μία πολύ ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου και είναι τιμή μου που θα έχω ένα ξεχωριστό μέρος στην περιοχή. Μία βιβλιοθήκη είναι το μέρος, στο οποίο οι άνθρωποι συναντιούνται, μαθαίνουν για τον κόσμο και ανακαλύπτουν νέες ιδέες[…] Είμαι αισιόδοξος ότι όταν οι άνθρωποι θα έρχονται σε αυτό το κτίριο που θα φέρει τώρα το όνομά μου, θα εμπνέονται για να μάθουν μερικές από τις αγαπημένες αναζητήσεις μου – μουσική, συγγραφή και κοινωνική δικαιοσύνη».
Το άλμπουμ του, Calypso, λέγεται ότι ήταν το πρώτο από έναν καλλιτέχνη που πούλησε περισσότερα από 1 εκατομμύριο αντίτυπα, αφού έφτασε στην κορυφή του Billboard Album Charts το 1956 και παρέμεινε εκεί για περισσότερες από 30 εβδομάδες.
Και μέχρι το 1959, ήταν ο πιο ακριβοπληρωμένος μαύρος καλλιτέχνης στην αμερικανική ιστορία, με συμβόλαια για εμφανίσεις στο Λας Βέγκας, στο Greek Theater του Λος Άντζελες και στο Palace της Νέας Υόρκης.